Mun mielestä alaikäisten tällaisten tekojen spekulointi on epäasiallista. Enkä nyt ihan sanoisi että kukaan flippasi. On vain silmäänpistävää, kun tuota selitystä tuodaan esille melkein aina seksuaalirikoksiin liittyvässä keskustelussa, kun aikaisemmin tällaisia rikoksia tehtiin enemmän. Eli todennäköisesti vaikutus on juuri päinvastainen.
Ehkä flipata oli liian voimakkaasti ilmaistu, pahoitteluni. Otin asian esille, koska Topi Rönni ei enää ole alaikäinen. Edelleen nuori mies toki, mutta kuitenkin täysi-ikäinen ja tuomion saanut. Hän sai alennuksen tuomioonsa, koska asia oli saanut julkisuutta. Pidän erikoisena, että
mahdollista spekuloimaani ongelmaa ei saisi ottaa edes esiin. Miksi?
Siitä olen samaa mieltä että, se on monelle ongelma ja aiheuttaa harmia joillekin ihmisille. Se ei kuitenkaan itsestään selvästi ole ongelmallista, vaan voi parhaimmillaan jopa olla terveellistä tai auttaa oman seksuaalisuuden ymmärtämisessä. (Tästä löytyy useampia tutkimuksia aika nopealle googletuksella.)
Nyt en ihan ymmärrä? Millä tavalla mahdollinen "NPR" voisi olla jopa
terveellistä?
Riippuvuus voisi auttaa oman seksuaalisen ymmärtämisessä? Riippuvuus aiheuttaa
pakonomaista tarvetta toimia jotenkin. Minä en missään tapauksessa tuomitse katselua itsessään, mutta sekin voi mennä överiksi. Ihan niin kuin dokaaminen, pelaaminen, syöminen, treenaaminen, jne. Ja tiedän, että tutkijat ovat jakautuneet niihin joiden mielestä NPR voi olla jopa hyvästä ja joiden mielestä se ei ole. Minä en ole tutkija, mutta mun mielestäni kaikki riippuvuudet ovat pahasta. Itse tekeminen ei välttämättä ole, mutta riippuvuuksiin liittyy olennaisesti pakonomainen tarve tehdä jotain. Ihminenhän ei itse useinkaan koe olevansa riippuvainen, vaan toiminta menee "normaalin piikkiin". Rajanveto on siis oikeasti vaikeaa, koska riippuvaiset ihmiset ovat vähättelyn mestareita.
Mun pointti oli kuitenkin siinä, että voidakseen oikeasti kantaa todellista vastuuta teoistaan, ihmisen pitäisi selvittää, mikä on saanut hänet käyttäytymään rikostuomion saamisen arvoisesti. Syitä voi olla paljon muitakin kuin mitä luettelin ja kuten kirjoitin, ne syyt eivät meille kuulu. Mutta jokin "asia" hänet on ajanut niin toimimaan ja jotta jatkossa vastaavalta vältyttäisiin, syy pitää selvittää.