Mainos

Linnan juhlat – Niinistön aikakausi

  • 161 607
  • 1 220

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Löytötavaratalo ja Halpa-Halli. Tuollaiset kaupat tulivat muksuna tutuiksi, kuten myös kirpputorit. Kirpputoreilla jouduin silloin viettämään porukoiden mukana niin paljon aikaa, että aikuisiällä olen pyrkinyt kiertämään ne mahdollisimman kaukaa. Sen olen toki huomannut, että monille porvaripennuille, jotka eivät lapsuudessaan ole saaneet kirpputoreista yliannostusta kuten sivuunkirjoittanut, kirpparien kierteleminen on yksi trendikäs ajanviettotapa vähän kuten pop up -ravintolat. Siellä kun voi tehdä sellaisia "aivan ihania löytöjä", joista tulee melkein yhtä ainutlaatuisen boheemi fiilis kuin Berliinin-reissusta.

Halpa-Halleilla ja Löytötavarataloilla ei sen sijaan taida olla samanlaista trenditietoiseen nuorisoon vetoavaa auraa. Eikä toki varttuneempaankaan parempaan väkeen, mistä syystä esim. Pisimmän Kääpiön kaltaisia ihmisiä tuskin kovin usein nähdään tuollaisissa puljuissa.

Ihan mielenkiinnosta, mistä katkeruutesi kumpuaa? Oliko lapsuutesi sitten jotenkin huono kirpputorien takia vai vieläkö aikuisenakin häpeilet sitä, että vanhempasi elivät säästeliäästi? Itse kerrot olevasi keskituloinen ja kohta vielä oman asuntosi maksanut. Mistä olet kateellinen muille? Mitä sellaista olet joutunut jättämään väliin - ja johon koet olevasi oikeutettu - jonka joku muu on saanut? Entä miksi olet mielestäsi oikeutettu tähän mitä jollakulla muulla on? Kuinka paljon sinä tiedät sen Stockalla tuhannen euron purkkitonnikalan ostavan pukumiehen uhrauksista oman menestyksensä eteen?

Jos noin katkera on vielä aikuisena, kannattaisiko harkita sitten vaikka alan vaihtoa? Lue itsesi lääkäriksi, perusta holding-yhtiö ja tee vitusti massia jos se kerran on se onnen salaisuus. Kateus on pahimmanluokan tyhmyyttä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Opettajat täällä tietää mikä on "tähti kahdeksan". Ei voi antaa normaalia vitosta tai kutosta vaan muutetaan järjestelmää että kaveri saa tähti kasin, ettei tule paha mieli.

Olen luullut, että nämä jutut "tähti kaseista" ovat urbaania legendaa mutta ilmeisesti kyseessä on aivan totisen tosi asia.

Minun on jotenkin vaikea ymmärtää tällaista järjestelmää, kuinka sitten vertaillaan keskenään oppilasta joka omalla työllään on ansainnut sen kahdeksikon oppilaaseen joka saa jonkin * kahdeksikon? Näkyvätkö ne tähdet myös todistuksessa ja jos näkyvät niin en nyt oikein ymmärrä, että mitä hyötyä niistä on? Jossain vaiheessahan se paljastuu, että kyseessä ei ole mikään oikea kahdeksikko vaan "lahja" - säälistä annettu kahdeksikko, kun ei reppanalle voitu sitä viitosta antaa. Entäpä jatko-opinnot, ovatko kahdeksikon ja * kahdeksikon oppilaat samalla viivalla ja jos ovat niin miksi?

Olin peruskoulussa osassa aineita surkeaakin surkeampi, omaa laiskuuttani ja typeryyttäni - mutta kyllä minua olisi vituttanut jos olisin ala-asteella saanut englannista * kahdeksikon sen kuutosen (tai huonoimmillaan viitosen) sijaan. Toisaalta tuntui sitten hienolta yläasteella kun sain omalla työllä hilattua sen numeron kuutosesta yhdeksikköön - tai kymppikin olisi tullut, näin opettaja minulle totesi, jos olisin ollut hiukan aktiivisempi tunneilla. Ujous - se minun perisyntini.

Ymmärrän sen, että oppilaita kohdellaan yksilöinä mutta joku roti tässäkin hommassa pitäisi olla. Toisaalta tietyissä aineissa numeroista olisi minusta hyvä päästä eroon todistuksissa (eli lähinnä kuvaamataito, musiikki ja liikunta tulevat mieleen aineina joihin sopisi joku toinen arvostelumetodi - enkä tätä ehdota siksi, että olisin itse ollut näissä toivottoman surkea, paitsi musiikissa, josta sain viitosen. Kaksi muuta olivat sitten kymppejä.) Tai voihan se jo olla, että kyseisten aineiden kohdalla numeroarvostelusta on luovuttu, ja hyvä niin jos niin on jo tehty.

vlad.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Aika moni täällä on tehnyt itsestään jotain muuta kuin paikkoja rikkovan luuserin, vaikka onkin "lähiöäpärä" tai kuinka vaatimattomista lähtökohdista liikkeellä...

Kyllä ja tämä on Suomessa mahdollista, mikä on hienoa. @Kirjoittelija voi korjata jos muistan väärin, mutta eikö hän juuri täällä ole paasannut siitä, miten Suomessa ei tasavertaisia mahdollisuuksia ole ja itsekin on köyhälistön lapsi, jolle isoäiti muistutti heidän kaikkien olevan punikkeja?

Siihen nähden Kirjoittelijan tulotaso oli varsin mukavan kuuloinen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuota, edelleenkin tuntuisi vähän oudolta, jos nämä tosiaan olisivat sitä passivoitunutta ja sosiaalitoimiston "palkkalistoille" ehkä jo monessakin sukupolvessa ajautunutta porukkaa. Toki voi sinänsä olla, ettei haluta olla osa yhteiskuntaa ja käytetään samalla kyynisesti sen tukirakenteita hyväksi, mutta on jotenkin vaikea nähdä, että edes tälläinen "aktivismi", että hakeudutaan itsenäisyyspäivänä tappelemaan poliisin kanssa, olisi tyypillistä tälle syystä tai toisesta syrjäytyneelle väestönryhmälle. Yleensä tämän tyyppinen vähän keinotekoinen poliittinen tyytymättömyys ja kapinallisuus ei lähde liikkeelle niistä, jotka ovat oikeasti siellä yhteiskunnan pohjalla. Epäilisin että aika monella näistä on todellisuudessa sangen keskiluokkainen tausta, jonne sitten useimmat tulevat jatkossa palaamaankin, kun on ensin saatu vähän jännitystä ja väriä elämään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen luullut, että nämä jutut "tähti kaseista" ovat urbaania legendaa mutta ilmeisesti kyseessä on aivan totisen tosi asia.

Minun on jotenkin vaikea ymmärtää tällaista järjestelmää, kuinka sitten vertaillaan keskenään oppilasta joka omalla työllään on ansainnut sen kahdeksikon oppilaaseen joka saa jonkin * kahdeksikon? Näkyvätkö ne tähdet myös todistuksessa ja jos näkyvät niin en nyt oikein ymmärrä, että mitä hyötyä niistä on? Jossain vaiheessahan se paljastuu, että kyseessä ei ole mikään oikea kahdeksikko vaan "lahja" - säälistä annettu kahdeksikko, kun ei reppanalle voitu sitä viitosta antaa. Entäpä jatko-opinnot, ovatko kahdeksikon ja * kahdeksikon oppilaat samalla viivalla ja jos ovat niin miksi?...


Tähti numero todistuksesta kertoo oppimisvaikeuksista, joiden takia kyseinen aine on mukautettu hojks:lla (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma). Tällöin oppilaalla on vakavia oppimisvaikeuksia (esim. lukihäiriö), kyse ei ole lahja tai sääli numerosta. Oppilas ei pysty vaan oppimisvaikeuksiensa takia opiskelemaan yleisen opetussuunnitelman mukaisesti. Nämä oppilaat testataan yleensä koulupsykologien toimesta eli heillä on olemassa diagnoosit ongelmistaan.

Yhteishaussa nämä oppilaat hakevat yleensä erityislinjoille erilaisten lausuntojen tukemana.

Kyse ei ole siis reppanoista, joille annetaan armosta tähti kahdeksan sen vitosen sijasta vaan vaikeista oppimisvaikeuksista kärsivistä oppilaista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyse ei ole siis reppanoista, joille annetaan armosta tähti kahdeksan sen vitosen sijasta vaan vaikeista oppimisvaikeuksista kärsivistä oppilaista.

Kiitokset vastauksesta!

Ehkäpä se sitten sopii tähän hetkeen, että heille annetaan numerot hiukan erillaisen arvostelun perusteella vrt. oma lapsuuteni ja nuoruuteni, jolloin kaikki - myös kaltaiseni lukihäiriöiset - arvioitiin samojen periaatteiden mukaisella tavalla.

Toisaalta tuossa taannoin opiskellessa huomasin, että nuorten linjalle (lähihoitajaksi) hakeutui yllättävän paljon sellaisia nuoria joille opettajat joutuivat laatimaan omat opiskelusuunnitelmat, jossa lukihäiriö tai numeraalinen häiriö huomioitiin, mikä on sinänsä outoa, koska sitten työelämässä kyseiset henkilöt joutuvat työskentelemään numeroiden ja erilaisten kirjallisten hoito-ohjeiden parissa, josta voi pahimmillaan seurata vakaviakin ongelmia. Nykyisessä työpaikassani oli kokemusta tällaisesta tapauksesta, joskin hän oli uudelleen kouluttautunut aikuisiällä, mutta silti ongelmat olivat kohtalaisia. (Lähihoitajakoulutuksen eräs ongelma tällä hetkellä on se, että sitä pidetään "kaatopaikkana", jota ehdotetaan kaikille jotka eivät muualle pääse opiskelemaan.)

vlad.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ainoa TODELLA riistetty kansanosa Suomessa on keksiluokka! Ne reppanat jotka käyvät töissä, tienaa sen 2500-6000/kk. Sakkiin mahtuu niin pienyrittäjiä kuin palkansaajiakin. Heitä Suomessa riistetään, olan takaa! Suhteessa maksavat eniten kaikista helvetin maksuista ja veroista. Maksaahan rikkaatkin, mutta yleensä taustalla on hyvää verosuunnittelua tms mihin keskiluokkaisella ei ole mahdollisuuksia.

Suomessa on menoillaan keskiluokan alasajo, joko köyhiin tai jotkut jopa saattavat päästä yhden askeleen ylöspäin eli rikkaiden jengiin. Tämä on tie mitä Suomi on valinnut ja se ei tiedä hyvää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suomessa on menoillaan keskiluokan alasajo, joko köyhiin tai jotkut jopa saattavat päästä yhden askeleen ylöspäin eli rikkaiden jengiin. Tämä on tie mitä Suomi on valinnut ja se ei tiedä hyvää.

Outoa kyllä sama prosessi on menossa pienemmän julkisen sektorin, matalamman verotuksen ja heikomman ay-liikkeen USA:ssakin. Keskiluokan tulokehitys polkee siellä joko paikallaan tai jo eräissä tuloluokissa on kääntynyt alaspäin. Verohelpotukset menevät valtaisia pääomia omistaville, alaluokka jatkuvasti hienoisesti kasvaa ja keskiluokan pitää ponnistella yhä enemmän pysyäkseen edes paikoillaan. Pääomalla sen sijaan menee yhä paremmin. Mikähän ihme tässä voisi olla takana? Sosialismi varmaan?
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa TODELLA riistetty kansanosa Suomessa on keksiluokka! Ne reppanat jotka käyvät töissä, tienaa sen 2500-6000/kk.
En voisi enempää olla samaa mieltä. Mielestäni eniten väärin on se, että juurikin tuollaisella 2500-3000 €/kk tienaavalla ei elintaso ole juurikaan suurempi kuin velliperseellä joka maksattaa kaiken valtiolla. Samalla lailla on pieni vuokraluukku, autoa ei ole tai se on ihan paska. Tuosta jos tienaa vähän yli voi olla mahdollisuudet päästä "omistavaan" luokkaan eli asuntovelalliseksi, ja ehkä pari vuoden välein Kanarialle. Tämä nyt on rankkaa yleistämistä tietenkin. Silti, paljonko pistää yrittämään kun tietää että saman saa tekemättä mitään?

Linnan juhlista Niinistön kaudella sen verran, että mielestäni oli hieno veto kutsua tuota vapaaehtoissakkia sekä veteraaneja "yli normaalin". Sieltä ne arjen sankarit löytyy. Olisi joskus kiva päästä maistamaan noita tarjottavia herkkuja, pelkäämpä kuitenkin ettei siellä kaikille istumapaikkaa löydy enkä oikeen tykkää syödä seisaaltani.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Silti, paljonko pistää yrittämään kun tietää että saman saa tekemättä mitään?

Keskiluokkaan voi kuitenkin aina luottaa siinä suhteessa, ettei sen enemmistö tule koskaan tajuamaan missä oikeasti mennään. Sen varmistamiseksi on kuitenkin hyvä olla myös vähintään suurehko alaluokka pelon ja inhon kohteena, että pysyisivät kurissa, mikä nyt suurelle osaa keskiluokkaa toki tulee luonnostaankin, kurissa pysyminen.
 

Byvajet

Jäsen
Mielestäni eniten väärin on se, että juurikin tuollaisella 2500-3000 €/kk tienaavalla ei elintaso ole juurikaan suurempi kuin velliperseellä joka maksattaa kaiken valtiolla

Testataanpa tätä väitettä Wikipediasta poimittujen tietojen valossa.

"Täysimääräisen työmarkkinatuen määrä lapsettomalle on vuonna 2014 bruttona 32,66 e/pv euroa päivässä eli noin 702 euroa kuussa. Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys, jonka jälkeen siitä jää noin 562 euroa kuussa käteen."

"Asumistukea maksetaan vain kohtuullisista enimmäisasumismenoista tai kohtuullisen kokoisesta asunnosta. Jos ruokakunnan todelliset asumismenot ja asunnon todellinen pinta-ala ylittävät valtioneuvoston asetuksessa vahvistetut kohtuulliset enimmäismäärät, asumistukea maksetaan vain näiden enimmäismäärien perusteella. Asumistuki on enintään 80 % kohtuullisista asumismenoista."

Kokeilin Kelan laskurilla, paljonko yksin elävä saa asumistukea 43 neliön asuntoon, kun vuokra kuukaudessa on 500 euroa. Tuen määräksi laskuri kertoi 332,70 euroa. Työttömälle jää siis maksettavaksi 168 euroa. Kun tuo summa vähennetään käteen jäävästä työmarkkinatuesta, huomataan, että työttömälle jää kuukaudessa käteen 394 euroa.

Jos palkansaaja saa 2500 euroa kuussa, siitä jää verojen jälkeen vuodessa käteen (tähän ei ole laskettu vähennyksiä) 24412 euroa eli 2034 euroa kuukaudessa. Jos palkansaaja maksaa kämpästään vuokraa saman 500 euroa kuin työtön, hänelle jää sen jälkeen käteen 1534 euroa.

Työttömälle jää siis asumiskulujen jälkeen käteen 394 euroa, kun 2500 kuussa tienaavalle (ilman vähennyksiä) jää käteen asumiskulujen jälkeen 1534 euroa. Vielä kerran suurella.

Asumiskulujen jälkeen (työtön vastaan 2500 euroa kuussa tienaava):
394 euroa - 1534 euroa
.

On poliittinen kanta mikä tahansa, niin faktat kannattaisi huomioida.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Tähti numero todistuksesta kertoo oppimisvaikeuksista, joiden takia kyseinen aine on mukautettu hojks:lla (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma). Tällöin oppilaalla on vakavia oppimisvaikeuksia (esim. lukihäiriö), kyse ei ole lahja tai sääli numerosta. Oppilas ei pysty vaan oppimisvaikeuksiensa takia opiskelemaan yleisen opetussuunnitelman mukaisesti. Nämä oppilaat testataan yleensä koulupsykologien toimesta eli heillä on olemassa diagnoosit ongelmistaan.

Yhteishaussa nämä oppilaat hakevat yleensä erityislinjoille erilaisten lausuntojen tukemana.

Kyse ei ole siis reppanoista, joille annetaan armosta tähti kahdeksan sen vitosen sijasta vaan vaikeista oppimisvaikeuksista kärsivistä oppilaista.

Erityiskouluissa, sairaalakouluissa ja lastenkotien ykstyisopetuksessa varmasti näin. Yleisopetuksessa tämä ideaali malli toimii... no vaihtelevammin. Kyse ei ole aina ns. reppanoista, vaan monesti "vittu kato ope mulla on adhd, ei mun vittu kato tartte". "Ni, vittu eks sä ny tajuu, et meidän Villellä on adhad ja muita tiaknooseja, vittu se ei vaan pysty", äiti tukee Villeä ja nostaa kädet pystyyn kaikessa. Siinä sitten tehdään erilaisten viiteryhmien paineessa, koulukuraattori, koulupsykologi, sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja, luokanvalvoja, erityisopettaja Villelle hoikseja "vittu kato" sanojen täyttäessä lattian. Kokemusta on.

Suhtauden kyynisesti erilaisiin diagnooseihin. Oppilaille ja vanhemmille ne antavat helpon väylän selityksille, silloinkin kun kyse on ihan muista asioista. Oma lapseni sai toisella luokalla ALLU- testissä surkeat tulokset. Erityiopettaja ehdotti siirtämistä erityisopetukseen pienryhmään. Ilman omien vanhempien ammatillista osaamista näin varmasti olisi tapahtunut. No yleisopetuksen mukana lapsemme opiskeli, ilman mitään tukitoimia koulusta tai muualta (kotona ihan normaalit;" onko läksyt tehty?- on!"- keskustelut). Peruskoulun päättötodistus oli lähempänä 10 kuin ysiä.

En tarkoita etteikö erilaisia oppimisvaikeuksia ole. Mutta elämä on vaikeuksia ja haasteita täynnä. Ei siellä duunipaikallakaan työnantaja maksa toiselle euroja ja toiselle leikkirahaa. Suomen loistava koulujärjestelmä alkaa kaatua näihin lisääntyviin testeihin, diagnooseihin ja tukitoimiin. Oppimisvaikeuksia on alkanut löytyä niin paljon ja sen myötä erityisopetuksen tarve (subjektiivinen oikeus erilaisiin tukiin) kasvanut valtavasti, että oppilaita integroidaan kuitenkin mukaan yleisopetukseen. Aineenopettajalta vaaditaan melkoisesti, kun se opettelee kaikkien opetettavien luokkiensa oppilaiden mahdolliset erityisjärjestelyt, esim juuri hoiksit.

Joillakin on tarve saada jatkopiskelupaikka erityishaun/järjetelyjen kautta, Sen pystyisi kyllä hankkimaan ilman tähti- numeroitakin, koska kyseessä on erityisjärjestely.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erityiskouluissa, sairaalakouluissa ja lastenkotien ykstyisopetuksessa varmasti näin. Yleisopetuksessa tämä ideaali malli toimii... no vaihtelevammin. Kyse ei ole aina ns. reppanoista, vaan monesti "vittu kato ope mulla on adhd, ei mun vittu kato tartte". "Ni, vittu eks sä ny tajuu, et meidän Villellä on adhad ja muita tiaknooseja, vittu se ei vaan pysty", äiti tukee Villeä ja nostaa kädet pystyyn kaikessa. Siinä sitten tehdään erilaisten viiteryhmien paineessa, koulukuraattori, koulupsykologi, sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja, luokanvalvoja, erityisopettaja Villelle hoikseja "vittu kato" sanojen täyttäessä lattian. Kokemusta on.

Suhtauden kyynisesti erilaisiin diagnooseihin. Ne eivät ole juuri näkyneet omilla tunneillani. Oppilaille ja vanhemmille ne antavat helpon väylän selityksille, silloinkin kun kyse on ihan muista asioista...


Ensimmäisessä kappaleessa väität, että ainoa pätevä virkamies koulussa on aineopettaja ja muut koulun virkamiehet ovat epäpäteviä. Aika uskomaton ajatusmalli.

Ja täytyy sanoa, että jälkimmäisessä kappaleessa nostat itsesi aikamoiseksi asiantuntijaksi. Psykologit ja muut asiantuntijat ovat turhia, sinä osaat paremmin.

Olen törmännyt sinun kaltaisiin aineopettajiin, joidenka mielestä oppimisvaikeudet ovat laiskuutta ja adhd huonoa käytöstä. Joskus tilanne on näin, mutta valitettavasti tämän tyylisellä ajatusmallilla ne oikeasti tukea tarvitsevat oppilaat sijoittuu ajatuksissa sinne samaan koriin. Ainoa tukitoimi, mikä Wilmaan kirjataan, on toukokuussa annettava nelosvaroitus. Nämä opettajat rakastavat opettamaansa ainetta niin paljon, että joskus jopa sietävät oppilaita.

Mukauttamisessa tapahtuu joskus kuvaamiasi virheitä, aine mukautetaan vanhemman/ vanhempien painostuksen takia. Olen törmännyt urallani yhteen tällaiseen tapaukseen. Väittäisin, että koulupsykologit tekevät pääsääntöisesti oikean suuntaisia diagnooseja. Oppiaineen mukauttaminen ja tähtinumero todistukseen on kokemukseni mukaan varsin harvinaista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onhan @LuKi :lla silti hyvä pointti. Itsekin opettaneena olen joskus vähän ihmetellyt, että miten tätä nykyä kaikki ongelmat ja laiskuudet pyritään lakaisemaan oppimisvaikeus/adhd-maton alle.

Kyseessä on paradoksi, valtaosa nuorista on sellaisia luonteeltaan, että heille voisi joku puoskarikin todeta adhd:n. Pikkuveljelläni muuten eräs tällainen henkilö epäili keskittymishäiriötä aikanaan ja määräsi lääkityksenkin (Concerta?). Loppupeleissä kävi ilmi, että broidi olikin vain normaali vilkas ja viekas kundi ja tämä diagnoosin tehnyt herra on sittemmin ilmeisesti menettänyt luvan tehdä adhd-diagnooseja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan @LuKi :lla silti hyvä pointti. Itsekin opettaneena olen joskus vähän ihmetellyt, että miten tätä nykyä kaikki ongelmat ja laiskuudet pyritään lakaisemaan oppimisvaikeus/adhd-maton alle...


Väärä ketju, mutta aikamoista potaskaa tulee. Kiva kuulla olevansa täysin epäpätevä työssään. Tehtäväni on siis lakaista kaikki ongelmat ja laiskuudet maton alle.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eiköhän he, jotka ovat lopullisesti pudonneet tästä kauniiden ja rohkeiden mailmasta, ole niitä yhteiskunnan kilteinpiä.? Jonottavat Hurstin jonossa ja "hyvin mielin" syövät kinkkusiivunsa ja imelälimppunsa (viimeinen myyntipäivä umpeutumassa tänään).

Uskallan näin yli-ikämiespelaajana sanoa, että nämä "luokkaretkeläiset" ovat sitä Nalle Wahlroosin ja kumppaneiden alullepanemaa jatkumoa, jossa "tiedostava etujoukko" (lue Kaivopuiston hemmotellut kakarat) näyttävät työläisille tietä eteenpäin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Väärä ketju, mutta aikamoista potaskaa tulee. Kiva kuulla olevansa täysin epäpätevä työssään. Tehtäväni on siis lakaista kaikki ongelmat ja laiskuudet maton alle.

Ehkä kirjoitin epäselvästi ja ykimalkaisesti (ja ketjukin on vähän väärä). Minun nähdäkseni ongelmana ei ole opettajakunta, joka on Suomessa helvetin pätevää, niin varmasti sinäkin. Ennemminkin se, että vanhemmilla homma ei tosiaan aina pelitä ja opettajasta tulee opettajan lisäksi myös kasvattaja ja eräänlainen kakkoshuoltaja.

Tästä minulle on paljon kokemusta, jonkun verran opettanut itse, mutta kihlattu on luokanopettaja ja hänen isänsä erityisopettaja.

Toki kaikki tämä on yleistystä, suurimmalla osalla oppilaista, opettajista ja vanhemmistakin homma toimii hienosti. Nykyään on vain niin, että sitten ongelmien alkaessa syitä pyritään löytämään jostain muualta, kuin oppilaasta itsestään vaikka mikä olisi, tämä on lähtökohta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Nykyään on vain niin, että sitten ongelmien alkaessa syitä pyritään löytämään jostain muualta, kuin oppilaasta itsestään vaikka mikä olisi, tämä on lähtökohta.


Tämä on tämän hetken suosituin hokema opettajien parissa. Väitteessä on perää, mutta asian kohdalla tapahtuu voimakasta liioittelua, suurinosa vanhemmista hoitaa hommansa hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos palkansaaja saa 2500 euroa kuussa, siitä jää verojen jälkeen vuodessa käteen (tähän ei ole laskettu vähennyksiä) 24412 euroa eli 2034 euroa kuukaudessa. Jos palkansaaja maksaa kämpästään vuokraa saman 500 euroa kuin työtön, hänelle jää sen jälkeen käteen 1534 euroa.

Työttömälle jää siis asumiskulujen jälkeen käteen 394 euroa, kun 2500 kuussa tienaavalle (ilman vähennyksiä) jää käteen asumiskulujen jälkeen 1534 euroa. Vielä kerran suurella.

Asumiskulujen jälkeen (työtön vastaan 2500 euroa kuussa tienaava):
394 euroa - 1534 euroa
.

On poliittinen kanta mikä tahansa, niin faktat kannattaisi huomioida.
En ota laskelmiin sen enempää kantaa, lienevät oikein. Pitää silti tarkentaa, että työtöntä kompensoidaan monella muullakin tavalla, joka näkyy loppusaldossa. Sossun tuet sisältäen myös harkinnanvaraiset tuet on syytä todeta ensin. Lisäksi jos työttömällä on alle kouluikäisiä lapsia, niin eipä tule päivähoitomaksujakaan. Vertailun vuoksi, 2500 e/kk bruttona tienaava yksinhuoltaja maksaa Helsingissä yhden lapsensa kokopäivähoidosta noin 132 e/kk. Sille rahalle olisi epäilemättä muutakin käyttöä, mutta on toisaalta hyvä että tälläkin maksutasolla on mukana aimo siivu yhteiskunnan subventiota.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä on tämän hetken suosituin hokema opettajien parissa. Väitteessä on perää, mutta asian kohdalla tapahtuu voimakasta liioittelua, suurinosa vanhemmista hoitaa hommansa hyvin.

Varmasti näinkin. Nyt jätän tämän asian kommentoinnin, koska ollaan lievästi sanottuna eksytty kauas aiheesta.
 

Byvajet

Jäsen
En ota laskelmiin sen enempää kantaa, lienevät oikein. Pitää silti tarkentaa, että työtöntä kompensoidaan monella muullakin tavalla, joka näkyy loppusaldossa.

En tiedä perheellisten asioista, mutta yksinäiselle ihmiselle käteen täytyy jäädä kuussa 400 euroa. Sen verran sossu tulee vastaan. Nämä tuet ovat kuitenkin harkinnanvaraisia ja ne täytyy aina erikseen anoa. Siksi harvat niitä muutaman kympin vuoksi hakevat. Sossu ei myöskään maksa tukia, jos 400 euron alittava summa johtuu liian kalliista asunnosta.

Tokihan sossu maksaa paljon muutakin, mm. terveydenhoitokuluja, jota ihminen ei pysty itse maksamaan. Pointtini oli kuitenkin se, että pitkäaikaistyöttömien käteen saama summa ei ole niin suuri kuin usein väitetään.

Asumistuen voisi lakkauttaa. Se on rahaa veronmaksajilta asunnon omistajille. Kun tuki lakkautettaisiin, vuokrat laskisivat selvästi.
 

Morgoth

Jäsen
Hassua, että anarkistit haluavat poliisin toimivan täysin lain mukaan, vaikka eikö heidän aatteensa mukaan poliisinkin pitäisi käyttäytyä täysin mielivaltaisesti pamputtaa anarkisteja.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Outoa kyllä sama prosessi on menossa pienemmän julkisen sektorin, matalamman verotuksen ja heikomman ay-liikkeen USA:ssakin. Keskiluokan tulokehitys polkee siellä joko paikallaan tai jo eräissä tuloluokissa on kääntynyt alaspäin. Verohelpotukset menevät valtaisia pääomia omistaville, alaluokka jatkuvasti hienoisesti kasvaa ja keskiluokan pitää ponnistella yhä enemmän pysyäkseen edes paikoillaan. Pääomalla sen sijaan menee yhä paremmin. Mikähän ihme tässä voisi olla takana? Sosialismi varmaan?

En ole mistään viestisi kohdasta eri mieltä, mutta haluan tarttua viimeiseen lauseeseen. Etuoikeuksien jakaminen tietyille eturyhmille poliittisin keinoin, tulonsiirrot veronmaksajilta suurimmillelle pankeille (yli 100 miljardia dollaria) jne. Kyllähän tuo nimenomaan sosialismia on ennemmin kuin vapaata markkinataloutta saati klassista liberalismia ihannoivaa toimintaa. Tuntuu että suuryritykset ovat monelta osin kaapanneet USA:n päätöksentekoprosessin aikaa sitten, ja käsittääkseni tällaisen kulun estäminen on yksi peruste jolla esim. libertaarit perustelevat pienen valtion ihannettaan. Pienempi, matalampi, heikompi != pieni, matala, heikko. Linkissä Milton Friedman puhuu lyhyesti suhteellisuudentajusta ja siitä, että enemmän hallintoa on enemmän hallintoa haltuunotettavaksi teollisuuspampuille.

https://www.youtube.com/watch?v=FOMI0ORGH44
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82

Ensimmäisessä kappaleessa väität, että ainoa pätevä virkamies koulussa on aineopettaja ja muut koulun virkamiehet ovat epäpäteviä. Aika uskomaton ajatusmalli.

Ja täytyy sanoa, että jälkimmäisessä kappaleessa nostat itsesi aikamoiseksi asiantuntijaksi. Psykologit ja muut asiantuntijat ovat turhia, sinä osaat paremmin.

Olen törmännyt sinun kaltaisiin aineopettajiin, joidenka mielestä oppimisvaikeudet ovat laiskuutta ja adhd huonoa käytöstä. Joskus tilanne on näin, mutta valitettavasti tämän tyylisellä ajatusmallilla ne oikeasti tukea tarvitsevat oppilaat sijoittuu ajatuksissa sinne samaan koriin. Ainoa tukitoimi, mikä Wilmaan kirjataan, on toukokuussa annettava nelosvaroitus. Nämä opettajat rakastavat opettamaansa ainetta niin paljon, että joskus jopa sietävät oppilaita.

Mukauttamisessa tapahtuu joskus kuvaamiasi virheitä, aine mukautetaan vanhemman/ vanhempien painostuksen takia. Olen törmännyt urallani yhteen tällaiseen tapaukseen. Väittäisin, että koulupsykologit tekevät pääsääntöisesti oikean suuntaisia diagnooseja. Oppiaineen mukauttaminen ja tähtinumero todistukseen on kokemukseni mukaan varsin harvinaista.

Osuinko jotenkin herkkään kohtaa? Melkoisiin henkilökohtaisuuksiin menet vastauksessasi. Millä sisälukutaidolla vedät mainitsemasi johtopäätöksen ensimmäisestä kappaleesta? Varmasti aineenopettajat rakastavat opettamaansa ainetta, sitähän he ovat yliopistossa opiskelleet. He eivät ole kasvatustieteilijöitä, kuten luokanopet tai erityisopettajat. Ehkä sinulla on enemmän resursseja ja aikaa kuin normi aineenopettajalla, kun ehdit tänne niin paljon kommentoimaan normi työpäivän aikana. Aineenopettajalla on usein reilu kaksisataa oppilasta, joille hän niitä "rakastamiaan aineita opettaa". Montako oppilasta sinulla on? Perspektiivi ja resurssit voivat olla vähän erilaiset. Ehkä kannattaisi jättää ainnenopettajien syyllistäminen.

Etkä sinä tiedä miten olen työskennellyt nuorten kanssa. Olen vienyt erityisoppilaita omana ryhmänään tai osana yleisopetuksen ryhmää teattereihin, festareille, laivalle ja jopa ulkomaille. Teatterin hienossa kahvilassa kymmenen ulkonäöltään "vittuvittu- Villeä" herättää kyllä päivänäytöksen väliajalla eläkeläisisten huomioita, mutta käytös saa jälkikäteen upeita kiitoksia. Olen luottanut heihin, vaikka joillakin kavereilla koulun rekisteri on hyvin kirjava ja erilaisia diagnooseja on enemmän kuin lävistyksiä naamassa, eikä niitäkään ollut vähän. Olen kohdellut heitä reilusti, vaatinut saman kuin kaikilta muilta "normi" oppilailta. Olen erittäin tiukka, mutta rehti ja suora. Sitä nuoret arvostavat, eikä silloin juuri näy keskittymishäiriöitä.

Näilä eväillä olen tehnyt opetus/nuorisotyötä, eikä ole huonot muistot, enkä usko, että on myöskään oppilailla/nuorilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös