Mainos

Liiganäkyvyys romahtanut

  • 24 208
  • 209

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Oma mielipiteeni: Canal Plussan lähetykset ovat noin sata kertaa parempia kuin MTV3:sen vastaavat edelliskausilla.

Ohjaus on parempi, selostus on parempi, vierailevat asiantuntijat ovat aivan eri luokkaa, jne. Jopa kaukalon äänet (luistelu, taklaukset ym.) kuuluvat kotikatsomoon ja luovat livetunnelmaa.

SM-liiga on oikeastaan palannut juurilleen, hiukan "maan alle"... Tavallaan kuin suureksi "kulttilajiksi" - jos Suomen suosituimmasta lajista voi tällaista nimitystä käyttää... Ei minusta ole ollut jääkiekolle edes hyväksi, että siitä tuli maailmanmestaruuden jälkeen koko kansan populaarikultturia. Todelliset fanit hankkivat boksinsa jos haluavat - ja kotirouvat voivat paheksua tappeluita ja "silmitöntä kaukaloväkivaltaa" edustamiensa iltapäivälehtien välityksellä.

Itse olen ainakin valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse enää katsella oranssitakkeja - ja kuunnella kuudetta vuotta peräkkäin samoja väljähtyneitä, typeriä vitsejä.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Sumpio kirjoitti:
Totuus on se, että näkyvyys on romahtanut. Ja jottei kukaan ala viilaamaan pilkkua, niin asia voidaan ilmaista myös niin että katsojaluvut ovat romahtaneet. Ja jottei kukaan ala viilaamaan pilkkua, niin käytettäköön sanamuotoa, peitto on kutistunut murto-osaan viimekaudesta. Tästä on aivan turha vääntää kättä.
Turha kai siitä on kättä vääntää kun olet suurilta osin väärässä. En tiedä milloin SM-liiga julkistaa nuo luvut jotka käsittelevät medianäkyvyyttä, käsittääkseni ne ovat kuitenkin Tervoselle&kumppaneille toimitettu. Ja jo ennakkoon voisi kertoa että Alman Median propaganda näyttää uppoavan hyvin moniin. Medianäkyvyys SM-liigan osalta on nimittäin viime kaudesta lisääntynyt.

Terveisinä mm pöllölaaksoon Saukkosen omin sanoin: Miettikääpä sitä.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nikke kirjoitti:
Turha kai siitä on kättä vääntää kun olet suurilta osin väärässä. En tiedä milloin SM-liiga julkistaa nuo luvut jotka käsittelevät medianäkyvyyttä, käsittääkseni ne ovat kuitenkin Tervoselle&kumppaneille toimitettu. Ja jo ennakkoon voisi kertoa että Alman Median propaganda näyttää uppoavan hyvin moniin. Medianäkyvyys SM-liigan osalta on nimittäin viime kaudesta lisääntynyt.

Terveisinä mm pöllölaaksoon Saukkosen omin sanoin: Miettikääpä sitä.

Tämän päivän Hesarissa pääkirjoituksessa todettiin liigan TV-katsojamäärien romahtaminen. Varsinkin kun melko kitkerästi samassa pääkirjoituksessa todettiin kaiken kiinnostavan liigasta näkyvän julkisilla kanavilla.

Jos Nelosen kanssa saman konsernin tiedotusväline toteaa liiganäkyvyyden kutistuneen murto-osaan entisestään, niin asiassa lienee perää. Eli kyseessä ei sittenkään ole Alma Median mustamaalaus, vaan realiteetti.

On täysin mahdollista, että Suomi tulee aina olemaan, kuten Canal+: markkinointihenkilö julkisuudessa sanoi, "maksuTV:n kehitysmaa". Entäs sitten! Ei taida enemmistöä haitata pätkääkään!

Jos liiga viisaudessaan on katsonut, että jääkiekko on palautettava vain pienen vakavaraisen tosifanijoukon viihteeksi, niin se on onnistunut tavoitteessaan mainioisti.

Karvahattukansa katsokoon Torinon olympialaisia ja fudiksen MM-kisoja. Ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, yhtä mäkihyppykisaa tulee katsomaan enemmän porukkaa kuin kaikkia runkosarjan pelejä TV:stä YHTEENSÄ! 2,5 milj vs. 100*15000.
 
Viimeksi muokattu:

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Näkyvyys ja näkyvyys

Kuten edellä useissa viesteissä on todettu, lähetysten taso on parantunut viimekaudesta. Merkittävin peruste oikeuksien vaihdolle.

Toinen asia on näkyvyys. Kyllä ainakin minä olen täällä Ruåttissa tyytyväinen, että SM-liigaa voi töllöttää kotisohvalla. Lähetyksiä näkyy ihan kivasti ja käsittääkseni firmojen mainokset suodattuvat ihan tänne asti. Luulisi sillä olevan jotain merkitystä yrityksille, joilla on toimi/markkina-alue hieman laajempi kuin lähikaupalla.
 

JPL

Jäsen
Kuulunee tänne, kun muuallekkaan ei kuulu.

Eli Maikkari televisioi keväällä Pietarissa pelattavan ECC-turnauksen. Mitään siellä ei ole opittu, koska selostajat ovat Juti + Timo... Mutta hyvä, että näyttävät.
Eli Kärppien sponsorit saa hieman näkyvyyttä lisää (kommentti siksi, että pysytään asiassa ;)
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
JPL kirjoitti:
Eli Kärppien sponsorit saa hieman näkyvyyttä lisää (kommentti siksi, että pysytään asiassa ;)

Paitsi, että eikö Kärpät niinkuin muutkin siellä pelaa ilman mainoksia. Tietty, jos joku yhdistää automaattisesti Kärpät ja jonkun muun.

Eiköhän nuo ottelut ole täynnä koffia ja experttiä.
 

JPL

Jäsen
Eddie kirjoitti:
Paitsi, että eikö Kärpät niinkuin muutkin siellä pelaa ilman mainoksia. Tietty, jos joku yhdistää automaattisesti Kärpät ja jonkun muun.

Eiköhän nuo ottelut ole täynnä koffia ja experttiä.

No se.... ;)
Kyllä Junno jollain konstilla Danske Capitalin mainoksen tuonne saa tungettua.

edit: Olipa melko onnistunut viesti. ;)
 
Viimeksi muokattu:

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
JPL kirjoitti:
Mitään siellä ei ole opittu, koska selostajat ovat Juti + Timo...
Isot on Pietarissa selostuskopit jos kaksi Jutilaa saadaan tungettua samaan tilaan (hym.)

Ihan kiva tietysti nähdä "Euroopan parasta" kiekkoa töllöstä. Viime vuonna pelien seuraaminen venäläisen keskustelupalstan kautta oli vähän hinaamista, kun ei osaa sanaakaan itäkieltä.

Nythän tapahtuu sillä tavalla, että MTV3 panostaa lähetykseen näyttääkseen liigalle, että tekivät väärän päätöksen. Tai sitten ei.
 

Vagabond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors Idrottsförening Kamraterna, Penguins
hifk.fi uutisoi tänään että IFKn näykyys on kasvanut huimasti

http://www.hifk.fi/news/files/6499.html

Toki pitää muistaa se tosiasia että Canal+lla ei varmasti ole edes 100.000 katsojaa ottelua kohti kun maikkarilla ole paljonkin enemmän. Mutta kuitenkin IFK on nähty noin 70 minuutta muillakin kanavoilla (mitä on 15 minuuttia enemmäin kuin viime kaudella). Canal+ on vissiin näyttänyt jo 3 HIFK ottelua. Eli IFK on varmasti edelleenkin suomen mieleenkiintoisin ja seuratuin joukkue.

Toivottavasti HIFK autaa liigan näkyvyyteen positiivisti jatkossakin!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Maikkari siis näyttää Pietarin turnauksen pelit. Mtv+ näkyy vain boksin kautta. Onkohan nämä pelit maksullisia vaiko ilmaisia?yritin maikkarin sivuilta selvittää asiaa, mutta en saanut totuutta esille. Voisihan noita matseja katsella, kun olen kyseisenä aikana joululomalla. Löytyisiköhän nettiradiosta selostus ettei tarvitse Anun ja Jutin kuluneita fraaseja kuunnella?
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Nurmijärven Peto kirjoitti:
Onkohan nämä pelit maksullisia vaiko ilmaisia?yritin maikkarin sivuilta selvittää asiaa, mutta en saanut totuutta esille.

Samaa itsekin mietin mutta kun missään ei ilmoitettu että on maksullisia niin voisi olettaa että ovat ilmaisia. Maksullisena nyt tuskin kovin suosittuja olisivat, mutta tiedä sitä jos jossain vaiheessa ilmoitetaankin että ovat maksullisia.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Vagabond kirjoitti:
hifk.fi uutisoi tänään että IFKn näykyys on kasvanut huimasti

http://www.hifk.fi/news/files/6499.html

Noniin, nyt tuli vähän faktaakin peliin. Eikä pelkkää sponsorien itkemistä. Eli IFK:n näkyvyys on kasvanut, vaikka ei laskettaisi edes Canal+:aa mukaan. Ja Canal+ mukaanlukien on IFK:n näkyvyys kasvanut suorastaan valtavasti. Ei pitäisi KOFF:illa olla mitään valittamista ja varmasti viesti on lähtenyt sinnekin suuntaan.

msg kirjoitti:
Myös ei kaupallinen Yle laittaa lusikkansa soppaan:

http://www.yle.fi/urheilu/kolumni/looppi/id20175.html

Hyvä kirjoitus Henry Järviseltä. Kertoo asiasta ilman turhaa meuhkaamista ja asioiden liioittelua, kuten tuntuu olevan iltalehtien kohdalla.
 

redruM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki lahtelaiset
JimmyMac kirjoitti:
Noniin, nyt tuli vähän faktaakin peliin. Eikä pelkkää sponsorien itkemistä. Eli IFK:n näkyvyys on kasvanut, vaikka ei laskettaisi edes Canal+:aa mukaan. Ja Canal+ mukaanlukien on IFK:n näkyvyys kasvanut suorastaan valtavasti. Ei pitäisi KOFF:illa olla mitään valittamista ja varmasti viesti on lähtenyt sinnekin suuntaan

Mutta kannattaa huomata, että tuossa ei puhuta katsojamääristä vaan ainoastaan lähetettyjen minuuttien määrä on noussut. Ja sitä kai ei ole kukaan epäillytkään? Ja tuskinpa sekään pelilähetyksistä puhuttaessa sponsoreita lämmittää, että minuuteissa mitattuna näkyvyyttä on enemmän, mutta katsojia on murto-osa entisestä.

Tuleehan ostos-tv:täkin yöllä tuntitolkulla, mutta veikkaan että aika moni firma panostaa ennemmin Salkkareiden tms. mainoskahtoihin millä on katsojiakin.

Mutta sehän on tuossa on ihan vertailukelpoistakin tietoa, että kuten täällä on veikkailtu, näkyvyys on noussut muilla kanavilla, Urheiluruuduissa ja Tulosruuduissa. Tosin sattuneesta syystä HIFK:sta on nyt taidettu tehdä enemmän juttujakin kuin muista...
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
redruM kirjoitti:
Mutta sehän on tuossa on ihan vertailukelpoistakin tietoa, että kuten täällä on veikkailtu, näkyvyys on noussut muilla kanavilla, Urheiluruuduissa ja Tulosruuduissa. Tosin sattuneesta syystä HIFK:sta on nyt taidettu tehdä enemmän juttujakin kuin muista...

Niin, siis tämä juuri täytyy huomioida. Tuskin Urheiluruudun ja Tulosruudun katsojamäärät sentään ole tippuneet. Ja, jos IFK:ta on näkynyt Ylellä, Kolmosella ja Nelosella yhteensä enemmän, kuin viime kaudella samaan aikaan, ja siihen päälle vielä useita tunteja Canal+ -lähetyksiä, niin ei ainakaan KOFF:illa pitäisi olla mitään valittamista.

Olisi mielenkiintoista nähdä samankaltaiset tarkat näkyvyyslukemat jokaisen liigaseuran osalta. Ei tarvitsisi arvuutella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
redruM kirjoitti:
Tosin sattuneesta syystä HIFK:sta on nyt taidettu tehdä enemmän juttujakin kuin muista...

Päivän Hesari tietää kertoa, että entiten julkisuutta syksyn aikana on saanut Jokerit. Huomattavasti enemmän kuin seuraava joukkue (jota ei mainita)
Urheilusivuilla pieni juttu.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarinankertoja kirjoitti:
Päivän Hesari tietää kertoa, että entiten julkisuutta syksyn aikana on saanut Jokerit. Huomattavasti enemmän kuin seuraava joukkue (jota ei mainita)
Urheilusivuilla pieni juttu.

Siis syyskuun aikana on todellisuus josta puhutaan. Mitähän tuon jälkeen on liigassa tapahtunut?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mielenkiintoisia "faktoja" liigan/joukkueiden näkyvyydestä nuo edellä esitetyt. Ensinnäkin sponsorin näkökulmasta katsottuna arvokasta ei ole tv-aika sinänsä, vaan näkyvyys valitussa kohderyhmässä. Näin ollen puhtaan tv-ajan autuus ei vie pitkälle. Melko yleisestihän sekuntia Maikkarin edesmenneessä HN:ssä pidetään arvokkaampana kuin vastaavaa C+:n SM-liigalähetyksessä. Perusteena kohderyhmien tavoitettavuus ja puhtaat katsojaluvut. Itselläni ei ole tietoa Canal +:n tilaajamääristä ja vielä vähemmän katsojaluvuista, perstuntumalla arvioituna eivät ole kovin kummoiset. Läheskään kaikki C+:n tilaajat eivät todellakaan seuraa jääkiekkoa. Näin ollen tv-ajan kasvu ei sinänsä ole mielestäni kovinkaan hurrattava saavutus. Ratkaisevaa on katsojaluvut/haluttujen kontaktien määrä, ei pelkkä tv-sekuntien määrä.

Lukuihin tietysti vaikuttaa joka vuosi kauden tapahtumat. Tällä kaudella Helsingin kumpikin seura on saanut toimistaan johtuen näkyvyyttä niin tv:sää kuin lehdissäkin, tosin ei ehkä aina niin positiivisten otisikoiden alla. C+:n päätös valita aina kierrokselta näytettävät ottelut ilman sen suurempaa taspuolisuusperiaatetta vaikuttanee taas siihen, että sarjan pienimmillä joukkueilla näkyvyys tulee olemaan C+:lla huomattavasti suuria pienempää. Maikkarillahan oli ainakin periaate siitä, että myös pienet pääsevät melko hyvin esille (tästä tosin lienee ko. joukkueiden fanien keskuudessa eriäviäkin mielipiteitä).

Kaikkinensa keskustelu SM-liigan näkyvyydestä ja sponsoreiden toimenpiteistä asian suhteen on julkisuudessa varsinaista soutamista/huopaamista. Totta kai, sponsoreille muutos on oiva paikka tulla julkisuuteen ja valittaa huonontuneesta näkyvyydestä; näin ne piikittelevät SM-liigaa (mielestäni oikeutetusti) tekemään enemmän sarjan näkyvyyden hyväksi. Samaan aikaan heillä jokaisella on ostettuna näkyvyys/kontaktimittaripalveluja, joilla he seuraavat todellista tilannetta. Ja näiden antamisa tuloksia ei tule julkisuuteen vaan ne pysyvät päätöstentekijöiden omana tietona. HIFK seuraa tietysti omalla tahollaan näkyvyyksien kehittymistä ja sai nyt uutisen aikaiseksi tv-sekuntien roimasta kasvusta sen omalla kohdalla. Tosin nyt vaan "unohdettiin" kertoa kuinka moni ihminen noita sekunteja katsoi, ja kuinka moni katsojista sattui vielä olemaan heitä, joita todella tavoitellaan!

Just my few quid...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Bismarck kirjoitti:
Siis syyskuun aikana on todellisuus josta puhutaan.

my bad. Ulkomuistista latelin. Todella syyskuun, ei syksyn.

Hupaisaa väittelyä Jokerien puolella. Menkääpä muutkin pahaisen rannikkokaupungin ulkopuolella asuvat katsomaan kuinka äly säkenöi parilla nimimerkillä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitenkäpä on teillä jääneet mieleen jääkiekkoilijoiden asuissa olevat mainokset tai kaukalon laidoissa sekä jäässä olevat mainokset?

Voin vastata omasta puolestani, että muistan MM-kisoissa olleen ison jäähän maalatun Skoda-mainoksen. Samoin muistan Koffin mainoksen Hockey Night-otteluissa ja HIFKin paidoissa. Jossain kaukalossa taisi olla iso Pohjola-vakuutuksen mainos joskus... Muuta en sitten muistakaan...paitsi Black Horse-mainokset joskus kauan sitten TPS:n pelureiden housuissa...ja Musta Rudolf-mainokset erotuomareilla niinikään kauan sitten. Nykyisistä tilkkutäkkipeliasuista en todellakaan pysty erottamaan tai mieleeni painamaan yksittäisiä mainoksia. Saati sitten tekemään ostopäätöksiä niiden perusteella. En kyllä ole koskaan vakavasti harkinnut Skodankaan ostamista tai Koffin juomista. Black Horset ovat liian kalliita - Mustaa Rudolfia ei enää valmisteta.

Kotipaikkakunnan joukkueen yksittäinen kaukalonlaitamainostaja ("Nipan Grilli", "Penan korjaamo" tms.) voi saada minulta sympatiat ja asiakkuuden sen perusteella, että on pannut mainosrahaa likoon oman kaupungin seuran hyväksi - edellyttää toki että tuotteensa on kunnossa. Kansalliset tai kansainväliset tuotemerkit kaukalon reunassa eivät samaa reaktiota ainakaan minulle aiheuta.

Niin että ainakin omalta osaltani ihmettelen suuresti tätä näkyvyyskeskustelua.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
finnjewel kirjoitti:
Niin että ainakin omalta osaltani ihmettelen suuresti tätä näkyvyyskeskustelua.

Minä en ihmettele. Peliasu, laita ja jäämainokset ovat imagomainontaa, jonka tarkoituksena on tehdä tuotemerkkiä tunnetuksi. Hyvin usein ihminen valitsee hyllystä tuotteen, jonka nimi on tuttu ja aina tämä ihminen ei edes tiedosta, mistä yhteydestä tuo tuotemerkki hänen mieleensä on jäänyt.

Voit olla ihan varma että sponsori, jonka logo vilahtelee yli kahdet tunnin ajan vaikkapa 250 000 ihmisen silmien edessä, on tuohon asiaan erittäin tyytyväinen. Vertailukohdaksi voidaan ottaa 15 sekunnin TV-mainos, josta monet yritykset maksavat hyvin paljon rahaa, vaikka esimerkiksi minun ja monen kaltaiseni huomio on tuolla hetkellä täydellisesti siinä lehdessä jota luen ohjelman mainostauolla.

Niin ja tuohon ensimmäisessä kappaleessa esittämääsi kysymykseen, vastaan että omaan mieleeni on jäänyt lukematon määrä tuotemerkkejä kiekkojoukkueen peliasuista.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Birkku kirjoitti:
Minä en ihmettele. Peliasu, laita ja jäämainokset ovat imagomainontaa, jonka tarkoituksena on tehdä tuotemerkkiä tunnetuksi. Hyvin usein ihminen valitsee hyllystä tuotteen, jonka nimi on tuttu ja aina tämä ihminen ei edes tiedosta, mistä yhteydestä tuo tuotemerkki hänen mieleensä on jäänyt.

Voit olla ihan varma että sponsori, jonka logo vilahtelee yli kahdet tunnin ajan vaikkapa 250 000 ihmisen silmien edessä, on tuohon asiaan erittäin tyytyväinen. Vertailukohdaksi voidaan ottaa 15 sekunnin TV-mainos, josta monet yritykset maksavat hyvin paljon rahaa, vaikka esimerkiksi minun ja monen kaltaiseni huomio on tuolla hetkellä täydellisesti siinä lehdessä jota luen ohjelman mainostauolla.

Niin ja tuohon ensimmäisessä kappaleessa esittämääsi kysymykseen, vastaan että omaan mieleeni on jäänyt lukematon määrä tuotemerkkejä kiekkojoukkueen peliasuista.
Terve! Tää on nyt mun eka postaus koko palstalle. Olen jo pidempään kyllä näitä keskusteluja seurannut.

Tää voi olla aika vaikea kysymys, mutta tietääkö kukaan miten nuo mainostajat saamaansa näkyvyyttä urheilussa mittaavat. Muistaakseni jossain tutkimuksessa joskus tultiin siihen tulokseen, että urheilusponsoroinnissa isoilta pojilta välillä unohtuu se taloudellinen puoli, kun joskus tuetaan sitä omaa suosikkiseuraa. Eli sen väitteen mukaan monet firmat eivät saa rahalle lähellekään riittävästi vastinetta verrattuna vaikka tavalliseen tv-mainokseen.

Siksi mullekin tulee tuollainen mielikuva, koska ehkä IFK:ta lukuunottamatta SM-liigassakin joukkueilla on sukkia myöten 35 mainosta. TV:ssä näistä luettavasti pelin käydessä näkyy suurin piirtein vain ne KOFF:n mainokset joita on parin joukkueen rintamuksissa. Pelikatkojen aikaan voi tulla lähikuvia, joissa näkyy esim. selässä tai olkapäissä olevia keskikokoisia mainoksia. Tästä syystä minun mielestäni suurin osa mainostajista tekee virheen. Ostetaan pieni mainos moneen paitaan, mikä ei edes näy, kun iso mainos yhden tai muutaman joukkueen paidassa antaisi samalla summalla huomattavasti näkyvyyttä

Jokainen voisikin miettiä jotain muuta kuin kannattamansa seuran peliasua ja koittaa nimetä siitä mainostajia. Muitakin kuin ne näkyvimmät. Veikkaan, että aika laihaksi saalis jää monen seuran kohdalla. Monessa tapauksessa tarvitaan vielä tosifani, että muistaa omankin joukkueen paidasta monta mainostajaa.

Se on kyllä totta, että on ihan tieteellisesti todistettu se, että ihmiset kyllä reagoivat ja muistavat niitä näkemiään asioita, vaikka eivät sitä itse aina tiedostakaan, mutta se edellyttää sitä, että sen mainoksen näkee riittävän monta kertaa ja se erottuu selvästi, kuten vaikka ne KOFFin mainokset. Homma taas ei toimi, jos pienelle aluelle on lätkäisty 15 pientä mainosta, jotka mainostaa jotain paikallisia pikkufirmoja. Tämä on vain veikkaus, mutta luulen, että ne pikkufirmat myös maksavat suhteellisesti paljon enemmän mainostilasta ja näkyvyydestä kuin isot.

Väitänkin, että ne pikkufirmat kärsii näkyvyyden pienemisestä kaikkien eniten. Kyllä se Nokia Tapparan peliasussa näkyy Urheiluruudussa ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Mutta onko niillä pienemmillä mainostajilla varaa olla niin tyytäväisiä, jos peliä seuraa se 250000 katsojaa, jos omat mainokset on sellaisia, että niitä ei pysty ruudulta edes lukemaan?

Markkinoinnissa auttaa huomattavasti se, että tuotteen pystyy yhditämään johonkin. Silloin ihminen muistaa se paremmin. Tämä taas vaatii sitä, että "uhri" näkee, vaikka sitten alitajuisestikin, sen mainoksen riittävän monta kertaa siten, että se tavallaan hyppää silmille. Tätä eivät ne pienet mainokset tee.

Eli onko tässä nyt tavallaan väärät mainostajat alkaneet protetstoimaan. Isot kyllä pärjäävät ja saavat näkyvyyttä. Pienillä mun mielestä niitä ongelmia enemmänkin on.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tkks kirjoitti:
Eli onko tässä nyt tavallaan väärät mainostajat alkaneet protetstoimaan. Isot kyllä pärjäävät ja saavat näkyvyyttä. Pienillä mun mielestä niitä ongelmia enemmänkin on.

Tuo on kyllä totta isot pärjäävät ja pienet jäävät jalkoihin. Toisaalta vaikka joku isompi vetäytyisikin niin aina riittää tilalle tulijoita. Onhan tuo nähty esim formuloissakin kun maclaren vaihtoi sponssia kun eussa astui tupakkamainonnan kielto voimaan....

Se että pitkällä aika välillä, pitää liigan joka tapauksessa miettiä markkinointiaan. Nythän se on täysin lapsen kengissä...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Juhaht kirjoitti:
Sanokaas ihan rehellisesti, luuliko joku tosissaan katsojamäärän _kasvavan_ tai yleisen näkyvyyden parantuvan kun valtakunnallinen kanava menetti lajin oikeudet aiemmin vain kaapeli- ja satelliittiverkoissa näkyneelle maksulliselle kanavalle? Tästähän koko hommassa oli kyse: laji on palautettu sille sijalle, jolle se kuuluu ja sitä tehdään ihmisille, jotka siitä ovat kiinnostuneita sellaisten ihmisten toimesta, jotka ovat itse kiinnostuneita lajista. Toivottavasti Maikkarin konsepti mullanhajuisille sohvaperunoille rakennetusta sunnuntaipäivän höntsäilystä ei enää koskaan palaa, missään muodossa, suomalaiseen tv-tarjontaan. Vituttaa pelkkien oranssitakkien ajattelukin.

Todettakoon vielä loppuun, että fanina ja Canal+:n tilaajana mulle on aivan yks hailee minkälainen joku Koffin, Pohjolan tai Peran Pullapuodin näkyvyys on ja minkälaista rahaa he seuroille sekä liigalle tuovat. Ainoa asia, joka minua kiinnostaa on laji itsessään ja suosikkijoukkueeni otteet. Niillä ei ole _mitään_ tekemistä sponsorirahojen määrän kanssa. Eikä ole - toisenlaisista vakuutteluista huolimatta - koskaan ollutkaan.

Loistava kommentti. Olen täsmälleen samaa mieltä ja olen iloinen että muitakin ihmisiä löytyy jotka haluavat palauttaa jääkiekon siitä aidosti kiinnostuneille ihmisille. Liigahan on itsessään jo monta vuotta markkinoinut itseään ihan väärille tahoille, ts. satunnaiskatsojille joille on aivan se ja sama miten oman kaupungin joukkue pelaa. Nämä satunnaiskatsojat tulivat mukaan MM-95 buumin myötä ja ovat sitten vähentyneet kun maajoukkue ei ole menestynyt. Sen sijaan se joukko joka aidosti seuraa SM-Liigaa ja jotain seuraa on halleissa käynyt uskollisesti. Jospa siis jääkiekkoakin alettaisiin markkinoimaan niille ketkä siitä lajista välittävät. Kukkahattutädit ja sossutantat ja urheilun väkivaltaa kauhistelevat professorit voidaan unohtaa, who cares ?
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
J.Grönvall kirjoitti:
Loistava kommentti. Olen täsmälleen samaa mieltä ja olen iloinen että muitakin ihmisiä löytyy jotka haluavat palauttaa jääkiekon siitä aidosti kiinnostuneille ihmisille. Liigahan on itsessään jo monta vuotta markkinoinut itseään ihan väärille tahoille, ts. satunnaiskatsojille joille on aivan se ja sama miten oman kaupungin joukkue pelaa. Nämä satunnaiskatsojat tulivat mukaan MM-95 buumin myötä ja ovat sitten vähentyneet kun maajoukkue ei ole menestynyt. Sen sijaan se joukko joka aidosti seuraa SM-Liigaa ja jotain seuraa on halleissa käynyt uskollisesti. Jospa siis jääkiekkoakin alettaisiin markkinoimaan niille ketkä siitä lajista välittävät. Kukkahattutädit ja sossutantat ja urheilun väkivaltaa kauhistelevat professorit voidaan unohtaa, who cares ?
Totta. Vaikea uskoa, että ne kaikki sadat tuhannet katsojat koko ohjelmaa kunnolla seurasivat. Mäkin olin vielä vähän aikaa sitten sellainen satunnaiskatsoja. Oli ihan sama tuliko Hocke-Night vai ei. Jos tuli niin sitä joskus katsoi, joskus ei. Silloin enää ei, kun se homma meni ihan pelleilyksi parhaine paikkoneen jne.

Tuntuu, että liiga on mennyt liian monta vuotta aika kovan (ansiottoman) myötätuulen avittamana, ja yhtäkkiä kun ei enää puhallakaan niin ihmetellään, että mitäs nyt, eikä tajuta, että ollaankin tultu reaalimaailmaan eikä asiat olekaan niin hyvin miltä ne on vuosia näyttäneet.

Kauppatieteilijä olen, mutta munkin mielestä raha on ajanut liikaa kaiken muun edelle. Tai ei välttämättä liikaa, mutta on menty perse edellä puuhun. Liigassa on ehkä leikitty vähän liikaakin rahamiehiä. Monissa seuroissa kuitenkin hommista vastaa yhä miehet, joilla ei ole läheskään riittäviä kykyjä talousasioiden hoitamiseen. Ainakaan mun mielestä OY:ssä ei voi samat naamat hoitaa sekä urheilu että talouspuolta. Tämä siksi, että molemmat luullakseni vaativat jo niin ison panoksen, että aika ei riitä, jolloin toinen hoidetaan huonosti. Lisäksi, jos yksi mies päättää molemmista niin silloin helposti käy niin, että toinen menee toisen edelle.

Sm-liiga seuraatkin ovat olevinaan niin ammattimaisia, mutta ainoa markkinointitutkimuskin minkä urheilusta tiedän on jonkun pääkaupunkiseuden jalkapalloseuran tekemä. Se, että miljoonat liikkuu ei tee asioista ammattimaisia. Vaikka rahaa liikkuu paljon, mutta hommat tehdään "musta tuntuu" -periaatteella niin huonostihan siinä käy. Harva oikea iso firma tekee päätöksiä ilman, että ne perustuvat edes hieman tutkittuihin faktoihin.

Voi olla aika rankasti sanottu, mutta mä en usko, että monessa seurassa osattaan edes laskea ja arvoida lippujen hintojen vaikutusta tuloihin ja yleisömääriin riittävän tieteellisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös