kun kaksi laadukasta joukkuetta kamppailevat keskenään
Olet tutkimusten mukaan väärässä.
Pelin laatu ei ole asia, joka vetää yleisöä urheilukatsomoihin. Se on, kuten jo tässä ketjussa todettua, Oma Joukkue, johon sitoutumisen aste on merkittävä. Joukkueen sitoutuneimpien kannattajien määräähän pyrkii seurat nostamaan, jotta menestyksen mukaan kävijämäärää saadaan pienemmäksi. Tätä on se OmaSeura ja sen tärkeys. (menestysseuraajat ovat toki hyvin tärkeitä, koska vain heistä voidaan kasvattaa kannattajia ja lopulta faneja, ilma niitä ei synny kumpiakaan. Siksi menestys ja menestymättömyys kumuloituvat)
Toinen on se tunne-elämys joka (ottelu)tapahtumasta saadaan. Tähän vaikuttaa edellä mainitun lisäksi se, kuinka tasainen sarja on. Mitä tasaisempi sarja, sen isompia tunne-elämyksiä OmaJoukkue pystyy tarjoamaan .. Vastustajasta riippumatta. Siksi sarjoja tasoitellaan niin NHL:ssä kuin KHL:ssä (joka siis ottaa asteittain HardCapin käyttöön). Ruotissa sarjaa tasoittaa muhkea TV soppari. Liigassa TV sopimuksen myötä asia paranee, mutta edelleen tulis tehdä resurssitasausta esim jakamalla Playoff rahat niistä ulos jääneille.
Suljettu sarja antaa paremmat mahdollisuudet sarjan tasaamiselle kuin avoin sarja. Tämän nyt luulisi ymmärtävän ilman sen kummempia perusteluita.
JOS haluaa seurata puhtaasti urheilullista sarjaa, voi seurata vaikka Mestistä. Jos taas valitsee seuraamisena pelin tason mukaan, on tasokkaampia sarjoja helppo luetella lonkalta vaikka NHL, KHL ja SHL… mutta taidat pysyä Liigan seuraajana, koska… Kärpät. Se OmaSeura.
Sen vastustajan tasoon pystyy vaikuttamaan parhaiten tasoittamalla sarjaa, sillä pelin taso on aina heikompaa kuin edellä mainituissa sarjoissa, mutta koska pysty OmanSeuran takia Liigakatsojana, oma etusi olisi, että mahdollisimman moni vastustaja kiinnostaa. Tällöin suljetun sarjan antamat mahdollisuudet tasata sarjaa luulisi kiinnostavan. Avoimen sarjan aikana kun mestarit olivat vähissä, kasarilla Tappara, Ysärillä TPS ja Jokerit.
Urheiluromantiikka on täysin sallittua, mutta Liiga ei ole urheilubisnestä sellaisenaan vaan se on osa viihdebisneksen kenttää, elämystarjontaa ja se kilpailee muun elämystarjonnan kanssa.