Ei hyvä luoja mikä tuomio. Olisiko tämän kauden ekan viltityksen/pelikiellon aika myös tuomar(e)ille? Toisi aika huomattavasti lisää uskottavuutta tuohon toimintaan, kun myös tuomarit joutuisivat tilille perseilyistään.
21.9. Sama mies ”syötti” maalin Ässien vastustajalle.Itse katsoin ensin, että tuomarit kokoontuivat keskustelemaan Ässien väärästä vaihdosta, joka oli vihellettävissä.
Mutta sitten keskustelun aihe olikin se, että Lassi Heikkiselle tuli omasta virheestä paha mieli ja syntipukkia alettiin etsimään. Jos multa kysyttäisi, niin olisi viimeinen peli minkä tämä pienimunainen raitapaita Liigassa viheltää. Ei kai se tästä mitään palkkaa saa?
Kapteenien palaverissa päätuomari näyttää käsillä poikittaista mailaa.. Miten helvetissä voi olla noin pihalla?
Onko jollain esittää parempi syy tälle linjalle kuin se, että tällä pyritään tasaamaan yksittäisten pelaajien välisiä tasoeroja.Kertoo myös aika paljon mikä linja nykyään on, kun tällä kaudella joukkueet ovat päässeet ylivoimalle 3,85-1,85 kertaa ottelussa. Katsoin nopeasti n. 4 kautta taaksepäin ja joka vuosi lukemat ovat lähtökohtaisesti ollut yli 3 kertaa ja parhaimmilla ollut jopa yli 4 kertaa.
Onko jollain esittää parempi syy tälle linjalle kuin se, että tällä pyritään tasaamaan yksittäisten pelaajien välisiä tasoeroja.
Tosi järkevää! Voi vittu! No, tämä on Liiga. Salliva linja toimii mielestäni aivan päinvastoin. Se tuo enemmän trappia. Se tuo vähemmän taklauksia, kun kiekon saa vastustajalta helpommin pois huitomalla mailaan tai koukkimalla. Se tuo myös vähemmän taidokkaita ja näyttäviä yksilösuorituksia.Ainakin joskus Liiga linjasi, että salliva tuomarilinja tuo enemmän tunnetta ja taistelua kaukaloon.
Eli sattumasta on tämä kiinni? Ei varmasti ole. Linja on valittu ja tuomarit pyrkivät viheltämään sen mukaan, eivätkä tosiaan mieti tasoittelua ollessaan toimessa. Syyt linjan ja tuomaritoiminnan taustalla minua kiinnostavat. En pidä sattumana sitä, että linjaa on päätetty siirtää edelleen sallivampaa suuntaan tälle kaudelle juuri, kun KHL:stä saatiin lisää yksilötaitoa sarjaan.En usko, että yksikään tuomari ajattelee ikinä mitään tasoerojen tasoittelua. Rikkeet vihelletään ja sillä sipuli. Liiga nyt vaan sattuu olemaan sallivampi mailahäirinnän suhteen kuin esim. NHL.
En ole ihan varma, miten tuomarit koulutetaan huipputasolla. Tarkoitan huipputasolla sarjatasoa enkä tuomareita. Jotain linjanvetoja niissä todennäköisesti kuitenkin käydään. Ite olen viheltänyt alasarjoissa salibandyä ja kyllä se koulutus keskittyi siihen, että tuomari tekee tasan kaiken niin sääntökirjan mukaan kuin vain osaa. Salaliittohommia tuollaiset tasoerojen tasaamiset. Valmentajat nyt toki huutelevat jostain jäähytasapainoista, mutta kyllä maailmaan meteliä mahtuu.Eli sattumasta on tämä kiinni? Ei varmasti ole. Linja on valittu ja tuomarit pyrkivät viheltämään sen mukaan, eivätkä tosiaan mieti tasoittelua ollessaan toimessa. Syyt linjan ja tuomaritoiminnan taustalla minua kiinnostavat. En pidä sattumana sitä, että linjaa on päätetty siirtää edelleen sallivampaa suuntaan tälle kaudelle juuri, kun KHL:stä saatiin lisää yksilötaitoa sarjaan.