Mitä Marjamäki olisi voinut tehdä paremmin?
Ei välttämättä mitään. Elämässä vaan joskus tulee hetkiä, kun joku toinen on tehnyt asioita paremmin vaikka olisi itse antanut kaikkensa ja tehnyt parhaansa.
;)
Mitä Marjamäki olisi voinut tehdä paremmin?
Montako kertaa sm-liigassa on muuten annettu palkinto valmentajalle, jonka joukkue jäi mitalien ulkopuolelle?
1996 Sakari Pietilä, HPK
1979 Veli-Pekka Roiha, K-reipas
"Numminen-palkinnon saa Liigan valmentaja, joka omalla panoksellaan on merkittävimmin vaikuttanut joukkueensa menestykseen."
Pelejä katsomalla en ole samaa mieltä. Kukkonen puolustaa keskialueella ja omissa huomattavasti paremmin. Kukkonen puolustaa maalindustaakin huomattavasti paremmin. Kukkonen on aivan suvereeni Pokkaan nähden alivoimalla, blokkaamaan laukauksia ja katkomaan syöttölinjoja. Kukkonen pystyy pelaamaan myös paljon fyysisemmin ja taklaamaan, missä Pokalla on hurjasti vielä kehitettävää. Kukkonen pystyy pelaamaan luotettavasti, kun puolustetaan sitä maalin johtoa kaverin myllyttäessä. Pokka on parempi ylivoimalla viivassa, Kukkonen maalinedessä. Pokka on reilusti parempi kiekollisessa pelaamisessa ja hänellä on parempi laukaus. Eri asioita voisi listata melkoisen paljon, mutta noista varmaan saat pointin. Lyhyesti, minun silmiini Kukkonen on parempi puolustaja. Se mitä Pokasta vielä tuleekaan, kunhan miehistyy, voi olla jotain paljon suurempaa. Jokseensakin omituista tosin verrata kahta näin eri pelityylistä pelaajaa. Molemmilla on myöskin niin erilaiset roolitkin.
Pokka ei ole lähes kaikilla pelin osa-alueilla parempi kuin Kukkonen. Joissakin on.
EDIT: Ja mahdollisista MM-kisavalinnoista. Minä en ottaisi Pokkaa puolustavaksi puolustajaksi MM-kisoihin Kukkosen ohi. Hyökkäävän puolustajan, sekä all-around puolustajan paikalle on mielestäni vielä parempia pelaajia kuin Pokka.
Ei välttämättä mitään. Elämässä vaan joskus tulee hetkiä, kun joku toinen on tehnyt asioita paremmin vaikka olisi itse antanut kaikkensa ja tehnyt parhaansa.
;)
Kukkonen on mielestäni Suomessa todella yliarvostettu, osittain pitkän Leijonissa roikkumisen mukana. Toki tämä kausi oli mieheltä huikea. Niin sanottu suonenveto minun mielestäni.
Ottaisin Pokan mieluusti MM-joukkueeseen. Ennemmin kuin Kukkosen.
Eihän tästä varmaan kukaan Oululainen mitään puhuisikaan jos ei oltaisi oltu edellisinä vuosina huonoja.
Kärppäfanien mukaan hattutelinekin on parempi valmentamaan kuin Ara. Sikäli ei ole temppu eikä mikään nostaa joukkueen tasoa reilusti.
Kyllähän Kukkonen on pikemminkin ollut aliarvostettu pelaaja Suomessa ja hän pelasi taas täsmälleen samanlaisen kauden, kun häneltä on totuttu näkemään.
Toivottavasti olen väärässä, mutta väkisinkin alkaa tuntumaan sinun seuraavan vain tehopisteitä näissä asioissa ja pelaajan hyvyys määritellään sillä, miten näyttävästi toimii kiekon kanssa? Toisaalta sanoitkin, että et ole pahemmin pelejä seurannut.
Kukkonen pelasi täsmälleen samanlaisen kauden kuin mitä häneltä on totuttu näkemään? Ei todellakaan, kyllä tämä oli kunnon suonenveto. Ei siitä ole kahta sanaa. Edellinen kausi Röglessä kuvastaa mun mielestä Lassea paremmin. Kukkosta arvostetaan Suomessa paljon, mutta siihen se sitten jääkin. NHL:ssä Kukkosen taso havaittiin nopeasti, eikä vastuuta hirveämmin annettu. Eniten arvostusta Kukkonen saa juuri pelikavereiltaan, suurien johtajanominaisuuksiensa takia.
En seuraa todellakaan pelkkiä tehopisteitä, vaan enemmän kokonaisuutta. Tosin oon kyllä sitä mieltä, että tilastot kertovat pelaajasta paljon. (HUOM. Tilastot ei pelkät tehopisteet). Mielestäni pelaajan hyvyyttä ei määrittele näyttävyys kiekon kanssa, mutta en kyllä antaisi parhaan puolustajan palkintoa sellaiselle, joka ei hallitse kiekollista peliä oikeastaan ollenkaan. Kukkonen kiekollisena pienenkin paineen alla ei ole hyvä yhtälö. Kaikki, jotka ovat seuranneet Suomen maajoukkuetta viimeiset 10 vuotta tietävät tämän. Ja taisin sanoa, että en ole pahemmin Kärppien pelejä seurannut, en puhunut yleisesti Liigan peleistä, vaikka niin annat hieman ehkä ymmärtää.
Pikkusen provosoivaa tekstiä. Pakko oli heti kärjistää koko juttu.
Sori Kukkosen fanit, mutta mun mielestä Ville Pokka on tällä hetkellä ja viiden tai kymmenen vuoden päästä parempi kuin Lasse Kukkonen. Pokassa on paljon enemmän potentiaalia, kuin mitä Kukkosessa on koskaan ollutkaan. Kukkosen kehutut oman pään taidotkin on mun mielestä aika rajalliset, varsinkin vastustajan tähtipelaajia vastaan.
Noh lähtiessään Kukkonen valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi ja palattuaan hänet valittiin liigan parhaaksi puolustajaksi. Ainakin Oululaisten mielestä Lasse pelasi sellaisen kauden, jota häneltä odotettiin. Tehopisteet olivat vain jopa isommat mitä ajateltiin.
Pitäsköhän sun löysätä vähän Karjalalippiksen takanappeja..? Ajatuskin kulkee paremmin.
Kukkonen pelasi täsmälleen samanlaisen kauden kuin mitä häneltä on totuttu näkemään? Ei todellakaan, kyllä tämä oli kunnon suonenveto. Ei siitä ole kahta sanaa. Edellinen kausi Röglessä kuvastaa mun mielestä Lassea paremmin. Kukkosta arvostetaan Suomessa paljon, mutta siihen se sitten jääkin. NHL:ssä Kukkosen taso havaittiin nopeasti, eikä vastuuta hirveämmin annettu. Eniten arvostusta Kukkonen saa juuri pelikavereiltaan, suurien johtajanominaisuuksiensa takia.
Mielestäni pelaajan hyvyyttä ei määrittele näyttävyys kiekon kanssa, mutta en kyllä antaisi parhaan puolustajan palkintoa sellaiselle, joka ei hallitse kiekollista peliä oikeastaan ollenkaan. Kukkonen kiekollisena pienenkin paineen alla ei ole hyvä yhtälö. Kaikki, jotka ovat seuranneet Suomen maajoukkuetta viimeiset 10 vuotta tietävät tämän. Ja taisin sanoa, että en ole pahemmin Kärppien pelejä seurannut, en puhunut yleisesti Liigan peleistä, vaikka niin annat hieman ehkä ymmärtää.
Sori Kukkosen fanit, mutta mun mielestä Ville Pokka on tällä hetkellä ja viiden tai kymmenen vuoden päästä parempi kuin Lasse Kukkonen. Pokassa on paljon enemmän potentiaalia, kuin mitä Kukkosessa on koskaan ollutkaan. Kukkosen kehutut oman pään taidotkin on mun mielestä aika rajalliset, varsinkin vastustajan tähtipelaajia vastaan.
Enemmänkin Rögle kausi oli se poikkeuskausi. Tosin en nähnyt sen kauden pelejä häneltä ollenkaan, niin on hyvin vaikea sanoa miten hänen kautensa kriisijoukkueessa meni henkilökohtaisesti. Sen sijaan NHL:ssä kesti useampi kausi tajuta hänen tasonsa. P-Amerikassa olisi voinut 3-4 parin pakkina töitä riittää enemmänkin, muta KHL:ään tie vei ja tuntui saavan enemmän roolia aivan hyvällä korvauksella. Kukkonen todellakin saa arvostusta pelikavereiltaan paljon ja niin saa myös valmentajilta. Vähemmän peliä seuraavat muistavat Kukkosen vain maajoukkueen 0-0 roolista, eikä arvostusta juuri tahdo löytyä. Jostain syystä tuntuvat ulkomailla arvostavan stay-at-home pakkeja muutenkin enemmän. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pelaaja, jolle ei pitkää NHL-uraa syystä tai toisesta aukea, mutta pitäisi jo jokaisen tietää ettei se tee pelaajasta huonoa (tai jopa surkeaa).
Nämä samat keskustelut käytiin muuten ennen kautta, kun oululaiset tiesivät mitä ovat saamassa ja monet tiesivät maajoukkuepelien perusteella mitä Kärpät on saamassa. Moni on muuttanut mieltään näkemänsä perusteella, mutta täällä pohjoisessa ei kukaan mitään muuta odottanutkaan. Peruspelaamista ja jämäkkää puolustuspään pelaamista.
Selvästi enemmän Kukkosen pelejä seuranneena väitän, että tuo ei pidä paikkaansa. Kukkonen saa paineen alla melko kovalla prosentilla kaverin lapaan. Hän saa myöskin kovalla prosentilla kiekon purettua alueelta painetilassa, itse asiassa paremmin kuin Pokka. Näkyvä ero tulee siitä, että Pokka toisinaan pystyy harhauttelemaan ja jalalla nostamaan kiekon paineen alta. Sen hän tekee useammin kuin Kukkonen. Pokka syöttää myös enemmän pitkiä syöttöjä, kun Kukkonen valitsee mieluummin lyhyen helpon syötön. Suomen maajoukkuen peleissä Kukkosella on ollut aina erilainen rooli kuin seurajoukkueissa. Tuon tietää valtaosa ihmisistä etukäteen. Enkä muuten tarkoittanut ettet seuraisi yleensä pelejä, vaan selvästi et ole Kärppien pelejä seurannut.
En tunnustaudu Kukkosen faniksi, joskaan en Pokka faniksikaan. Olen kanssasi eri mieltä. Viimeinen lauseesi on mielestäni virheellinen, ihan sama katsooko tilastoja vai itse pelejä. Noilla "rajallisilla" taidoillaan kellottaa illasta toiseen joukkueensa suurimmat peliajat ja silti vastustajien tähtipelaajat eivät pisteillä juhli. Harvemmin silloinkaan, kun alkaa väsymys jo vaikuttamaan raskaasti tekemiseen. Virheitä Kukkonen tietysti tekee, aivan kuten muutkin kiekkoilijat. Finaaleissakin tuli tilanteita, missä Kukkosta vietiin muun kentän mukana. Mutta eipä siinä mitään, pelit ja suoritukset voi nähdä monella eri tavalla.
Potentiaalista olen kyllä samaa mieltä, joskin Kukkonen liigahistorian nuorimpana kapteenina taisi myös jotain potentiaalia omata.
Tätä olisi mukava jatkaa vaikka Kukosen omassa ketjussa, sillä tämä alkaa menemään hieman sivuraiteille ketjun tarkoituksesta. Siinä mielessä toki oikein, että valinnastahan tässä puhutaan ja perusteluista :)
EDIT: Eikä ole peppu kipeänä, enkä ole kaikki oululaiset.
Olihan se nyt ihan saatanan lähellä, ettei Marjamäki ryssinyt mestaruutta Tapparalle. No, kahdesta "ei oo koskaan voittanu mitään" valmentajasta toisen oli pakko voittaa, kun finaaleissa oltiin. Osoitti kuitenkin ennakoidun heikkouden juuri siinä missä ennakoitiinkin, eli finaaleissa. Eikä siinä, arvostan Marjamäen korkealle ja aikanaan harmitti todella paljon kun kuulin että hän lähtee Bluesista.
Bluesista puheen ollen, parhaan seuran Aaro Kivilinna -palkinto tuli neljännen kerran peräkkäin ja kuudennen kerran kahdeksaan vuoteen Espooseen. Kultaa ottivat A- ja C-junnut sekä naiset, hopeaa B-junnut ja miehissä Blues oli 6.
Blues on vuodesta toiseen paras seura mutta miehiin menestys ei ole vielä mestaruuksien valossa yltänyt. Miksi näin? Luulisi että Blues alkaisi jo pikku hiljaa menestymään myös Liigassa.
Tirkkonen teki miehen työn, siitä ei kahta sanaa, MUTTA joku kunniakirja olisi riittänyt, koska pleijareissa SaiPa hävisi, samoin kuin pronssipelissä. Anteeksi SaiPa-fanit, en kirjoita tätä helpolla, mut ollaanhan nyt rehellisiä.Tykkään teistä kuitenkin! Lukkokin hoiti myös hyvin hommansa.
Kärppien tavoite taisi olla mestaruus, eikä se, että Marjamäki palkittaisiin vuoden valmentajana. Siksi ympärille lienee kasattu kähkösiä neloskenttään, mikä helpottaa valmentajan työtä verrattuna siihen, että kakkoskentässä on rissasia.