Liigapelaajat rikoksen tiellä

  • 391 335
  • 1 967

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Eli Tapparan olisi syytöksien perusteella pitänyt laittaa kättä taskuun ja purkaa soppari.

Mielenkiintoinen. Ensikaudella joku syyttää Eemeli Suomea raiskauksesta, niin Ilves vaan kättä taskuun ja sopparia purkuun.

Kyllä?

Aika sairas mielikuvitus ja melkoista uhrin kärsimysten vähättelyä.

Mutta kyllä. Jos käräjäoikeudessa syyteharkinnassa jotain Ilveksen pelaajaa epäillään raiskauksesta niin voi kyllä painua helvettiin joukkueesta vaikka kalliiksi tulisikin. Jos Turussa olisi ihan ok (epäiltyä) raiskaajaa kannattaa niin siitähän saisi hyvän hankinnan sitten oikeusprosessin ajaksi.
 

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Tässä tietysti on erona se, että asia oli jo edennyt esitutkinnasta syyteharkintaan. Ei ollut siis kyse mistään aiheettomaksi osoittautuneesta "huutelusta".
Olisi voinut olla.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos syytteet on tarpeeksi vakavat, niin kyllä. Maajoukkueen tapaan. Ilman näyttöä mikään juttu ei oikeuteen etene ja kiekkopiireissä tiedettiin jo tuolloin varmasti iltapäivälehtiä enemmän
Juu näyttöä varmaan tarvitaan, jotta oikeusjuttu edes syntyy, mutta monet jutut siellä oikeudessa kuitenkin kaatuu näytön riittämättömyyteen ja siinä kohtaa syytteet hylätään. Henkilökohtaisesti luotan enemmän Suomen oikeuslaitokseen ja koulutettuihin juriseihin kuin kiekkopiireihin siinä kohtaa kun näitä asioita arvioidaan ja päätetään ihmisten elämistä..
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Eli Tapparan olisi syytöksien perusteella pitänyt laittaa kättä taskuun ja purkaa soppari.

Mielenkiintoinen. Ensikaudella joku syyttää Eemeli Suomea raiskauksesta, niin Ilves vaan kättä taskuun ja sopparia purkuun.
Ei tarvitse sopimusta purkaa välittömästi.

Boldattuun, aivan vitun typerä vertauskuva. Hyi helvetti.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Tämä on kuin tiiliseinälle juttelisi. Osan porukasta mielestä on siis ok purkaa sopimus (laittomasti) ennen kuin ketään on todettu syylliseksi tai syyttömäksi. Melkoista on meno.
Eipä tuossa ole mitään ihmeellistä. MIFK toimi näin eikä asiasta närkästytty juurikaan vaikka sopimuksen purkaminen ei ilmeisesti kaikkien lakipykälien mukaan sillä hetkellä mennytkään.

Tappara ei purkanut sopimusta (joka on ihan fine), mutta palautti pelaajan osaksi joukkueen toimintaa ja peluutti tätä peleissä vaikka siihen ei ole ollut mitään velvoitetta. Ehkä tässä nyt on vaan kyse siitä kenelle on ihan ok katsella omassa joukkueessaan raiskauksesta syytettyä henkilöä ja kenelle ei.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on kuin tiiliseinälle juttelisi. Osan porukasta mielestä on siis ok purkaa sopimus (laittomasti) ennen kuin ketään on todettu syylliseksi tai syyttömäksi. Melkoista on meno.

Kyllä joukkueen toiminnasta voidaan laittaa ulos, jos on vakavasta aiheesta syytteessä. Sopimuksen purkaminen on asia erikseen.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Tämä on kuin tiiliseinälle juttelisi. Osan porukasta mielestä on siis ok purkaa sopimus (laittomasti) ennen kuin ketään on todettu syylliseksi tai syyttömäksi. Melkoista on meno.

Pelaajien sopimuksessa on merkintä esimerkiksi negatiivisen julkisuuden tuottamisesta työnantajalle. En tiedä onko siinä perusteet sopimuksen purkamiselle mutta siinä on ainakin peruste heivata työntekijä vaikka Siperiaan etätöihin sopimuksensa ajaksi.

Vai oletatko että seura pakotetaan peluuttamaan raiskauksesta epäiltyä pelaajaa kokoonpanossaan? Kenen puolesta? Kyseessä on kuitenkin julkisuuden henkilö joka tuottaa työnantajalleen negatiivista julkisuutta joka hetki kun hänet seuran yhteydessä mainitaan, rikkoen omaa sopimustaan.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tapparan hallituksen pj oli avustajana? Seuralla on kyllä ollut tällöin hyvin yksityiskohtaiset tiedot tapahtumista jo esitutkintavaiheesta lähtien.

Hyvä kaivella esiin Severi Lahtisen raiskaustapausta koskevat kommentit myös JYP:n toiminnan paheksumisesta.


Edit. korjataan tätä omaa virheellistä käsitystä. Penttilähän oli myöhemmän uutisoinnin mukaan yksityishenkilön palkkaamana avustajana, eikä seuralla ollut tässä mitään tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Kampong

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmillisia tapauksia uhrin kannalta. Rönnin ei, ja toivottavasti ei saa harjoittaa mitään ammattiaan Suomen sisällä enää koskaan.
Siis mitä? Mitään ammattiaan Suomen sisällä enää koskaan?

Eli, jos Rönni hakee töihin vaikka Alepan kassalle 30 vuoden päästä, niin nimimerkki Sämppäri on sitä mieltä, että ei käy?

Onko oma oikeustaju sitten ihan täysin kieroutunut, kun uskon siihen, että oikeusjärjestelmän tarkoitus on Suomessa jakaa tuomiot, minkä jälkeen tuomion saaneet yksilöt pyritään sopeuttamaan takaisin osaksi yhteiskuntaa? Vai kaipaako tänne suurikin kansanosa jotain kirkonkirousmeininkiä, missä tuomio kestää loppuelämän ja paluu normaaliin elämään ei ole vaihtoehto?

Joo kiekkoura Suomessa oli Rönnin osalta luultavasti siinä ja sen hän on kyllä ihan ansainnut. Mutta, että mitään muuta ammattia? Kaikkea sitä saa lukea..

Laitetaan nyt vielä loppuun, että pidin hyvin erikoisena vetona Tapparalta peluuttaa Rönniä oikeusprosessin aikana, vaikka syyttömyysolettama estikin pelaajasopimusta purkamasta ja eipä herran kommentitkaan tuomion jälkeen vakuuttaneet. Katumus tulee esittää ensisijaisesti rikoksen uhria kohtaan, ei sidosryhmiä.

Olenko minäkin nyt tekoa puolusteleva Tappara-fani, kun en suostu suhtautumaan tähän(kään) Twitter-soturin mustavalkoisuudella, mitä tämä ketju pitää aika paljon sisällään?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kirjoitat yleisellä tasolla, jää pikkaisen epäselväksi, mitä tällä vähättelyllä tarkoitat ja kuka sitä on tehnyt. Minua tietenkin kiinnostaa tietää, niputatko törkeästi minut tuohon vähättelijöiden joukkoon. Sellaisen vaikutelman voi nimittäin saada, kun kuitenkin kirjoitustani nuoren ihmisen tunteiden, ajatusten ja käyttäytymisen säätelykeskuksen keskeneräisyydestä kritisoit.

Ei millään pahalla, mutta en ole suonut ajatustakaan juuri sinulle. Joten ei, en tarkoittanut, että sinä vähättelisit, vaan muutamat muut vähättelivät. Ja vähättely koski nimenomaan tapaa, millä raiskaus tapahtui. Et ole millään muotoa ollut keskiössä, kun olen tekstiäni kirjoitin. Et suinkaan ole ainoa, joka ymmärtää, että nuorten aivojen etuotsalohko on "valmis" vasta noin 25v:nä ja mitä kaikkea se käytännössä tarkoittaa, vaan meitä on myös monia muita, jotka näihin asioihin ovat ainakin jossain määrin melko laajasti perehtyneet.
 

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Tapparan hallituksen pj oli avustajana? Seuralla on kyllä ollut tällöin hyvin yksityiskohtaiset tiedot tapahtumista jo esitutkintavaiheesta lähtien.

Hyvä kaivella esiin Severi Lahtisen raiskaustapausta koskevat kommentit myös JYP:n toiminnan paheksumisesta.

Eikös tuossa lue, että Rönni ei kertonut esikuulustelussa kaikkea, koska ei muistanut. Mitenkä se seura siis olisi saanut sen tiedon? Vai aletaanko nyt keskustelemaan siitä, mitä Rönni on ehkä kertonut seuralle ja mitä poliisille? Eli taas pelkkää mutua ja luulemista.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä noistakin tuomio tulisi
Jonkinmoinen kyllä. Pohdin tässä myös taannoista Tepsin Liigajoukkueen kauden päätöskaronkkaa kun sammunut Jonne Virtanen kuvattiin alastomana ja jätettiin ravintolan sohvalle kansan töllisteltäväksi. Höhhöö, pieni muna, hihi.

Toinen tositarina vuosien takaa festareilta. Tuntematon mies oli sammunut housut puolitangossa metsän reunaan. Ohikulkenut naiskolmikko poimi vierestä päivänkakkaran ja laittoi sen pystyyn mieheen takapuoleen naurunremakan säestämänä. Onneksi ajat ovat muuttuneet.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä alaikäisten tällaisten tekojen spekulointi on epäasiallista. Enkä nyt ihan sanoisi että kukaan flippasi. On vain silmäänpistävää, kun tuota selitystä tuodaan esille melkein aina seksuaalirikoksiin liittyvässä keskustelussa, kun aikaisemmin tällaisia rikoksia tehtiin enemmän. Eli todennäköisesti vaikutus on juuri päinvastainen.

Ehkä flipata oli liian voimakkaasti ilmaistu, pahoitteluni. Otin asian esille, koska Topi Rönni ei enää ole alaikäinen. Edelleen nuori mies toki, mutta kuitenkin täysi-ikäinen ja tuomion saanut. Hän sai alennuksen tuomioonsa, koska asia oli saanut julkisuutta. Pidän erikoisena, että mahdollista spekuloimaani ongelmaa ei saisi ottaa edes esiin. Miksi?

Siitä olen samaa mieltä että, se on monelle ongelma ja aiheuttaa harmia joillekin ihmisille. Se ei kuitenkaan itsestään selvästi ole ongelmallista, vaan voi parhaimmillaan jopa olla terveellistä tai auttaa oman seksuaalisuuden ymmärtämisessä. (Tästä löytyy useampia tutkimuksia aika nopealle googletuksella.)

Nyt en ihan ymmärrä? Millä tavalla mahdollinen "NPR" voisi olla jopa terveellistä? Riippuvuus voisi auttaa oman seksuaalisen ymmärtämisessä? Riippuvuus aiheuttaa pakonomaista tarvetta toimia jotenkin. Minä en missään tapauksessa tuomitse katselua itsessään, mutta sekin voi mennä överiksi. Ihan niin kuin dokaaminen, pelaaminen, syöminen, treenaaminen, jne. Ja tiedän, että tutkijat ovat jakautuneet niihin joiden mielestä NPR voi olla jopa hyvästä ja joiden mielestä se ei ole. Minä en ole tutkija, mutta mun mielestäni kaikki riippuvuudet ovat pahasta. Itse tekeminen ei välttämättä ole, mutta riippuvuuksiin liittyy olennaisesti pakonomainen tarve tehdä jotain. Ihminenhän ei itse useinkaan koe olevansa riippuvainen, vaan toiminta menee "normaalin piikkiin". Rajanveto on siis oikeasti vaikeaa, koska riippuvaiset ihmiset ovat vähättelyn mestareita.

Mun pointti oli kuitenkin siinä, että voidakseen oikeasti kantaa todellista vastuuta teoistaan, ihmisen pitäisi selvittää, mikä on saanut hänet käyttäytymään rikostuomion saamisen arvoisesti. Syitä voi olla paljon muitakin kuin mitä luettelin ja kuten kirjoitin, ne syyt eivät meille kuulu. Mutta jokin "asia" hänet on ajanut niin toimimaan ja jotta jatkossa vastaavalta vältyttäisiin, syy pitää selvittää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Et suinkaan ole ainoa, joka ymmärtää, että nuorten aivojen etuotsalohko on "valmis" vasta noin 25v:nä ja mitä kaikkea se käytännössä tarkoittaa, vaan meitä on myös monia muita, jotka näihin asioihin ovat ainakin jossain määrin melko laajasti perehtyneet.
Olenko jotenkin viestinyt, että olisin ainoa, joka moisen yleisesti tunnetun asian ymmärtää? Ihmeellinen on kyllä tapasi keskustella. Minun makuuni jopa ärsyttävä. Olin vain se, joka tuota syyllisen tulokulmaa toi esille tähän keskusteluun. Toin sen esille sen vuoksi, että aivojen keskeneräisyydellä on aidosti merkitystä 17-vuotiaan nuoren toimintaan. Ketjussa on ollut niin paljon Topi Rönnin kivittäjiä vailla pienintäkään pysähtymistä aitoon yhtään laajempaan pohdintaan syyllisen näkökulmasta, että koin merkityksellisesti avata myös tuota tulokulmaa.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Nyt kun tuomio on selvillä ja suhteellisen hyvin mistä "sormipelistä" se on tullut, niin katsoisin parhaaksi että eiköhän asia ole loppuun käsitelty.
Nyt vaan uutta sopimusta sorvaamaan Topille ja homma jatkuu.
Mielestäni rangaistuksen on saanut, sen kärsii, eikä työntekoa voi kaverilta kieltää.
Onhan liigassa pelannut vaikka tuomion saanut heroinisti, josta on tehty vielä seuraikoni.
 
En tiedä onko siinä perusteet sopimuksen purkamiselle mutta siinä on ainakin peruste heivata työntekijä vaikka Siperiaan etätöihin sopimuksensa ajaksi.

Mahtaako Siperiaan etätöihin lähettäminen täyttää velvoitetta, jossa seuran on tarjottava sopimuksenalaiselle pelaajalleen mahdollisuus harjoitella? Vai miten se tarkka sanamuoto nyt menikään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko jotenkin viestinyt, että olisin ainoa, joka moisen yleisesti tunnetun asian ymmärtää? Ihmeellinen on kyllä tapasi keskustella. Minun makuuni jopa ärsyttävä. Olin vain se, joka tuota syyllisen tulokulmaa toi esille tähän keskusteluun. Toin sen esille sen vuoksi, että aivojen keskeneräisyydellä on aidosti merkitystä 17-vuotiaan nuoren toimintaan. Ketjussa on ollut niin paljon Topi Rönnin kivittäjiä vailla pienintäkään pysähtymistä aitoon yhtään laajempaan pohdintaan syyllisen näkökulmasta, että koin merkityksellisesti avata myös tuota tulokulmaa.

Ai mun tapani keskustella on ihmeellinen? Jospa vaikka nyt luet sen oman viestisi ensin. Minä vastasin siihen. Olet mulle varsin tuntematon kirjoittelija, vaikka olet palstalla hyvin pitkään ollutkin, joten en tiedä, onko sulla aina tapana korostaa itseäsi, eli kuuluuko brändiisi? Jos näin on, en ehkä sitten osannut vastata sinulle oikealla tavalla. Minusta oli erikoista, että vastauksesi minun kirjoitukseeni oli hyvin minä-keskeinen, vaikka en ollut lainannut tai tägännyt sinua. That´s all.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja on kai nyt nuorilla miehillä elämässään muitakin mahdollisuuksia ansaita elantonsa kuin jääkiekon pelaaminen.
Tottakai on. Tuomittuna seksuaalirikollisena jonkin verran ammattikuntia rajautuu kuitenkin ulkopuolelle ja se on ihan oikein. Tällaiset rajat yhteiskunta on Rönnin tekemästä rikoksesta asettanut.

Voisin kuvitella, että Rönnin unelmana on ollut jääkiekkoilijan ammatti. Tiedän, ettei näin saisi sanoa tässä keskustelussa, mutta sanon silti, kyllä minä tunnen empatiaa Rönniä kohtaan, jos alaikäisenä tehty törkeä ja typerä rikos saa niin kauaskantoiset seuraukset, että se estää jääkiekkoilijan ammatin harjoittamisen muualla kuin Slovakiassa lopun elämäänsä. Valtava määrä työntekoa ja iso unelma pönttöön ja kansi kiinni. Vaikka Rönnin teko on täysin tuomittava, vaikuttaisi tuollainen elinkautinen rangaistus tosi kovalta.

Tuomiovalta on rangaistuksen langettanut, eikä siinä ole epäselvää mihinkään suuntaan. Kuinka pitkän tuomion jääkiekkoyhteisö Rönnille antaa, jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuomiovalta on rangaistuksen langettanut, eikä siinä ole epäselvää mihinkään suuntaan. Kuinka pitkän tuomion jääkiekkoyhteisö Rönnille antaa, jää nähtäväksi.

Mikäli lukee somen palstoja Facessa, niin elinkautisen. Suuremmassa vauhdissa ovat henkilöt jotka eivät taida edes seurata lätkää?
No sananvapaus heille suotakoon.

Hetkeeb Rönnin ei Suomessa varmaan tarvitse lätkää ammatikseen pelata. Paskamyrsky tulee olemaan valtaisa, mikäli joku seura hänet palkkaa.
 

Jindebyne

Jäsen
Tapparan hallituksen pj oli avustajana? Seuralla on kyllä ollut tällöin hyvin yksityiskohtaiset tiedot tapahtumista jo esitutkintavaiheesta lähtien.

Hyvä kaivella esiin Severi Lahtisen raiskaustapausta koskevat kommentit myös JYP:n toiminnan paheksumisesta.

Eihän ne tienneet, että korona-rajoitusten aikaan pidettiin joukkueharjoituksia, niin miten nyt tällaista olisi voitu tietää?

Perus keskiviikko Tapparan toimistolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös