Liigan yleisömäärät kaudella 2018–2019

  • 197 359
  • 1 007

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Eilen Raksilassa lähemmäs 6100 katsojaa keskiviikko iltana, vastassa TPS.

Arvioni katsojamäärälle, jos vastustajana olisi ollut koodinimi "nousijajoukkue", alkaisi nelosella.

Väitätkö, että jos "nousijajoukkue" olisi ollut 2 Liigassa ja tepsin tilalla, TPS jossain 14 sijalla, niin ei olisi ollut tuossa kärkipelissä paljon / TPS pelissä vähän katsojia?

Minä väitän rohkeasti, että suurinosa katsojia oli paikalla koska kärkipeli. Ei siksi, että TPS.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Väitätkö, että jos "nousijajoukkue" olisi ollut 2 Liigassa ja tepsin tilalla, TPS jossain 14 sijalla, niin ei olisi ollut tuossa kärkipelissä paljon / TPS pelissä vähän katsojia?

Minä väitän rohkeasti, että suurinosa katsojia oli paikalla koska kärkipeli. Ei siksi, että TPS.
Tässä viestissä en. Tarkoitin siis nykyisillä sijoituksilla nimenomaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se vähän surullista, että siellä mennään mieluummin katsomaan vastustajaa kuin kannattamaan omia. Ehkä joukkueen olisi syytä siirtyä NHL:ään, niin saisi katsomoonkin vähän täytettä.
Äkkiseltään katsottuna esimerkiksi HIFK ei ole tässä merkittävästi parempi. Vaikkapa perjantaisissa matseissa Tappara ja Kärpät ovat vetäneet hallin täyteen (8200), kun taas muut vastustajat perjantaisin ovat jääneet 6400-7200 katsojan tuntumaan. Pudotus yleisömäärissä on samaa luokkaa, kuin Kärpilläkin.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Se on ne sijoitukset ja lammaslauma-efekti enimmäkseen, sanokaa mun sanoneen.
Sinänsä se, mikä joukkue se on on hyvin pienelle osalle se merkitsevä tekijä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Se on ne sijoitukset ja lammaslauma-efekti enimmäkseen, sanokaa mun sanoneen.
Sinänsä se, mikä joukkue se on on hyvin pienelle osalle se merkitsevä tekijä.

Kyllä Jokerit veti aina Turussa aina omia lukemiaan oli seurojen sijoituksen mitkä tahansa. Toki sijoitukset merkitsee, mutta ns. rivalry history on merkkittävämmässä osassa. Maantiede on myös hyvin ratkaisevassa osassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä Jokerit veti aina Turussa aina omia lukemiaan oli seurojen sijoituksen mitkä tahansa. Toki sijoitukset merkitsee, mutta ns. rivalry history on merkkittävämmässä osassa. Maantiede on myös hyvin ratkaisevassa osassa.
Tämä on juuri näin. Esimerkiksi voin ihan rehellisesti sanoa, että Pelicans ei itsessäni hirvittäviä tunteita herättänyt kaudella 2011-2012, kun Pelicans oli runkosarjan kakkonen ja hävisi finaaleissa JYPille. Tottakai finaalit kiinnostavat aina, mutta Pelicans joukkueena ei nostanut kiinnostavuutta yhtään, vaikka olikin pelannut hyvin koko kauden.

Sen sijaan esimerkiksi KalPa on aina ollut JYPille kiinnostava vastus, vaikka olisi makoillut pohjamudissa. Seuroilla on keskinäistä historiaa ja maantiede vaikuttaa myös isosti tässä yhtälössä.

Minulle henkilökohtaisesti TPS on ehkä ollut eniten sellainen seura, jonka kiinnostavuus omissa silmissä on mennyt aika suoraan kyseisen kauden menestyksen perusteella. Pohjilla makoileva TPS ei ole juuri kiinnostanut, mutta kärjessä pyörivä TPS on todella kiinnostava. Samaa en todellakaan voi sanoa muista seuroista, vaan mielikuva ja sitä kautta kiinnostus niistä tulee enemmän jostain muualta, kuin kyseisen kauden menestyksestä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Linkittämissäsi tutkimuksessa ja artikkelissa ei puhuta puolella sanallakaan vastustajan vaikutuksesta yleisömääriin, vaikka väitit että sitä on tutkittu. Radio-ohjelmaa en vielä kuunnellut kokonaan.
Opetteleppas lukemaan, minä sanoin että ihmiset menee jäähallille koska se on sosiaalinen tapahtuma ja että tätä asiaa on tutkittu. En mitään muuta. Onpas yllätys ettei sieltä löydy sellaista mistä en ole edes puhunut ja minkä olet päästäsi keksinyt minun muka puhumaksi.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Luin uudelleen enkä edelleenkään lue viestiäsi sillä tavalla kuin (muka) tarkoitit. Eli opettelepas kirjoittamaan! Olipa tuolla viestissäsi joka tapauksessa vahvoja numeraalisia väitteitä, jotka oioin, joten eipä se hukkaan mennyt.

Boldasin. Tuohon kiinni, todella monta kertaa olen ajatellut samaa, kun ihmeellisen moni tuntuu valittavan "ei kiinnosta se ja tämä vastustaja" niin mitä ihmettä? Itse ainakin menen SaiPan peliin katsomaan vain ja ainoastaan SaiPaa. Ja jos en mene vaikka pääsisin, niin se eniten siitä kiinni mitkä ne SaiPan esitykset ja kiinnostavuus on, periaatteessa ei vitunkaan väliä kuka siellä vastassa on. Taino, minun kohdalla niin, että pari inhokkia on joita en tod, mene katsomaan. Taino, sekin tavallaan väärin sanottu, ainakin yksi jota "kaikki muut menee ehdottomasti" katsomaan aina, niin vastarannankiiski on vastarannankiiski, en mene.

Mutta joo, nää on näitä, mielipiteitä. Onhan varmasti tuolta kärkiporukoiden suunnasta ihan toisenlainen katsella ei siinä.

ps. pahoittelen jo etukäteen tuut varmaan saamaan rankkua - täällä ei voi oikein nykyään näköjään Torsolle kommentoida mitään / keskustella hänen kanssaan ilman et siitä napsuu rankkua vähän päästä. On kuittailua ja hyökkäilyä ja ties mitä. No jospa selviäisit viikolla.
Näitä tuloksiahan tukee ihan kaikki markkinatutkimukset. Ihmiset menee jäähallille sen takia, että se on sosiaalinen tapahtuma. Sitten jos omilla kulkee/ei kulje niin seurataan massoja. Ei silloin katsella ketä siellä on vastassa. Tuo vaikutus vastustajalla on ihan muutamia satoja ja jos siitä oiottaisiin kaikki pelipäivät yms. pois niin vielä vähemmän. Tavallaan se paikallispelienkin suurin juttu on siinä että niissä pääsee myös vieraissa katsomaan helposti. Todellisuus on vain tylsää, varsinkin jos se ei tue omaa agendaa.

Kiitos, sain tästä viestistä aivan helvetin hyvät naurut. Vielä kun osui oikeaan niin sitä paremmat. Ensi kerralla haukun sitten suoraan, niin ei tarvitse kavereilta ja hönöiltä avoimen sarjan huutelijoilta anoa tukea ja turvaa.

Voidaan sopia että ollaan eri mieltä, kunhan jätät tuollaiset länkytykset muiden agendoista pois. Sinulla ei ole siihen varaa!
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ässillä yleisömäärä upea 5574.
Tuo twiitti kertoo olennaisen.
Twitter
Olkoon kuinka paikallispeli, mutta kertoo Porin vahvasta kiekkokulttuurista tälläinen.
Pori ansaitsee suuruuden päivänsä takaisin
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Ässillä yleisömäärä upea 5574.
Tuo twiitti kertoo olennaisen.
Twitter
Olkoon kuinka paikallispeli, mutta kertoo Porin vahvasta kiekkokulttuurista tälläinen.
Pori ansaitsee suuruuden päivänsä takaisin

Hieno lukema kyllä, mutta milloin nämä Porin Ässien suuruuden päivät ovat olleet?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aa siellä muistellaan noin tuoreita juttuja

Mikä on se vuosimäärä, jolla menestykset nollaantuu? Onko esim TPS 2010 mestaruudella enää mitään arvoa? Entä tuota tuoremmalla Ässien 2013? ... ainakin 75 TPS mestaruus nyt on jo merkityksetön?

...kuten todettua, tällä palstalla jotenkin odottaa kirjottajilta konkinnäköstä kiekkosivistystä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mikä on se vuosimäärä, jolla menestykset nollaantuu? Onko esim TPS 2010 mestaruudella enää mitään arvoa? Entä tuota tuoremmalla Ässien 2013? ... ainakin 75 TPS mestaruus nyt on jo merkityksetön?

...kuten todettua, tällä palstalla jotenkin odottaa kirjottajilta konkinnäköstä kiekkosivistystä.

Anteeksi ettei juolahtanut mieleen, että 40 vuotta sitten olevat mestaruudet liittyvät 2.3.2019 pelatun pelin yleisömäärään, niin kuin ei tepsinkään 2010 mestaruus liity vuonna 2040 mitenkään sen kauden yleisömääriin. Toivon todella, ettei 40 vuoden päästä tarvitse tuohon 2010 mestaruuteen vedota millään lailla.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Lasketaan ainoastaan 1963 ja sitten viimeisin mestaruus, jooko? ;)
 

Kukko

Jäsen
Olen täysin tämän kannalla.

Kärpillä olisi 60% koko Liigan mestaruuksista.

Itse taas en arvosta Kärppien mestaruuksia ja saavutuksia. Ne ovat yksiulotteisia. Nykyisessä meiningissä menestystä saa rahalla ja epäreilulla kilpailuetuuksilla, kuin esim maantieteellinen sijainti, kapitalismi jne. Toki vastaavat ovat aina olleet, mutta nykykiekossa ne korostuvat. Lähellä sota-aikaan hankitut mestaruudet (esim Ilves) eivät ole myöskään täysin samalla arvoasteikolla, varsinkaan jos se menestys tulee lähes kokonaan kyseiseltä aikajaksolta. Varmin tapa katsoa arvostusta, on koko jääkiekko historian katsominen lineaarisesti. Kuka on aina menestynyt? Alussa, keskivaiheilla ja nyky kapitalismissa? Tähän on vain yksi ja onneksi selkeääkin selkeämpi vastaus. Tampereen Tappara. Kaikkien aikojen menestynein. Saavuttanut menestystä kaikilla vuosikymmenillä. Kärpät on tästä todellisesta arvostuksesta todella kaukana.
 

JiiGeePee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo & Raha
...kapitalismi... ...kapitalismissa? ... Tampereen Tappara. Kaikkien aikojen menestynein. Saavuttanut menestystä kaikilla vuosikymmenillä. Kärpät on tästä todellisesta arvostuksesta todella kaukana.

Tuossa on totta se, että Tappara on kaikkein menestynein, mutta kehitys kehittyy ja pääsääntöisesti joka kaudella mestaruuden voittaminen vaatii enemmän kuin aiemmilla kausilla. Suomi nyt on ollut kapitalistinen valtio koko olemassa olonsa ajan yhtä talvea lukuunottamatta. Silloin tosin ei taidettu mestaruuksia vielä edes jakaa jääkiekossa. Vaikka Tapparakin on 2000-luvun lahjakkaimmat pelaajansa menettänyt parempien tilipussien äärelle niin itään, kuin länteen, ei se poista sitä tosiasiaa, että Liigassa pelaa käytännössä ainoastaan ammatikseen jääkiekkoa pelaavia pelaajia ja sitä kautta tekemisen taso on korkea. Jos mestaruudet jaettaisiin sellaisten pelaajien kesken, joilla nyt lähtökohtaisesti olisi edes mahdollisuus pelata kausi töiden, työttömyyden tai opiskelun puitteissa, olisi taso varmasti huomattavasti alhaisempi. Itselle kuitenkin se tekemisen taso mittaa aika pitkälle myös voitetun mestaruuden arvokkuuden. Tässä mielessä esimerkiksi jääkiekon suomenmestaruus on jotenkin arvokkaamman oloinen, kuin vaikkapa kyykän maailmanmestaruus, vaikka toki kaikki mestarit ansaitsevat oman arvostuksensa.
Varmasti suurin osa mieltää Kärpät tällä hetkellä Suomen ykkösseuraksi. Melko moni vastaavasti Tapparan sen kovimmaksi haastajaksi, vaikka TPS sarjataulukossa väliin mahtuukin. Sori Turku.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Anteeksi ettei juolahtanut mieleen, että 40 vuotta sitten olevat mestaruudet liittyvät 2.3.2019 pelatun pelin yleisömäärään


itse kysyit? ..että koskas..


No ehkä jatkossa juolahtaa, eli opit jotain, eli sun tuli hankittua vähän hokisivistystä, eikä päästele näppikseltään mitään historiatonta ja hoksisivstymätöäntä viestintää...
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
epäreilulla kilpailuetuuksilla
Olen samaa mieltä. HIFK:lla on +1 milj. ihmisen väestöpohja takanaan ja sen mukana paljon suuria yrityksiä ja varakkaita ihmisiä. Myös matkat ovat varmaan 3 kertaa lyhyempiä kuin allekirjoittaneen suosikkijoukkueella.

Se, että et arvosta tekstisi mukaan Kärppien saavutuksia, kertoo pelkästään kateellisuudestasi ko. seuraa kohtaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen samaa mieltä. HIFK:lla on +1 milj. ihmisen väestöpohja takanaan ja sen mukana paljon suuria yrityksiä ja varakkaita ihmisiä. Myös matkat ovat varmaan 3 kertaa lyhyempiä kuin allekirjoittaneen suosikkijoukkueella.

Se, että et arvosta tekstisi mukaan Kärppien saavutuksia, kertoo pelkästään kateellisuudestasi ko. seuraa kohtaan.
En minä ainakaan kykene ottamaan Kukon kirjoitusta tosissaan. Jos hän oikeasti tarkoittaa sitä mitä tuossa sanoi, niin sitten koko kirjoittajaa ei voi ottaa tosissaan.

Oulussa on tehty ja tehdään pirun hienoa työtä, jonka vuoksi siellä on myös kyetty saavuttamaan kovan luokan menestystä. Jokainen tervejärkinen muiden joukkueiden kannattaja on jollain tasolla kateellinen Kärppiä kohtaan. Ja ihan aiheesta.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
itse kysyit? ..että koskas..


No ehkä jatkossa juolahtaa, eli opit jotain, eli sun tuli hankittua vähän hokisivistystä, eikä päästele näppikseltään mitään historiatonta ja hoksisivstymätöäntä viestintää...

Niin kysyin? Halusin mielenkiinnosta kuulla, että mitä vuosia kirjoittaja tarkoitti. Sinulla näyttää nyt olevan ongelma, että rehellisesti ja henkilökohtaisesti en pidä joskus kauan kauan sitten saavutettua menestystä mitenkään syynä miksi joukkue ansaitsisi tänä päivänä menestyä, jos yhtenä iltana oli halilla ihmisiä.

Saku Koivun paluuottelussa vuonna 2004 oli tupa täysi, mutta ei voitettu mestaruutta tästä huolimatta. Halilla oli kuitenkin ihmisiä! Ehkä tänä vuonna sitten?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös