Mainos

Liigan yleisömäärät kaudella 2024–2025

  • 118 259
  • 730
Lahti ja Mikkeli häpeäpaaluun. Lappeenranta, mahtavaa että ootte löytäneet hallille! Turussa ja Porissa myös todella positiiviset keskiarvot vuodenaikaan nähden. Jyväskylässä tänään alle 2900 lauantaipelissä. Tampereella tänään vajaa 7000 joka on ei-katastrofi, mutta vuodenaikaan näiden olisi saanut olla huippupelissä 1000-2000 enemmän.
 

Liitteet

  • IMG_4335.jpeg
    IMG_4335.jpeg
    524,5 KB · kertaa luettu: 457

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lukko suorittaa kyllä hyvin yleisömäärissä, ei voi kun ihmetellä tuota, kuinka jokainen kyläläinen on aina läsnä ottelussa. Oltaisiinpa muuallakin yhtä omistautuneita. Harmi sinänsä, kun tällaista nähdään juuri Raumalla, jossa yleisömäärällä ei oikeastaan ole mitään merkitystä.
Juu Raumalla on paljon katsojia kaupungin väestömäärään nähden, tosiasiallisesti Satakunta on kohtuu iso talousasia. Ja joo kilpailuakin toki on.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eiköhän Ässät vedä Turussa tosin paremmin kun vaikka ylemmäksi kaavailtu Kalpa.
Viime kaudella kolme TPS-Ässät matsia, kaikki viikonloppuna, keskiarvo n.5300. Kalpa kaksi matsia, molemmat arkipelejä, keskiarvo n. 5100. Tuohon viikonlopun vaikutus niin eiköhän oltais suurinpiirtein samoissa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä kuinka paljon seurat voi vaikuttaa ottelukalenteriin, mutta ainakin ne pitäisi olla vahvasti mukana suunnittelemassa. Kompromisseja varmasti joutuu aina tekemään. Esim. Tapparalla oli 6 ekan kierroksen matseista 5 kotiottelua, ja välissä 2 CHL kotimatseja. Ihan varmasti verottaa yleisömäärää.
Riittävästi luovuutta lisää ottelutapahtumien yhteyteen. Valitettavasti ei naisten jääkiekko-ottelu ennen liigamatsia tuo lisää yleisöä. Joskus voisi koittaa esim. perhepeliä sunnuntaina alkamaan vaikka klo 14.
Lisäksi voisi esim. perjantai- / launtaipeliin pikkujouluaikaan laittaa drinkkilippua edullisemmin lipun kylkeen. Voisiko esim. Nokia arenan matsille saada pysäköintilipun ostettua etukäteen edullisemmin. Pieniä kytkyjä lipun kylkeen mikä laskee kynnystä ostaa lippu.
Taloustilanne on HUONO. Se on vaarallisella tasolla seurojen puolesta, mutta myös potentiaalisten lippujennostajien kannalta.
Pitää olla riittävästi kiinnostavuutta, tuomaan core-kannattajien ulkopuolelta yleisöä. Tiistai kotimatsit ei isoa joukkoa kiinnostele, jos vastassa on ns.pikkujoukkueita, vaikka SaiPa hyvin pelaisikin. Kunnon yhteistyötä vastustajien kanssa, että saataisiin myös vierasjoukkoja liikkeelle. Toiveissa olisi esim. Tappara-juna Turkuun...
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Riittävästi luovuutta lisää ottelutapahtumien yhteyteen. Valitettavasti ei naisten jääkiekko-ottelu ennen liigamatsia tuo lisää yleisöä. Joskus voisi koittaa esim. perhepeliä sunnuntaina alkamaan vaikka klo 14.
Ei varsinkaan, jos se naisten ottelu alkaa 4,5 tuntia ja päättyy noin 2,5 tuntia ennen miesten pelin alkua. Varmaan se ajatus olisi enemmänkin houkutella naisten otteluun enemmän katsojia miesten pelin avulla, mutta tuolla tavalla se ei valitettavasti toimi muutenkaan kovin hyvin.

Sen sijaan tuollainen klo 14 alkava miesten perhepeli tarjoaisi myös paremman mahdollisuuden pelata naisten ottelu heti miesten ottelun jälkeen ja vielä ihmisten aikaan. Silloin pitäisi vaan luopua ajatuksesta, että "päätapahtuma" on järjestyksessä viimeisenä ja "lämppäribändit" esiintyvät ensiksi.
 
Ei varsinkaan, jos se naisten ottelu alkaa 4,5 tuntia ja päättyy noin 2,5 tuntia ennen miesten pelin alkua.
Turussa ainakin jään kunto puhuttanut useasti ja en usko että se ainakaan parempi olisi jos vedetään täysimittainen ottelu tuohon eteen ja vedetään kesto minimiin otteluiden välillä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Viime kaudella kolme TPS-Ässät matsia, kaikki viikonloppuna, keskiarvo n.5300. Kalpa kaksi matsia, molemmat arkipelejä, keskiarvo n. 5100. Tuohon viikonlopun vaikutus niin eiköhän oltais suurinpiirtein samoissa.
Kyllä Ässät yksi eniten porukkaa vetävästi jengeistä on. Toki aika paljon riippuu siitä miten Ässät pärjäät. Täällä Turussa asuu aika paljon porilaissudetteja ja lisäksi Säkylän pohjoispuoleiselta peltoaukealta tulee välillä aika runsas kansainvaellus. Sinäänsä Ässät ja Lukko tulevat seuraavassa kategoriassa Helsingin ja Tampereen seurojen jälkeen.

Toki lähtökohtaisesti vierasjoukkueen kannattajien määrä vaikuttaa melkein enemmän kuin vaihtelu kotijoukkueen kannattajien määrässä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Oma listaus ottelu ennakkokiinnostuvuudesta:

(Jokerit)
HIFK
Tappara ja Ilves
Lukko ja Ässät
HPK - Kärpät
Jyppi, Kalpa ja Pelicans
Saipa ja K-Espoo
Sport ja KooKoo
Jukurit
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En tiedä kuinka paljon seurat voi vaikuttaa ottelukalenteriin, mutta ainakin ne pitäisi olla vahvasti mukana suunnittelemassa. Kompromisseja varmasti joutuu aina tekemään. Esim. Tapparalla oli 6 ekan kierroksen matseista 5 kotiottelua, ja välissä 2 CHL kotimatseja. Ihan varmasti verottaa yleisömäärää.

CHL nyt vähän asettaa haasteita, mutta suurin ongelma on Liigan kyvyttömyys tehdä toimivaa peliohjelmaa. Näkeehän sen nyt jo tuolta sarjataulukosta. TPS pelannut 9 peliä, JYP 5. Käsittääkseni kumpikaan ei pelaa CHL.

Riittävästi luovuutta lisää ottelutapahtumien yhteyteen.

Tapparalla tuntuu "junnaavan" toi ottelutapahtuma samaa kaavaa kun pari aiempaa kautta? Makuasioita, mutta mediakuution käyttöä ei osata. Se tän kauden alkuintrovideo tjsp, on aivan paska!! Aikanaan Arenalle kun siirryttiin, niin se intro oli mun mielestä "paras", mitä on ollut?
Joskus voisi koittaa esim. perhepeliä sunnuntaina alkamaan vaikka klo 14.

Saksan sarjassa on tosi paljon su alkavia pelejä. Oliko Eisbären Berlinillä 9 kotipeliä tuohon aikaan...
Lisäksi voisi esim. perjantai- / launtaipeliin pikkujouluaikaan laittaa drinkkilippua edullisemmin lipun kylkeen.

Eiköhän tämän torpedoi joku "kukkahattutäti". Häpiouereita on joskus kokeiltu, ainakin Hakametsässä. Mutta sehän pitäisi lähteä Arenayhtiön suunnalta?
Voisiko esim. Nokia arenan matsille saada pysäköintilipun ostettua etukäteen edullisemmin.

Arenan ympäristössä on todella paljon pysäköintitilaa ja eri palvelun tuottajilta? Heillä on omia ns. etuja. Moovy -sovelluksessa on sekä Tapparan, että myös Ilveksen lätkäparkki -juttu. Sen kun päivittää, niin parkin saa vähän halvemmalla

Taloustilanne on HUONO. Se on vaarallisella tasolla seurojen puolesta, mutta myös potentiaalisten lippujennostajien kannalta.
Pitää olla riittävästi kiinnostavuutta, tuomaan core-kannattajien ulkopuolelta yleisöä. Tiistai kotimatsit ei isoa joukkoa kiinnostele, jos vastassa on ns.pikkujoukkueita, vaikka SaiPa hyvin pelaisikin. Kunnon yhteistyötä vastustajien kanssa, että saataisiin myös vierasjoukkoja liikkeelle. Toiveissa olisi esim. Tappara-juna Turkuun...

Taloustilanne on joo huono, siitä kärsii kaikki seurat. Helpoin tapa saada jengiä halliin on, että tuote on kunnossa. Jos tuote toimii ja on kiinnostava, yleisö maksaa siitä?

En tiedä miten toimiva on tuo VR, voiko sen kanssa tehdä mainitsemaasi palvelua? Olen sitä itsekin miettinyt jo useamman vuoden

Täällä on varmaan Osaston jengiä, jotka osaa valistaa? Ilves taisi tehdä Hämeenlinnan reissun junalla tässä lähitulevaisuudessa? Näin työkaveri on ainakin sanonut
JYP teki, oliko viime kaudella fanimatkan Jyväskylästä Tapparan peliin Lättähatulla? He osaavat myös varmaan kertoa, miten meni käytännössä? Tosin Lättähatut eivät enään taida olla VR ykköskalustoa, mutta jotenkin sekin on "sijoitettu" tuonne rataverkoston liikennöimään


Edit

Turussa ainakin jään kunto puhuttanut useasti ja en usko että se ainakaan parempi olisi jos vedetään täysimittainen ottelu tuohon eteen ja vedetään kesto minimiin otteluiden välillä.

Oliko viime kausi, kun Tappara ja Ilves pelasivat samana päivänä kotipelit. Välissä oli joku 1½ - 2 tuntia tjsp? En muista lukeneeni / kuulleeni, että jälkimmäinen peli olisi kärsinyt aiemmasta pelistä
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Lahessa meni ilmeisesti masut täyteen parista hopeasta? On häpeä.

Mikäli olen oiken ymmärtänyt niin kohtuu suolaisia lipunhintoja sielläkin ja lihamuki otettu pois valikoimasta?
Lihamuki tuli yleisön vaatiessa nopeasti takaisin, mutta ilmeisesti dynaaminen hinnoittelu iski siihenkin, eikä suinkaan alentavasti.
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
(Jokerit)
HIFK
Tappara ja Ilves
Lukko ja Ässät
HPK - Kärpät
Jyppi, Kalpa ja Pelicans
Saipa ja K-Espoo
Sport ja KooKoo
Jukurit

Itse ainakin odotan seuraavaan Kärpät-peliin jo niitä 9000 katsojamääriä, jopa näin syyskaudella (vaikka ennakkomyynnissä siitä ei näin varhain ole vielä merkkejä). Yleisesti ottaen nostan Kärpät listauksessasi kolme sijaa ylöspäin.

Tämän voi toki pilata Kärppien peliesitykset. Jos näyttää sille, että Kärpät on tänä vuonna mestarisuosikki, yleisöä kyllä tulee, mutta jos yhtään alkaa vaikuttaa Marjamäki-kaudelle ja Kärpät on jossain sijalla 7., niin se on äkkiä 6800 lehtereillä.

Minulla on sellainen vaikutelma, että kovia ja kiinnostavia vastustajia täällä nyt janotaan ja kovasti odotetaan. Siirretään omia pelikäyntejä noihin peleihin jopa viikkojen ajan. Voi olla niinkin, että mitä paremmin omalla seuralla menee, sitä vähemmän häntäpään kohtaamiset kiinnostavat. Jos itsekin ollaan kriisissä, niin silloin hallille saattaa eksyä niitä "nyt sit saatana pakko voittaa" katsojia joku extra 500-1000 päätä.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Ilves taisi tehdä Hämeenlinnan reissun junalla tässä lähitulevaisuudessa?
Lähimenneisyydessä kyllä eli viime viikon perjantaina. Porukka tukeutui ihan VR:n normaaleihin juniin. Itse en päässyt reissulle, mutta ymmärtääkseni mm. R-junassa oli tiivis tunnelma.

JYP teki, oliko viime kaudella fanimatkan Jyväskylästä Tapparan peliin Lättähatulla? He osaavat myös varmaan kertoa, miten meni käytännössä? Tosin Lättähatut eivät enään taida olla VR ykköskalustoa, mutta jotenkin sekin on "sijoitettu" tuonne rataverkoston liikennöimään
Jyväskylästä on tehty Lättähattu-matka Tapparan peliin ainakin joulukuussa 2022 ja lokakuussa 2023. Sitä ennen matkakohde on ollut ymmärtääkseni Kuopio. VR:llä ei ole lättähattuja, mutta ymmärtääkseni matkat on toteutettu Keitele-museon kalustolla, joka on ollut JYP-kannattajilla tilausajossa. Lättähattujen koti on Suolahdella, josta ei ole raiteitakaan pitkin kovin pitkä matka Jyväskylään. Toivottavasti JYP-kannattajat korjaavat, jos olen käsittänyt väärin.

Lättähattujen kohdalla on tuossa tapauksessa kyse siis museoliikenteestä, joka sovitetaan säännöllisen junaliikenteen sekaan. Tampereen ja Jyväskylän välillä se taitaa onnistua hieman paremmin kuin vaikka pääradalla Tampereen ja Helsingin välillä.

VR:n tilausjunat tai yksittäisten vaunujen varaaminen/lisääminen normaaleihin junavuoroihin ovat ymmärtääkseni huomattavasti kalliimpia kuin tilausajobussien hankkiminen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@lunde kiitos vastauksestasi. En tiennyt koska tuo HPK vs Ilves pelin junamatka oli, nyt tiedän.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Lahti ja Mikkeli häpeäpaaluun. Lappeenranta, mahtavaa että ootte löytäneet hallille! Turussa ja Porissa myös todella positiiviset keskiarvot vuodenaikaan nähden. Jyväskylässä tänään alle 2900 lauantaipelissä. Tampereella tänään vajaa 7000 joka on ei-katastrofi, mutta vuodenaikaan näiden olisi saanut olla huippupelissä 1000-2000 enemmän.
Voi olla että tästä on ollut muuallakin keskustelua, en nyt jaksanut/osannut etsiä, mutta kuinkahan paljon Ilveksen eiliseen yleisömääriin vaikutti samana iltana Helsingissä ollut Ilveksen veikkausliigamatsi, tuollahan oli todella paljon Tampereelta katsojia, sekä faniryhmänä että muuten. Niin kuin tietysti tässä kohtaa pitääkin olla, olihan tuossa futispelissä "hieman" enemmän panosta kuin kiekkomatsissa eilen. Ilveksellä kuitenkin tietääkseni on aika paljon niitä kannattajia ja faneja jotka seuraa aktiivisesti ja myös paikan päällä niin Ilveksen lätkä- kuin jalkapallomatseja.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi olla että tästä on ollut muuallakin keskustelua, en nyt jaksanut/osannut etsiä, mutta kuinkahan paljon Ilveksen eiliseen yleisömääriin vaikutti samana iltana Helsingissä ollut Ilveksen veikkausliigamatsi, tuollahan oli todella paljon Tampereelta katsojia, sekä faniryhmänä että muuten. Niin kuin tietysti tässä kohtaa pitääkin olla, olihan tuossa futispelissä "hieman" enemmän panosta kuin kiekkomatsissa eilen. Ilveksellä kuitenkin tietääkseni on aika paljon niitä kannattajia ja faneja jotka seuraa aktiivisesti ja myös paikan päällä niin Ilveksen lätkä- kuin jalkapallomatseja.

Helsingissä oli toki paljon kausikorttilaisia, mutta aivan varmasti tuo söi yleisöä kiekolta. Useampi ilvesläinen jäi todennäköisesti myös töllön ääreen katsomaan tärkeää futispeliä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ei kait niitä tilausjunia VR:ltä kovin paljon vuodessa liiku, mutta muutamia joskus.

Eiköhän museo-operaattorit olisi kiinnostuneita, jos junakyytejä jääkiekkomatseihin tulisi enemmän. Lättähattukalustoa taitaa olla Suolahden lisäksi Keuruulla(=Haapamäellä Haapamäen museoveturiyhdistys) Oulussa (PorHa), Porvoon museorautatiellä siellä etelässä. (Olikohan vaunut missä säilytyksessä sielläpäin). Ja enempi perinteisemmän veturi+vaunut saisi Haapamäeltä, jos olisi enemmän porukkaa mukana. Ja taitaa pari muutakin olla millä höyryvetureitakin vielä.

Kyllähän nyt Tampereen ja Helsingin välille mahtuu joku yksittäinen lisäjuna kulkuun. Toki pieniä taukoja tulla jossakin kohtaa kun väliasemilla päästettäisiin nopeampia junia ohi.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Etenkin museojunien kohdalla tuo vaatii varmasti enemmän erityistä motivaatiota elämysmatkailuun. Ne kun ovat moderneja matkustajajunia hitaampia ja joutuvat vielä väistelemään aika paljon muuta liikennettä. Katselin vielä tuota 28.10.2023 tehtyä lättähattumatkaa Jyväskylästä Tampereelle ja takaisin.

Aiemmin linkittämässäni uutisessa matkan aikataulu oli tällainen:

• Lähtö Jyväskylän rautatieasemalta klo 12.40
• Saapuminen Tampereelle klo 16.18
menomatkan kesto 3 h 38 min

• Lähtö Tampereen rautatieasemalta klo 21.11
• Paluu Jyväskylään klo 23.58
paluumatkan kesto 2 h 47 min

Junaharrastajien juliadata-sivustolta toteutuneita aikatauluja tarkastelemalla selviää, että 80 km/h vauhdilla etenevä lättähattu väisti menomatkalla muuta liikennettä 36 minuutin ajan Orivedellä.

Paluumatkalle sisältyi 12 minuutin pysähdys Talviaisissa, jossa lättähattu päästi ilmeisesti nopeamman tavarajunan edelle suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Tuollainen lättähattumatka on varmasti hieno nostalginen elämys. Sen sijaan se ei ole välttämättä linja-autoa nopeampi tai edes edullisempi kulkuväline kannattajaryhmän vieraspelimatkalle. Tuollainen harvinainen elämys saattaa silti toimia sopivana houkuttimena lähteä reissuun mukaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollainen lättähattumatka on varmasti hieno nostalginen elämys. Sen sijaan se ei ole välttämättä linja-autoa nopeampi tai edes edullisempi kulkuväline kannattajaryhmän vieraspelimatkalle. Tuollainen harvinainen elämys saattaa silti toimia sopivana houkuttimena lähteä reissuun mukaan.

Hintavertailussa niin näyttäisi viimeksi Tampereelle järjestettävä reissun hinta olleen 69e lättähatulla JYPillä istumapaikoille, sitten hurrikaanisydämen matka normaalilla fanireissulla seisomapaikoille maksaa 30e. Toki eri liput on mutta hintaeron huomaa. Ainoa ero että normaalille fanireissulle voi olla vaikea saada yhtä bussia täyteen mutta lättähattu myydään tunneissa täyteen. Näyttäisi olevan kärjistäen noin puolet kalliimpi matkan osuus kun linja-autolla. Tosin kysyntäkin on sitten moninkertainen että ei tuo huono veto mainosmielessä.
 
Hintavertailussa niin näyttäisi viimeksi Tampereelle järjestettävä reissun hinta olleen 69e lättähatulla JYPillä istumapaikoille, sitten hurrikaanisydämen matka normaalilla fanireissulla seisomapaikoille maksaa 30e. Toki eri liput on mutta hintaeron huomaa. Ainoa ero että normaalille fanireissulle voi olla vaikea saada yhtä bussia täyteen mutta lättähattu myydään tunneissa täyteen. Näyttäisi olevan kärjistäen noin puolet kalliimpi matkan osuus kun linja-autolla. Tosin kysyntäkin on sitten moninkertainen että ei tuo huono veto mainosmielessä.
Onko oikeasti niin vähän vieraspelimatkoista kiinnostuneita JYP-kannattajia ettei yhtä bussia saada täyteen? Järjestääkö kannattajayhdistys vieraspelimatkoja sitten miten paljon?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko oikeasti niin vähän vieraspelimatkoista kiinnostuneita JYP-kannattajia ettei yhtä bussia saada täyteen? Järjestääkö kannattajayhdistys vieraspelimatkoja sitten miten paljon?

Taitaa olla vähän vaihtelevaa tuo kiinnostus, mutta luontevaa jos kaudesta toiseen ollaan häntäpäässä ettei intoa välttämättä koko kautta riitä kaikilla. Nyt taitaa olla vähän enemmän lähdössä porukkaa kun on hotelimatka jossa ensin mennään Mikkeliin ja sieltä Hämeenlinnaan. Tosin itsehän asun muualla niin ei tule niin enää näissä reissattua.
 

-ja-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Katsojamäärien tarkastelun Liiga ajan katsannassa kokonaismäärät on kasvaneet ja nousseet aina laajennuksissa. Pudotus Jaffalan poistuttua on selkeä. Typhooni valmistu 1990 ja näkyy piikkinä myös samoin 97 Jaffala. Mitään suljetun liigan vaikutusta ei näy katsojamäärissä

 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Katsojamäärien tarkastelun Liiga ajan katsannassa kokonaismäärät on kasvaneet ja nousseet aina laajennuksissa. Pudotus Jaffalan poistuttua on selkeä. Typhooni valmistu 1990 ja näkyy piikkinä myös samoin 97 Jaffala. Mitään suljetun liigan vaikutusta ei näy katsojamäärissä

20 vuotta sitten TPS:n ja Kärppien budjetit oli pienemmät kuin Jukurien tänä vuonna. Jokerit, jolla oli ison budjetti jäi alle Saipan nykytilanteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös