Liigan kurinpitopäätökset 2018–2019

  • 349 303
  • 2 313

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä on nyt useampi sivu keskusteltu kurinpitopäätöksestä, josta ei ole tehty kurinpitopäätöstä. Kun päätös viimein tulee, keskustellaan vähintään toinen mokoma. Oliko liian paljon tai liian vähän?

Kaipa keskustelulla jokin terapeuttinen hyöty on, vaikka se on itselle jäänyt hiukan epäselväksi?

Kiitokset noista ylläolevista @Kerouac ja @Walkin provosoimattomista ja kiihkottomista arvioista. Jotain saman suuntaista on myös oma arvioni.

No tavallaan tästä on "kurinpitopäätös" annettu, koska Ohtamaa joutui tämänpäiväisen pelin huilaamaan pelikiellossa, tuli tuosta kakkua tai ei. Joka tapauksessa yksi peli on kärsitty, nyt vain odotellaan että kuinka paljon siitä tulee enemmän, vai tuleeko :)
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tähän pariin puolueettomana katsojana ja nämä puhuttaneet tilanteet nähtyäni: Ohtamaalle 3-4 peliä pelikieltoa, koska aivan turha isku jo menetettyyn tilanteeseen. Ronkaiselle ei tarvetta antaa ylimääräisiä pelikieltoja, koska Ruusu tyrmääntyy lähinnä omasta mailastaan.

Ruusulle voisi lähinnä antaa pelikieltoa päähän kohdistetusta viikateiskusta. Mun mielestä sen enempää paikan päällä seurattuna kuin jälkikäteen videoilta katsottuna mikään ei viittaa muuhun kuin siihen, että Ruusu huitelee mailallaan Ronkaista naamaan, ja - tämä on sitten iso provo - kaatuu kun ei onnistu. Ilman provoa: Ruusu lukee tilanteen jo ennakkoon väärin, lähtee purkamaan kiekkoa maalin takaa ja korkealla oleva maila nousee Ronkaisen mailasta Ronkaista päähän. Paikan päällä luulin Ruusun kaatuneen siksi, että maila jäi kiinni Ronkaiseen hänen mennessään toiseen suuntaan, nyt videoita kattoessa - no varmaan sen takia, tasapaino meni kun maila on Ronkaisen kaulassa.

EDIT: Sitä paitsi nyt ihmisiltä unohtuu tosi hyvin se, että se vaarallinen tilanne oli tuon jälkitilanne, jossa kypäränsä menettänyt Anttila kampataan takaapäin jään pintaan. Paljonko siitä pitäisi antaa rangaistuksia, ja kenelle?
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EDIT: Sitä paitsi nyt ihmisiltä unohtuu tosi hyvin se, että se vaarallinen tilanne oli tuon jälkitilanne, jossa kypäränsä menettänyt Anttila kampataan takaapäin jään pintaan. Paljonko siitä pitäisi antaa rangaistuksia, ja kenelle?
Mitä tilanetta sä olet kattonut jos "kampataan takaapäin jään pintaan". Ihan normi kahakka oli ja sattui vaan huono tuuri että kaatuivat Pitkäsen kanssa siitä päällekkäin ja Anttilan kypärä tippui
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mitä tilanetta sä olet kattonut jos "kampataan takaapäin jään pintaan". Ihan normi kahakka oli ja sattui vaan huono tuuri että kaatuivat Pitkäsen kanssa siitä päällekkäin ja Anttilan kypärä tippui

No mitä tilannetta oot itse kattonut? Se tilanne, missä oli se hässäkkä, ja siellä takana oli tää taistelupari, jossa Sailio oli toisena osapuolena. Täytyy tietysti sanoa, etten tilannetta oikeasti kovin kauhean tarkkaan seurannut, kun pääpaino oli siinä, kun ihmettelin, että miks nyt jotain Ronkaista lähdetään hakemaan tappelemaan siksi, että vastustajan maalivahti on itse huidellut mailallaan miten sattuu ja - jos on nettilähteitä uskominen - tyrmännyt itsensä mailan päällään kun on sen ensin hakannut kiinni vastustajan puolustajaan.

Mutta olihan se tilanne paljon vaarallisempi kuin tuo Ruusun omaehtoinen korkea maila, viikateisku vastustajaan ja omaehtoinen kaatuminen kun ajoitus ja tilanteen luku menikin pieleen.
 

ilu

Jäsen
No mitä tilannetta oot itse kattonut? Se tilanne, missä oli se hässäkkä, ja siellä takana oli tää taistelupari, jossa Sailio oli toisena osapuolena. Täytyy tietysti sanoa, etten tilannetta oikeasti kovin kauhean tarkkaan seurannut, kun pääpaino oli siinä, kun ihmettelin, että miks nyt jotain Ronkaista lähdetään hakemaan tappelemaan siksi, että vastustajan maalivahti on itse huidellut mailallaan miten sattuu ja - jos on nettilähteitä uskominen - tyrmännyt itsensä mailan päällään kun on sen ensin hakannut kiinni vastustajan puolustajaan.

Mutta olihan se tilanne paljon vaarallisempi kuin tuo Ruusun omaehtoinen korkea maila, viikateisku vastustajaan ja omaehtoinen kaatuminen kun ajoitus ja tilanteen luku menikin pieleen.

Erikoinen tulkinta tilanteesta, jossa vastustajan maalivahtia ensin taklataan päähän ja jälkitilanteen halailussa pelaaja onnistuu kaatamaan itsensä jäähän. Ensi kerralla varmaan kannattaa kiristää kypärän remmi kunnolla. Onneakin oli matkassa, että vakavammalta loukkaantumiselta vältyttiin, Kärppien varustehuollolle toivottavasti oppi kuitenkin meni perille.
 

bunghole

Jäsen
Tuossa vielä gif Ronkaisen ja Ruusun tilanteesta.

Ruusu ei pidä mailaansa alhaalla rännissä, joten se nousee Ronkaista päähän. Ronkaisesta maila kimpoaa takaisin Ruusun omaan päähän.

Kannattaa seurata erityisesti Ruusun pään liikettä, joka on kokoajan eteenpäin, vaikka Ronkainen on jo kohdalla. Takaisin se lähtee vasta kun oma maila tulee naamaan.

Ei saanut mitään kiinni ja lisäksi filmasi ja pötkötteli. Hieno mies. Onneksi ei kuitenkaan loukkaantunut.
 

Liitteet

  • 2nd28f.gif
    2nd28f.gif
    530 KB · kertaa luettu: 1 203

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Erikoinen tulkinta tilanteesta, jossa vastustajan maalivahtia ensin taklataan päähän...

Kuules. Maalivahti ensin vetää vastustajaa päähän mailallaan. Siihen en ota lopulta kantaa, että mihin kaatui, mutta nähtynä kärppälasein katsottuna siihen, että maila oli vielä kiinni sen vastustajan päässä.

...ja jälkitilanteen halailussa pelaaja onnistuu kaatamaan itsensä jäähän. Ensi kerralla varmaan kannattaa kiristää kypärän remmi kunnolla. Onneakin oli matkassa, että vakavammalta loukkaantumiselta vältyttiin, Kärppien varustehuollolle toivottavasti oppi kuitenkin meni perille.

Oho.

Se on siis sallittua alkaa kaatamaan vastustajan pelaajia jäähän jos niillä on kypärä huonosti kiinni, ja jos näin käy, niin oma vika, eikö vaan? Anttilalla ei ollut osaa eikä arpaa koko episodiin, ja jopa Ronkainen oli tosi hämmentynyt - yhtä hämmentynyt kuin minä - että mistä tässä on kyse kun oli just äsken saanut mailasta päähänsä. Todella hienoa, että Kärppien pelaajia saa siis teloa niin paljon kuin tykkää, kun niillä on näköjään kypärän hihna löysällä, jos ne satuttaa päänsä kaatuessaan jäähän (joka ei ollut edes Anttilasta kiinni, vaan siellä takana olevasta taisteluparista).
 

ilu

Jäsen
Se on siis sallittua alkaa kaatamaan vastustajan pelaajia jäähän jos niillä on kypärä huonosti kiinni, ja jos näin käy, niin oma vika, eikö vaan?

Kuten jo mainittu, Anttila kaataa itse itsensä pelin henkeen kuuluvassa jälkitilanteessa. Ei kaadu siis vastustajan kampittamana, lyömänä tai muutenkaan erityisesti avittamana. Valitettava tapaus, joilta Kärppä-huolto toivottavasti osaa jatkossa suojata pelaajansa paremmin. Ketään ei saa teloa, ei edes vaikka mahan kohdalla olisi Kärppä-logo ja selässä lukisi Ohtamaa tai Ronkainen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kuten jo mainittu, Anttila kaataa itse itsensä pelin henkeen kuuluvassa jälkitilanteessa. Ei kaadu siis vastustajan kampittamana, lyömänä tai muutenkaan erityisesti avittamana. Valitettava tapaus, joilta Kärppä-huolto toivottavasti osaa jatkossa suojata pelaajansa paremmin.

Jaaha, vai niin. Jatkossa voidaan varmaan todeta loukkaantumisista, että oma vika, oman joukkueen vika.

Ketään ei saa teloa, ei edes vaikka mahan kohdalla olisi Kärppä-logo ja selässä lukisi Ohtamaa tai Ronkainen.

Samaa mieltä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mitä tilanetta sä olet kattonut jos "kampataan takaapäin jään pintaan". Ihan normi kahakka oli ja sattui vaan huono tuuri että kaatuivat Pitkäsen kanssa siitä päällekkäin ja Anttilan kypärä tippui

Voin olla väärässä. Mun keskittyminen oli siinä vaiheessa Ruusussa, tai siis itse oletin, kuten varmaan myös Ronkainen, että HIFK:lle tulee ainakin pikkukakkonen huitomisesta, ja itsehän sillä hetkellä mielessäni ajattelin enemmän, että Ruusulle jopa ulosajo tjsp. Sitten yhtäkkiä olikin tilanne päällä laidassa - jossa siis ei ollut Ronkaista - ja siinä oli yksi jos toinenkin pelaaja kasassa. Näin sen tilanteen niin, että Pitkäsen tökkäys vei Anttilan kypärän sivuun, ja takana olleen Sailion taisteluparin seurauksena hän kompuroi jonkun aikaa luistimillaan, ennen kuin kaatui Pitkäsen kanssa(*). Voin olla kyllä väärässäkin. Olin oikeasti hämmentynyt enkä seurannut tilannetta kunnolla.

(*) EDIT: Siis näin sen niin, että Anttila tasapainonsa muutama sekunti sitten menettäneenä, veti kaatuessaan Pitkäsen mukanaan, ei niin, että Pitkänen olisi kaatanut Anttilan. Vielä varmistukseksi, että ei kyllä varmaan ollut Pitkäsen syy. Jos sitä mietitte.
 
Viimeksi muokattu:

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuossa vielä gif Ronkaisen ja Ruusun tilanteesta.

Ruusu ei pidä mailaansa alhaalla rännissä, joten se nousee Ronkaista päähän. Ronkaisesta maila kimpoaa takaisin Ruusun omaan päähän.

Kannattaa seurata erityisesti Ruusun pään liikettä, joka on kokoajan eteenpäin, vaikka Ronkainen on jo kohdalla. Takaisin se lähtee vasta kun oma maila tulee naamaan.

Ei saanut mitään kiinni ja lisäksi filmasi ja pötkötteli. Hieno mies. Onneksi ei kuitenkaan loukkaantunut.
Tästähän sen hyvin näkee, Ruusu tyrmää itse itsensä omalla mailallaan. Ronkainen ole lähelläkään pääosumaa. Naurettava tuomio, oikeahan olisi ollut Ruusulle 5min korkeasta mailasta. Törkeä viikate suoraan naamaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olet sinä yhden vedon hävinnytkin ja kunniallisesti sen maksanut.
Totta! Olin unohtanut kanssasi tehdyt kaksi vetoa. No, ne on kuitattu puolin ja toisin.

Onkos Liiga tiedottanut mitään siitä, missä aikataulussa Ohtamaan tuomio päätetään?
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta! Olin unohtanut kanssasi tehdyt kaksi vetoa. No, ne on kuitattu puolin ja toisin.

Onkos Liiga tiedottanut mitään siitä, missä aikataulussa Ohtamaan tuomio päätetään?
Eiköhän tuo maanantaina tule kun janarit palaa mökiltä
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mitä tilannetta oot itse kattonut? Se tilanne, missä oli se hässäkkä, ja siellä takana oli tää taistelupari, jossa Sailio oli toisena osapuolena. Täytyy tietysti sanoa, etten tilannetta oikeasti kovin kauhean tarkkaan seurannut, kun pääpaino oli siinä, kun ihmettelin, että miks nyt jotain Ronkaista lähdetään hakemaan tappelemaan siksi, että vastustajan maalivahti on itse huidellut mailallaan miten sattuu ja - jos on nettilähteitä uskominen - tyrmännyt itsensä mailan päällään kun on sen ensin hakannut kiinni vastustajan puolustajaan.

Mutta olihan se tilanne paljon vaarallisempi kuin tuo Ruusun omaehtoinen korkea maila, viikateisku vastustajaan ja omaehtoinen kaatuminen kun ajoitus ja tilanteen luku menikin pieleen.
Olen katsonut tilannetta jossa Anttilla ja Pitkänen kahakoivat normaaliin tapaan ja Anttila epäonnisesti menettää tasapainon ja samaan aikaan menettää kypärän ja valitettavasti kaatuu jäähän siten että lyö päänsä. Missään en tuota tahallista takaapäin kampitusta ole nähnyt
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Eiköhän tuo maanantaina tule kun janarit palaa mökiltä
Tämä on muuten nykyaikana kamalan jähmeää toimintaa, jos ja kun liigaa pelataan myös viikonloppuisin, niin perjantain otteluissa sattuneita tapauksia ei pystytä käsittelemään nopealla aikataululla, vaikka joukkueella olisi peli myös viikonloppuna. Ei luulisi olevan nykyteknologialla vaikea järjestää tapahtuvaksi. Yleisellä tasolla huomioituna, ei vain Ohtamaahan liittyen. Mitäs sitten muuten tapahtuu, jos pelaaja X asetetaan pe pelin jälkeen väliaikaiseen pelikieltoon, mutta kurinpito ei tarkastelujen jälkeen koekaan rikettä pelikiellon arvoiseksi?
 
No eiköhän se kurinpito sen verran tee ylitöitä, että katsoo vähintään sen verran, että onko pelikieltoa tulossa vai ei. Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No eiköhän se kurinpito sen verran tee ylitöitä, että katsoo vähintään sen verran, että onko pelikieltoa tulossa vai ei. Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla.
Joo, kyllä minä luulisin että esimerkiksi Ohtamaan tapauksessa ovat todenneet, että kyllä tästä nyt vähintään se yksi peli tulee, joten ehtii käsittelemään myöhemmin. Koska jos eivät olisi ja tilanne todettaisiin puhtaaksi, niin silloinhan siinä pelaajan oikeusturva kärsisi kun olisi pelikieltoa saanut tilanteesta joka siihen ei johtaisi. Tosin Liiga puuhastelee välillä sen verran kivasti, että eipä se tämäkään nyt yllätys olisi :)
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Kai Ohtamaa saa kauden fairplay pelaajan palkinnon kuitenkin vaikka nyt tapahtuikin vahinko? Ja osuiko toi lainkaan Iikkaan ja oliko jopa Iikan oma vika? Toivottavasti näitä miettivät ennenkuin jakelevat päätöksiä.

Atte vaikuttaa, kuten koko Kärpät-joukkue, kiltiltä ja mukavalta. Mielestäni tämä pitäisi muistaa kun jaetaan kurinpidollisia päätöksiä. Itse uskon että maks 2 ottelua ja sekin siksi että jotain pitää antaa jotta helpompi jakaa muille sitten 4-10 ottelun pelikeltoja jatkossa. Ei näytä niin pahasti puolueelliselta.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laaksosen poikkari / päähän kohdistunut taklaus meni kurinpitoon: Liiga on Twitter

Jännä nähdä, montako peliä tuosta tulee. Perinteisesti poikkaria päähän on pidetty vähemmän tuomittavana kuin keholla kohdistettuja osumia, joten oma veikkaukseni on 1-2 peliä.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Kai Ohtamaa saa kauden fairplay pelaajan palkinnon kuitenkin vaikka nyt tapahtuikin vahinko? Ja osuiko toi lainkaan Iikkaan ja oliko jopa Iikan oma vika? Toivottavasti näitä miettivät ennenkuin jakelevat päätöksiä.

Atte vaikuttaa, kuten koko Kärpät-joukkue, kiltiltä ja mukavalta. Mielestäni tämä pitäisi muistaa kun jaetaan kurinpidollisia päätöksiä. Itse uskon että maks 2 ottelua ja sekin siksi että jotain pitää antaa jotta helpompi jakaa muille sitten 4-10 ottelun pelikeltoja jatkossa. Ei näytä niin pahasti puolueelliselta.

Mietin hetkisen, että mikäs on kirjoituksesi pointti, mutta se taisi olla tuo, että Liigan kurinpito on mielestäsi puolueellista. Entä paljonkos antaisit itse pelikieltoa Ohtamaalle? Mainitsemasi parin pelin pelikielto olisi minusta ihan passeli, mutta ehkä jäävään itseni, koska olen kärppäkannattaja.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Perinteisesti poikkaria päähän on pidetty vähemmän tuomittavana kuin keholla kohdistettuja osumia

Paitsi jos kyseessä sattuisi olemaan Kärppien pelaaja. Se vaikuttaisi tuomioon korottavasti, ainakin tällä palstalla.

Oikeasti minä puuttuisin kovalla kädellä myös noihin pääpoikkareihin. Niissä on todella iso loukkaantumisriski kun on vain vauhtia ja voimaa takana.

Onhan tuo case Laaksonen nyt aivan hemmetin ruma teurastusyritys. Oikein olisi saada kakkua 4-5 peliä.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Laaksosen antamasta osumasta huomaa, ettei kyseessä ole tahallinen teko ja näyttää levan hierman refleksinomainen teko kun väistää.

Toki taklaus osuu selkeästi päähän eikä tuossa ole oikein mitään mussutettavaa. Sanoisin itse tuollasta paria kolmea peliä pelikieltoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös