Tällä hetkellä istuskelen nuotion äärellä ja kirjoittelen tätä viestiä Asus Eee PC 1000HE miniläppärillä, jossa alun perin oli mukana Windows XP käyttis räätälöitynä nimenomaan tälle raudalle. Parin MS:n service packin päivityksen jälkeen kone veti yksinkertaisesti perinteisesti jumiin. Tämä on kumma juttu minkä olen huomannut kun olen tuttujen yms. vanhoja koneita laittanut kuntoon kun "tää nyt on jotenkin hidas". Eli laitteessa on lisenssi johonkin Windows käyttikseen ja kun sen asentaa koneeseen niin kaikki on tietty OK. Heti kun saa ladattua kaikki päivitykset, service packit ja muut mitä on muutaman vuoden aikana Microsoftilta ilmestynyt itse koneen julkaisun jälkeen niin kone yksinkertaisesti kyykkää.
Mut joo. Nyt tällä öbaut viiden vuoden ikäisellä _miniläppärillä_ olen maastossa katsellut livestriimejä MM-kisoista ja NHL-matseista ja kaikki on jotenkin selkeätä. Olen siis tässä pitänyt eri Ubuntu-versioita ja nyt on pitkän aikaa ollut ihan perus-desktop Ubuntu 12.04 LTS verssu. Aluksi pelkäsin että onkohan tuo liian raskas tälle koneelle, mutta paskan marjat. Linux ydin vaan on niin helvetin hienosti rakennettu että näilläkin specseillä porskutellaan. Tottakai jotkin HD-laatuiset videot saa unohtaa, mutta se on ihan täysin raudasta kiinni. Akun kesto edelleen sen 4-5 tuntia ja hommat toimivat niin kuin niiden odottaakin toimivan.
Ihme avautuminen, mutta ehkä se tärkein pointti on juurikin se mitä täällä on jo aikaisemminkin sanottu, että eri Linux-jakeluilla saa kyllä elinikää koneelle kuin koneelle. Linux-ytimen resurssien käyttö on jotenkin järkevämpää. Win seiskan yhteydessähän muistaakseni puhuttiin, että MS yrittäisi omaa coreaan jotenkin optimoida. Ja se juttu, että MS:n päivitykset "hidastavat konetta".