Huh Huh
Mun ei todellakaan kuuluisi tähän ketjuun kommentoida, mutta siltikin...
En tiedä, miten täysipäisiä herrat Liljaniemestä alkaen ovat, mutta tämäkö on teidän käsitys "oikeasta" jääkiekosta. Miksi ette samantien suosittele, että sallitaan puukot ja puntarit peleihin. Ja katsojille ja kanssa. Kunnon härdelli, niin paineet purkaantuu. Vastenmielistä. Vaihtakaa lajia, potkunyrkkeilyyn vaikka. Rehtiä tappelua ei jääkiekossa ole. Sen ymmärrän, jos intensiivisessä lajissa joskus vähän kuohahtaa, mutta tämä nykymeno tuomareiden katsellessa ns. tappelua metrin päästä, on urheilun irvikuva.
Kyllähän me tiedetään, mistä tämä tappelukulttuuri juontuu: Lajin syntyaikoina ei Kanadan takamailla ollut kiekkoliittoa tai tuomareita valvomassa. Korpilaki oi ainoa sääntökirja. Tämän perinteen typerää jatkumoa on tämä nykyinen teidänkin ihannoima meno.
Muistutan kuitenkin, että sääntökirjan mukaan, joka on kansainvälistä perua, on tappeluista annettava pääsäänmtöisesti ottelurangaistus. Säännöt ovat kuitenkin niin väljät, että on oikeutettua väittää niiden jopa osin sallivan nämä typerät tappelut. Toisen lyömisessä ei kuitenkaan ole mitään urhoollista, hienoa tai hyväksyttävää, eikä niiden pitäisi enää kuulua nykykiekkoon.
Mikä siinä on, että nämä muuten fiksut ihmiset muuttuvat kiekkokatsomossa kusipäiksi, jotka ulvoen vaativat verta kentälle. Onko tämä jokin korvike siitä, että arkielämä on liian tasaista, haasteetonta ja kontrolloitua?
Olen muuten itse myös lajia harrastanut ja seuraorganisaatiossa edelleen mukana, ja seuraan lajia sen vauhdin ja taidokkkuuden vuoksi. Onneksi finaaleissa ja arvokisoissa ei tarvitse tappeluita nähdä. Nollatoleranssi oli hyvä uudistus!