Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 102 044
  • 14 293

kurnuttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Oli kyllä uskomaton farssi. Miten voi heittää ulos pelaajan kun on itse sijoittunut ihan päin helvettiä? Väitän että suurin osa muista tuomareista olisi itse pahoitellut törmäilyään Laaksolle.

Lopussa vielä antoi Kookoon Miska Kukkoselle todella kevyen laitataklausjäähyn selkeästi myöhässä. Uskomaton pelle!
 

Kankeelauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
olisiko aika tämän Heikkisen vai saatana mikä onkaan. Numero oli paidassa 29 niin pitäisikö kaverin mennä viheltämään 09 poikien pelejä mielummin jos miesten peleissä taso on tämä? Jos muita uskoa niin kyseinen jantteri on aikas erikoisia vihellyksiä viheltänyt vuosien saatossa..?
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivottavasti tämä törkeys menee kurinpitoon, hyi vittu mikä temppu Laaksolta. Olisko pari peliä ainakin, oppisi olemaan telomatta tuomareita.

Laitetaan nyt varmuuden vuoksi /s.
 

Nigi

Jäsen
Itse katsoin ensin, että tuomarit kokoontuivat keskustelemaan Ässien väärästä vaihdosta, joka oli vihellettävissä.

Mutta sitten keskustelun aihe olikin se, että Lassi Heikkiselle tuli omasta virheestä paha mieli ja syntipukkia alettiin etsimään. Jos multa kysyttäisi, niin olisi viimeinen peli minkä tämä pienimunainen raitapaita Liigassa viheltää. Ei kai se tästä mitään palkkaa saa?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse katsoin ensin, että tuomarit kokoontuivat keskustelemaan Ässien väärästä vaihdosta, joka oli vihellettävissä.

Mutta sitten keskustelun aihe olikin se, että Lassi Heikkiselle tuli omasta virheestä paha mieli ja syntipukkia alettiin etsimään. Jos multa kysyttäisi, niin olisi viimeinen peli minkä tämä pienimunainen raitapaita Liigassa viheltää. Ei kai se tästä mitään palkkaa saa?
21.9. Sama mies ”syötti” maalin Ässien vastustajalle.
 

vilho

Jäsen
Ihan perussuoritus Lassi Heikkiseltä. Vaikea käsittää miten tästä maasta ei löydy häntä parempia jääkiekkotuomareita ja hän joutuu viheltämään pääsarjatason pelejä. Jos pelit menee pääsääntöisesti vihkoon, miten sama mies voi saada aina vaan uusia mahdollisuuksia?
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin rikkinäinen pumppu
Pitkäs juoksus jne.

Olisko tälläsessä tilanteessa voinut kysyä videotuomareilta tai vain itse nostaa katseen ylös, ennen kuin antaa tuomion?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kapteenien palaverissa päätuomari näyttää käsillä poikittaista mailaa.. Miten helvetissä voi olla noin pihalla?

Tämä on mielestäni ratkaisevassa osassa tässä tapauksessa. Tuomarit laittoi Laakson pihalle sillä perusteella, että hän antoi poikittaista tuomarin selkään. Eihän se nyt jumalauta ole mahdollista, että tuomarit perustelevat ulosajoa semmoisella asialla mitä ei edes tapahtunut. Ei ole hyvällä mallilla jos aletaan keksimään syitä kun rike kohdistuu itse tuomariin.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heikkinen vihelsikin pari Kärppien peliä jo hyvin, ja mietin oikeasti onko kaveri päässyt alemmuuskompleksistaan eroon eikä ole enää tarve jatkuvasti nostaa itseään korokkeelle ja parrasvaloihin. Noh, suonenvetoja ne näkyy oli. Järkyttävä tuomio, josta olisi vielä hieman pelastettavissa julkisella anteeksipyynnöllä.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste

Kymppitonni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Philadelphia Flyers
Tuomarille 2min estämisestä. Tuntuu, että liigassa on näitä tuomareiden "tahallisia" telojia enemmänkin. Miten voi ollakin, että se on aina pelaajan vika jos tuomari sijoittuu miten sattuu? Eiköhän tosta saada 2-4 peliä kakkua.
 

Veljkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, WPGJ, CBJ, Leijonat, #18, #44, #29
Rapakon takana näkee usein, miten linjuri tai päätuomari jää jyrän alle ja tulee niitä tahattomia kontakteja puolin ja toisin. Ei noista kaikista lähdetä rankkua jakamaan. Siellä ymmäretään, että vauhdikkaassa lajissa nimeltä jääkiekko sattuu ja tapahtuu ja mennään enemmän pelaajien sekä pelin ehdoilla.

Eräässäkin pelissä juuri vihellyksen jälkeen pelaaja kaartoi huolimattomasti maalin ohi ja osui tuomaria aika reippaasti olkapäähän. Pelaajan katse ei ollut ihan eteenpäin ja laiskuuttaan ei jaksanut edes yrittää väistää huomatessaan tilanteen. Tuomari horjahti hieman ja molempien reaktio oli luokkaa "no kah perkele oho ku törmäs vähä...".
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kertoo myös aika paljon mikä linja nykyään on, kun tällä kaudella joukkueet ovat päässeet ylivoimalle 3,85-1,85 kertaa ottelussa. Katsoin nopeasti n. 4 kautta taaksepäin ja joka vuosi lukemat ovat lähtökohtaisesti ollut yli 3 kertaa ja parhaimmilla ollut jopa yli 4 kertaa.
Onko jollain esittää parempi syy tälle linjalle kuin se, että tällä pyritään tasaamaan yksittäisten pelaajien välisiä tasoeroja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainakin joskus Liiga linjasi, että salliva tuomarilinja tuo enemmän tunnetta ja taistelua kaukaloon.
Tosi järkevää! Voi vittu! No, tämä on Liiga. Salliva linja toimii mielestäni aivan päinvastoin. Se tuo enemmän trappia. Se tuo vähemmän taklauksia, kun kiekon saa vastustajalta helpommin pois huitomalla mailaan tai koukkimalla. Se tuo myös vähemmän taidokkaita ja näyttäviä yksilösuorituksia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En usko, että yksikään tuomari ajattelee ikinä mitään tasoerojen tasoittelua. Rikkeet vihelletään ja sillä sipuli. Liiga nyt vaan sattuu olemaan sallivampi mailahäirinnän suhteen kuin esim. NHL.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En usko, että yksikään tuomari ajattelee ikinä mitään tasoerojen tasoittelua. Rikkeet vihelletään ja sillä sipuli. Liiga nyt vaan sattuu olemaan sallivampi mailahäirinnän suhteen kuin esim. NHL.
Eli sattumasta on tämä kiinni? Ei varmasti ole. Linja on valittu ja tuomarit pyrkivät viheltämään sen mukaan, eivätkä tosiaan mieti tasoittelua ollessaan toimessa. Syyt linjan ja tuomaritoiminnan taustalla minua kiinnostavat. En pidä sattumana sitä, että linjaa on päätetty siirtää edelleen sallivampaa suuntaan tälle kaudelle juuri, kun KHL:stä saatiin lisää yksilötaitoa sarjaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli sattumasta on tämä kiinni? Ei varmasti ole. Linja on valittu ja tuomarit pyrkivät viheltämään sen mukaan, eivätkä tosiaan mieti tasoittelua ollessaan toimessa. Syyt linjan ja tuomaritoiminnan taustalla minua kiinnostavat. En pidä sattumana sitä, että linjaa on päätetty siirtää edelleen sallivampaa suuntaan tälle kaudelle juuri, kun KHL:stä saatiin lisää yksilötaitoa sarjaan.
En ole ihan varma, miten tuomarit koulutetaan huipputasolla. Tarkoitan huipputasolla sarjatasoa enkä tuomareita. Jotain linjanvetoja niissä todennäköisesti kuitenkin käydään. Ite olen viheltänyt alasarjoissa salibandyä ja kyllä se koulutus keskittyi siihen, että tuomari tekee tasan kaiken niin sääntökirjan mukaan kuin vain osaa. Salaliittohommia tuollaiset tasoerojen tasaamiset. Valmentajat nyt toki huutelevat jostain jäähytasapainoista, mutta kyllä maailmaan meteliä mahtuu.

Mutta uskon silti, että jotain nyanssi-keskusteluja linjasta tuolla tasolla käydään. En ole ihan viimeisen päälle mediaa seurannut, mutta edelleen mulla on se käsitys, että suurin huomio linjanvedosta osuu nykypäivänä päävammojen ehkäisyyn. Jos sitä mailahäirintää nyt välillä sallitaan enemmän ja välillä vähemmän, menkööt varianssin piikkiin.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aivan käsittämätön suoritus Heikkiseltä lähteä kertomaan tuosta muille tuomareille, että hei Laakso veti mua tuossa poikittaisella selkään. Kun nyt tuota videolta katsoo, niin Heikkinen on muutenkin täysin väärässä paikassa ja sitten vielä juuri ennen kontaktia ottaa terävän liikkeen kohti Laaksoa, joka nyt ei tuota ihan tuossa vaiheessa odottanut. Heikkinen ei selvästikään itse huomaa, että hänen välittömässä läheisyydessään on vielä yksi pelaaja. Voisi olettaa myös tuomarilta tietynlaista pelinlukua ottelun aikana, ettet joudu tällaisiin tilanteisiin.

Tuosta vielä muutaman ottelun pelikielto Laaksolle, niin koetaan farssin täydellistymä.
 

Janpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos pelaaja havaitsee tuomarin ja ei pyri välttämään kontaktia niin kyllä se pelaaja siinä syypää on. Tuomarin sijoittuminen toki haasteellinen ja väärä, mutta ei se poista sitä, että väistää pitäisi.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Jos pelaaja havaitsee tuomarin ja ei pyri välttämään kontaktia niin kyllä se pelaaja siinä syypää on. Tuomarin sijoittuminen toki haasteellinen ja väärä, mutta ei se poista sitä, että väistää pitäisi.
Katsoitko tilannetta vai veditkö vaa suoraan päästä? Jos kävelet kaupungilla ja joku kävelee sinua päin niin onko tämä silloin sinun syy vai sen ketä käveli päin?
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos pelaaja havaitsee tuomarin ja ei pyri välttämään kontaktia niin kyllä se pelaaja siinä syypää on. Tuomarin sijoittuminen toki haasteellinen ja väärä, mutta ei se poista sitä, että väistää pitäisi.

Maalintekopaikka, tuomari vaihtaa äkillisesti linjaa ja blokkaa puolustavan joukkueen pelaajan. Ei todellakaan ulosajon arvoinen teko.

Tuomarin ego vaan on liian suuri kestämään tämän ja luulee olevansa kentän tärkein asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös