Toivottavasti tämä Tolvasen/Lähteenmäen tapaus otetaan nyt Liigassa kunnolla tarkasteluun jo ihan pelaajien turvallisuudenkin vuoksi, eikä vain lakaista tuttuun tyyliin maton alle. Kun tulevaisuudessa vastaavaa tapahtuu, pitäisi olla selkeä toimintaperiaate seuraavalle tilanteelle:
- Miten toimitaan kun vastustaja omalla toiminnallaan aiheuttaa maalivahdin varusteen irtoamisen.
Jos sieltä vähänkään ymmärrystä oikeudenmukaisuudelle löytyy, pitäisi tilanteessa vähintäänkin puhaltaa peli poikki.
Tässä tapauksessa Lähteenmäki lyö maalin edessä kolme kertaa Tolvasta varusteisiin jatkaen työntymistä maalille. Maila jää jumiin patjan väliin, jonka tempaistuaan suoja irtoaa.
Jalasvaara ei sitä Lähteenmäen mailaa patjan väliin laita, tämän luulisi MacRefinkin ymmärtävän.
Tässä tulee eteen mielestäni pieni ongelma, jota maalivahdit ovat joskus harrastaneet ja jotkut harrastavat yhä:
Tönäistään esim. maski itse tiukassa lähitilanteessa/maalinedusruuhkassa/ pois, jolloin tuomarin/tuomarien pitäisi olla melkoisen tarkkana, että mistä syystä maski lensi päästä.
Itse olen sitä mieltä, että maalivahdin kyllä pitäisi olla vastuussa siitä, että kamat pysyy päällä. Jos eivät pysy normaaleilla remmeillä, silloin on vika remmeissä, mutta asia korjaantuu vaihtamalla kiinnikkeet/tarrat yms. Yhä vastuu on maalivahdilla.
Itse en menisi pelaamaan edes höntsälätkää esim. löysällä kypärällä, joka voisi törmätessä/kaatuessa irrota päästä, vaikka remmi olisi auennut. Vastuu on mielestäni itselläni.
Ja ennen kuin joku saivartelee, ei, en tarkoittanut, että Tolvanen irrotti itse patjansa.