Jääkiekko on iso juttu Suomessa, isoin kaikista urheilulajeista. Tuohon suhteutettuna yleisömäärät ovat surullisen alhaisia. Asiat voisi tehdä paljon paremmin niin seuratasolla kuin organisaatiotasollakin. Näin kuluttajana hivenen harmittaa, kun tietää, että parempaakin voisi saada.
Kaiken voi kaiketi tehdä paremmin. Se vaan on se, että kaikilla ei ole yhtä optimaaliset olosuhteet kuin esimerkiksi Kärpillä. Yleisöpotentiaali käsittää todella ison talousalueen, kun vaihtoehtoja ei oikein ole. Etelässä taas uudet tulijat Liigakartalle ovat pienemmistä paikoista, joissa ei ole vielä syvää jääkiekkokulttuuria ja ne eivät kiinnosta "isoissa hokikaupungeissa" juurikaan. Liigan joukkuemäärä tekee homman haasteelliseksi markkinoinnille. Pelejä on yksinkertaisesti muiden kuin suurkuluttajien tarpeisiin aivan liikaa. Sarjan sulkeminen vielä menettelee, mutta päälle tulee se, että joukkueita on n. 3 kpl liikaa. Mikään markkinoinnin kepulikonsti ja teemoitus ei auta sitä tosiasiaa, jos on kyseessä ns. joint product, jossa molemmilla osapuolilla on vaikutusta tuotteen syntymiseen.
Jääkiekkotuote syntyy kahdesta eri joukkueesta ja joka ilta tuloksena tulee erilainen tuote. Jos asiaa ajattelee maalaisjärjellä niin kysymys on yhdistelmistä: se on vähän kuin se, että Fazer tekee Dumle-karkin, jonka sisältö maistuu toisinaan toffeelta, toisinaan suklaalta, valkosuklaalta & salmiakilta. Asiakas on tottunut muutamaan makuyhdistelmään ja näihin hän aina palaa ja uudet eivät välttämättä ole vanhan veroisia. Liigassa tarjotaan joka ilta uusi makuyhdistelmä, johon liittyy se, kuka pelaa ja ketä vastaan. Tämä makuyhdistelmä tuottaa tuotteen, joka joko kiinnostaa tai sitten ei.
Kun joukkuemäärä on ylikorkea & laatu jakautuu kohtalaisen suppeille hartioille (kilpailu ei voi toimia terveellä tavalla, jos kaksi organisaatiota käytännössä vuorotellen pelaavat finaaleissa) niin lopputulos on se, että kauteen tulee n. 12-15 täysin turhaa peliä yleisön näkökulmasta, jotka eivät sytytä eivätkä maistu millekään. Kun sama asenne vielä tarttuu pelaajiin kentällä, että tää nyt ei oo meille tänään niin tärkeää niin lopputulos on aika vaikea.
Jotta markkinointi saisi vähän tuulta alleen niin ekana pitäisi supistaa joukkuemäärä siihen 12 tuntumaan. Sen jälkeen tiputtaa runkosarjan pelimäärää siihen lähemmäs 52, jolloin peleille tulisi lisää panosta ja kiinnostavia vastuksia olisi enemmän.