Alabama Song, nyt olet kannanottoinesi täysin mun linjoilla.
Totesin jo aikaisemmin, että mikään muu ei ole enempää kierossa kuin se, ettei urheilullisuutta ja taloudellisuutta ole osattu erottaa toisistaan. Minusta järkevin (vaikkakin vielä toteuttamiskelvoton) ratkaisu on jakaa suomalainen jääkiekko Suomen mestaruuskamppailuihin ja "jääkiekkoteollisuuteen".
Yksi kerrallaan vastaten:
Alabama Song
Mutta sitä minä en ymmärrä, että joitakin seuroja tekohengitetään vuodesta toiseen...
Puhtaasti taloutta ajattelevassa liigassa tällainen ei olisi mahdollista. Puhtaasti urheilullisin perustein pelattavassa liigassa tällainen ei olisi mahdollista. Mutta tämä on mahdollista SM-liigassa, joka ottaa omasta mielestään vastatakseen sekä suomalaisesta huippujääkiekosta, suomalaisesta jääkiekkoviihteestä että suomalaisten jääkiekkoseurojen taloudesta yhteisvastuullisesti.
Alabama Song
Enkä mä myöskään ymmärrä sellaisia perusteluja, että sm-liigan tehtävä olisi tuottaa maksimaalista voittoa omistajillleen.
Siksi SM-liigan ei pitäisi olla yhtiö. Osakeyhtiöt ovat yritystoimintaa - talouselämää - varten, säätiöt ja RY:t muuta toimintaa varten.
Alabama Song
Mä ymmärtäisin suljetun sarjan perusteluina, jos rehellisesti sanottaisiin, että se ja se seura tekisi konkurssin jos ei saisi pelata SM-liigassa, mutta tätä ei sanota, vaan höpistään kaikenmaailman talousjuttuja yms.
Ymmärtäisin SM-liigaa paljon paremmin, jos se laskeskelisi meno- ja tulovirtoja ja toteaisi, että katsojalukujen kasvattamiseksi vaihdetaan joukkue A joukkueeseen B. Ymmärtäisin SM-liigaa paljon paremmin, jos se asettaisi seuroille tulorajan, joka niiden on ylitettävä ollakseen mukana karkeloissa. Ymmärtäisin SM-liigaa paljon paremmin, jos se toteaisi, että ei tässä olla yleishumaanilla jääkiekkomissiolla, vaan tarkoituksena on pelata sarjaa, joka kiinnostaa ihmisiä - tai päinvastaisesti, jos se toteaisi, että tässä ollaan ihan yleishumaaneilla, urheilullisilla periaatteilla liikenteessä ja
toiminta olisi sitten todettujen periaatteitten mukaista.
Sitten Svantelle:
Svante
Muistakaa hyvät hemmot, Sm-Liiga Oy:ssä on mont vaikuttajaa eikä asioita päätetä aina niin kuin me luulemme tai kuten "terve järki sanoo". Joillakin saattaa olla omat intressit.
Tästä syystä minä pidän tätä hommaa amatöörien puuhailuna verrattuna normaaliin terveeseen liiketoimintaan. Mutta se on harmittavan yleistä niin viihde- kuin urheilubisneksessäkin. Eikä mun mielipiteellä järin suurta vaikutusta ole.
- - -
EDIT: Miettikääpäs ihan huvikseen hetken aikaa, että entäs, jos SM-Liiga OY:n omistajat eivät olisikaan seurassa pelaavat seurat, vaan rahalaitokset, viihdeteollisuuden yritykset ja yksittäiset suursijoittajat? Jos SM-Liiga OY olisi pörssiyhtiö? Minkälaiset vaikutukset tällaisella olisi liigan toimintaan?
Jos säännöstö olisi yksinkertainen: Urheilullisuus tai talous kuralla --> ulos - päätöstä eivät tekisi muut seurat, vaan ulkopuolisten omistajien valitsema hallitus.
Halukkaalle uudelle seuralle myytäisiin 1.000.000€ hintainen optio, jonka saisi takaisin (pörssikurssien mukaan) joutuessaan/halutessaan ulos - sillä voisi sitten omaa talouttaankin jonkin verran paikata.
Olisi reilua ja rehtiä eikä tarvisi arpoa, että mikäs se on tämän liigan olemassaolon tarkoitus.