No ei todellakaan ole. Tuomarit eivät päätä itse sitä linjaa, millä viheltävät. He suorittavat tehtävää, joka heille on annettu, ja joka on paljon vaativampi kuin mitä sen pitäisi olla (paska ja vaikeasti pidettävä linja).
Tuo ylimielinen ja salamyhkäinen operointi on vähän sellainen muna vai kana -tyylinen tilanne. Kumpi tuli ensin, tuomareita kohtaan erittäin myrkyllinen kulttuuri vai paskat ja ylimieliset tuomarit? Mistä tuomareiden ylimielisyys johtuu ja miksi tuomaritehtäviin valikoituu ylimieliset henkilöt? Miksi huippuosaajista ei tule tuomareita? Minä näen, että tässä syy on tuomareita halveksivassa urheilukulttuurissa, eikä siinä, että tehtävä itsessään vaatisi jotenkin kummallisen luonteen.
Lisäksi tuomareita koskeva kulttuuri on järkyttävän suuri ongelma lähes koko suomalaisessa urheilu- ja liikuntakentässä, ei pelkästään Liigassa. Se on täysin kulttuurillinen asia eikä juurikaan liity tuomareiden suorituksiin. Sama toki toistuu lähes kaikkialla muualla maailmassa, poislukien ehkä Japani. Itse suosittelen tuomaritoimintaan lähtemistä vähintään kaikille, jotka haluavat harrastuksellaan tienata ekstraa, mutta ymmärrän täysin, miksi joku maksimissaan lukioikäinen nuori ei aloita harrastusta: se on henkisesti todella raskasta touhua, ja pääosin täysin ilman omaa syytä.