Jaanpa omankin ajatukseni KalPan maalista.
Ensimmäinen ajatus, kun näin videon yläkamerasta, oli, että eihän tuommoista maalia voi hyväksyä. Mutta kun olen tavaillut sääntökirjaa ja katsonut maaliin liittyvän koko videon sekä liigan että Mtv:n sivuilta, olen lopulta sitä mieltä, että tuo maali täytyi hyväksyä. Ainakin sen jälkeen, kun se kentällä oli hyväksytty. Jos tuomari olisi ottanut tuon kontaktin pois heti sen tapahduttua, niin sitten tilanne voisi olla toisin.
Kiistatonta on, että KalPan pelaaja, Könönen osuu Taposeen ja sen takia Taponen kaatuu. Kontakti kuitenkin tapahtuu selvästi maalialueen ulkopuolella ja sillä, että Taposen toinen jalka on maalialueella, ei ole merkitystä, koska se jalka, johon Könönen osuu, ei ole maalialueella.
Kun katsoo sen maalivideon alusta asti, nähdään, että Könönen kaatuu hetikohta hyökkäysalueelle tulon jälkeen taistellessaan IFK-pelaajan kanssa. Tuosta hetkestä eteenpäin Könösen pää on koko ajan kääntyneenä kohti kiekkoa, eikä kertaakaan käännä päätään kohti IFK-maalia. Liigan sivuilla olevasta videosta näkee myös ajassa 3.03, että Könösen katse on tiukasti kohti kiekkoa koko ajan. Koska tuijottelee kiekon suuntaan koko ajan sen jälkeen kun kaatui, niin tuo kontakti on varmastikin tulkittu tahattomaksi. Ainakaan minä en noita videoita tuijottamalla pysty toteamaan, että kontakti olisi ollut tarkoituksellinen. Ja koska maali voidaan, oikeastaan täytyykin, hyväksyä, jos on ollut tahaton kontakti maalialueen ulkopuolella, niin kentällä hyväksyttyä maalia ei voi videolta enää hylätä.
Jos kontakti olisi tapahtunut maalialueella, ei olisi mitään epäselvää. Silloin maali olisi hylätty.