Ehkäpä hieman ylitulkitsin viestiäsi, pahoittelut siitä. Käsitin, että sanoit Liigan toimitusjohtajalla olevan oikeus käynnitää kurinpitomenettely vapaasti harkintansa mukaan.
Kurinpitopäätöksellä toimitusjohtajan oikeutta käynnistää menettely perusteltiin vain sillä, että päävideotuomari ei havainnut tilannetta, eikä ollut siitä tietoinen. Kurinpito ei siis päätöksellään esitä, että mitään uutta tietoa olisi saatu. Otteluvalvojasta todettiin vain, että hän ei ole raportoinut tilannetta päävideotuomarille.
Yksi kysymys onkin, onko otteluvalvoja a. havainnut tilanteen, jossa tuomittiin rangaistuksia, mutta tehnyt päätöksen, että sitä ei viedä päävideotuomarille tai b. tullut asiasta tietoiseksi esim. Kärppien toimesta ja tehnyt saman päätöksen kuin edellä?
Minusta kurinpidon päätöksen keskittyminen päävideotuomariin vihjailee siihen suuntaan, että otteluvalvoja havaitsi tai sai tiedon tapahtuneesta. Kyseessä voi toki olla vain huonolaatuinen perustelu. Sitä en tiedä katsovatko tai tuleeko otteluvalvojien katsoa jäähyt tai muut heille ilmoitetut mahdolliset rikkeet tallenteelta myöhemmin.
Toinen kysymys on miten 28 pykälää tulkitaan.
Sanamuodon "...mikäli päävideotuomari tai otteluvalvoja eivät ole havainneet tilannetta..." voi minusta tulkita kahdella eri tavalla.
Ensinnä sen voi tulkita kuten Liiga on perusteluidensa mukaan asian tulkinnut. Tämän tulkinnan mukaan se, että joko otteluvalvoja tai päävideotuomari ei havaitse tapahtunutta on riittävää.
Tätä tulkintaa vastaan minusta puhuu pykälän sanamuoto "...eivät ole havainneet tilannetta...". Monikkomuoto viittaa minusta siihen, kummankin pitää olla havaitsematta tapahtunut, jotta toimitusjohtajalla on kelpoisuus käynnistää menettely. Toki pitää huomata, että molempien havaitsemattomuuden kohdalla sana "ja" olisi ollut sanaa "tai" parempi.
"... mikäli päävideotuomari tai otteluvalvoja eivät ole havainneet tilannetta tai tilanteesta tulee olennaista lisätietoa, joka ei ollut aiemmin käytettävissä."
"...mikäli päävideotuomari
ja otteluvalvoja eivät ole havainneet tilannetta tai tilanteesta tulee olennaista lisätietoa, joka ei ollut aiemmin käytettävissä."
Edellä maitsemani monikkomuodon sijaan pykälän pitäisi olla minusta yksikössä, jotta vain jommankumman havaitsemartomuus tapahtuneesta olisi varmasti riittävää.
"...mikäli päävideotuomari tai otteluvalvoja
ei ole havainnut tilannetta tai tilanteesta tulee olennaista lisätietoa, joka ei ollut aiemmin käytettävissä."
Tuntematta se enempää Liigan kurinpitosääntöjen taustoja, voisin kuvitella, että 28 pykälän tarkoituksena on tulla sovellettavaksi viimekätisenä ja harvoin ja olla luonteetaan varmistava.
Periaatteessa kurinpidon tulkinnan mukaan (jos otteluvalvoja on Tyrväisen tapauksessa toimitut tavoilla a. tai b.) toimitusjohtaja voi kävellä otteluvalvojan harkinnan yli aina halutessaan, koska asiaa ei ole viety päävideotuomarille. Tämä on taas pelaajien oikeusturvan kannalta melkoinen riski kun huomioidaan määräajat kurinpidon aloittamiselle (ottelua seuraava päivä klo 11:00 vs. 48 tuntia ottelun alkamisesta). Jos pykälä on monitulkintainen, niin sitä pitää minusta tulkita kurinpidon kohteena olevan kannalta lievemmällä tavalla.
Tyrväisen casessa on siis mielenkiintoista onko otteluvalvoja ollut tapahtuneesta tietoinen ja jos on, niin sulkeeko se toimitusjohtajan mahdollisuuden käynnistää menettely. Toki pelikiellon määräkin on mielenkiintoinen.
@AIC