Liigan kurinpitosäännöstössä on mainittu mahdollisuus kurinpitokäsittelyyn lainvastaisen käyttäytymisen johdosta ("Rangaista voidaan sitä henkilöä tai Liigaseuraa, joka Liigasarjan tai Liigaseuran muissa kuin IIHF:n järjestämissä otteluissa, siihen liittyvissä harjoituksissa, varsinaisen ottelutapahtuman ulkopuolella tai ottelusta tehtyjen päätösten johdosta tai muutoin käyttäytyy epäurheilijamaisesti tai lainvastaisesti; 2 luku 1 § c).
Mikäli tapahtunut ei olisi edennyt kurinpitokäsittelyyn lainkaan, voisi rikosoikeudellinen tuomio kenties olla perusteena myös pelikiellon määräämiseen. Koska asia on kuitenkin jo käsitelty, ei ne bis in idemin puitteissa nähdäkseni asiasta voi enää uusia kurinpitorangaistuksia määrätä (kurinpitokäsittelyn lopputuloksesta riippumatta) vaikka rikostuomio tulisikin.
En näin maallikkona viitsi sen enempää ruveta oikeusperiaatteiden syvempiä merkityksiä pohtimaan, mutta mielestäni kurinpitosäännöstö on tuon osalta varsin kohtuullinen ja pelikieltojen määrääminen kentän sisäisistä ja ulkoisista laittomuuksista on ihan aiheellista. Ansiomenetys palkanpidätyksen osalta onkin jo vähän ongelmallisempi ja sen osalta saataneenkin urheilun oikeusturvalautakunnalta ennakkopäätös Tyrväisen tapauksessa. Osa Tyrväisen valitustahan taisi kohdistua nimenomaan saman rikkeen kaksinkertaisen rangaistuksen (pelikielto ja palkanmenetys) ne bis in idem -vastaisuuteen.
Niin minä en ole kanssasi samaa tai eri mieltä. Ulkomuistista kuitenkin muistelisin, että Karalahti tuota pelikiellon oikeutusta koetteli aikanaan urheilun oikeusturvalautakunnassa, ja vieläpä menestyksellisesti. Toki Karalahden tapauksessa oli monta muuttujaa ja ulottuvuutta, minkä lisäksi siitä on kulunut jo verrattain pitkä aika. Siinä kaksi erinomaista perustetta, miksi mielikuvani voi olla 180 astetta väärä. Toki asia olisi helppo lautakunnan sivuilta tarkastaa, mutta minä olen liian laiska sitä tehdäkseni.
Mitä taas tulee pelikieltoon rikosepäilyn perusteella, olen kanssasi samaa mieltä ne bis in idem -periaatteen soveltumisesta. Pidän kuitenkin vahvempana seikkana syyttömyysolettamaa, joka puhuisi sen puolesta, että pelkkä epäily ei ole riittävän vahva peruste pelikiellolle. Toisaalta en ole kuitenkaan täysin vakuuttunut, että Liiga on halukas, saatika kyvykäs, kyseenalaistamaan omaa säännöstöään, oli se kuinka kyseenalainen tahansa. Oikeusturvan kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää, että Liigan sääntöjä päästäisiin tältä osin testaamaan ihan tuomioistuinta myöden. Kovin todennäköistä se ei liene, mutta suotavaa joka tapauksessa.
Edit. Tyrväisen tapauksessa uskon itse ne bis in idem väitteen kohdistuvan uusijalisän sakotukseen, ei pelikielto ja sakko yhdistelmään. Nythän tilanne on se, että Tyrväinen maksaa sakkoa kahden ottelun osalta 1/60-osan mukaan, vaikka niiden peruste kohdistuu 1/120 aikaan, ja niistä on sakko jo maksettu. Sakko ja pelikieltohan eivät missään olosuhteissa voi olla ne bis in idem-vaatimuksen taustalla. Onhan rikosoikeudellisena seuraamuksenakin sakko sekä ajokielto.