Liigan kurinpitopäätökset 2015–2016

  • 472 816
  • 3 251

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja nyt kopioin eiliseltä viestini, jotta ehkä joku ymmärtää ajatuksiani. Itse ymmärrän.

Kaikki varmaan arvostaa minua tämän jälkeen, mutta mielestäni oikea tuomio.

Tyrväisen ja Lassilan tekoja ei pidä verrata toisiinsa, mutta vertaan silti. Törkeydessään nämä molemmat ovat vastaavanlaisia. Tyrväisen tarkoitus tuskin oli osua Kuuselaa nukuttavasti päähän. Lassilan tarkoitus tuskin oli lyödä mailalla päähän Grattonia. Nyt kuitenkin kumpainenkin itsensä ja vastustan epäonneksi osui.
Tyrväinen selkeästi yritti estää kiekotonta ja osui kyynärpäällä toivottavasti epäonnekseen Kuuselaa suoraan kupoliin. Lassila yritti antaa Grattonille napautuksen ja osui epäonnekseen suoraan kupoliin. Mikäli näistä kumpikaan ei olisi osunut vastustajaa päähän olisi tilanteista selvitty kahden minuutin jäähyillä, nyt näin ei käynyt, vaan teot epäonnistuineina, piittamattomasti suoritettuina ja päähän kohdistuneina aiheuttivat pahaa jälkeä vastustajille.

Mielestäni teot ovat rikkeinä ja seurauksinaan vastaavia keskenään ja näin ollen kurinpito on antanut vastaavat rangaistukset molemmista teoista. Hyvin toimittu.
 

sob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz, ..... Oulu Ermines
Niinpä niin. Käsittääkseni en ole väittänyt, että huitaisu olisi ollut tahaton. Ainoa väitteeni on ollut, että ei lyönyt tahallaan päähän. Jotkut väittävät niinkin.
Olen hämilläni. Yritätkö sanoa, että se ettei lyö tahallaan päähän mutta muuten vain lyö tahallaan viikatteella on lieventävä asianhaara?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen hämilläni. Yritätkö sanoa, että se ettei lyö tahallaan päähän mutta muuten vain lyö tahallaan viikatteella on lieventävä asianhaara?
Pyydän kauniisti sinua lukemaan ketjua ihan vähän...
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja nyt kopioin eiliseltä viestini, jotta ehkä joku ymmärtää ajatuksiani. Itse ymmärrän.
Mikäli näistä kumpikaan ei olisi osunut vastustajaa päähän olisi tilanteista selvitty kahden minuutin jäähyillä,

Oletko oikeasti sitä mieltä, että tuollaisesta Lassilan huitaisusta olisi selvinnyt kahdella minuutilla, jos se olisi osunut esimerkiksi ranteeseen? Aivan varmasti siitäkin olisi seurannut loukkaantuminen.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko oikeasti sitä mieltä, että tuollaisesta Lassilan huitaisusta olisi selvinnyt kahdella minuutilla, jos se olisi osunut esimerkiksi ranteeseen? Aivan varmasti siitäkin olisi seurannut loukkaantuminen.
Jos ja jos se olisi osunut esimerkiksi polvisuojaan, niin olisiko riittänyt kaksi minuuttia?
 

ilu

Jäsen
- - Tuota ne bis in idemiä itsekin pohdin tuossa pelikiellossa mahdollisen rikostutkinnan osalta. Muistelisin jopa, että pelikiellon oikeutukseen rikosepäilyn perusteella olisi otettu kantaa aikanaan Karalahden tapauksen aikoihin. Silloinhan toki oli kyse kaukalon ulkopuolisista asioista mutta tiettyjä yhtymäkohtia on kuitenkin löydettävissä. Muistelisin oikeusturvalautakunnan tuolloin todenneen, että pelkkä epäily rikoksesta ei ole riittävän painava syy pelikiellon perusteeksi. Voin kyllä muistaa väärinkin.

Liigan kurinpitosäännöstössä on mainittu mahdollisuus kurinpitokäsittelyyn lainvastaisen käyttäytymisen johdosta ("Rangaista voidaan sitä henkilöä tai Liigaseuraa, joka Liigasarjan tai Liigaseuran muissa kuin IIHF:n järjestämissä otteluissa, siihen liittyvissä harjoituksissa, varsinaisen ottelutapahtuman ulkopuolella tai ottelusta tehtyjen päätösten johdosta tai muutoin käyttäytyy epäurheilijamaisesti tai lainvastaisesti; 2 luku 1 § c).

Mikäli tapahtunut ei olisi edennyt kurinpitokäsittelyyn lainkaan, voisi rikosoikeudellinen tuomio kenties olla perusteena myös pelikiellon määräämiseen. Koska asia on kuitenkin jo käsitelty, ei ne bis in idemin puitteissa nähdäkseni asiasta voi enää uusia kurinpitorangaistuksia määrätä (kurinpitokäsittelyn lopputuloksesta riippumatta) vaikka rikostuomio tulisikin.

En näin maallikkona viitsi sen enempää ruveta oikeusperiaatteiden syvempiä merkityksiä pohtimaan, mutta mielestäni kurinpitosäännöstö on tuon osalta varsin kohtuullinen ja pelikieltojen määrääminen kentän sisäisistä ja ulkoisista laittomuuksista on ihan aiheellista. Ansiomenetys palkanpidätyksen osalta onkin jo vähän ongelmallisempi ja sen osalta saataneenkin urheilun oikeusturvalautakunnalta ennakkopäätös Tyrväisen tapauksessa. Osa Tyrväisen valitustahan taisi kohdistua nimenomaan saman rikkeen kaksinkertaisen rangaistuksen (pelikielto ja palkanmenetys) ne bis in idem -vastaisuuteen.
 

sob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz, ..... Oulu Ermines
Pyydän kauniisti sinua lukemaan ketjua ihan vähän...
Olen lukenut ketjua taakse päin enkä ymmärrä, miksi vaahtoat noin kovasti jokaista palstalaista vastaan täällä. Jäitä hattuun?

En usko, että Lassila yritti tieten tahtoen päättää Grattonin uran ja lyövän tätä tarkoituksella silmään. Yritin kysyä, onko se lieventävä asianhaara, että lyö tahallaan mutta osuikin vahingossa(?) päähän?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei löydy näemmä kykyä vastata selvään kysymykseen?
Riittää. Jos huitaisu olisi osunut ranteeseen tai olkapäähän tai vatsaan, niin ei olisi kaksi minuuttia riittänyt.
Mutta mitä olet mieltä jos lyönti olisi osunut polvisuojaan?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen lukenut ketjua taakse päin enkä ymmärrä, miksi vaahtoat noin kovasti jokaista palstalaista vastaan täällä. Jäitä hattuun?

En usko, että Lassila yritti tieten tahtoen päättää Grattonin uran ja lyövän tätä tarkoituksella silmään. Yritin kysyä, onko se lieventävä asianhaara, että lyö tahallaan mutta osuikin vahingossa(?) päähän?
Siksi vaahtoan, että ihmiset täällä on niin vitun kyynisiä, että uskovat Lassilan lyöneen tahallaan mailalla Grattonia päähän.
Ja ei, ei se ole lieventävä asianhaara ja missään vaiheessa en tätä ole väittänytkään. Olen vain sanonut, että en usko Lassilan tahallaan lyöneen Grattonia mailalla päähän.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Riittää. Jos huitaisu olisi osunut ranteeseen tai olkapäähän tai vatsaan, niin ei olisi kaksi minuuttia riittänyt.
Mutta mitä olet mieltä jos lyönti olisi osunut polvisuojaan?
Jos olisi osunut polvisuojaan, niin olisi varmaan kakkosella selvinnyt. Olet vaan koko ajan väittänyt, että kun ei yrittänyt päähän, niin ei ollut muuta kuin kakkosen arvoinen. Vähättelet siis koko ajan siis tuollaisen huitaisun vaarallisuutta.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Siksi vaahtoan, että ihmiset täällä on niin vitun kyynisiä, että uskovat Lassilan lyöneen tahallaan mailalla Grattonia päähän.
Ja ei, ei se ole lieventävä asianhaara ja missään vaiheessa en tätä ole väittänytkään. Olen vain sanonut, että en usko Lassilan tahallaan lyöneen Grattonia mailalla päähän.

Ei hyvänen aika. Katso se video, oikeastaan ihan sama mikä versio siitä. Lassilalla on siinä aikaa katsoa mihin lyö ja päähän kiskaisee. Tahallaan.

Kyynisyydestä en tiedä, mutta sokeutta riittää.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos olisi osunut polvisuojaan, niin olisi varmaan kakkosella selvinnyt. Olet vaan koko ajan väittänyt, että kun ei yrittänyt päähän, niin ei ollut muuta kuin kakkosen arvoinen. Vähättelet siis koko ajan siis tuollaisen huitaisun vaarallisuutta.
En vähättele ja jos olet(te) tämän käsityksen saaneet, niin olen pahoillani. Ainoa mistä olen eri mieltä on se, että minä en halua uskoa Lassilan lyöneen tahallaan Grattonia mailalla päähän. Tuosta tämä koko paska on taas lähtenyt vyörymään.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei hyvänen aika. Katso se video, oikeastaan ihan sama mikä versio siitä. Lassilalla on siinä aikaa katsoa mihin lyö ja päähän kiskaisee. Tahallaan.
Olen katsonut ja olen eri mieltä.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit

low prospect

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, support KooKoo & Jokerit
Eikös tuosta Lassilan huitaisusta voi tehdä rikosilmoituksen myös sivustaseuraaja? Voisin tehdä, mitenkäs tuo käytännössä tapahtuu?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Watch Robert Söderlind's Vine "Goalie Teemu Lassila with a brutal slash to the face of Josh Gratton in the Finnish Elite League (Liiga)"

Miten tuosta saa tahallisuus aspektin pois? Aika hyvin näkee mihin iskee? Lyhyt ja ytimekäs tallenne.
Katso miten muuttuu Grattonin asento samalla hetkellä, kun Lassilan lyönti lähtee.
Lyönti on tahallinen ja aivan oikeutettu on rangaistus. Aivan järjetön lyönti, mutta en jaksa oikeasti siihen uskoa, että lyö tahallaan päähän mailalla.
Jos lyö, niin vähintään ehdonalaista pitäisi saada.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lassilan tarkoitus tuossa on satuttaa Grattonia. Mitään muuta tarkoitusta tuossa ei ole. Onnistui.
Näin kävi, täysin samaa mieltä. Tahallaan päähän lyönnistähän tässä keskustellaan?
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestäni kaikki puheet vahingosta, tai "en yrittänyt vahingoittaa" on täyttä paskaa Lassilan osalta. Lassila lyö maalivahdin mailalla alhaalta ylöspäin vieressä olevaa vastustajaa kohti ja osuu pahasti. Aivan tahallaan löi mailallaan, varmasti tiesi että se lyönti tekee kipeää, jos muuta väittää Lassila niin paskaa puhuu. Samoin aivan turhaa säälin hakemista Lassilalta se, että väittää ettei yrittänyt osua päähän.
 

sob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz, ..... Oulu Ermines
Siksi vaahtoan, että ihmiset täällä on niin vitun kyynisiä, että uskovat Lassilan lyöneen tahallaan mailalla Grattonia päähän.
Ja ei, ei se ole lieventävä asianhaara ja missään vaiheessa en tätä ole väittänytkään. Olen vain sanonut, että en usko Lassilan tahallaan lyöneen Grattonia mailalla päähän.
Tuosta asiasta olemme samaa mieltä. Eli en itsekään usko Lassilan tuossa tilanteessa tähdänneen Grattonia tarkoituksella päähän. Lassilalla ns. pimeni jostain syystä ja Grattonin epäonneksi viikate osui silmään/silmän lähelle.

Uskoisin että useimpia Ässien kannattajia tässä vaiheessa ahdistaa Grattonin kohtalo. Tuli tänne keskelle ei mitään ja antoi kykyjensä puitteissa panoksensa joka pelissä. Lisäksi aivan selkeästi oli ns "pelote" ja minimoi meidän junnuja vastaan tehdyt sikailut. On tähän asti pelannut hyvin varovaisesti, selkeästi Rautakallion ohjeiden mukaan ja provosointeija vältellen. Uransa ainoan SM-liigatappelun otti vasta siinä vaiheessa kun valmentaja antoi luvan (en sinänsä ole ns show-tappeluiden fani).... voisin sanoa että pelasi jo itsensä monen patafanin sydämiin.

Pahimmillaan ura oli siinä. Lassila jatkaa uraansa TPS:n maalilla muutaman pelin jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös