Erinomainen kirjoitus ei juuri lisättävää.Teot pitäisi tuomita tekoina, eikä tehdä itse aiheutettuja ongelmia lanseeraamalla hölmöyksiä kuten
"taklaus ei voi olla puhdas jos se osuu päähän"
"päähän osuneesta taklauksesta pitää aina antaa vähintään viiden ottelun pelikielto"
"uusijalisä".
Ekasta kai on vähän joustettukin jo, mutta itse kurinpito on itsensä nostanut hirteen ja pyristelee siellä nyt joutumalla antamaan tällaisista ihan perusvauhtisista ja teknisesti puhtaista taklauksista aivan järjettömän mittaisia tuomioita. Ihan oikeasti surettaa Motinin puolesta tällainen byrokraattinen mielettömyys.
Pitäisi osata luokitella taklaukset enemmänkin sinänsä kunnollisiin, mutta muista kuin taklaajasta johtuvien muuttujien takia pahoihin taklauksiin kuten tässä, ja sitten sellaisiin järjettömiin tappotaklausyrityksiin, joita esim. eräs nimeltä mainitsematon lahtelaiskiekkoilija nuorempana tykkäsi kovasti viljellä. Noi ensimmäiset sitten käsiteltäisiin aina puhtaalta pöydältä ilman mitään uusijalisiä. Esim. juuri nämä Motinin pari viimeisintä eivät todellakaan ansaitsisi mitään lisäkerrointa.
Onhan 9 peliä järkyttävän kova tuomio ja itseäni harmittaa eniten, että Motin kärsii tässä edelleen siitä viime kevään TPS-sarjan täysin naurettavasta tuomiosta. Siitä ei olisi pitänyt tulla jäähyä saati peliäkään pelikieltoa.
No itse tähän tapaukseen, niin:
-Motin ei kiihdytä vauhtiaan
-Motiin tulee Jämseniin suorassa rintamalinjassa
-Motinilla pysyy kädet alhaalla ja terät jäässä
-Motin ei suuntaa taklauksen voimaa ylös
-Jämsen ei ota taklausta millään tavalla vastaan ja muuttaa asentoaan viime hetkillä entistä epäedullisemmaksi
-Taklaus osuu suoraan päähän. Oikeastaan pelkästään päähän.
Eli kyllä kun se aivan suoraan päähän tulee, niin pakko antaa se 5 peliä. Jos ei tuota sääntöä olisi, niin tästä tilanteesta olisin itse antanut 2-4 peliä, eli ei tuo 5 peliä nyt niin yläkanttiin ole. Kaikki pääosumat ovat liikaa ja turhia mutta ei tämä yllämainituista asioista johtuen mikään tapponiitti ollut. Taklattavan vastuutakin pitäisi korostaa ja Liigan olisi hyvä miettiä rangaistukäytäntöjään ja uusijalisiään hieman uusiksi kuten @axe ansiokkaasti yllä kirjoitti.