Linnan juhlat – Niinistön aikakausi

  • 159 506
  • 1 220

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kenellekään nyt tämän ohjelman aikana vieläkään tullut selville, että mitä nuo mellakoijat ihan oikeasti oikein vastustivat? Mitä he halusivat ilmaista tempauksellaan? Mitä he toivoivat, että tuosta mellakasta nyt sitten seuraa? Mitä se julkisuus, jota he Stockan ikkunat hajottamalla saavuttivat, on heidän asiaansa auttanut tai tulee auttamaan? Mulle ei ole selvinnyt mikään noista asioista.

Luokkayhteiskuntaa. Itse en ole vielä hiffannut kuinka tuo Suomessa nykyään näkyy. Nuokin reppanat saavat meiltä verojen kautta rahaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Järkyttäviä tyyppejä nuo kommari ja anarkoämmä. Miten kukaan voi palkata noita mihinkään töihin? Nimet esille!
Meinaatko, että nuo ihan haluavat töihin? Mitä niillä nimillä tekee?
Itse koen että ikkunoiden hakkaaminen jääkiekkomailoilla on aika luuseri toimintaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Pitää paikkansa. Jääkiekkomailalla hakataan vain ihmisiä jääkiekkokaukalossa!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Dan Koivulaakso mainittu! Voi jösses! Saakohan kukaan muu tavallinen kunnallispoliitikko tässä maassa yhtä paljon julkisuutta kuin hän?

Turkkila koitti vain ovelasti kalastaa Yrttiaholta kommenttia, kun huomasi tämän olevan vähän liiankin kujalla.

Minua hämmentää tämän juhlien järjestäjän RETORIIKKA:

Hän puhuu osin termein, joita on viimeksi käytetty Suomessa ennen sisällissotaa ja tietysti 60-70-lukujen nostalgisessa hurmahengessä.

Jari Tervo oli oikeassa, tämä tuskin onnistuu.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei jotenkin voi käsittää, että löytyy näin "urpoja" ihmisiä, kuten nämä kaksi luokkataistelijaa ovat. Tytön argumentit ovat yhdet heikoimmista, joita olen vuosiin nähnyt ehkä koskaa ja missään, tuon rinnalla jopa joku Arhivaara tuntuu nerolta. Tuo poika ei ansaitse edes kunnolla kommenttia, kaverilla on jaossa jäänyt käteen niin heikot kortit, että peli on hänen osaltaan pelattu. Nyt se väittää, että yksi luokka omistaa ja hallitsee kaiken, pokkana väittää näitä. Miten joku voi vakavalla naamalla esittää noita kommentteja. Jos nuo nulikat saisivat päättää Suomen kohtalosta, niin joukkopako maasta syntyisi samaan aikaan, ei missään Eurropan maassa olisi sen jälkeen yhtä kurjat oltavat. Noiden on pakko olla provoja. Seuraavat linnanjuhlat ovat kuulemma Turussa.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä Riikka Yrttiaho taitaa upottaa koko oman poliittisen tulevaisuutensa yhden illan aikana, sen verran kujalla ja surkeaa argumentointia.
Niinhän sitä luulisi, mutta en usko kuitenkaan. Nämä Li Andersonit ja Riikka Yrttiahot ovat tulevaisuuden ministereitä. Saa ottaa talteen.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, nuori radikaali joka toivon mukaan järkiintyy iän myötä. Tämä järjestäjä oli kyllä sitten minusta henkisesti epätasapainossa. Itselleni tuli kyllä päällimmäisenä mieleen huoli nuorten mielenterveysongelmista.

Hämmentävä keskustelu kaiken kaikkiaan, eihän noille ajatuksille löydy Suomesta kuin ehkä promillien kannatus. Yle olisi ehkä saanut jättää lähetysajan antamatta....
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olipa ohjelma tälle illalle, yksi unohtumattomimpia a-talkin lähetyksiä ainakin omasta mielestäni!

Keskustelua olisi voinut jatkaa vielä ainakin puoli tuntia ja katsoa kuinka paljon syvemmälle suohon nämä vasemmiston edustajat olisivat itsensä puhuneet.

Yrttiaholla oli vähän tekemätön paikka koittaa irtautua tästä vasemmisto-retoriikasta mellakan keskeisenä tekijänä, kun kaveri vieressä saarnaa lasittuneella katseella luokkasotaa ja porvarien pahuutta.

Itselläni kävi kanssa mielessä, että tämä järjestäjä ei vaikuttanut ihan tasapainoiselta tyypiltä. Sinällään aika paskamainen temppu hänen frendeiltään antaa hänen mennä tuolla tavalla ja noin valmistautuneena telkkariin.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Yleensä A-talkia ei jaksa katsoa, mutta nyt oli ihan virkistävä keskustelu. Täällä on keskustelijoita arvioitu tietenkin sillä perusteella, onko kirjoittaja osallistujan kanssa samaa mieltä vai ei. Tässä toinen näkökulma, onnistumisen näkökulma:

Kiakkovieras oli yllättävän pystyvä odotuksiin nähden. Ihan kunnioitettava suoritus, kun kuitenkin kaikella mahdollisella tavalla oli altavastaaja tässä tilanteessa. Ihan perusteltuja mielipiteitä, ei mitään "kännissä ja läpällä" -heittoja, joita yleensä nähdään, kun joku anarkisti tai vastaava saadaan kameroiden eteen. Silti oli riittävän radikaali tyydyttääkseen omiensa toiveet.

Riikka Yrttiaho otti ajan ja tilan haltuunsa ja varmasti oman porukkansa mielestä onnistui hyvin. Yrttiaho oli sananvalmis, aktiivinen ja itsepintainen. Tietenkin kimitti ja oli ärsyttävä, niin kuin AINA näihin keskusteluihin mukaan tulevat nuoret vasemmistonaiset. Aikuisia ihmisiä ei varmaan esim. Yle edes halua, mutta luulisi vasemmiston tarjoavan?

Turkkila oli ehkä loogisin ja keskustelua parhaiten edistävä hahmo. Koivulaakso-yritys oli aika onneton ja turha.

En tiedä miksi Kopra oli mukana keskustelussa, eli miksi juuri hän edusti kokoomusta. (Tälle on varmasti joku syy, mutta en ole seurannut.) Kopralla oli mielestäni vähiten annettavaa keskusteluun. Lässytti ja jäi pari kertaa Yrttiahon jyrän alle.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olipa ohjelma tälle illalle, yksi unohtumattomimpia a-talkin lähetyksiä ainakin omasta mielestäni!

Toinen vastaava oli silloin muistaakseni reilut pari vuotta sitten, kun Johan Bäckman ja kukas se nainen olikaan (Leena joku?) saarnasivat "totuuksia" Baltian maiden historiasta.

Ehkä näille se huumoriarvo on, vaikka ainakin tuon järjestäjän mielenterveydestä olen oikeasti huolissani. Yrttiahoa pidän enemmän hyväuskoisena hölmönä (liekö sukua Jyrki Yrttiaholle?).
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Itse koen että ikkunoiden hakkaaminen jääkiekkomailoilla on aika luuseri toimintaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

A-talkin Yrttiahoa siteeraten: montako ikkunan rikkojaa tunnet? Ei ole väliä, onko se väärin, vaan se, että ehkä et tunne yhtäkään.

EDIT

Jos Suomessa on paha olla, miksi eivät lähde pois.. Mieluummin ilman oikeutta palata.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itselläni kävi kanssa mielessä, että tämä järjestäjä ei vaikuttanut ihan tasapainoiselta tyypiltä. Sinällään aika paskamainen temppu hänen frendeiltään antaa hänen mennä tuolla tavalla ja noin valmistautuneena telkkariin.

Ajattelin samaa ja siksi en edes viitsi kirjoittaa siitä sen enempää. Tai sanotaan sen verran, että en olisi yhtään yllättynyt jos huomenna uutisoidaan keskustelijan olevan satunnainen koomikko, jolla ei ole kiakkovieraiden kanssa mitään tekemistä.

Eikö studioon tosiaan saatu parempaa vasemmistonuorta(?) kuin tämä nuori nainen, joka asuu Ruotsissa. Pointtinsa hänellä varmasti oli, mutta ne tulivat valitettavan huonosti esille. Keskustelu olisi kaivannut hänen tilalleen kokeneempaa keskustelijaa.

Hyvin kuvaavaa oli se, että keskustelun perussuomalainen nosti itseään ja puolueettaan demokratian jalustalle, vaikka perussuomalaisissa on ääriliikehdintää siinä missä vasemmistossakin. Harmi ettei pöydän toiselta puolelta löytynyt haastajaa. Jos minulta kysytään, on äärioikeiston liikehdintä paljon vaarallisempaa kuin äärivasemmiston, sillä ensimmäinen on päässyt osaksi kansanedustuslaitosta. Äärivasemmiston toiminta on minusta pelkkä vitsi verrattuna äärioikeistoon, joka on esimerkiksi hyökännyt kaasulla rauhanomaiseen marssiin. Absurdia on myös se, että juuri perussuomalainen arvostelee vasemmistoanarkistien luokkasotapuheita, kun omassa puolueen jäsenet ovat vetäneet rajoja ihmisten etnisen taustan perusteella.

Toivottavasti kukaan ei nyt vedä sellaisia johtopäätöksiä, että puolustan Tampereen mellakointia. Minä vastustan kaikkea ääriliikehdintää, vaikkakin ymmärrän sitä.

Kokoomuksen kansanedustaja edusti keskustelun fiksuinta puhujaa, mutta pari asiaa kiinnitä huomiota negatiivisesti. Ensimmäiseksi maininta pilvessä olemisesta oli hyvin halpamainen kommentti, jonka mukaan pilveä polttaisi ainoastaan vasemmistoanarkistit, tai muu huonosti käyttäytyvä nuoriso. Toinen asia, johon kiinnitän huomiota, oli kokoomusherran tulkinta Kontulan kirjoituksesta. Oli Kontulan mielipiteistä mitä mieltä tahansa, niin kirjoituksen sisällön kokoomusedustaja oli ymmärtänyt väärin.

En ymmärrä, miten joku voi pitää kyseistä keskustelua onnistuneena. Paikalla olisi ehdottomasti pitänyt olla asiantuntija, joka olisi pystynyt tarttumaan molempien puolien sanomisiin. Odotan parempaa keskustelua huomiselta Pressiklubilta, jossa toivottavasti käsitellään myös Ylen ja Helsingin Sanomien sumuttaminen. Aiheena tämä on kuitenkin sen verran vakava, ettei tämän illan A-talk olisi saanut tehdä siitä vitsiä. Nyt kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Jos minulta kysytään, on äärioikeiston liikehdintä paljon vaarallisempaa kuin äärivasemmiston, sillä ensimmäinen on päässyt osaksi kansanedustuslaitosta...

Jos minulta taas kysytään, niin jos puhutaan näistä ääripäistä, eli väkivaltaankin valmiista oikeiston ja vasemmiston edustajista, niin minulle he ovat ihan yksi ja sama asia. Siis fasistit ja ne fasistit, jotka itseään "antifasisteiksi" kutsuvat.

Kopra oli ihan ok, mutta teki erinomaisen vertailun sirpim&vasaran ja natsien hakaristin välillä. Vertaus oli osuva ja lisäksi taisi ärsyttää tätä Yrttiahoa varsin paljon. Kiakkovieras vieressä olikin niin unessa, että häneltä koko homma taisi mennä ihan ohi.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että (poliittisen) äärioikeiston vaara on suurempi, kuin (poliittisen) äärivasemmiston, sillä Persuista tätäkin suuntaa tosiaan löytyy, sen sijaan poliittinen vasemmisto on lähinnä vitsi, jolle nauraa jo Alepan mummotkin.

MUTTA jos isommasta mellakoinnista ja mahdollisesta konkreettisesta väkivallan teosta puhutaan, on mielestäni vasemmisto vaarallisempi tällä hetkellä: syy on se, että he ovat epätoivoisia, sillä aateveljiä on yhä vähemmän.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Aika harvinaista, että persu selviytyi väittelystä kaikkein fiksuimman ja tasapainoisimman oloisena, Turkkilalle pisteet. Radikaalit "jutilamme" olivat juuri mitä nyt saattoi olettaakin, mutta kaikkein säälittävin oli tämä lässyttävä ja hurskasteleva kokoomus-setä.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Kopra oli kai mukana sen takia, että hän oli vaatinut Arhinmäkeä eroamaan, jos ilmenee, että vasemmistoliitto on tämän rettelöinnin takana. No, Arhinmäki on sanonut, ettei ole. Uskon häntä, että ei ole järjestönä, mutta vasemmistoliiton jäseniä ja minulle aikaisemmin tuntematonta Suomen kommunista nuorisoliittoa edustavia siellä kyllä oli.

Ja siitä ei nyt pääse mihinkään, että nämä puheet muistuttavat erehdyttävästi Karl Marxin ajattelua luokattomasta yhteiskunnasta ja porvarihegemonian murskaamisesta. Karl Marx – Wikipedia

Harmittavaa, kun ei tarkkemmin kyselty, missä sellainen “luokaton yhteiskunta” oikein olisi olemassa. Kiakkovieras sanoi, ettei sellaista ole, mutta ituja on. No missä? Kreikassa! Halleluja.

Ohjelman paras puheenvuori oli kirjailija Jari Tervolta. Mutta hänkin vissiin edustaa kiakkovieraiden mielestä elitismiä, kun osaa kirjoittaa kirjoja, jotka myyvät, kansa lukee ja massia tulee.
 
Oletko siis sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla yhdysvaltalainen koulutusjärjestelmä, joka ei takaa jokaiselle edes teoreettista mahdollisuutta yliopisto-opintoihin?

Jos minä saisin päättää, niin kaikkein köyhimmille sanottaisiin jo peruskoulussa, että lukuhommat eivät ole teitä varten, ja ohjattaisiin heidät työelämään 15-16-vuotiaina.

Luokkayhteiskuntaa. Itse en ole vielä hiffannut kuinka tuo Suomessa nykyään näkyy.

Jos et ole Suomen luokkajakoa huomannut, se johtunee siitä, että sua ei ole kasvattanut 50 000 markkaa vuodessa tienaava yh.

Järkyttäviä tyyppejä nuo kommari ja anarkoämmä. Miten kukaan voi palkata noita mihinkään töihin?

Voisin kuvitella jonkun palkkaavan Riikka Yrttiahon töihin siksi, että hän on nuori, nätti ja koulutettu, ja vieläpä kansainvälinen, koska opiskelee Ruotsissa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos minä saisin päättää, niin kaikkein köyhimmille sanottaisiin jo peruskoulussa, että lukuhommat eivät ole teitä varten, ja ohjattaisiin heidät työelämään 15-16-vuotiaina.

Eli asia toisin ilmaisten, olisit valmis rakentamaan Suomeen luokkayhteiskunnan, jossa vanhempien tulotaso määrittelee sen mihin luokkaan lapsi kuuluu ja mitä hän voi opiskella. Tämä on ajatus jota en voi allekirjoittaa, koska Suomen kokoisella maalla ei ole varaa tuhlata ainoatakaan huippuosaajaa ja sinun systeemissäsi näin kävisi väkisinkin.

Kaikesta huolimatta kiitokset vastauksistasi, selkenipä jokunen asia niiden johdosta. Samalla kuitenkin tuli huomattua, että yhteistä kosketuspintaa on niin vähän ettei hedelmälliselle keskustelulle ole sijaa.

vlad.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos minä saisin päättää, niin kaikkein köyhimmille sanottaisiin jo peruskoulussa, että lukuhommat eivät ole teitä varten, ja ohjattaisiin heidät työelämään 15-16-vuotiaina.



Jos et ole Suomen luokkajakoa huomannut, se johtunee siitä, että sua ei ole kasvattanut 50 000 markkaa vuodessa tienaava yh.
.

Jälkimmäisessä kappaleessa annat ymmärtää, että luokkajakoja on.

Ensimmäisessä kappaleessa toteat, ettei kannata edes yrittää niitä korjata?

edit. minun kriteerejäni nätistä tuo Yrttiaho ei kyllä täyttänyt, oli juuri perus vasemmistolaistädin näköinen epäsiistissä nutturassaan.
 
Eli asia toisin ilmaisten, olisit valmis rakentamaan Suomeen luokkayhteiskunnan, jossa vanhempien tulotaso määrittelee sen mihin luokkaan lapsi kuuluu ja mitä hän voi opiskella. Tämä on ajatus jota en voi allekirjoittaa, koska Suomen kokoisella maalla ei ole varaa tuhlata ainoatakaan huippuosaajaa ja sinun systeemissäsi näin kävisi väkisinkin.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt tätä "pienellä maalla ei ole varaa" -mantraa, jonka demarit ovat niin ansiokkaasti suomalaisten päähän takoneet. Miksi se maan koko on tässä niin tärkeä asia?

Jos oletamme, että tietynlaisella huonolla koulutuspolitiikalla valtio hukkaa esim. joka kymmenennen lahjakkaan nuorensa potentiaalin, niin kun Islanti hukkaa 7 lahjakkuutta, hukkaa Suomi samalla 100 lahjakkuutta, USA 6000 ja Kiina 24 000. Millä ihmeen perusteella se 7 hukattua lahjakkuutta on Islannille suurempi vahinko kuin 100 hukattua lahjakkuutta Suomelle, ja millä perusteella 100 hukattua lahjakkuutta on Suomelle suurempi vahinko kuin 24 000 hukattua lahjakkuutta Kiinalle?

Jälkimmäisessä kappaleessa annat ymmärtää, että luokkajakoja on.

Ensimmäisessä kappaleessa toteat, ettei kannata edes yrittää niitä korjata?

Ei yhteiskuntaluokista voi päästä eroon, koska ihminen on laumaeläin, ja laumaeläimet muodostavat aina hierarkian tavalla tai toisella.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Jos minä saisin päättää, niin kaikkein köyhimmille sanottaisiin jo peruskoulussa, että lukuhommat eivät ole teitä varten, ja ohjattaisiin heidät työelämään 15-16-vuotiaina.
Oi että mä olen onnelinen että sä et saa päättää yhtään mistään, todennäköisesti ikinä. Ei ole yksi tai kaksi kaveria jotka ovat alkaneet parikymppisinä lukuhommiin ja kolmekymppisinä olleet aika kovia tekijöitä, vähän kovempia kuin sinä.

Ainoa asia mistä mä olen meidän yhteiskunnassa ylpeä on tasa-arvoinen koulutustussyteemi ja sä olisit sitten valmis deletoimaan sen kaiken teini-iän suoritusten perusteella. Aikajaksona jossa valtaosa on vajavaisia ihmisiä, kasvuvaiheessa. Pahempaa paskaa en koskaan ole lukenut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voisin kuvitella jonkun palkkaavan Riikka Yrttiahon töihin siksi, että hän on nuori, nätti ja koulutettu, ja vieläpä kansainvälinen, koska opiskelee Ruotsissa.
Oletko ikinä palkannut ihmisiä töihin ja sen jälkeen toiminut heille esimiehenä? Jos kyllä, niin oletko joutunut käyttämään päiviä ja viikkoja ns. henkilöstöasioihin oman toimen ohella johtuen siitä, että alaisesi, erään vasemmistopuolueen paikallinen kunnanvaltuutettu muuten, syyttää sinua perusteetta työpaikkakiusaamisesta, saatuaan ensin perustellusti kenkää?

Poliittista suuntautumista ei saisi tiedustella työpaikkahaastatteluissa, mutta kyllä tuota vähän pitää katsella. Siihen aikaan kun palkkasin suht usein ihmisiä, niin lopulta otin tavaksi scoutata tavalla tai toisella hakijoiden poliittiset intressit, siinä missä muutkin potentiaaliset työsuhderiskit. Jos on ollut pienikin vainu että tyyppi on mahdollinen mielensäpahoittaja tai kapinatyöläinen, niin heti pois hakijoiden joukosta. Referenssit olen soittanut aina tarkkaan. Vaikka referensseiksi ilmoitetaan tietysti varmoja kehujia, niin niistäkin keskusteluista on saanut monenlaista irti. Ja referenssien ulkopuolelta olen soittanut myös muihin edellisiin firmoihin, joskus toimarille asti. Sieltä paljastuu joskus tarinan vähemmän siloiteltu puoli, esim. luotettavuudellaan kehunut tyyppi on harrastanut motivaatiosaikuttelua ja työaikojen kunnioittaminen on ollut muutenkin vähän summittaista.
 
Ainoa asia mistä mä olen meidän yhteiskunnassa ylpeä on tasa-arvoinen koulutustussyteemi ja sä olisit sitten valmis deletoimaan sen kaiken teini-iän suoritusten perusteella.

Enhän minä mistään suorituksista puhunut, vaan lapsen köyhyydestä. Hyvästä perheestä tuleva kasin oppilas on paljon potentiaalisempi opiskelija kuin kaikkein alimmasta sosiaaliluokasta tuleva ysin oppilas. Siksi nimenomaan se persaukinen ysin oppilas kannattaisi ohjata mahdollisimman varhain töihin. Nykyäänhän opettajat suosittelevat sellaiselle lukiota, mikä on väärin sitä lasta kohtaan.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Enhän minä mistään suorituksista puhunut, vaan lapsen köyhyydestä. Hyvästä perheestä tuleva kasin oppilas on paljon potentiaalisempi opiskelija kuin kaikkein alimmasta sosiaaliluokasta tuleva ysin oppilas. Siksi nimenomaan se persaukinen ysin oppilas kannattaisi ohjata mahdollisimman varhain töihin. Nykyäänhän opettajat suosittelevat sellaiselle lukiota, mikä on väärin sitä lasta kohtaan.
Hei ei susta tule uutta schollia noilla jutuilla, vaikka kuinka tatti pystyssä sitä haluatkin. Susta puuttuu puolikarsimaattinen letkeys. Kato otat nyt hyvät yöunet päälle ja reenit jatkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös