Sääntökirjaan pohjautuvaa jo hyväksytyn maalin hylkyperustetta en itse löydä, mutta olen samaa mieltä siitä, että tuosta syntynyt maali olisi silti pitänyt hylätä paitsion takia.
Sääntökirjasta on näköjään poistettu siinä mun tuomariuran aloitushetkellä ollut rivi: "Päätuomarille kuuluu pelin yleisjohto ja hänellä on täysi käskyvalta kaikkiin ottelun toimitsijoihin ja pelaajiin, ja kaikissa erimielisyyksissä hänen päätöksensä on lopullinen."
Suoraan sääntökirjasta ei löydy tosiaan esimerkkiä tuohon. Mutta, onhan siellä säännössä 4 - Tuomaristo todettu i-kohdassa, että
kaikki tuomariston tekemät päätökset perustuvat heidän harkintakykyynsä tämän sääntökirjan puolueettomassa ymmärtämisessä, soveltamisessa ja tulkinnassa.
Osan 5 Pelisäännöt - yleistä alussa on ilmaistu, että säännöt muodostavat perustan pelaamiselle ja vaikka sääntökirjassa on pyritty huomioimaan kaikki jäällä tapahtuvat rikkeet, niin tuomaristolla on oikeus tehdä myös ratkaisuja, mitä sääntökirjassa ei ole kuvattu, jos reilun pelin henki ja lajin arvokkuus sitä vaativat. (Toisin sanoin, mutta idea on tuo.)
Sääntö 94 - Maalinteko, kohta i: Maali hyväksytään, kun joukkue on pelitilanteessa laukaissut tai ohjannut kiekon maaliin ja kokonaan maaliviivan tason yli maalin sisään, ja päätuomari tai videomaalituomari toteavat sen sääntöjen mukaiseksi.
Kyllä minä noiden avulla voisin todeta, että jos päätuomari toteaa ennen maalia olleen paitsion, niin jopa sääntökirjasta löytyy peruste sille, että maalia ei lopulta hyväksytä. Päätuomari voi todeta, että maali ei ollut sääntöjen mukainen.
Kuten todettua, ei kuitenkaan ihan suoranaisesti ohjetta tai toimintamallia sääntökirjasta löydy, mutta tuommoisen maalin hyväksyminen sen takia, että säännöistä ei suoraan löydy perustetta sen hylkäämiselle, olisi isompi virhe kuin sen hylkääminen sellaisin toimintatavoin, mitä sääntökirjassa ei mahdollisteta. Toki edelleen se edellyttää sen, että se paitsio voitaisiin todentaa ennen seuraavaa aloitusta. Aloituksen jälkeen maalia ei voi hylätä millään tavalla.
Todettakoon vielä, eihän tästä ole pitkäkään aika, kun NHL-pelissä erän lopussa annettu jäähy keskeytettiin seuraavan erän alkaessa, kun se todettiin virheelliseksi. Tai jotain tuommoista, en nyt ulkoa muista. Erikoinen episodi kaiken kaikkiaan, mutta ei tainnut perustua mitenkään sääntökirjaan sekään.