Avaudutaanpa tähän hieman.
Minua on jo vuosia ottanut rankasti päähän tämä yhteiskunnan asteittainen siirtyminen konservatiivisempaan ja vanhoillisempaan suuntaan. Samoin Suomen holhousyhteiskunta, joka ottaa vastuun yksilön käyttäytymisestä yhteiskunnan vastuulle vaikka minusta jokaisen yksilön tulisi itse vastata elämästään.
Se, että hallituksessa ovat nyt yhtäaikaa sekä Demarit että Keskusta on vain voimistanut suuntausta sillä holhous ja vanhoillisuushan ovat näillä puolueilla veressä.
Mutta keskitytään nyt tähän alkoholiongelmaan.
- Minua on kovasti hämmästyttänyt tämä viimeaikojen itku alkoholin kulutuksen kasvusta. Siis totta ihmeessä TILASTOITU alkoholin kulutus on kasvanut, sehän oli koko veronalennuksen idea! Uskon, että ihmiset ovat myös paljolti siirtyneet tuonti viinoista omaan lähialkoonsa, kun taloudellisesti ei enää ole kannattavaa laivalta sitä rahdata. Mutta kun samassa yhteydessä väitetään, että kokonaisviinan kulutuskin on roimassa kasvussa - ja tämä perustuu täysin siihen että tilastoimaton kulutus olisi pysynyt jokseenkin samana. Mihin taas perustuu tämä oletus? Jos kulutus on tilastoimatonta niin se arviointihan on silloin perustunut jokseenkin puhtaasti arvaukseen. Ja tottakai tässä moralisoivassa holhousyhteiskunnassa tuo arvattu määrä on pitänyt asettaa sellaiseksi, että näyttäisi kovin synkältä ja saataisiin taas lisää syytä holhoukseen.
- Minulle on henkilökohtaisesti jokseenkin sama mitä se viina maksaa. Oli kossupullon hinta sitten 5 euroa tai 25 euroa niin minulla on se varaa maksaa, kun kännin haluan. Jo opiskeluaikoinani kun viina oli vielä kallista niin tingin vaikka ruoasta, että sen viinapullon sain jos tarvetta oli.
Hinnalla ei kuitenkaan ole merkitystä kokonaiskulutuksen kannalta, joten vaikka pullo olisi euron niin en sitä sen enempää joisi.
- Hallitus puhuu kulutuksen ohjaamisesta mietoihin juomiin, mutta teot puhuvat aivan muuta.
- Viime viikolla taisivat uutisoida miten ravintoloiden alkoholin myynti on laskenut ja syntipukiksi löytyi viinaveroale. Että vaikka vero laski niin ravintolamyynti on laskenut. Onko tuo nyt jokin ihme, kun ravintolat vetivät koko veronalennuksen hyödyn omaan katteeseensa - vai onko joku huomannut esimerkiksi viina paukkujen hintojen laskeneen ravintoloissa? Hintaero kaupan, Alkon ja ravintoloiden välillä on kasvanut niin suureksi, että pitää olla aika rahamies tai huoleton kaveri, johon tuo ei jollain lailla vaikuta.
- Hyssälä ja muut jotka aina tietävät mikä on parasta muiden ihmisten puolesta voisivat joskus uskoa hieman ihmisiinkin ja totta kai se vie aikaa, että alkoholin kulutustottumukset Suomessa muuttuvat jos ovat muuttuakseen. Suurkuluttajia on maassamme melko vähän, mutta he kuluttavatkin sitten suuren osan koko kulutuksesta. On täysin järjen köyhyyttä mitoittaa koko suomalainen alkoholipolitiikka tämän marginaalisen ongelmakuluttajaryhmän mukaan. Antaa heidän juoda jatkossa itsensä hengiltä viinalla Lasolin sijaan - luonnon valinta hoituu silläkin tavalla. Poliitikkojen pitäisi nähdä se isompi kuva. Jos marginaaleja ruvetaan paikkaamaan niin se työ ei tule koskaan valmistumaan, millään alalla. Tärkeintä on pitää suuri kokonaisuus kasassa ja toimia se suuren enemmistön puolesta ja tavalla.
- Ihminen on kautta historian halunnut välillä sekoittaa päänsä. Jos sen ei anneta tapahtua viinan avulla, sen voi toteuttaa lasolilla, huumeilla, sienillä, liimalla...Kielloilla sitä ei voi pysäyttää. Jeesuskin veti känniä viinillä.
- Antakaa välillä ihmisen itsensäkin päättää omasta elämästään...perkele.