Enhän minä mistään suorituksista puhunut, vaan lapsen köyhyydestä. Hyvästä perheestä tuleva kasin oppilas on paljon potentiaalisempi opiskelija kuin kaikkein alimmasta sosiaaliluokasta tuleva ysin oppilas. Siksi nimenomaan se persaukinen ysin oppilas kannattaisi ohjata mahdollisimman varhain töihin. Nykyäänhän opettajat suosittelevat sellaiselle lukiota, mikä on väärin sitä lasta kohtaan.
Tähän ei pitäisi lähteä, koska en näe järkeä tässä keskustelussa. Tuon nyt kuitenkin muutamia esimerkkejä omasta elämästäni esille, ne omalta osaltaan osoittavat - lukuisten muiden vastaavien esimerkkien myötä ajattelusi turmiollisuuden.
Kanssani samalla luokalla oli useita ysin tai sen yli oppilaita, osalla taustana oli yh. perhe ja alempaan keskiluokkaan kuuluminen - mikä 80-luvulla tarkoitti melkoisen huonoa tulotasoa, ja osan taustalla olivat sitten keskiluokkaiset tai ylempään keskiluokkaan kuuluvat koulutetut vanhemmat. Jälkeen päin olen sitten päässyt seuraamaan heidän elämäänsä satunnaisesti ja niinpä eräskin varsin ankeista oloista ponnistanut toverini on nyt korkeasti koulutettu ja vastaavasti eräs hyvästä perheestä tullut koulutettujen vanhempien lapsi oli eräässä vaiheessa työkaverinani ja koulutukseltaan hän on lähihoitaja.
Tai eräässä elämäni vaiheessa tutustuin mieheen, joka tuli todella köyhistä oloista - heillä oli ulkohuussit sun muut vielä 90-luvulla, mutta niinpä tämä mies luki itsensä diplomi-insinööriksi ja viimeisimmän tiedon mukaan lukee lakia.
Nämä ovat toki yksittäisiä esimerkkejä mutta voisin yksin oman elämäni taipaleelta kaivaa esille kymmeniä yksittäisesimerkkejä siitä kuinka alempaan keskiluokkaan kuuluvien vanhempien lapsista tuli korkeasti koulutettuja ja menestyneitä aikuisia. Tämän lisäksi joukkoon kuuluu useita todella vaikean lapsuuden eläneitä köyhistä oloista tulleita ihmisiä, jotka ovat nyt kenen tahansa mittapuulla menestyneitä.
Jos jo minä tunnen kymmeniä tällaisia ihmisiä niin kuinka paljon heitä todella on ja kuinka suuri potentiaalisten menestyjien joukko hukattaisi jos sanottaisi köyhien lapsille, että "Kiitos mutta voitte mennä siivoamaan vessoja, teidän palveluksia ei tarvita".
Toki niitä epäonnistujiakin mahtuu joukkoon mutta minusta on edelleen ensiarvoisen tärkeää se, että annetaan edes teoreettinen mahdollisuus sille, että köyhien vanhempien lapsesta voi tulla opintojen kautta menestyjä.
vlad.