Joukkueet tuovat omat katsojansa joka tapauksessa katsojien kokonaismäärään. Lisäksi esim. Jukuri-fanit seuraavat nyt muutenkin Liigaa tarkemmin kuin Mestis-aikoina. Tietysti se vaikuttaa TV-rahoihin. Vain isot kiinnostavat -väite on silkkaa paskaa. HPK ei ole iso. Silti se kiinnosti päättyneellä kaudella. Hyvät pelit kiinnostavat, samoin altavastaajien taistelu isompia vastaan. Uskon, että finaaleja katsoi useampi kuin siinä tapauksessa, että siellä olisi ollut taas Tappara - Kärpät.
Olisi mukava tietää, kuinka paljon Telia on myynyt Liigaa Jukureiden ja KooKoon ansioista. Uskoisimpa, että aivan marginaalisesti. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että altavastaajan taistelu isompaa vastaan on mielenkiintoinen asetelma ja kuuluu urheilun ytimeen. Se, että näiden altavastaajien joukko kasvaa liian suureksi, ei ole enää hyvä asia mielenkiinnonkaan kannalta.
Sinun logiikallasi pitäisi oikeastaan mennä muutaman ison joukkueen Liigaan, koska muut eivät kiinnosta. Kiinnostiko viime kauden Ässät? Kalpa? HPK? JYP? Kuinka moni viitsii katsoa kahdeksan peliä Ilves-Tapparaa? Jos samat joukkueet kohtaavat usein, katsoja tylsistyy ja kaipaa vaihtelua. Minusta on ollut kiinnostavaa kausikorttilaisena käydä esim. Jukurit-peleissä.
Sinä olet ymmärtänyt logiikkani ihan väärin. Todennäköisesti tahallasi.
Nuoria huippuja on noussut enemmän kuin koskaan tällä järjestelmällä. Nimilistaa voi katsoa vaikkapa NHL:stä. Mitään pahaa en näe siinä, että jotkut saavat huippupalkan ja pelaavat pääosan urastaan muualla. Pelaajien kehityksen kannalta parempaa systeemiä en keksi. Ainakaan sarjan avaaminen ja joukkueiden vähentäminen ei paranna tilannetta. Nyt monilla nuorilla suomalaispelaajilla on mahdollisuus pelata ns. tosipelejä, jotka motivoivat heitä kehittämään itseään. Pienempi joukkuemäärä veisi näitä paikkoja pois. Maajoukkueeseenkin riittää nyt hyviä pelaajia, vaikka parhaimmisto jäisi syystä tai toisesta pois. Ainoa huono puoli on ehkä se, että nyt jääkiekko vie huippuja pois muista lajeista.
Mutta kun huiput eivät ole nousseet esiin sen vuoksi, että KooKoo ja Jukurit pelaavat Liigaa, vaan siitä huolimatta. Kyllä syyt suomalaisen junioritoiminnan järkeistämisestä ja sitä kautta laadun parantumisessa ovat ihan muualla kuin ylisuuressa pääsarjassa.
Jos sarja avattaisiin niin, että olisi karsinnat, mahdollisesti putoavalla joukkueella olisi iso riski ajautua ylipääsemättömiin ongelmiin. Varmasti pitäviä monivuotisia pelaajasopimuksia ei voisi tehdä, joten pelaajien pitkäaikainen kehittäminen olisi vaikeaa. Sponsoritulot saattaisivat pudota pahasti, puhumattakaan menetetyistä tv-tuloista. Miten rakennat joukkueen, kun rahat lähtevät?
Olen yrittänyt kirjoittaa kovin siitä, ettei sarjan avaamista saa tehdä holtittomasti. Mestiksen elinvoimaistaminen ja liigakuilun kaventaminen on tämän muutoksen keskiössä.
Nykyinen järjestelmä mahdollistaa pitkäjänteisen kehittämisen. Esimerkiksi HPK nousi juuri tällä: huippuvalmentajan monivuotinen työ on kehittänyt pelaajia aivan uudelle tasolle. Muutama nimi: Palve, Turunen, Nikkilä, Larmi, Paajanen, Innala.
Kyllä. On myös hyvä ymmärtää, että pienempikin joukkuemäärää pääsarjassa mahdollistaa pelaajien kehittämisen. Samoin on syytä käsittää, että tasokkaampi Mestis olisi myös hyvä paikka kehittymiselle.
Jos joku väittää, että toisin olisi paremmin, haluan selkeän kokonaisnäkemyksen, jossa uskottavasti osoitetaan järjestelmän paremmuus. Vetoaminen urheiluromantiikkaan tai isojen kiinnostavuuteen on pelkkää löysää löpinää.
Minä väitän ja olen sitä sinulle koettanut myös perustella.
Nykyiset Liiga-joukkueet ovat tämän systeemin takana. Ehkä niissä on ymmärretty tosiasiat. Liigan tehtävä on pitää tuote mahdollisimman hyvässä kunnossa, ei kehittää Mestistä.
Olet oikeassa siinä, että liigajoukkueet ovat itse tämän systeemi takana. Tosin kaikki seurat eivät ole nykymenoon tyytyväisiä. Tuote ei ole niin hyvässä kunnossa kuin se voisi olla.