Minä ainakin ymmärrän syrjäytyneitä. Olen huolissani niin syrjäytymisestä kuin varallisuuserojen kasvusta, mutta onko sillä mitään tekemistä eilisen kanssa? Joku täällä mainitsi Hurstin ruokajonot. Kuinka moni niissä jonoissa seisokeleva mahtoi olla eilen hajottamassa paikkoja, joilla ei ole mitään tekemistä Nalle Wahlroosin ja muun rahaeliitin kanssa. Kuinka moni siitäkin porukasta on sellaista, että heistä ei yksinkertaisesti ole työelämään ansaitsemaan omaa toimentuloaan, koska kaikki mitä suomalainen yhteiskunta on, on perseestä.
Erilaisissa ajankohtaisohjelmissa on pitkin vuotta ollut haastateltavina erilaisia ihmisiä, jotka eivät työllisty. Eräskin turkulainen diplomi-insinööri kuluttaa päivisin aikaa kirjastossa, koska töitä ei ole. On ollut työttömänä kahdeksan vuotta. Jollekin hän on koulutettu väärälle alalle ja joillekin ylikoulutettu. Minun on hyvin vaikea nähdä, että tällainen pitkäaikaistyötön kokee keinoksi lähteä rikkomaan paikkoja. Toinen esimerkki on itähelsinkiläinen (Jokereiden kannattaja), joka haluaisi tehdä töitä, mutta ei ole päässyt edes jakamaan postia tai ajamaan linja-autoa, koska yritykset vähentävät jatkuvasti työpaikkoja. Vaikka kyseinen jannu voisi ulkoisesta olemuksesta päätellen olla yksi eilisistä ilkivallantekijöistä, tuskin sentään. Hänkin kertoi hakeneensa töitä, koska haluaa tehdä töitä. Vaikutti tyypiltä, joka ei ole vaatimassa itselleen samaa palkkaa kuin Matti Alahuhta, vaan sen verran, että voi ostaa ruokaa ja maksaa laskunsa itse.
Minä ymmärrän aivan hyvin, että ihminen purkaa paha oloaan ja joskus se menee överiksi. Mutta mitä olen nähnyt kuvia eiliseltä, niin se touhu näyttää enemmän retaleiden hauskanpidolta kuin mielenosoitukselta. Jos näille ihmisille oltaisiin luvattu työpaikka maanantaiaamuksi, niin kuinkakohan moni olisi ollut valmis heräämään aamuseitsemältä. Ja kuinkakohan moni näistä olisi lähtenyt hyvillä mielin viikonlopun viettoon viiden kokonaisen työpäivän jälkeen. Entä kuinkohan moni olisi viimeistään tiistaina haukunnut esimiehensä kusipääksi, koska ei saa pitää röökitaukoa silloin kun huvittaa.
Pitääpä käydä leipäjonoissa kysymässä, mitä mieltä siellä ollaan ilkivallantekijöistä, jotka tuhoavat muun muassa julkisen hallinnon joukkokuljetusvälineen, joka mahdollistaa matkustamisen ilman omaa autoa.