Birkku kirjoitti:
Minä en ihmettele. Peliasu, laita ja jäämainokset ovat imagomainontaa, jonka tarkoituksena on tehdä tuotemerkkiä tunnetuksi. Hyvin usein ihminen valitsee hyllystä tuotteen, jonka nimi on tuttu ja aina tämä ihminen ei edes tiedosta, mistä yhteydestä tuo tuotemerkki hänen mieleensä on jäänyt.
Voit olla ihan varma että sponsori, jonka logo vilahtelee yli kahdet tunnin ajan vaikkapa 250 000 ihmisen silmien edessä, on tuohon asiaan erittäin tyytyväinen. Vertailukohdaksi voidaan ottaa 15 sekunnin TV-mainos, josta monet yritykset maksavat hyvin paljon rahaa, vaikka esimerkiksi minun ja monen kaltaiseni huomio on tuolla hetkellä täydellisesti siinä lehdessä jota luen ohjelman mainostauolla.
Niin ja tuohon ensimmäisessä kappaleessa esittämääsi kysymykseen, vastaan että omaan mieleeni on jäänyt lukematon määrä tuotemerkkejä kiekkojoukkueen peliasuista.
Terve! Tää on nyt mun eka postaus koko palstalle. Olen jo pidempään kyllä näitä keskusteluja seurannut.
Tää voi olla aika vaikea kysymys, mutta tietääkö kukaan miten nuo mainostajat saamaansa näkyvyyttä urheilussa mittaavat. Muistaakseni jossain tutkimuksessa joskus tultiin siihen tulokseen, että urheilusponsoroinnissa isoilta pojilta välillä unohtuu se taloudellinen puoli, kun joskus tuetaan sitä omaa suosikkiseuraa. Eli sen väitteen mukaan monet firmat eivät saa rahalle lähellekään riittävästi vastinetta verrattuna vaikka tavalliseen tv-mainokseen.
Siksi mullekin tulee tuollainen mielikuva, koska ehkä IFK:ta lukuunottamatta SM-liigassakin joukkueilla on sukkia myöten 35 mainosta. TV:ssä näistä luettavasti pelin käydessä näkyy suurin piirtein vain ne KOFF:n mainokset joita on parin joukkueen rintamuksissa. Pelikatkojen aikaan voi tulla lähikuvia, joissa näkyy esim. selässä tai olkapäissä olevia keskikokoisia mainoksia. Tästä syystä minun mielestäni suurin osa mainostajista tekee virheen. Ostetaan pieni mainos moneen paitaan, mikä ei edes näy, kun iso mainos yhden tai muutaman joukkueen paidassa antaisi samalla summalla huomattavasti näkyvyyttä
Jokainen voisikin miettiä jotain muuta kuin kannattamansa seuran peliasua ja koittaa nimetä siitä mainostajia. Muitakin kuin ne näkyvimmät. Veikkaan, että aika laihaksi saalis jää monen seuran kohdalla. Monessa tapauksessa tarvitaan vielä tosifani, että muistaa omankin joukkueen paidasta monta mainostajaa.
Se on kyllä totta, että on ihan tieteellisesti todistettu se, että ihmiset kyllä reagoivat ja muistavat niitä näkemiään asioita, vaikka eivät sitä itse aina tiedostakaan, mutta se edellyttää sitä, että sen mainoksen näkee riittävän monta kertaa ja se erottuu selvästi, kuten vaikka ne KOFFin mainokset. Homma taas ei toimi, jos pienelle aluelle on lätkäisty 15 pientä mainosta, jotka mainostaa jotain paikallisia pikkufirmoja. Tämä on vain veikkaus, mutta luulen, että ne pikkufirmat myös maksavat suhteellisesti paljon enemmän mainostilasta ja näkyvyydestä kuin isot.
Väitänkin, että ne pikkufirmat kärsii näkyvyyden pienemisestä kaikkien eniten. Kyllä se Nokia Tapparan peliasussa näkyy Urheiluruudussa ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Mutta onko niillä pienemmillä mainostajilla varaa olla niin tyytäväisiä, jos peliä seuraa se 250000 katsojaa, jos omat mainokset on sellaisia, että niitä ei pysty ruudulta edes lukemaan?
Markkinoinnissa auttaa huomattavasti se, että tuotteen pystyy yhditämään johonkin. Silloin ihminen muistaa se paremmin. Tämä taas vaatii sitä, että "uhri" näkee, vaikka sitten alitajuisestikin, sen mainoksen riittävän monta kertaa siten, että se tavallaan hyppää silmille. Tätä eivät ne pienet mainokset tee.
Eli onko tässä nyt tavallaan väärät mainostajat alkaneet protetstoimaan. Isot kyllä pärjäävät ja saavat näkyvyyttä. Pienillä mun mielestä niitä ongelmia enemmänkin on.