Linnan juhlat – Niinistön aikakausi

  • 159 506
  • 1 220

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minun mielestäni tukia voisi ihan huoletta leikata...

Niin, tämä on näkökulmakysymys. Itse olen samaa mieltä, että tukia voisi vaikka leikata. Henkilökohtaisesti nostaisin nimenomaan tulorajaa.

En haluaisi yleistää, mutta olen kahta "Opintotukea nostettava"-mielenosoitusta ollut Helsingin kampusalueella seuraamassa ja kummassakin osanottajat olivat juuri näitä vasemmistolaisuuteen taipuvaisia "uhreja". Plus toki heidän solidaarisuudesta paikalla olevia kavereita.

Itse tuppaan ajattelemaan niin, että parempi ansaita omat rahansa, kuin vain leikkiä ilmaisilla tuilla.
Toki asia ei varmasti ole näin yksinkertainen, että tukia leikkaamalla kaikki paranisi. Varmaan joku sos.politiikan laitoksen tantta voisi nyt vetää eteeni paperin, jossa tämä on "tieteellisesti todistettua faktaa".

edit.

Tässäkin ketjussa yksi opiskelija kertoi, että kurssikavereilta löytyy iPadit...

iPad voi toki löytyä, mutta sillä ei opintojaan edistä millään lailla. Itseäni ärsytti luennoilla jopa perus läppärin käyttö, koin hyödyllisimmäksi yhdistelmäksi ruutuvihon ja lyijykynän.
 
En haluaisi yleistää, mutta olen kahta "Opintotukea nostettava"-mielenosoitusta ollut Helsingin kampusalueella seuraamassa ja kummassakin osanottajat olivat juuri näitä vasemmistolaisuuteen taipuvaisia "uhreja". Plus toki heidän solidaarisuudesta paikalla olevia kavereita.

Ja vaikka se opintotuki on niin kamalan riittämättömällä tasolla, on monilla näistäkin uusliberalismin ikeessä kituuttavista opiskelijoista silti rahat tainneet riittää siihen, että reissataan Goalle etsimään sitä omaa sisintä ja laajentamaan vähän tajuntaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja vaikka se opintotuki on niin kamalan riittämättömällä tasolla, on monilla näistäkin uusliberalismin ikeessä kituuttavista opiskelijoista silti rahat tainneet riittää siihen, että reissataan Goalle etsimään sitä omaa sisintä ja laajentamaan vähän tajuntaa.

Nämä nuoret kärsivät ihan samasta, kuin koko yhteiskunta muutenkin. Eli siitä, että halutaan SEKÄ tuet, ETTÄ korotettu tuloraja, kaikki pitäisi saada kerralla.

Silti töissä hekin käyvät, ja rahoja tosiaan tuhlataan matkailuun. Goa tosin jo matkailupaikkana paljastaa nuo schollin retalejengiksi nimittämät tyhjäpäät.

Ei se mainitsemasi iPad kansa trendileikattuine hiuksine ja silitettyine pikkutakkeineen tuollaiselle huumesaarelle matkaa.

Oman käsitykseni mukaan tällä hetkellä pinnalla on kaupunkimatkailu Euroopassa ja Aasiassa, vähän samaten kuin la-aamun brunssit ovat syrjäyttäneet perjantai-iltaisen hikisen limailun baareissa.
 
Silti töissä hekin käyvät, ja rahoja tosiaan tuhlataan matkailuun.

Minä en kutsuisi rahan kuluttamista matkustamiseen tuhlaamiseksi. Verkostoituminen on käsittääkseni nykyaikana erittäin tärkeää, ja verkostoitumisessa auttanee kummasti se, kun pystyy kertomaan kivan anekdootin jostain Berliinin viehättävästä kuppilasta. Tai kehumaan sitä, miten ihania olivat ne kadunvarsien sielukkaat pikku putiikit siinä yhdessäkin kaupungissa silloin. Juuri ne sellaiset kauppapaikat, joita täällä Suomessa ei ole, kun tämä on niin juntti ja takapajuinen maa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minun mielestäni tukia voisi ihan huoletta leikata. Tässäkin ketjussa yksi opiskelija kertoi, että kurssikavereilta löytyy iPadit. Minä tienaan 2500 nettona, mutta ei mulla ole varaa Applen tuotteisiin. Suomalaiset korkeakouluopiskelijat pukeutuvat hienoihin vaatteisiin, reissaavat ympäri Eurooppaa ja istuvat trendikkäissä baareissa. Silloin on aika kornia väittää, että opintotuki olisi liian pieni.

Totta kai sinulla olisi rahaa iPadiin, sinähän olet palkansaajien ylimmässä kolmanneksessa jos rahaa jää verojen jälkeen 2500 euroa. Vai mitä sinä niillä rahoillasi sitten oikein teet? Holtitonta tuhlaamista ja luksuselämääkö vietät, jos et saa muutamaa sataa sivuun iPadia varten?

Minäkin saisin iPadin halutessani ostettua josa mieli tekisi, ja minä tienaan nettona lähes tonnin vähemmän kuussa kuin sinä, joka olet tukevasti palkka-ansiotilastojen keskiansioiden tuolla puolen. Sinun palkallasi ostaisi vaikka joka kuukausi uuden iPadin ja nakkaisi vanhan Tammerkoskeen.

Ei sen puoleen, että iPadia ostaisin, koska minusta se on totaalisen turha lelu vailla mitään käyttöä, enkä ole koskaan Applen tuotteista pitänyt, mutta jos Steven Jobsin henki minut riivaisi ja pakottaisi ostamaan joutava iRoskaa, niin kyllä se onnistuisi.

Osa korkeakouluopiskelijoista voi trendibaareissa notkuakin kalliissa vaatteissa, mutta älä yleistä. Minäkin olen korkeakoulussa (tai kouluissa) opiskellut notkumatta trendibaareissa, reissaamatta ulkomailla tai ostamatta kalliita vaatteita. Kitkutin opintotuella ja satunnaistöillä ja päädyin kandin paperien jälkeen sitten "korkeakoulutetuksi eliitiksi" eli kunnan pienipalkkaisiin töihin, gradu on ns. vaiheessa ollut jokusen vuoden koska sen valmistuminen ei millään lailla palkkaan tai töihini vaikuta, joten motivaatio on ollut alhainen.

Yliopistoaikanani en käynyt kertaakaan missään opiskelijabileissä paitsi kerran yhdellä opiskelijaseminaarimatkalla enkä notkunut kampuksella, päin vastoin suoritin suuren osan kursseista tenttimällä. Eipä tuo mitään valtaisaa kultalusikka suussa syntyneen kulutusjuhlaa ja bileissä riekkumista ollut, tosin eipä minulla sitä kultalusikkaakaan ole ollut. Äiti jäi ennenaikaiselle sairaseläkkeelle elintarviketyöläisen töistä ja isä oli työurallaan valtiolla töissä tarkastajana teknikon koulutuksella. Lapsena ei muutenkaan rahassa ryvetty, kun vain toinen vanhempi oli töissä peruspalkalla ja toisen terveys ei enää sallinut työntekoa.
 
minä tienaan nettona lähes tonnin vähemmän kuussa kuin sinä...
Yliopistoaikanani en käynyt kertaakaan missään opiskelijabileissä paitsi kerran yhdellä opiskelijaseminaarimatkalla

Tässä herää kysymys, että olisiko näiden kahden mainitsemasi seikan välillä jonkinlainen syy-seuraussuhde? Voisiko verkostoituminen opiskeluaikana auttaa saamaan paremman duunin opiskelujen jälkeen?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en kutsuisi rahan kuluttamista matkustamiseen tuhlaamiseksi. Verkostoituminen on käsittääkseni nykyaikana erittäin tärkeää, ja verkostoitumisessa auttanee kummasti se, kun pystyy kertomaan kivan anekdootin jostain Berliinin viehättävästä kuppilasta. Tai kehumaan sitä, miten ihania olivat ne kadunvarsien sielukkaat pikku putiikit siinä yhdessäkin kaupungissa silloin. Juuri ne sellaiset kauppapaikat, joita täällä Suomessa ei ole, kun tämä on niin juntti ja takapajuinen maa.

Ei tietenkään matkailu täysin turhaa ole, sanonnankin mukaan se avartaa. Kyse oli puhtaasti sanavalinnasta.

Tulee hieman sellainen "Matti Vanhanen pääministerin haastattelutunnilla"-fiilis, kun sinun viestejäsi lukee: tunnut saippuapalalta, joka lipeää käsistä ja jonka oikeista mietteistä en selkoa ole saanut.

Sen ymmärsin, että opintotukea haluat leikata (=ymmärrettävää), mutta alunperin kuitenkin kovasti valittelit suomen koulutusjärjestelmää. Jopa vertasit sitä Jenkkien systeemiin, joka tässä asiassa on monin verroin huonompi.

Omana kertauksena voin todeta, että:

- uskon suomalaisen (pohjoismaisen) koulutusjärjestelmän olevan maailman parhaita, ellei paras. Korkeakouluihin asti koulutus on ilmaista ja Suomesta löytyy erittäin laadukkaita yliopistoja, vaikkei MIT tässä maassa sijaitsekaan.

- Suomesta on helppo lähteä erilaisiin opiskelijavaihtoihin, tämä vaatii vain omaa toimeliaisuutta. Tietyt yliopistot kannustavat, jotkut jopa melkeinpä pakottavat vaihtoon. Tämä on hyvä ja positiivinen juttu.

- Suomessa on lukematon määrä erilaisia stipendejä ja apurahoja, joita voi hakea mm. vaihtarivuoden rahoittamiseksi.

- Verkostoituminen on tärkeää, mutta ihminen voi verkostoitua hyvin myös ilman "iskän suhteita" tai mainitsemaasi iPadia tai matkailua. Monella opiskelijalla suhteiden luonti alkaa erilaisista tiedekunnan tai ainejärjestön riennoista.

- loppukaneettina todettakoon, että uskon kenen tahansa pystyvän opiskelemaan tässä maassa mitä haluaa. Reunaehdot ovat samat niin rikkaalle, kuin köyhällekin, eli ahkera pitää olla ja istumalihaksia kasvattaa. Se on totta, ettei rikkaan penskan ole pakko käydä opiskelujen ohessa töissä, mutta töissä VOI KÄYDÄ ilman, että opinnot häiriintyvät.

Itse olen oikeastaan huomannut, että parhaita opiskelijoita ovat juuri nämä työteliäät pojat ja tytöt. Heillä menee toki töissä aikaa, jonka vuoksi he eivät harrasta samanlaista veltostelua, kuin varakkaammat nuoret vapaa-ajallaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tänään muuten keskustellaan YLEn A-talkissa sitten Kiakkovieras-juhlista.

Pakkohan tuo on vilkaista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En haluaisi yleistää, mutta olen kahta "Opintotukea nostettava"-mielenosoitusta ollut Helsingin kampusalueella seuraamassa ja kummassakin osanottajat olivat juuri näitä vasemmistolaisuuteen taipuvaisia "uhreja". Plus toki heidän solidaarisuudesta paikalla olevia kavereita.

Minulle on ihan yksi lysti millaiset ihmiset opintorahan korotusta ajavat mielenosoituksissa, mutta mielestäni sille löytyy erinomaiset perusteet. Ensinnäkin opintorahan suuruus on kaikista sosiaalietuuksista jäänyt huonoimpaan asemaan indeksikorotuksia tehdessä. Viimeisen 20 vuoden aikana opintorahan reaalinen arvo on laskenut kuin lehmän häntä. Olisihan se nyt ihan sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannaltakin kohtuullista, että nykyopiskelijat saisivat edes jotakuinkin samanlaisen reaalisen tulotason yhteiskunnan toimesta kuin 20 vuotta sitten opiskelleet.

Toisekseen opiskelijat ovat Suomessa ainoita ihmisiä, jotka saattavat joutua ottamaan lainaa selvitäkseen päivittäiseen elämiseen kuluvista menoista. On se ihan mielenkiintoinen signaali, että ihminen siirtyessään opiskelijaksi saa pienemmän tulotason yhteiskunnan puolesta kuin ns. räkiessään kattoon. Onhan siinä kerrakseen nuorelle ihmiselle motiivia kouluttautua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulle on ihan yksi lysti millaiset ihmiset opintorahan korotusta ajavat mielenosoituksissa, mutta mielestäni sille löytyy erinomaiset perusteet. Ensinnäkin opintorahan suuruus on kaikista sosiaalietuuksista jäänyt huonoimpaan asemaan indeksikorotuksia tehdessä. Viimeisen 20 vuoden aikana opintorahan reaalinen arvo on laskenut kuin lehmän häntä. Olisihan se nyt ihan sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannaltakin kohtuullista, että nykyopiskelijat saisivat edes jotakuinkin samanlaisen reaalisen tulotason yhteiskunnan toimesta kuin 20 vuotta sitten opiskelleet...

Niin, kuten olen moneen otteeseen todennut, niin tämä on mielipidekysymys, jotain asialle pitäisi tehdä. Joko korottaa tuen määrää tai vastaavasti antaa mahdollisuus ansaita enemmän, ilman että tämä vaikuttaa maksettaviin tukiin.

Kummin päin vain. Itse kieltäydyin systemaattisesti osallistumasta mielenilmauksiin opintotuen korotuksista, koska kannatin ja kannatan yhä näiden ansaintarajojen nostoa/poistamista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kummin päin vain. Itse kieltäydyin systemaattisesti osallistumasta mielenilmauksiin opintotuen korotuksista, koska kannatin ja kannatan yhä näiden ansaintarajojen nostoa/poistamista.

No tässä meillä tosiaan on näkemysero. Minusta sosiaalietuuksien tarkoitus on turvata heikossa taloudellisessa asemassa olevan ihmisen säällinen toimeentulo. Ei reilut 100 000 euroa vuodessa ansaitseva Matti Heikkinen tarvitse opintorahaa elämiseensä, vaikka hänen kauppatieteen opintonsa varmasti vaativia ovatkin. Totta kai tulorajoihin voidaan myös tehdä indeksikorotuksia, mutta ei se voi olla oikeutus jättää opintorahan reaalista arvoa epäoikeudenmukaisen alhaiselle tasolle. Pitää muistaa, että kaikki opiskelijat eivät edes saa helpolla työtä ja joidenkin opiskeluiden yhdistämien työntekoon on hyvin vaikeaa. Myös työuran pidentämistavoitteiden kannalta intensiivisemmän opiskelun ja nopeamman valmistumisen tukeminen olisi hyvä asia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No tässä meillä tosiaan on näkemysero...

Niin, meillä tosiaan on näkemysero, mutta VAIN näkemysero. Olen jo todennut, että tilanne ei ole ideaali, jotain pitäisi tehdä.

Kysymyshän on rajallisten resurssien jakamisesta rajalliseen määrään kohteita, tällä hetkellä opiskelijat ovat valitettavasti vetäneet lyhyemmän korren.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tässä meillä tosiaan on näkemysero. Minusta sosiaalietuuksien tarkoitus on turvata heikossa taloudellisessa asemassa olevan ihmisen säällinen toimeentulo. Ei reilut 100 000 euroa vuodessa ansaitseva Matti Heikkinen tarvitse opintorahaa elämiseensä, vaikka hänen kauppatieteen opintonsa varmasti vaativia ovatkin. Totta kai tulorajoihin voidaan myös tehdä indeksikorotuksia, mutta ei se voi olla oikeutus jättää opintorahan reaalista arvoa epäoikeudenmukaisen alhaiselle tasolle. Pitää muistaa, että kaikki opiskelijat eivät edes saa helpolla työtä ja joidenkin opiskeluiden yhdistämien työntekoon on hyvin vaikeaa. Myös työuran pidentämistavoitteiden kannalta intensiivisemmän opiskelun ja nopeamman valmistumisen tukeminen olisi hyvä asia.
Onko sellaisia päätoimisia opiskelijoita, jotka tienaavat 100 000 euroa vuodessa? Noh, kai niitä jossain on. Ehkä 1-2 Suomessa?

Itse nostaisin opintotukea hieman sekä lukitsisin opintotuen johonkin indeksiin. Opintotuki pitäisi myös sitoa tiukemmin suoritettuihin opintopisteisiin, eikä mihinkään tuloihin. Jos joku on niin tehokas, että opintojen ohella tekee vielä töitä, ei siitä pidä rangaista KUNHAN opinnot etenevät tavoitevauhtia. Jos taasen henkilö tekee töitä niin paljon, että opiskelut hidastuvat, on mielestäni oikeutettua maksaa opintotukea vähemmiltä kuukausilta. Käytännössä tämä johtaisi siihen, että opiskelijat tekisivät töitä vain sen verran mitä pystyvät opintojen ohessa tekemään. Mielestäni tämä olisi ideaalitilanne sillä valmistumisajat eivät näin ollen kasvaisi.

Nykyinen järjestelmä on kuitenkin kummallinen ja opiskelijoiden tilanne huono.
 
Olisihan se nyt ihan sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden kannaltakin kohtuullista, että nykyopiskelijat saisivat edes jotakuinkin samanlaisen reaalisen tulotason yhteiskunnan toimesta kuin 20 vuotta sitten opiskelleet.

Jos haluat sukupolvien välisestä tasa-arvosta puhua, niin ota huomioon se, että nykyopiskelijoiden vanhemmilla on enemmän varallisuutta kuin opiskelijoiden vanhemmilla 20 vuotta sitten. Siksi nykyopiskelijoiden elintaso ei ole ainakaan matalampi, vaikka tuki onkin pienempi. Iskältä tuleva viikkoraha kun on vastaavasti isompi. Tiedän esim. opiskelijoita, jotka saavat porukoilta joululahjaksi 2300 euron läppärin. Ja tällaiselle tyypillekin pitäisi maksaa vielä enemmän tukia. Sallikaa mun nauraa!
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos haluat sukupolvien välisestä tasa-arvosta puhua, niin ota huomioon se, että nykyopiskelijoiden vanhemmilla on enemmän varallisuutta kuin opiskelijoiden vanhemmilla 20 vuotta sitten. Siksi nykyopiskelijoiden elintaso ei ole ainakaan matalampi, vaikka tuki onkin pienempi. Iskältä tuleva viikkoraha kun on vastaavasti isompi.

Varmasti keskimäärin opiskelijat saavat nykyään enemmän tukea vanhemmiltaan kuin 20 vuotta sitten, mutta aika paljon lienee porukkaa jotka ovat pitkälti omillaan kotoa pois muutettuaan. On se vähän kohtuutonta noiden heikko-osaisten kannalta perustella reaaliarvoltaan pienempää opintotukea sillä, että ennen opiskelijat keskimäärin saivat vähemmän tukea vanhemmiltaan. Toki jos ihmisten tulo- ja varallisuuserojen prosentuaalinen kasvattaminen on agendalla, niin siinä tapauksessa tuollainen ajattelutapa lienee ihan tolkullinen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos haluat sukupolvien välisestä tasa-arvosta puhua, niin ota huomioon se, että nykyopiskelijoiden vanhemmilla on enemmän varallisuutta kuin opiskelijoiden vanhemmilla 20 vuotta sitten. Siksi nykyopiskelijoiden elintaso ei ole ainakaan matalampi, vaikka tuki onkin pienempi. Iskältä tuleva viikkoraha kun on vastaavasti isompi. Tiedän esim. opiskelijoita, jotka saavat porukoilta joululahjaksi 2300 euron läppärin. Ja tällaiselle tyypillekin pitäisi maksaa vielä enemmän tukia. Sallikaa mun nauraa!

Pahoitteluni mikäli aihe on jo noussut aiemmin esille tässä rönsyilevässä keskustelussa, mutta kuinka siis rakentaisit systeemin, että se kohtelisi kaikkia opiskelijoita tasapuolisesti? On totta, että on paljonkin opiskelijoita jotka saavat vanhemmiltaan huomattavan paljon materiaalista ja taloudellista hyötyä mutta on huomioitava, että vaakakupin toisella laidalla ovat ne opiskelijat, jotka eivät saa juuri laisinkaan tukea vanhemmiltaan tai eivät tosiasiassa saa mitään tukea vanhemmiltaan vaan he asuvat omillaan siitä pitäen kun aloittavat opinnot. Olen nähnyt tällaisia opiskelijoita 80-luvulla mutta olen myös nähnyt tällaisia opiskelijoita 2000-luvulla.

Mielummin maksan hiukan enemmän veroja jotta nykyinen systeemi opiskelijoiden opintotuen ja lainan kohdalla säilyyn kuin, että ryhdytään rakentamaan kenties byrokraattisempaa järjestelmää jossa tukien harkinnanvaraisuus on entistä tarkemmin huomioitu. Kuitenkin suurin osa opiskelijoita - tietämäni mukaan - on sellaisia jotka rahoittavat opinnot pääsääntöisesti tuen, lainan ja omien ansioiden avulla ja pienempi osa opiskelijoita kuuluu ryhmään "isä maksaa".

vlad.
 
Pahoitteluni mikäli aihe on jo noussut aiemmin esille tässä rönsyilevässä keskustelussa, mutta kuinka siis rakentaisit systeemin, että se kohtelisi kaikkia opiskelijoita tasapuolisesti?

En lähtisi rakentamaan sellaista systeemiä, sillä se edellyttäisi kaikkien vastasyntyneiden ottamista valtion huostaan, ja tuloksena olisi todella sairas yhteiskunta. Ne parjatut amerikkalaisetkin pääsevät nauttimaan huippulääkäreiden ja -insinöörien ammattitaidosta sen takia, että tällä ryhmällä on oikeus kasvattaa omat lapsensa omilla metodeillaan:

http://tinyurl.com/nargpd2

vaakakupin toisella laidalla ovat ne opiskelijat, jotka eivät saa juuri laisinkaan tukea vanhemmiltaan tai eivät tosiasiassa saa mitään tukea vanhemmiltaan vaan he asuvat omillaan siitä pitäen kun aloittavat opinnot.

Nämä opiskelijat joutuvat useammin keskeyttämään opinnot ja menemään töihin. Mitä yhteiskunta siinä häviää? Minusta se on ihan luonnollista vapaassa maassa.
 

Alejandro

Jäsen
Jos haluat sukupolvien välisestä tasa-arvosta puhua, niin ota huomioon se, että nykyopiskelijoiden vanhemmilla on enemmän varallisuutta kuin opiskelijoiden vanhemmilla 20 vuotta sitten. Siksi nykyopiskelijoiden elintaso ei ole ainakaan matalampi, vaikka tuki onkin pienempi. Iskältä tuleva viikkoraha kun on vastaavasti isompi. Tiedän esim. opiskelijoita, jotka saavat porukoilta joululahjaksi 2300 euron läppärin. Ja tällaiselle tyypillekin pitäisi maksaa vielä enemmän tukia. Sallikaa mun nauraa!
Mikä ihmeen "isältä tuleva viikkoraha"? Itse en saa vanhemmiltani minkäänlaista taloudellista tukea, sillä en yksinkertaisesti kehtaa pyytää. Haluan pärjätä omillani ja irrottautua vanhemmistasi siten, että ei tarvitsisi heihin turvautua raha-asioissa. Kesätöiden rahat menivät vuokraan kun maksoin etukäteen ja nytkin olen 'joululomalla' töissä, jotta saan elettyä hieman leveämmin keväällä. Enkä todellakaan ole mikään ainutlaatuinen tapaus vaan tämä on ihan yleinen trendi meidän laiskojen yhteiskunnan syöpäläisten keskuudessa. Rahat menevät sitten mihin menevät, eli kalliiseen kaljaan trendibaareihin ja muotivaatteisiin. Joskus jopa ruokaan.

T. Taloudellisesti (lähes) itsenäinen yliopisto-opiskelija
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mikä ihmeen "isältä tuleva viikkoraha"? Itse en saa vanhemmiltani minkäänlaista taloudellista tukea, sillä en yksinkertaisesti kehtaa pyytää. Haluan pärjätä omillani ja irrottautua vanhemmistasi siten, että ei tarvitsisi heihin turvautua raha-asioissa. Kesätöiden rahat menivät vuokraan kun maksoin etukäteen ja nytkin olen 'joululomalla' töissä, jotta saan elettyä hieman leveämmin keväällä. Enkä todellakaan ole mikään ainutlaatuinen tapaus vaan tämä on ihan yleinen trendi meidän laiskojen yhteiskunnan syöpäläisten keskuudessa. Rahat menevät sitten mihin menevät, eli kalliiseen kaljaan trendibaareihin ja muotivaatteisiin. Joskus jopa ruokaan.

T. Taloudellisesti (lähes) itsenäinen yliopisto-opiskelija
Kannatan tällaista lähestymistapaa.

Muiden runsaista rahavaroista nillittäminen on tarpeetonta painolastia. Sitä paitsi jos jollakulla on ylettömästi rahaa, niin miksi ihmeessä se olisi minulta pois? Ei tullut opiskeluaikoina mieleenkään, että omat opintoni sujuisivat muka jotenkin nihkeämmin, koska monella muulla oli taloudellisesti paljon paremmat oltavat. Olin kotoisin pieneltä maatilalta. Ylimääräistä fyrkkaa ei juuri ollut, mutta toimeen tultiin kun koetettiin säästää pienistäkin tuloista. Samalla yliopiston vuosikurssilla oli tavallisen väen lisäksi mm. muuan perijätär, useammankin varakkaan suomenruotsalaisen suvun nuorisoa, satojen hehtaarien maatilojen jälkikasvua sekä menestyvien yrittäjien lapsia. Noista osa pärjäsi, osa ei. En näkisi, että raha olisi edesauttanut ratkaisevasti varakkaan porukan opintietä. Ehkä taloudellinen selkänoja varmisti heidän kohdallaan hyvät näkymät opiskelumenestyksestä riippumatta, mutta sellaisenkin tapauksen kohtasin, joka ryssi runsaat eväänsä varsin totaalisesti.

Riippumattomuus vanhempien rahapussista on mielestäni jotakin sellaista, johon kannattaa pyrkiä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Omillaan toimeen tulemisen paine laittaa ponnistelemaan eteenpäin ja auttaa keskittymään olennaiseen. Taloudelliset realiteetit tulevat tutuiksi, ja työntekokin maistuu paremmin kun vastikkeetonta rahaa ei tipahda tilille ilman ylimääräistä vaivannäköä. Kun ylimääräistä rahaa kertyy lopulta kouraan, siihen osaa varmasti suhtautua eri tavalla kuin faijan satasiin tai tonneihin.
 
Haluan pärjätä omillani ja irrottautua vanhemmistasi siten, että ei tarvitsisi heihin turvautua raha-asioissa.

Hyvä. Sinä et sitten myöskään lähde pyytämään porukoita takaajiksi, kun haet lainaa ensiasuntoon, vaan otat suosiolla vähän korkeamman marginaalin. Tulethan "toimeen omillasi". Itse olisin kyllä lainaa hakiessani takaajan ottanut mukaan, jos sellainen olisi ollut saatavilla.

Enkä todellakaan ole mikään ainutlaatuinen tapaus vaan tämä on ihan yleinen trendi meidän laiskojen yhteiskunnan syöpäläisten keskuudessa.

Minä en ole kutsunut opiskelijoita syöpäläisiksi. Jos suomalaisopiskelijoilta kysyy naamatusten, saavatko he vanhemmiltaan merkittävää rahallista tukea, niin harvempi sitä varmasti saa. Ja jos 15-vuotiailta pojilta kysyy naamatusten, että ootteko saaneet pesää, niin tosi moni on saanut.

Samalla yliopiston vuosikurssilla oli tavallisen väen lisäksi mm. muuan perijätär, useammankin varakkaan suomenruotsalaisen suvun nuorisoa, satojen hehtaarien maatilojen jälkikasvua sekä menestyvien yrittäjien lapsia. Noista osa pärjäsi, osa ei.

Tämäkin juttu pätee myös USA:ssa. Osa varakkaiden perheiden lapsista menestyy, osa ei.

Mitä muuten luulet: ovatko sosiaaliluokkien väliset jakolinjat Suomessa nykyään samanlaiset kuin sinun opiskeluaikoinasi?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mitä muuten luulet: ovatko sosiaaliluokkien väliset jakolinjat Suomessa nykyään samanlaiset kuin sinun opiskeluaikoinasi?
En osaa ihan tarkkaan sanoa. Valmistumisestani on 18 vuotta aikaa. Aika lailla kaikenlaisista kansanosista lähdettiin minunkin aikoinani akateemiselle opintielle. En ole kovin kiinnostunut sosiaaliluokkien välisistä jakolinjoista ns. suhteellisen köyhyyden näkökulmasta. Tämä on perinteistä paasausta jota vasemmisto pitää yllä, sillä aina on olemassa vähätuloisin desiili väestöstä ja niin päin pois. Absoluuttinen köyhyys lienee vähentynyt edelleen, toki sitä ilmenee.

Mennessäni opiskelemaan minua eivät kiinnostaneet toisten rahapussit pätkän vertaa. Siinä oli ihan riittävästi tekemistä, että mietti mistä saa fyrkkaa ruokaan, vuokraan ja kaljaan. Siis ennen kuin menin töihin kesken opintojen. Syksyllä opintolainan nostamisen aikaan myönnän syöneeni jopa ravintolassa velkarahalla, kun oli millä mällätä, mutta kevätpuolella piti kikkailla säästölinjalla. Eipä silti, ikinä ei ollut tosi tukalaa tilannetta. Iloisia ravintolailtoja jouduin jättämään usein väliin, mutta mitään opiskeluja hidastavaa piirrettä akuutista rahapulasta ei seurannut. Taisi käydä päinvastoin, kun hilpeän opiskelijaelämän vähemmällä jättäminen valui ainakin osittain opintojen hyväksi.
 

Alejandro

Jäsen
Hyvä. Sinä et sitten myöskään lähde pyytämään porukoita takaajiksi, kun haet lainaa ensiasuntoon, vaan otat suosiolla vähän korkeamman marginaalin. Tulethan "toimeen omillasi". Itse olisin kyllä lainaa hakiessani takaajan ottanut mukaan, jos sellainen olisi ollut saatavilla.
Miksi tästä tuli sellainen olo, että et oikein tiedä mistä asiasta oikein puhut ja oli pakko päästä kommentoimaan jollakin tavalla. En muuten tosiaankaan tiedä miten teen mahdollisen ensiasunnon kanssa, mutta yritän päästä sinne asti omillani. Teenkö jotenkin väärin?

Minä en ole kutsunut opiskelijoita syöpäläisiksi. Jos suomalaisopiskelijoilta kysyy naamatusten, saavatko he vanhemmiltaan merkittävää rahallista tukea, niin harvempi sitä varmasti saa. Ja jos 15-vuotiailta pojilta kysyy naamatusten, että ootteko saaneet pesää, niin tosi moni on saanut.
Et ole tosiaan kutsunut opiskelijoita syöpäläisiksi, mutta enhän minä niin (suoraan) väittänytkään. Tuli vain sellainen olo, että et oikein arvostakaan meitä. Olisi aika absurdia, että ystäväni - jotka avautuvat minulle aremmistakin asioista kuin siitä kuuluisasta "isän viikkorahasta" tai sen puutteesta - valehtelisivat asian todellisesta laidasta. Raha-asiat ovat myös joskus yleisiä puheenaiheita trendikkäissä baareissa missä hukutamme itsemme kalliiseen kaljaan teidän verorahoillanne. Sielläkin kaikki ovat varmasti huijanneet. Ne kusettajat ovat bailanneet isänsä rahoilla. Saatana!
 
Riippumattomuus vanhempien rahapussista on mielestäni jotakin sellaista, johon kannattaa pyrkiä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Omillaan toimeen tulemisen paine laittaa ponnistelemaan eteenpäin ja auttaa keskittymään olennaiseen. Taloudelliset realiteetit tulevat tutuiksi, ja työntekokin maistuu paremmin kun vastikkeetonta rahaa ei tipahda tilille ilman ylimääräistä vaivannäköä. Kun ylimääräistä rahaa kertyy lopulta kouraan, siihen osaa varmasti suhtautua eri tavalla kuin faijan satasiin tai tonneihin.

Itse vaihtaisin koska tahansa paikkoja niiden ikätovereideni kanssa, joilla elintaso on korkeampi, vaikka tienaavat huomattavasti vähemmän. Jos omillaan toimeen tuleminen on niin ihanan karaisevaa ja jaloa, niin miksi ylimpään sosioekonomiseen desiiliin syntyneet ovat terveempiä ja elävät paljon vanhemmiksi kuin alimpaan desiiliin syntyneet? Jos varhaisella itsenäistymisellä olisi elävässä elämässä sellainen autuaaksitekevä voima kuin näissä siirappisissa köyhyyden romantisoinneissa, köyhyyteen syntyneet pärjäisivät elämässään päinvastoin paremmin.

Jos tarvitsen lääkärin palveluita, on kannaltani hyvä juttu, että sen lääkärin faija on aikanaan patistanut tekemään fysiikan ja kemian läksyt tunnollisesti. Sekin on potilaan kannalta hyvä, että faija on aikanaan maksanut tulevan lääkärin opiskelijakämpän vuokran, jotta jälkikasvu voi keskittyä pänttäämiseen hanttihommien painamisen sijasta. Eiköhän lääketieteestä opi enemmän kirjoja lukemalla kuin Siwan kassalla istumalla.

Raha-asiat ovat myös joskus yleisiä puheenaiheita trendikkäissä baareissa missä hukutamme itsemme kalliiseen kaljaan teidän verorahoillanne.

Tienaan verokortilla niin vähän, että mun piikkiini ei paljon kulhoa kallistella. Kyllä sun opintotukesi rahoitetaan vanhempiesi tienesteistä. He voisivat yhtä hyvin latoa sulla ne rahat seteleinä kouraan kotipuolessa piipahtaessasi sen sijaan, että rahat kierrätetään sinulle verottajan kautta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse vaihtaisin koska tahansa paikkoja niiden ikätovereideni kanssa, joilla elintaso on korkeampi, vaikka tienaavat huomattavasti vähemmän.

Tienaan verokortilla niin vähän, että mun piikkiini ei paljon kulhoa kallistella.

Sä toitotat kovasti sitä, että sä tienaat vähän, eikä sulla mukamas ole varaa yhtään mihinkään. Sitten kuitenkin ilmoitit tässä ketjussa, että tienaat 2500 € kuussa nettona. Joten mihin helvettiin sun rahat katoaa? Siis 2500 €/kk nettona, tekee 30 000 €/vuodessa, edelleen nettona. Onko sulla 15 lasta? Vai kuppaako puoliso kaikki tulot? Asutko sä vuokralla jossain merenrantakämpässä? Vai miksi sun elintaso on mukamas niin alhainen, vaikka kuitenkin tienaat omien sanojesi mukaan erittäin hyvin?
 
K

kiwipilot

Sä toitotat kovasti sitä, että sä tienaat vähän, eikä sulla mukamas ole varaa yhtään mihinkään. Sitten kuitenkin ilmoitit tässä ketjussa, että tienaat 2500 € kuussa nettona. Joten mihin helvettiin sun rahat katoaa? Siis 2500 €/kk nettona, tekee 30 000 €/vuodessa, edelleen nettona. Onko sulla 15 lasta? Vai kuppaako puoliso kaikki tulot? Asutko sä vuokralla jossain merenrantakämpässä? Vai miksi sun elintaso on mukamas niin alhainen, vaikka kuitenkin tienaat omien sanojesi mukaan erittäin hyvin?

Osa jengistähän on täysin kassalla raha-asioiden kanssa ja ei ole mitään väliä tuleeko kuussa näppiin tonni tai viisi; 25. päivä on perse auki ja valitetaan kuinka on rahat loppu ja pienet tulot. Ehkä Kirjoittelija kuuluu tähän joukkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös