Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

  • 18 103
  • 138

Kaivanto

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti finnishninja
Oluen alkoholimäärä ei ole oluen ystävälle se ratkaiseva asia.

Henkilökohtaisesti maistan paljon eroja eri olutmerkeissä, vaikka niistä löytyisi saman verran prosentteja. Itse prosentit eivät ole maun kannalta mikään ratkaiseva tekijä.

Henkilökohtaisia makuja riittää, joten alkoholimäärä ei välttämättä ole sinulle tärkeää, mutta kyllä se on tyypilliselle oluen ystävälle aivan ratkaisevaa. Menepä tekemään gallupia johonkin olutharrastusseuraan ja saat valtavan äänivyöryn sen puolesta, että alkoholiprosentti on maun kannalta täysin keskeinen tekijä. Ensinnäkin kohtalainen alkoholimäärä kuuluu oluen makuun aivan kuten rasva juustoon (kevytjuusto, uuh) ja toisekseen laimea olut on keskeneräistä.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Viestin lähetti Designer
En usko, että oluen laimentaminen toteutuu. Ruotsissa kuulemma kännin kiskovat kompensoivat matalamman prosentin juomalla ainetta enemmän. Jaa tämäkö on yllätys?

Aivan samaa itsekkin mietin. Ennen kännit otettiin mäyräkoiralla, kohta juodaan laimennettua bisseä mäyräkoira ja otetaan pari paukkua päälle tai sitten haetaan Alkosta bisseä, jossa on pitoisuudet kohdallaan TAI sitten vedetään kirkasta, joko omasta maasta ostettua tai tuontiviunaa.

Kyllä ne kännit vedetään ihan samalla tavalla, oli prosentteja keski-oluessa sitten 2 tai 20.

Hyvä Liisa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti Kaivanto
Henkilökohtaisia makuja riittää, joten alkoholimäärä ei välttämättä ole sinulle tärkeää, mutta kyllä se on tyypilliselle oluen ystävälle aivan ratkaisevaa. Menepä tekemään gallupia johonkin olutharrastusseuraan ja saat valtavan äänivyöryn sen puolesta, että alkoholiprosentti on maun kannalta täysin keskeinen tekijä. Ensinnäkin kohtalainen alkoholimäärä kuuluu oluen makuun aivan kuten rasva juustoon (kevytjuusto, uuh) ja toisekseen laimea olut on keskeneräistä.
Minkähänlaisesta äänivyöyrystä puhut? Eikö juttu sitten ole sama kuin viinissä? Sen ystävä maistaa ja haistaa - eikä suinkaan kysy ensimmäisenä prosenttia.

Myös minä olen viinin ystävä. Juon viiniä joka päivä. Pidän myös oluesta todella paljon. En tosin koskaan katso prosenttia. Se ei ole minulle mielenkiintoista.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti finnishninja
Minkähänlaisesta äänivyöyrystä puhut? Eikö juttu sitten ole sama kuin viinissä? Sen ystävä maistaa ja haistaa - eikä suinkaan kysy ensimmäisenä prosenttia.

Myös minä olen viinin ystävä. Juon viiniä joka päivä. Pidän myös oluesta todella paljon. En tosin koskaan katso prosenttia. Se ei ole minulle mielenkiintoista.

En katso olevani asiantuntija kummankaan juoman saralla - vaikka niitä kovasti juonkin - mutta minusta tuo alkoholiprosentti ilman muuta lisää nautittavan aineen makua, ei tosin aina. Kyllähän tsekkioluetkin ovat melko mietoja ja silti ihan hyviä; tiettyjen oluttyyppien kohdalla kuitenkin vahvempi pesee laimeat. Samoin (puna)viineissä alle 13% on maultaan keskivertoisesti huonompi kuin esim. 13,5%. Tämä nyt tällaisena henkilökohtaisena makuasiana.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Iceberg
Kyllä ne kännit vedetään ihan samalla tavalla, oli prosentteja keski-oluessa sitten 2 tai 20.
Olen tässä asiassa samaa mieltä. Jos on tarkoitus vetää läskit silmille, niin se vaatii alkoholia, ei juomaa.

Mutta jokaisessa tällaisessa ehdotuksessa on yleensä mukana tulevaisuuden kuva, elikkä minkälaisille juomatavoille tuleva sukupuoli opetetaan. Nykyinen ei muutu prosentteja viilailemalla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti er_bai_wu
alkoholiprosentti ilman muuta lisää nautittavan aineen makua, ei tosin aina.

tiettyjen oluttyyppien kohdalla kuitenkin vahvempi pesee laimeat.
Vahvempi olut joka maistuu paremmalle kuin joku laimea, johon verrataan, on tietenkin parempi vaihtoehto jos haluaa myös humaltua.

Olen testaillut myös paljon olutsortteja, joissa prosentti on 10:n molemmin puolin. Aika tervaa juotavaa useimmiten.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: Mielenkiintoinen fakta

Viestin lähetti finnishninja
Suomessa alkoholinkäyttö on epätasaisempaa.
Totta.

Stereotyyppinen suomalainenhan on sellainen, joka ekaksi paiskoo n. viisi päivää niskalimassa töitä kuin hullu, voidakseen palkita itsensä sen jälkeen pienellä huvituksilla (ilman työntekoahan ei huvituksia sallita!). Pieni on kuitenkin kaukana siitä kun hän astuu korkin päälle, niin että rusahtaa. Pari päivää sitä armotonta kittaamista ja siitä sitten morkkis ja eikun taas töihin hävittämään se rappion aiheuttama epäkelpoisuus ihmisenä. Onneksi se epäkelpoisuus katoaa niinä viitenä työteliäänä työpäivänä taas, niin että pullon avaaminen seuraavana perjantaina ei olekaan enää niin masentavaa.

Ihan oma rotunsa nuo suomalaiset.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti finnishninja
Mutta jokaisessa tällaisessa ehdotuksessa on yleensä mukana tulevaisuuden kuva, elikkä minkälaisille juomatavoille tuleva sukupuoli opetetaan. Nykyinen ei muutu prosentteja viilailemalla.
Tuossahan se on nakuteltuna harvinaisen selkeäsanaisesti. Halutaanko ohjata ihmisten juomistapoja terveellisempään ja fiksumpaan (eli vähemmän humalahakuiseen) suuntaan, vai pyritäänkö vain löytämään se verotuksen taso, jolloin fyffeä saadaan valtion kassaan mahdollisimman paljon. Liian korkealla ei veroja voi pitää, koska silloin viinat haetaan Virosta, eikä liian matalalla, koska silloin jengi juo ihan liikaa mutta verotuloja ei tule tarpeeksi.

Kokeilkaapa ihan mielenkiinnosta joskus sellaista, että juotte alkoholinne kuukauden ajan ns. keskieurooppalaiseen tyyliin. Viiniä ja oluita usein mutta melko vähän kerrallaan, ei koskaan kunnon kännejä. Kokemus voi olla yllättävän mukava.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulla on ollut sellainen käsitys, että oluen alkoholimäärää etenkin Suomen panimoissa on ainakin ennen vanhaan säädelty myös lisäämällä "normaalituotteeseen" (keskiolut) tarvittava määrä puhdasta alkoholia, jotta siitä tulisi vahvempaa A-olutta. Näin siis siinä tapauksessa, että samannimisestä oluesta on ollut sekä III että IVA -versio.

Nykyään voi olla, että volyymit ovat lisääntyneet niin, että kannattaa jo tehdä bisseä alusta lähtien kahdella eri reseptillä Suomessakin.

Toivottavasti löytyy joku panimoalan asiantuntija joka voi kiistää tai vahvistaa tämän.
 

Kaivanto

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti finnishninja
Minkähänlaisesta äänivyöyrystä puhut? Eikö juttu sitten ole sama kuin viinissä? Sen ystävä maistaa ja haistaa - eikä suinkaan kysy ensimmäisenä prosenttia.

Suunnilleen sadan prosentin äänivyörystä puhun. Tietystikään tämä taikka tuo alkoholiprosentti ei itsessään tee oluesta hyvää ja laimeissakin oluissa on tasoeroja, mutta samalla tavalla, kuin moni ruoka tarvitsee määrätyn määrän rasvaa (ja suolaa), jotta makuaromit tulisivat kunnolla esiin, alkoholi on tässä mielessä keskeinen ainesosa oluessa. Kuten myös viinissä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti finnjewel
Minulla on ollut sellainen käsitys, että oluen alkoholimäärää etenkin Suomen panimoissa on ainakin ennen vanhaan säädelty myös lisäämällä "normaalituotteeseen" (keskiolut) tarvittava määrä puhdasta alkoholia, jotta siitä tulisi vahvempaa A-olutta. Näin siis siinä tapauksessa, että samannimisestä oluesta on ollut sekä III että IVA -versio.

Nykyään voi olla, että volyymit ovat lisääntyneet niin, että kannattaa jo tehdä bisseä alusta lähtien kahdella eri reseptillä Suomessakin.

Toivottavasti löytyy joku panimoalan asiantuntija joka voi kiistää tai vahvistaa tämän.

Minä taas olen ymmärtänyt, että olutta tehtäisiin vain "yhdellä reseptillä" A-oluen vahvuiseksi, johon sitten jo ennen jälkikäymistä lisätään vettä halutun vahvuuden saamiseksi. Jos näin on, silloin miedompi olut on todella "lantrattua" ja makukin tietenkin laimeampi kuin alkuperäisessä tuotteessa.

Myös minä kuulisin kuitenkin mielelläni jonkun panimoalan ihmisen kommentit, jos sellaisia löytyy?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sammy
Kaljaan puuttuminen on ehkä turhaa, mutta alkoholiveron voi aivan hyvin omasta mielestäni nostaa takaisin entiselle tasolleen ainakin väkevien juomien osalta.

Niin, eli siis pienennetään valtion verotuloja entisestään. Lisätään sen sijaan Suomenlahden meriliikennettä.

Viestin lähetti Sammy
On pakko todeta että suuri osa suomalaisista ei osaa alkoholipitoisia juomia juoda, käsittämätöntä humalahakuisuutta juominen. Vedetään pää täyteen ja örvelletään ja ollaan helvetin tyhmiä.

Niin, näkemys tuokin. Kuitenkin tämä suuri osa suomalaisista tekee tuon, oli viinavero mitä vaan. Korkeamman viinaveron vallitessa viina ostetaan vaan Virosta, eikä Suomesta.

Viestin lähetti Sammy
Ja nyt toissa päivänä kun oli uhka että viinakaupat menevät kiinni niin eiköhän siellä oltu taas kärryt täynnä hamstraamassa viinaksia, nyt viikonloppuna on varmasti virkavallalla taas töitä kun ihmiset "joutuvat" juomaan hamstratun varastonsa pois kun lakkoa ei tullutkaan.

Totta kai osa on. Onhan tuo ihan luonnollista. Kyllä kai sitä ruokaakin hamstrataan, jos ruokakaupat meinaisivat mennä lakkoon. Ja bensiiniä, jos bensiinipula uhkaisi. Mutta mikä mahti maailmassa pakottaa juomaan nuo hamstratut viinat kerralla? Viina ei nimittäin pilaannu. Oletko kuullut koskaan baarikaapista?

Viestin lähetti Sammy
Viinan hinta vaan korkealle kun kerran ollaan niin saatanan viinalle persoa kansaa ettei osata ottaa sitä edes jotenkin fiksusti.

Juu aivan.

Mielenkiintoista muuten... en havainnut mitään radikaalimpaa eroa normaalin ravintolassakävijän käytöksessä tuon viina-alen jälkeen. En toki tarkkaillut asiaa mitenkään työntekijän näkökulmasta, vaan ravintola-asiakkaan. Mutta ainakaan minun silmääni humalahakuisuus ei ole mitenkään lisääntynyt.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sistis

Totta kai osa on. Onhan tuo ihan luonnollista. Kyllä kai sitä ruokaakin hamstrataan, jos ruokakaupat meinaisivat mennä lakkoon.

Eläätkö pitkään ilman viinaa/alkoholia? Entäs ilman ruokaa?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sistis

Mielenkiintoista muuten... en havainnut mitään radikaalimpaa eroa normaalin ravintolassakävijän käytöksessä tuon viina-alen jälkeen. En toki tarkkaillut asiaa mitenkään työntekijän näkökulmasta, vaan ravintola-asiakkaan. Mutta ainakaan minun silmääni humalahakuisuus ei ole mitenkään lisääntynyt.

En ole mitään tilastoja nähnyt, mutta muistelen lukeneeni jossain, että ravintolakäynnit ovat lisääntyneet. Ehkä ei sinulla, mutta juuri nämä henkilöt, joidenka tulisi hieman skarpata.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja
Myös minä olen viinin ystävä. Juon viiniä joka päivä. Pidän myös oluesta todella paljon. En tosin koskaan katso prosenttia. Se ei ole minulle mielenkiintoista.

Veikkaanpa, että älähtäisit jos lempi viiniäsi laimennettaisi prosentilla, sen nimittäin kyllä huomaa mausta jos vaan on todella harrastuneisuutta viineihin.

Sen sijaan eri viinien välillä prosenteilla ei ole niinkään suurta merkitystä, mutta jos lempiviinini kohdalla tapahtuisi moinen lasku niin en katsoisi sitä hyvällä.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Svante
Eläätkö pitkään ilman viinaa/alkoholia? Entäs ilman ruokaa?

Ruoka on totta kai tarpeellisempaa, mutta se ei ollutkaan pointtini. Pointtini oli, että mielestäni viinan hamstraajien syyllistäminen juopoiksi on perseestä.

Kukaan ei esimerkiksi tiennyt, kauanko tuo lakko tulisi mahdollisesti kestämään. Alko on ennenkin ollut yli kuukauden kestävässä lakossa. No tuo kuukausi saattaa olla niin pitkä aika, että ihan normaali työssä käyvä pariskunta tahtoo esimerkiksi pitää jonain viikonloppuna jotkut juhlat. Tällöin juhlissa saatetaan esimerkiksi tarjota vieraille lasit viiniä tai vaikka ottaa parit snapsit. Ja jos lakko olisikin vielä ollut päällä, tällaisia juhlia ei olisi voitu järjestää, ellei olisi tajuttu ostaa viinaa/viiniä/olutta varastoon. Ja kyllä se olisi vienyt juhlista paljonkin pois.

Itse en muuten hamstrannut.

Viestin lähetti Svante
En ole mitään tilastoja nähnyt, mutta muistelen lukeneeni jossain, että ravintolakäynnit ovat lisääntyneet. Ehkä ei sinulla, mutta juuri nämä henkilöt, joidenka tulisi hieman skarpata.

Minä taas muistelen lukeneeni, että ravintolat ovat nykyään enemmänkin pulassa, kun asiakkaat juovat kotona eivätkä käy ravintoloissa. Ja nämä henkilöt, joidenka tulisi hieman skarpata, juovat tasan yhtä paljon, kuin silloinkin kun se viina oli kalliimpaa. Viinan hinta ei ongelmakäyttäjille ole ongelma.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti finnishninja
Vahvempi olut joka maistuu paremmalle kuin joku laimea, johon verrataan, on tietenkin parempi vaihtoehto jos haluaa myös humaltua.

Olen testaillut myös paljon olutsortteja, joissa prosentti on 10:n molemmin puolin. Aika tervaa juotavaa useimmiten.

En minä nyt mitään dobbelbocktervaa tarkoittanut; en myöskään juo olutta vain humaltuakseni, vaikka myönnän niin useimmiten käyvän. Pidän oluesta ja sillä selvä. En muutoinkaan ymmärrä miksi korrelaatio noiden prosenttien välillä humaltumisen suhteen tehdään näin yksiselitteisesti. Kysehän on aina määristä. Kyllä ykköskaljallakin saa kännin päälle, tuli testattua armeijassa sekin. En jaksa vain millään uskoa, että humalahakuinen juominen poistuu laskemalla prosentteja. Tämä alkaa muistuttamaan Ruotsin valtion aikeita pakkohuostaanottaa liian lihavat lapset. Sillähän se ylensyöminen loppuu.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liisa Hyssälä - kansan sankaritar

Viestin lähetti finnishninja

Myös minä olen viinin ystävä. Juon viiniä joka päivä. Pidän myös oluesta todella paljon. En tosin koskaan katso prosenttia. Se ei ole minulle mielenkiintoista.

Maun vuoksi juominen, jos tässä finnishninjan kommentissa siitä on edes kyse - en halua laittaa sanoja kenenkään suuhun - on mielenkiintoinen juttu.

Annappa lapselle vaihtoehdoiksi maitoa, appelsiinimehua, hyvää punaviiniä tai parasta olutta...

...sitten vanhemmiten me opimme yhdistämään tietynlaisen hyvänolon tunteen tiettyihin makuihin - ja niinpä me sitten juomme prosenteista piittaamatta mielioluttamme tai -viiniämme?

Arvelisin että Hyssälän "elinikä" ministerinä on tämän kaljanlanttauslaulun jälkeen samaa luokkaa kuin latinalaisen ameriikan diktaattorilla joka avoimesti asettuu vastustamaan paavia - alle vuosi...
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sistis


Totta kai osa on. Onhan tuo ihan luonnollista. Kyllä kai sitä ruokaakin hamstrataan, jos ruokakaupat meinaisivat mennä lakkoon. Ja bensiiniä, jos bensiinipula uhkaisi. Mutta mikä mahti maailmassa pakottaa juomaan nuo hamstratut viinat kerralla? Viina ei nimittäin pilaannu. Oletko kuullut koskaan baarikaapista?


ei ole mitenkään lisääntynyt.

Jaa, no minusta siinä ei ole mitään luonnollista että viinaa pitää hamstrata. Mutta kuten Svante tuossa kirjoitti niin ruoan ja bensankin hamstraaminen on luonnollista.
Ja juuri se mahti mitä pointissani tarkoitin, pakottaa suomalaiset juomaan ne viinat (jos nyt vähän kärjistän) kerralla pois.
Sen olen elämäni aikana niin moneen kertaan ja monessa eri tilaisuudessa, ravintolassa, kodeissa havainnut, että liian suurella osaa suomalaisista alkoholia juodaan pelkästään humaltumistarkoituksessa.
Ja jos mennään vähän offtopic, kun olen aika monta yritystilaisuutta kiertänyt missä on tarjolla ilmasta viinaa, niin voi helvetti sitä ihmisten kiiltoa silmissä kun he tajuavat että nyt saa viinaa ilmaiseksi...

-S
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä tulee noihin ravintolahintoihin, niin on se perseestä, että tuopilla on hintaa jotain 4,50€. Sixpackin saa kaupasta samaan hintaan, ihmetettelevät sitten että miksi ei porukka enää osta rafloista niin kuin ennen. Räkälät ovat tietysti asia erikseen, parin euron tuoppeja saa noista örinäpaikoista edelleen.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sammy

Sen olen elämäni aikana niin moneen kertaan ja monessa eri tilaisuudessa, ravintolassa, kodeissa havainnut, että liian suurella osaa suomalaisista alkoholia juodaan pelkästään humaltumistarkoituksessa.

-S

... alkoholia juodaan pelkästään humaltumistarkoituksessa.

No miksi vitussa sitä juotaisiin jossain muussa tarkoituksessa, vaikka asiaa miten naamioisi? Se ei maistu kovin hyvältä, sen terveysvaikutukset ovat benecolin luokkaa ja kuvitteletteko tosiaan että keskieurooppalaisessa "viinikulttuurissa" on kyse mistään muusta kuin siitä että iltapäivällä on mukavampi olla töissä kun on pieni pöhnä päällä?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Re: Re: Re: Hyssälästä

Viestin lähetti Sammy
Jaa, no minusta siinä ei ole mitään luonnollista että viinaa pitää hamstrata. Mutta kuten Svante tuossa kirjoitti niin ruoan ja bensankin hamstraaminen on luonnollista.
Ja juuri se mahti mitä pointissani tarkoitin, pakottaa suomalaiset juomaan ne viinat (jos nyt vähän kärjistän) kerralla pois.
Sen olen elämäni aikana niin moneen kertaan ja monessa eri tilaisuudessa, ravintolassa, kodeissa havainnut, että liian suurella osaa suomalaisista alkoholia juodaan pelkästään humaltumistarkoituksessa.
Ja jos mennään vähän offtopic, kun olen aika monta yritystilaisuutta kiertänyt missä on tarjolla ilmasta viinaa, niin voi helvetti sitä ihmisten kiiltoa silmissä kun he tajuavat että nyt saa viinaa ilmaiseksi...

-S

Kyllä alkoholia voi- ja täytyykin hamstrata, jos on lakonuhka päällä. Olen samaamieltä siinä, että liian monen varsinkin miehen, mutta myös joidenkin naisten lempijuoma, on ilmainen viina.

Tuosta "pakkojuonnista" olen erimieltä. Kyllä mulle on viina ja olut maistunut, ei nyt viimeaikoina, mutta vuosia kuitenkin, eikä mua ole silti pelottanu jättää avattua kossupulloa taikka isompaakin viinaerää baarikaappiin. Tällähetkelläkin löytyy kolmelitraa konjakkia, pari jallua ja pari Finlandiavodkaa, eikä ne polta siellä kaapissa mun mieltä ensinkään. Myönnän kyllä, että poikkeuksiakin on, mutta luulisin enemmistön olevan kaltaisiani tässäasiassa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Olkku
Tällähetkelläkin löytyy kolmelitraa konjakkia, pari jallua ja pari Finlandiavodkaa, eikä ne polta siellä kaapissa mun mieltä ensinkään. Myönnän kyllä, että poikkeuksiakin on, mutta luulisin enemmistön olevan kaltaisiani tässäasiassa.
Minuakaan ei himota juoda alkoholia, vaikka sitä olisi kaappi täynnä. Itse asiassa varsinaista himoa alkoholiin ei ole koskaan ollutkaan. Jos kaappi olisi täynnä limonadia/karkkia yms., tulisi himo paljon herkemmin. Näin ainakin omalla kohdallani.
 

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES, Vasen Pakki Kerho, Murskeat Lokit, TurHmA
Viestin lähetti Sammy
Sen olen elämäni aikana niin moneen kertaan ja monessa eri tilaisuudessa, ravintolassa, kodeissa havainnut, että liian suurella osaa suomalaisista alkoholia juodaan pelkästään humaltumistarkoituksessa.

Ja jos mennään vähän offtopic, kun olen aika monta yritystilaisuutta kiertänyt missä on tarjolla ilmasta viinaa, niin voi helvetti sitä ihmisten kiiltoa silmissä kun he tajuavat että nyt saa viinaa ilmaiseksi...

Ja mita sitten.

Hyvassa porukassa on suunnattoman mukavaa viettaa iltaa siihen tyyliin, etta kaikki kiskovat viinaksia humalahakuisuus tiukasti mielessaan.

Itsellani on kunnia kuulua useampiin loistaviin aijaporukoihin, joiden keskinaisissa tapaamisissa (joita on loppujen lopuksi niin prkleen harvoin) ei edes yriteta teeskennella, etteiko viina ja humaltuminen parhaiden ystavien kesken olisi oleellisen tarkea asia, kun kerrankin ollaan koolla.

Firman illanvietoissa ei ole hauskaa, jos ei tarjolla ole (ilmaista) viinaa.

Viinaa ei missaan tapauksessa kuulu juoda humaltumismielessa yksin, vaan ystavien kanssa. Viina yhdistaa ihmisia. Viina on hieno asia. Viina on iloinen asia.

Kai ma sitten oon juntti tai alkoholisti tai jotain.

B
 

Ender00

Jäsen
Avaudutaanpa tähän hieman.
Minua on jo vuosia ottanut rankasti päähän tämä yhteiskunnan asteittainen siirtyminen konservatiivisempaan ja vanhoillisempaan suuntaan. Samoin Suomen holhousyhteiskunta, joka ottaa vastuun yksilön käyttäytymisestä yhteiskunnan vastuulle vaikka minusta jokaisen yksilön tulisi itse vastata elämästään.
Se, että hallituksessa ovat nyt yhtäaikaa sekä Demarit että Keskusta on vain voimistanut suuntausta sillä holhous ja vanhoillisuushan ovat näillä puolueilla veressä.

Mutta keskitytään nyt tähän alkoholiongelmaan.

- Minua on kovasti hämmästyttänyt tämä viimeaikojen itku alkoholin kulutuksen kasvusta. Siis totta ihmeessä TILASTOITU alkoholin kulutus on kasvanut, sehän oli koko veronalennuksen idea! Uskon, että ihmiset ovat myös paljolti siirtyneet tuonti viinoista omaan lähialkoonsa, kun taloudellisesti ei enää ole kannattavaa laivalta sitä rahdata. Mutta kun samassa yhteydessä väitetään, että kokonaisviinan kulutuskin on roimassa kasvussa - ja tämä perustuu täysin siihen että tilastoimaton kulutus olisi pysynyt jokseenkin samana. Mihin taas perustuu tämä oletus? Jos kulutus on tilastoimatonta niin se arviointihan on silloin perustunut jokseenkin puhtaasti arvaukseen. Ja tottakai tässä moralisoivassa holhousyhteiskunnassa tuo arvattu määrä on pitänyt asettaa sellaiseksi, että näyttäisi kovin synkältä ja saataisiin taas lisää syytä holhoukseen.

- Minulle on henkilökohtaisesti jokseenkin sama mitä se viina maksaa. Oli kossupullon hinta sitten 5 euroa tai 25 euroa niin minulla on se varaa maksaa, kun kännin haluan. Jo opiskeluaikoinani kun viina oli vielä kallista niin tingin vaikka ruoasta, että sen viinapullon sain jos tarvetta oli.
Hinnalla ei kuitenkaan ole merkitystä kokonaiskulutuksen kannalta, joten vaikka pullo olisi euron niin en sitä sen enempää joisi.

- Hallitus puhuu kulutuksen ohjaamisesta mietoihin juomiin, mutta teot puhuvat aivan muuta.

- Viime viikolla taisivat uutisoida miten ravintoloiden alkoholin myynti on laskenut ja syntipukiksi löytyi viinaveroale. Että vaikka vero laski niin ravintolamyynti on laskenut. Onko tuo nyt jokin ihme, kun ravintolat vetivät koko veronalennuksen hyödyn omaan katteeseensa - vai onko joku huomannut esimerkiksi viina paukkujen hintojen laskeneen ravintoloissa? Hintaero kaupan, Alkon ja ravintoloiden välillä on kasvanut niin suureksi, että pitää olla aika rahamies tai huoleton kaveri, johon tuo ei jollain lailla vaikuta.

- Hyssälä ja muut jotka aina tietävät mikä on parasta muiden ihmisten puolesta voisivat joskus uskoa hieman ihmisiinkin ja totta kai se vie aikaa, että alkoholin kulutustottumukset Suomessa muuttuvat jos ovat muuttuakseen. Suurkuluttajia on maassamme melko vähän, mutta he kuluttavatkin sitten suuren osan koko kulutuksesta. On täysin järjen köyhyyttä mitoittaa koko suomalainen alkoholipolitiikka tämän marginaalisen ongelmakuluttajaryhmän mukaan. Antaa heidän juoda jatkossa itsensä hengiltä viinalla Lasolin sijaan - luonnon valinta hoituu silläkin tavalla. Poliitikkojen pitäisi nähdä se isompi kuva. Jos marginaaleja ruvetaan paikkaamaan niin se työ ei tule koskaan valmistumaan, millään alalla. Tärkeintä on pitää suuri kokonaisuus kasassa ja toimia se suuren enemmistön puolesta ja tavalla.

- Ihminen on kautta historian halunnut välillä sekoittaa päänsä. Jos sen ei anneta tapahtua viinan avulla, sen voi toteuttaa lasolilla, huumeilla, sienillä, liimalla...Kielloilla sitä ei voi pysäyttää. Jeesuskin veti känniä viinillä.

- Antakaa välillä ihmisen itsensäkin päättää omasta elämästään...perkele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös