Minä haluan vielä herättää keskustelua tuosta eilisestä TPS-Pelicans pelistä ja Rafkinin hylätystä maalista. Jos sääntöjen mukaan mennään, niin maalin hylkääminen oli oikea tuomio. Siitä voi olla montaa mieltä, että onko tuo sääntö, jota tässä sovellettiin maalivahdin häirinnästä, niin hyvä ja onnistunut. Minun mielestäni ei ole ja tuo sääntö on minun mielestäni erikoinen, eikä se sovi jääkiekko nimisen pelin luonteeseen ja henkeen. On täysin eri asia, jos tässä tapauksessa Wirtanen olisi esim. ollut Bartosakin sylissä tai selvästi estänyt häntä tai työntänyt käsillä. Nyt tämä on minun mielestäni mennyt samanlaiseksi, kuin jalkapallon puolella VAR:n kanssa eli oikein hakemalla haetaan syytä, jonka perusteella voitaisiin maali hylätä. Näitä vastaavanlaisia tilanteita on joitakin ollut tällä kaudella, että pienestäkin kontaktista tai maaliviivan reunalla seisomisesta aiheutuu maalin hylkääminen, kun vastustaja vain on hereillä ja tekee haaston. Tämä nykyinen sääntö johtaa myös siihen jollain aikavälillä, että maalivahdit rupeavat itse hakemaan aktiivisesti kontaktia vastustajan pelaajaan ja maalin jälkeen mennään tuomarin puheille valittamaan. Tämän jälkeen tuomari hylkää maalin, vaikka maalivahti olisi itse hakenut kontaktin. Voidaan puhua tietynlaisesta filmaamisesta. Toki tässä tilanteessa Bartosak ei hakenut kontaktia.
Toki tämä nyt on tulkintaa, mutta ei Wirtasen toiminta Bartosakia hirveästi tuntunut häiritsevän. Wirtasen ja Bartosakin välillä oli hyvin kevyt kontakti vähän ennen laukausta, mutta ei sekään tuntunut häiritsevän maalivahtia. Joo ei Wirtasen olisi tarvinnut ihan maalialueen rajalla seisoa maskissa vaan olisi voinut vähän kauempana seisoa, mutta oli siinä selvästi tilaa Bartosakin ja Wirtasen välillä eli Bartosakilla oli tilaa hoitaa omia torjuntahommiaan. Ei myöskään Pelicansin kenttäpelaajat ensin juurikaan purnanneet maalin hyväksymisestä. Jonkin verran ennen Rafkinin laukausta Wirtanen kävi maalivahdin alueella ja taisi Pelicansin pelaaja häntä vähän sinne työntääkin, mutta kyseessä oli enemmänkin sellaisesta normaalista kamppailupelaamisesta ja puolin ja toisin tönimisestä, mitä peli nyt pitää sisällään. Wirtasta vähän työnnettiin sinne maalialueelle, mutta hän ei sinne jäänyt. Sääntöjen mukaan hänen olisi ilmeisesti pitänyt vielä aktiivisemmin hakeutua muualle. Sääntökirjan mukaan tilanne meni oikein, mutta kyllä tämä nyt on mennyt vähän liian tarkaksi ja tavallaan pelleilyksi. Jääkiekkoon kuuluu kontaktit ja fyysinen kamppailupelaaminen. Siihen myös kuuluu se, että maalin lähettyvillä voi joskus olla vähän ahdasta. Tosin raja menee siinä, että maalivahdin työskentelyä ei saa estää, mutta ei tässä nyt selkeästi estetty maalivahtia hoitamasta omaa tonttiaan. Mennyt nyt naurettavan tiukaksi tämä homma ja kohta voitaisiin sitten miettiä, että pitäisikö maskin tekeminen maalivahdille kieltää. Sitä myös ihmettelen, miksi liigassa on tässä kohtaa eri säännöt, kuin kansainvälisissä peleissä? Mikä idea tässä on.
Se minua ihmetyttää, että jos tässä asiassa, mitä tulee maalivahdin häirintään on täydellinen nollatoleranssi ja ollaan äärimmäisen tiukkoja, niin miksi sitten mailahäirintä, estäminen, koukkiminen ja kahvaaminen katsotaan läpi sormien ja tässä kohtaa ei pidetä tiukkaa linjaa. Ärsyttävin ilmiö minusta tämän hetken liigassa on juuri tuo, että mailahäirintää saa tehdä, vaikka kuinka paljon ja estämistä ja kiinnipitämistä saa harrastaa ihan mielin määrin ilman, että jäähyä tulee. Joskus toki vihelletään, mutta ei läheskään aina. Pelin viihdearvo paranisi huomattavasti, kun nämä asiat otettaisiin pois. Minua ihmetyttää tosiaan se, että jossain asioissa on ollaan tosi tiukkana ja sitten taas jossain ollaan tosi löysiä ja lähes kaikki menee läpi. Eilisessä Tepsin ja Pelicansin pelissä minua huvitti se, kun ensimmäisen erän lopussa sekä Nurmi ja Merelä joutuivat jäähylle väkivaltaisuudesta. Minusta kummallekaan ei olisi jäähyä tarvinnut viheltää. Siinä oli pientä "painia" ja vaihdettiin "kuulumisia". Ihan turha tuollaisesta on nyt jäähylle laittaa. Tunteet ja kontaktit kuuluvat peliin. Eri asia olisi tietenkin ollut, jos Merelä ja Nurmi olisivat ryhtyneet nyrkkihippasille. Siinä oli sellaista perinteistä pudotuspelikiekkoa ja vähän tuomarit ylireagoivat.