Näinhän se on. Turun ja Porin hallit ovat nykykysyntään vähän ylimitoitettuja ja tämän katltaisessa tilanteessa nykymalli on oikein mielenkiintoinen vaihtoehto.Kyllähän täällä Turussa olisi helpompi täyttää iso halli tommosilla 99 euron kausareilla ja olisi mielestäni jopa huippukeksintö. Meidän johtoporras kuitenkin katsoo mielummin tyhjiä yläkatsomoita.
Ai päätellä mistä? No ei 99 mallista voi päätellä vielä mitään, sillä halliremontti sotki noin 80% kaudesta. Ja sivuhuomiona, Ässien liikevaihto nousi reilut 5%.Pitäisikö tästä päätellä, että ne 99€ liput oli sittenkin liian halpoja?
Suurin piirtein näin uskon itsekin. Tärkeintähän on asiakkuuden arvo * asiakkuuksien määrä. Asiakkuuden arvoa pystytään lisäämään oheismyyntiä helpottamalla ja tarjontaa lisäämällä, mikä nyt remontin yhteydessä tehtiin. Asiakkuuksien määrään vaikuttaa isolti tuo edullinen hinta ja ennätyssuuren yleisömäärän seurauksena saatu, ennätyssuuri puskaradiohenkinen mainoskoneisto.Minä uskon että on enemmänkin pysyvä tilanne myydä halvemmalla. Uskon laajentavat myös muihin seuroihin. 99 sotkeminen tähän tappioon tuntuu myös heikolta ajatukselta. Mutta aika näyttää.
Saas nähdä, keskustellaanko tämäkin asia täällä taas kerran atomeiksi.No onhan se nyt päivän selvää, että noissa 99€ kausikorteissa on mukana paljon sellaisia kävijöitä, jotka ostaisivat Ässien pelejä kalliimmallakin, kuin 3,3€/peli. Kuluttaisivat siinä samalla myös saman verran.
3,3€/peli on niin naurettava summa peliltä, että yksinkertainenkin osaa laskea, montako täysihintaista lippua täytyy myydä kattamaan se.
Kouvolassa ansiokkaasti laskettiin nuo oheismyyntitulot ja heillä palveluita on hallilla helppo ostaa. Ihan yhtä helppo, kuin Porissa.
Keskimäärin yksi kuluttaja jättää noin 4-6€ per peli oheismyyntituottoja. Ässien noin 4500 katsojalla tekee siis about 20-25k€/ottelu. Tämä kaikki ei tietenkään ole nettotuloa, vaan tästä pitää erottaa kulut, kuten henkilökunnan palkka/palkkio, raaka-aine/materiaalhankinnat, verot, tilavuokrat jne jne. Lapaseen voisi kuvitella jäävän enimmilläänkin noin 30% tästä, eli noin 6k€. Näin käteen jäisi ehkä 1,3-1,5€/ kuluttaja. Ei kovin suuri siivu, eikä kata millään 3,3€/ottelutuotolla kustantamaan menetettyä keskilippuhintaa, joka lienee Porissakin lähemmäs 15€?
Tässä muuten vielä linkki tuohon Kouvolalaisten laskelmaan: http://www.kouvolansanomat.fi/m/Online/2015/09/29/KooKoon pelissä kulutetaan rahaa kolme kertaa enemmän kuin Kouvojen ottelussa — KPL:n kenttämyynti on Superpesiksen eliittiä/2015219619086/456
Edit: niin ja nuo luvut eivät ole mikään kokototuus, mutta aivan varmasti hyvin suuntaa-antavat. Ettei kenenkään mielensäpahoittajan nyt tarvitse lillukanvarsista alkaa taas nillittämään.
Tuli tuosta 99€ kausarista mieleen, että Lukkohan laski menemään 80€ kausareita jonkun X määrän. Nyt rummuttavat miten on kausareita myyty mottipäisesti ja ensi kaudella on kuulemma tunnelmaa.
Taitaa tosin olla, että ilman RTK-kuviota tuollaisia ei jaeta, lisäksi oheistuoton täytyy olla aika älytön, että tuo oikeasti kannattaa. Lisäksi varmasti niitä 350€ kausareita jää useita myymättä tuon takia, mutta onhan se hienoa, että ajatellaan sen tunnelman kautta. Mahdollisestihan noissa halvoissa kausareissa yritetään jalkauttaa sitä uutta porukkaa halliin, että kävisivät jatkossakin.
Vaikea uskoa, että tuo taloudellisesti fiksua olisi varsinkaan pitkällä aikavälillä.
Tää on mulle myös ihan yhdentekevää, mitä Ässät tekee, mutta ihanko oikeasti meinaat, että saneeratulla ja viihtyisällä hallilla itsellään ei ole mitään lisäarvoa? Pelkillä halpiskausareilla?Saas nähdä, keskustellaanko tämäkin asia täällä taas kerran atomeiksi.
Ässien yleisökeskiarvo kasvoi 25% neljästä viiteen tuhanteen. Tästä iso kiitos tälle kampanjalle ja sen seurauksena elävöityneelle kiekkoskenelle. Hallille saatiin siis viime kaudella n. 30 000 uutta kävijää ja tulevalla kaudella porukkaa käy toivottavasti vielä paremmin. Nämä 30 000 kävijää olisi jättänyt kaikki rahansa kantamatta hallille.
Se kannattaa pitää vielä mielessä, että lätkäottelun järjestämisessä kulut eivät todellakaan nouse aina x€/sisään kävellyt asiakas, vaan lähes kaikki kulut ovat kiinteitä. Eli siis, valtaosa jokaisesta eurosta, mikä kokonaismyyntiä saadaan kasvatettua, jää seuran kassaan. Näin siis ainakin Porissa.
Miksei Pat ole Ässien tai jonkun liigajengin talousasiantuntijana?Amatöörien puusilmäinen ja harkitsematon virheanalyysi, joka vieläpä toistetaan tulevalla kaudella.
Mistä sä tiedät, mitä mä teen työkseni? Ja Ässien taloudellinen menestys tai menetyksettömyys ei kyllä kiinnosta.Miksei Pat ole Ässien tai jonkun liigajengin talousasiantuntijana?
Sen kyllä huomaa, niin pihalla tämänkin tappiollisen tilikauden syistä olet. Siitä myös tietää ettet ainakaan talousasiantuntijana työskentele, ellei sitten työnantajasi ollut Sunny Car Center tms.Ja Ässien taloudellinen menestys tai menetyksettömyys ei kyllä kiinnosta.
Aika hyvin siitä ottaa selvää, ettet ainakaan talouspuolella (toivottavasti) työskentele.Mistä sä tiedät, mitä mä teen työkseni?
Siinähän sitä on sitten miettimistä miten kaikki 15 joukkuetta on voittavia...Itse työskentelen talouspuolella ja siksi itselleni tärkeintä on myytävä tuote. Tässä tapauksessa se on joukkue jäällä.
Se vakiokatselija sakki käy peleissä, mutta jos halleja halutaan täyttää, pitää joukkueen esityksen olla voittava.
Ei tietenkään kaikki voita, tämähän on urheilua, kilpailua ja taloutta.Siinähän sitä on sitten miettimistä miten kaikki 15 joukkuetta on voittavia...
Yleisöä pitää saada katsomoihin häviävänkin joukkueen katsomoihin. Markkinointi ja yleisöodotukset eivät voi nojata menestys odotuksiin kaukalossa, vaan se yleisö pitää saada hallille heikompanakin hetkenä. Voitot tuovat sitten vain bonuksen.
Siitä tämä ei ainakaan jää kiinni, että me suomalaiset ei oltaisi totuttu olemaan altavastaajan puolella. Siihen ollaan saatu tarpeeksi harjotusta.Ei tietenkään kaikki voita, tämähän on urheilua, kilpailua ja taloutta.
Eikä yksikään seura kaikkia yksittäisiä pelejä voita. Jotta tuote olisi kunnossa, pitää sen kuitenkin olla sellainen, että realistinen tavoite on ainoastaan mestaruus. Liigassa on siis vai muutama kunnossa oleva tuote.
Aivan höpö juttua että olisi oltava realistisesti mestaruutta tavoitteleva joukkue menestyäkseen taloudellisesti ja kerätäkseen hyviä yleisömääriä. Tokihan menestyvän joukkueen markkinoiminen helpompaa on, tietenkin.Jotta tuote olisi kunnossa, pitää sen kuitenkin olla sellainen, että realistinen tavoite on ainoastaan mestaruus. Liigassa on siis vai muutama kunnossa oleva tuote.
Sen kuitenkin tähän vielä sanon, että itsensä huijaamista luulla, että tuo kampanja kompensoisi jollain tavoin kalliimpia lippuhintoja. Ajatuksena hellunen, mutta kun myydään massaa kannibaalina hinnan kustannuksella, pitää olla massaa ihan eri määrissä. Ei Ässistä mitään IKEAa tule vielä tuhannella, puolellatoistatuhannella. Olisi ihan eri asia, mikäli määrä olisi useita tuhansia enemmän. Määrämyynnissä ei tuollaiset määrät kompensoi vielä millään menetettyä tuloutta, jos hintaero on tyyliin juuri kolmasosa normista. Amatöörien puusilmäinen ja harkitsematon virheanalyysi, joka vieläpä toistetaan tulevalla kaudella.
Ässien lippujen hinnalla on aivan turha spekuloida, koska tappion syyt olivat po-otteluiden puute(näitä oli budjetoitu) ja oletettua kalliimpi halliremppa. Eli halvat liput eivät olleet tappion syy, vaikka joku kateellinen varmasti haluaa niin tulkita.
Ihmeellisesti jotkut vielä budjetoivat playoff-ottelut riskillä budjettiin, ei ole ikinä ollut terve tapa toimia, koska riski on aivan eri tasoa, vaikka säälipleijereissa kun eivät vedä yleisiöä niin tulee jopa helposti miinusta. Siksi tappion syyt on helppo allekirjoittaa.Ässien lippujen hinnalla on aivan turha spekuloida, koska tappion syyt olivat po-otteluiden puute(näitä oli budjetoitu) ja oletettua kalliimpi halliremppa. Eli halvat liput eivät olleet tappion syy, vaikka joku kateellinen varmasti haluaa niin tulkita.
Eli tulovirta on ollut ihan oletetun kaltainen. Näin ainakin hirsin kommentit SK:ssa tulkkasin.