En lähtisi rakentamaan sellaista systeemiä, sillä se edellyttäisi kaikkien vastasyntyneiden ottamista valtion huostaan, ja tuloksena olisi todella sairas yhteiskunta. Ne parjatut amerikkalaisetkin pääsevät nauttimaan huippulääkäreiden ja -insinöörien ammattitaidosta sen takia, että tällä ryhmällä on oikeus kasvattaa omat lapsensa omilla metodeillaan:
http://tinyurl.com/nargpd2
Oletko siis sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla yhdysvaltalainen koulutusjärjestelmä, joka ei takaa jokaiselle edes teoreettista mahdollisuutta yliopisto-opintoihin?
Taidan käydä hiukan hitaalla mutta olen totaalisesti pudonnut kelkasta sen suhteen mikä sinun mieltäsi loppujen lopuksi kaihertaa kun tuntuu ettei kirjoituksissasi ole tolkkua suuntaan tai toiseen.
Nämä opiskelijat joutuvat useammin keskeyttämään opinnot ja menemään töihin. Mitä yhteiskunta siinä häviää? Minusta se on ihan luonnollista vapaassa maassa.
Minun lähtökohtani on tietyllä tapaa se, että on myös yhteiskunnan etu, se että kaikilla on edes teoreettinen mahdollisuus opiskella siksi miksi haluaa - jokainen ei kuitenkaan voi syystä tai toisesta toteuttaa haavettaan, mutta on hyvä olla edes mahdollisuus siihen. Jos joku lopulta päättää lopettaa opintonsa kesken syystä tai toisesta, se on suotava itsekullekin meistä, mutta lähtökohdan tulee mielestäni olla se, että hitsarin pojalla/tyttärellä on mahdollisuus yliopisto-opintoihin siinä missä lääkärinkin lapsella.
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että kenties toisinaan liikaa ylikoulutetaan väkeä vaikka tarvetta vähemmän koulutetullekin kansanosalle on olemassa. Kädentaitojen opiskelu on myös yhtä kannatettavaa kuin opiskeleminen diplomi-insinööriksi tai opettajaksi, tämä maa tarvitsee jokaista ammattiryhmää toimiakseen ja minä ainakin pyrin arvostamaan myös sellaisia ammattiryhmiä joihin minusta ei olisi, kuten vaikkapa siivoojia. Toisaalta voi olla ettei kaikista ole minunkaan ammattiini.
vlad.