Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2022–2023

  • 1 047 191
  • 5 041

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
JYP voi olla ensi kaudella vähän mitä vaan, 10 joukossa on varmasti, mutta kuinka korkealla, on vaikea tässä sanoa. Osa on sijoitellut tosiaan jo aivan Top-4 asti ja voi olla, että jo ensi kaudella JYP palaa. Mutta suututetaan nyt lisää porukkaa, kun todetaan, että en lopulta yllättyisi, vaikka ei ihan odotukset nyt toteutuisikaan Jyväskylässä. Suunta on kyllä oikea ja pelimerkit on millä pelata, mutta voi olla, että ei vielä parrasvaloihin ensikaudella...
 

Parthicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime kausi meni tosiaan koronan takia ihan vihkoon. Mestaruuskaudella oli suojelusenkeli mukana ja korona ei vaikuttanut päävalmentajaa lukuun ottamatta mitenkään pelaamiseen. Viime kaudella Lukko taisi olla ainut joukkue, jonka läpi korona meni kahdesti ja viimeinen aalto oli ajoitukseltaan liikaa. Vaikka osaa peleistä ei voitu edes siirtää pelattavaksi myöhemmin, oli Lukolla aivan liian kireä pelitahti kun viimeinen kuukausi pelattiin joka toinen päivä. Ei sellaista tahtia putkeen pelata edes änärissä.

Ellei tule taas jotain erikoista muuttujaa sekoittamaan, tämän kauden Lukko tulee olemaan huomattavasti lähempänä todellista suoritustasoaan. Sentteriä vaille valmis paketti, joka kykenee haastamaan kenet tahansa. Maalintekovoimaa löytyy runsaasti ja materiaalissa on särkymävaraakin.

Suurin suosikki Lukko ei ole ja se käy varsin hyvin meille. Antaa Tepsin, Ilveksen, Kärppien ja Tapparan viedä suurimmat otsikot niin saadaan tulla taustalta rauhassa.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Mitä vitun tekemistä ensi kauden voimasuhteita arvioidessa on viimeisen kymmenen vuoden runkosarjasijoituskeskiarvolla? :D

Ei tarvi vastata, kysymys oli retorinen, ei jatketa tätä keskustelua yhtään tämän pidemmälle.
Ongelma oli siellä kommentin "Lukko palasi tasolleen" eli säälijoukkueeksi kanssa. Syytit minua provoilusta ja pyysit perusteita asialle ja ne annoin, miksi minusta Lukon taso on max liigan ylempää keskikastia. Ei tuo sinällään liity ensikauteen, ensikauteen liittyi taas Marko Virtanen ja viime kauden kyykkäys ja näkymät minun mielestäni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tekosyitä on kaikilla niinkuin persereikäkin, mutta kyllähän Lukollakin kävi viime kaudella paska mäihä moneen muuhun joukkueeseen nähden. Kun pelitapa saatiin toimimaan todella hyvin ja pisteitä tuli todella kovaa tahtia tammikuussa, iski koronapaskan toinen aalto tuulettimeen ja siitä ei koskaan ehditty nousta.
Koronalla selittely on aivan turhaa niin kauan, kun emme tiedä totuutta jokaisen joukkueen ottamista iskuista. Tällaista raporttia emme Suomessa tule koskaan saamaan.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koronalla selittely on aivan turhaa niin kauan, kun emme tiedä totuutta jokaisen joukkueen ottamista iskuista. Tällaista raporttia emme Suomessa tule koskaan saamaan.
Tiedämme kuitenkin, mitkä joukkueet ottivat iskun isolla rintamalla vastaan esim. pudotuspelien kynnyksellä.

Koronalla ei tarvitse selitellä mitään. Sen voi todeta ihan faktana, että Lukolla oli hirveä flow päällä ennen 2. aaltoa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mitä vitun tekemistä ensi kauden voimasuhteita arvioidessa on viimeisen kymmenen vuoden runkosarjasijoituskeskiarvolla? :D
Siellä on laskettu tepsin mestaruuksia 90-luvulta ja ässien 70-luvulta ja laskettu sormin että näitähän on ihan helvetisti ja sitten lähdetty vähän jatkoaikaan kertomaan miten asiat on.

Ettei keskittyisi vain tuohon provoilijaan niin voimasuhteista sen verran että kyllä Lukko suoran pudotuspelipaikan jo tälläkin miehistöllä kairaa.
 
Suosikkijoukkue
Goldie Goldthorpe
Toivottavasti ensi kaudella ei minkään joukkueen koppiin korona pesiydy vaan saadaan pelata bakteerivapaa kausi koska moni joukkue on satsannut joukkueeseen reilusti ja tulossa on poikkeuksellisen mielenkiintoinen kausi. Uskon että tasoerot tulevat olemaan huomattavan suuret ja pari joukkuetta on pudonnut kelkasta jo joulukuussa (Sport ja ässät), Vaasassa ei ole mitään mikä puoltaisi sijoitusta edes sääleissä ja porin ässäarpa-osastosta ei tarvitse mainita enempää. Top6 joukkueita on näkemykseni mukaan Tappara, Ilves, Kärpät, Lukko, Ifk ja Jyp, näiden joukkueiden hankinnat ovat nimekkäitä ja jo taitonsa liigassa osoittaneita pelureita. Valmentajaleikkiin en sen enempää pureudu mutta noilla jokaisella joukkueella on tarpeeksi osaava/pystyvä valmentaja hoitamaan joukkueensa suoraan playoffeihin, siellä alkaa sitten uusi taistelu ja kyllä siellä nimet Marjamäki ja Tapola ovat vahvoilla ja haastajaosastoon laskisin Virtasen ja Rautakorven.
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
Pari kommenttia aiempiin.

- Aiemmilla runkosarjasijoituksilla on merkitystä, koska niistä näkee, tehdäänkö organisaatiossa oikeita asioita, sitä kuuluisaa voittamisen kulttuuria rakentavia ja ylläpitäviä asioita. Aiemmilla sijoituksilla ei kuitenkaan ole niin paljon merkitystä, jos organisaatiossa on muutoksia suhteessa aiempiin vuosiin. Eikä niillä ole merkitystä siinäkään mielessä, että aina voi tulla suonenveto vastoin todennäköisyyksiä ja ilman säännöllisesti hyviä tuloksia tuottavia rakenteita, huonoista rakenteista huolimatta.

- Lukon tavoite rakentaa joukkue joka vuosi top4 kelpoiseksi on mielenkiintoinen. Joka vuosi tähän samaan ryhmään on kuitenkin tarjolla Tappara, Kärpät, Ilves, Hifk ja kyllä myös TPS sekä aina löytyy vähintään yksi seura, joka on onnistunut kasvattamaan voittavan joukkueen ja vielä pitämään rungon siten, että se on tarjolla Top4:een onnistuessaan. Lisäksi monina vuosina löytyy vielä se yksi seura, jonka ei pitänyt kuulua Top4 ehdokkaisiin, mutta tulee tarjolle puskista. Joten jos Lukko aikoo olla joka vuosi Top4, joukkue pitää rakentaa lähtökohtaisesti ainakin Top2 tasoon. Silloin se epäonnistuessaankin olisi ainakin lähellä top4- tasoa. Mutta tänäkin vuonna Lukko on pikemminkin rakennettu Top 6 tasoon, jolloin se epäonnistuessaan voi olla miten alhaalla tahansa ja vain onnistuessaan saavuttaa sen top4 tason, jonka kuitenkin piti olla strategian mukainen default asetus. Rtk:n oli määrä annostella seuraaan sen verran rahaa, että tällaiseen sijoitukseen päädytään. Kuriositeettina mainittakoon, että Rtk ei kuitenkaan halua Lukon pärjäävän liian hyvin, mikä käy ilmi taannoisesta haastattelusta, joten rahaa annostellaankin siten, että ei pärjätä liian hyvin. Muilla seuroilla taas voi olla all in- kausia, Lukolle niitä ei taannoisen podcastin mukaan tule. Sellainen voisi esimerkiksi johtaa yleisökatoon vähemmän tärkeissä peleissä ja nyt nähtävästi onkin tarkoitus pitää kiekkohuuma haastaja positiossa yllä sen sijaan ja saada mahdollisimman paljon lipputuloja.
 
Suosikkijoukkue
Goldie Goldthorpe
Mutta tänäkin vuonna Lukko on pikemminkin rakennettu Top 6 tasoon, jolloin se epäonnistuessaan voi olla miten alhaalla tahansa ja vain onnistuessaan saavuttaa sen top4 tason, jonka kuitenkin piti olla strategian mukainen default asetus.
Tähän täytyy sen verran kommentoida että tuollainen 0,7miljoonaa pienempi budjetti kun kärkiseuroilla ikävä kyllä näkyy joukkueen laajuudessa/pelaajien laadussa, joukkueen rakennus on yhtä sentteriä vailla joten en itse sementoisi Lukkoa tasolle top6 vaan uskon että löytyy laadukas sentteri jolloin taso on top4. Lukon budjetti ei ole tulevalla kaudella edes liigan top4-tasolla vaan sinne tavoitteeseen on tarkoitus päästä laadukkailla ja päämäärätietoisilla toimilla. Ilves on hyvä esimerkki että nyt kun löytyy pitkästä aikaa rahaa niin on mielenkiintoista nähdä että miten se näkyy tulevalla kaudella ja toivottavasti siellä on ymmärretty myös se että tarvitaan pidemmän ajan tähtäin että pystyy vakiinnuttamaan paikkansa top4 joukossa. Itse pidän Ilveksen suurimpana riskinä päävalmentajaa jonka näytöt eivät ole lähelläkään samalla tasolla kun muiden kärkijoukkueiden käskijöiden, yksi voitettu sarja ei vakuuta ainakaan itseäni niin paljoa että nostaisin Myrrää edes top6 valmentajaksi liigassa.
 

PronssiRanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & KOOVEE
Nyt kun täälä on arvioitu aika kattavasti tätä oletettua TOP3 porukkaa Ilves, Tappara ja Kärpät (ei järjestyksessä) ja hieman alettu vääntämään siitä seuraavasta porukasta joka nyt ilmeisesti on Lukko, JYP, TPS ja HIFK haluaisin mielipiteitä miten porukka arvioi HPK:n. Itse pidän meinaan HPK:ta vielä tällä hetkellä ainakin kovempana kuin JYP, HIFK ja ehkä jopa TPS.
Oma TOP8 lista tällä hetkellä ilman mitään perusteluita voisi näyttää tältä.
1. Tappara
2. Kärpät
3. Ilves
4. Lukko
5. HPK
6. TPS
7. JYP
8. HIFK
 

Sassa Barkov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt kun täälä on arvioitu aika kattavasti tätä oletettua TOP3 porukkaa Ilves, Tappara ja Kärpät (ei järjestyksessä) ja hieman alettu vääntämään siitä seuraavasta porukasta joka nyt ilmeisesti on Lukko, JYP, TPS ja HIFK haluaisin mielipiteitä miten porukka arvioi HPK:n. Itse pidän meinaan HPK:ta vielä tällä hetkellä ainakin kovempana kuin JYP, HIFK ja ehkä jopa TPS.
Oma TOP8 lista tällä hetkellä ilman mitään perusteluita voisi näyttää tältä.
1. Tappara
2. Kärpät
3. Ilves
4. Lukko
5. HPK
6. TPS
7. JYP
8. HIFK
Aika samoilla linjoilla:

1-2. Tappara-Kärpät mielestäni aika tasoissa.
Mielipide eroja, minkä osa-alueen haluaa nostaa toisen edelle.

3-4. Ilves-Lukko aika tasoissa myös, kovalla sentterihankinnalla Lukko kiilaa jopa mielestäni ohi. Hiukan perässä lähtökohtaisesti kärkikaksikkoa, mutta mahdollisuus haastaa.

5-8. HPK, JYP, TPS ja HIFK lähtee kauteen lähes samalta viivalta. Vahvuudet ja heikkoudet löytyvät joukkueilla eri osa-alueissa, mutta samaan boksiin mahtuvat lähtökohtaisesti mun arvioissa.

9-11 Jukurit, Ässät ja KooKoo yllättysvalmiita. Jukureilla ja Kookoolla hyvä viime kausi. Tässä on mun mielestä ne oikeat mustat hevoset tälle kaudelle.

12-15. Pelicans, Kalpa, SaiPa ja Sport. Vaatii vielä vahvistuksia, jos meinaa tänä vuonna pärjätä ja päästä pudotuspeleille.


edit. Sijoitin loput joukkueet vielä ja Ässät nostin ylempään koriin, vahvistuksen myötä. Pienet on marginaalit.
 
Viimeksi muokattu:

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Nyt kun täälä on arvioitu aika kattavasti tätä oletettua TOP3 porukkaa Ilves, Tappara ja Kärpät (ei järjestyksessä) ja hieman alettu vääntämään siitä seuraavasta porukasta joka nyt ilmeisesti on Lukko, JYP, TPS ja HIFK haluaisin mielipiteitä miten porukka arvioi HPK:n. Itse pidän meinaan HPK:ta vielä tällä hetkellä ainakin kovempana kuin JYP, HIFK ja ehkä jopa TPS.
Oma TOP8 lista tällä hetkellä ilman mitään perusteluita voisi näyttää tältä.
1. Tappara
2. Kärpät
3. Ilves
4. Lukko
5. HPK
6. TPS
7. JYP
8. HIFK
Tästä on kovin vaikea olla eri mieltä. Tappara ja Kärpät ennakkoon kaksi kovinta. Ilves ehkä juurikin kolmantena. Loput viisi voi olla miten vaan sarjataulukossa.
JOS Lukko onnistuu kaapimaan oikeasti hyvän ykkössentterin, niin silloin kiilaa Ilveksen rinnalle ja ehkä napsun ohi. Silloin neljän kärki olisi ENNAKKOON siinä. Ja loput neljä voi olla miten sattuu.

Joka tapauksessa hemmetin kovatasoinen Liigakausi on starttaamassa. Viimeiset viisi joukkuetta on kyllä auttamattomasti perässä. Sport, KalPa, SaiPa, Pelicans ja Ässät. Joku noista voi kilpailla Jukureiden ja KooKoon kanssa viimeisestä säälipaikasta.
Tai Sport nyt ei taistele tällä kaudella taaskaan mistään.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itse pidän meinaan HPK:ta vielä tällä hetkellä ainakin kovempana kuin JYP, HIFK ja ehkä jopa TPS.
Oma TOP8 lista tällä hetkellä ilman mitään perusteluita voisi näyttää tältä.
1. Tappara
2. Kärpät
3. Ilves
4. Lukko
5. HPK
6. TPS
7. JYP
8. HIFK
Pikaisella mutu-vertailulla laittaisin itse näin (kouluarvosana-asteikolla 4-10)

Valmennus:
HPK 9
TPS 9,5

Maalivahdit:
HPK 9,5
TPS 9

Puolustus:
HPK 8,5
TPS 7,5

Keskushyökkääjät:
HPK 7
TPS 9

Laitahyökkääjät:
HPK 8,5
TPS 8,5

Yht.
HPK 43/50
TPS 43,5/50

Eli aika tasoissa mennään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ässien joukkue on valmis. Arvioisin ilman värilaseja, että mahdollisuuksia on parantaa sijoitusta viime kaudesta

Erholtz - Järvinen - Barach
Joensuu - Graber - Rohdin
Talaja - Turgeon - Ruuttu
Appelgren - Myllymaa - Viitala
Aaltonen

Määttä - Phillips
McCoshen - Heimosalmi
Sevänen - Laakso
Matinpalo

Rubin - Korhonen
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Ässien joukkue on valmis. Arvioisin ilman värilaseja, että mahdollisuuksia on parantaa sijoitusta viime kaudesta

Erholtz - Järvinen - Barach
Joensuu - Graber - Rohdin
Talaja - Turgeon - Ruuttu
Appelgren - Myllymaa - Viitala
Aaltonen

Määttä - Phillips
McCoshen - Heimosalmi
Sevänen - Laakso
Matinpalo

Rubin - Korhonen

En olisi uskonut, että Ässät saa näin kovan ryhmän jalkeille. Pitkästä aikaa näyttää siltä, että Porissa tekemisessä on punainen lanka ja Isomäessä voi näyttäytyä yleisöä kiinnostava sekä ennen kaikkea viihdyttävä joukkue. Toivottavasti homma lähtee toimimaan heti alusta!

Totuttuun tapaan olen analysoinut kaikki Liigassa pelaavat pelaajat ja näiden perusteella rankannut joukkueita, kuten jo useampia vuosia olen tehnyt. Sen enempää vielä paljastamatta voin vain todeta, että McCoshenin hankinnan myötä Ässät nousi toistaiseksi omissa papereissani kuuden parhaimman joukkueen joukkoon. Mun arvioissa taakse jäävät muun muassa TPS sekä JYP. Kovin olen yrittänyt nyt löytää virhettä kaavastani, joka tämän voisi selittää, mutta toistaiseksi en sitä ole löytänyt. Tällä hetkellä Ässät on heittämällä vähintään sääleissä.

E: Jumalauta! Nyt se virhe kaavassa löytyi. Ässät on listauksessani todellisuudessa sijalla 8. eikä 6., kuten alun perin menin valehtelemaan. Heittämällä sääleissä siis, kuten lupasin.
 
Viimeksi muokattu:

Caballero76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Laskisin itse, että Tepsi taistelee ennemmin HPK:n ja Jypin kanssa samoista sijoista ja pitäisin Kerhoa kolmikosta paperilla parhaana, kuin kärkikolmikossa, Kärpät ja Tampereen joukkueet. Hifk ja Lukko vähän arvoituksia, mut varmasti siellä top 6 porukassa.
Ainahan joku floppaa ja toinen yllättää, että saa nähdä mitä tapahtuu. Erot kärjen ja peräpään välillä kasvaa varmasti niin pelillisesti kuin tuloksellisesti.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Totuttuun tapaan olen analysoinut kaikki Liigassa pelaavat pelaajat ja näiden perusteella rankannut joukkueita, kuten jo useampia vuosia olen tehnyt.

Mielenkiintoinen tapa tehdä tilastoanalyysi. Olen kiinnostunut kaikista tavoista ymmärtää jääkiekkoa. Pidän tuota lähinnä suuntaa-antavana, koska kysymys on joukkuepelistä, jossa joukkue on aina yksilöitä tärkeämpi. Miten analyysisi toimi esimerkiksi kahtena edelliskautena?

Tämä kausi ei ole vielä nähnyt alkuakaan, kuukauden päästä nähdään ensimmäiset sekavat pelit :)
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ässien joukkue on valmis. Arvioisin ilman värilaseja, että mahdollisuuksia on parantaa sijoitusta viime kaudesta
Arvioin myös itse (ilman värilaseja) että mahdollisuuksia huonontaa sijoitusta viime kaudesta ei ole.

Ja vaikka Lukkoon tulisi sateentekijä ykkössentteriksi, niin kyllä itse rankkaisin Lukon silti heti Tappara-Kärpät-Ilves -kolmikon jälkeen. Tällä hetkellä sijat 5-6 näkisin ihan realistisena.

Ja Lukon tavoite on olla top4 joka kausi, se ei välttämättä tarkoita että siihen joka kausi päästään, mutta pelaajamateriaali ja muut seikat pitäisi olla sillä tasolla että se on realistisesti mahdollista joka kausi.

Tapparalla esim tavoitteet korkeammalla, mutta edelliskaudella olivat neljäs, eikä se silti valtava epäonnistuminen ole. Sama asia nyt Ilveksen suhteen, 2020-2021 olivat sääleissä, eikä se silti ole mikään valtava epäonnistuminen ja osoitus siitä että strategia kusee. Välillä sattuu asioita ja hommat menee miten menee, mutta pitkällä aikavälillä asiat tasoittuvat. Eli yksi huonompi kausi ei vielä tuhoa kaikkea.

Eri asia on sitten jos vaikka neljän kauden sijoitukset olisivat 15., 9., 12. ja 15. niin se antaa kuvaa että organisaatiossa ei kaikki ole ihan hyvin. Kyseinen esimerkki otettu ihan sattumalta, en katsonut edes mikä joukkue kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Arvioin myös itse (ilman värilaseja) että mahdollisuuksia huonontaa sijoitusta viime kaudesta ei ole.

Hauskassa viisastelussasi et ottanut huomioon samoissa pysymistä. Itse ajattelin kerrankin lähteä optimismin kautta eli sijoitusta lähdetään tällä porukalla parannetaan, eikä jäädä samoille jumbosijoille.
 

Joseph

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pikaisella mutu-vertailulla laittaisin itse näin (kouluarvosana-asteikolla 4-10)

Valmennus:
HPK 9
TPS 9,5

Maalivahdit:
HPK 9+
TPS 9

Puolustus:
HPK 8+
TPS 7,5

Keskushyökkääjät:
HPK 7
TPS 9


Laitahyökkääjät:
HPK 8,5
TPS 8

Yht.
HPK 42/50
TPS 43/50

Eli aika tasoissa mennään.
Olen hieman eri mieltä puolustuksesta ja keskushyökkääjistä. Tai etenkin jälkimmäisestä.

TPS:n keskikaista ei kyllä hyvällä tahdollakaan ansaitse tällä hetkellä kouluarvosanaa 9. Mielestäni Tepsi tarvitsee Ilomäen, Intosen ja Jasun tueksi yhden laadukkaan (kahden suunnan) sentterin. Ilomäki tehnee hyvän kasan pisteitä, ja Intosen seuraava steppi voi olla tuloillaan. Yhden joonaskemppaisen mentävä aukko keskikaistalla kuitenkin on, mutta se on ilmeisesti ollutkin jo pidemmän aikaa hankintalistalla. Muutama isompi kala on uinut ohi verkoista, jännityksellä odotetaan minkätasoinen seppä sieltä lopulta haaviin tarttuu. En laskisi kuitenkaan sen varaan, että Ilomäki & Intonen kaksikko on valmis kantamaan joukkoja illasta toiseen sillä tasolla, mitä ykkössentterin statuksen pelaajalta mielestäni vaadittaisiin.

TPS:n puolustuksen suhteen olen vastaavasti erittäinkin luottavainen ja innoissani, millaiseksi kaikki käytössä oleva potentiaali realisoituu. Seuraavan kahden kauden aikana kasassa voi olla melkoinen tykkitason paketti, kaiken mennessä nappiin. Arvioin kokonaistasoa ehkä liiankin voimakkaasti potentiaalin näkökulmasta, mutta Ahokkaan sapluunassa operoidessa en osaa olla huolissani. Myönnän, että uhkakuvana alakerrassa voi olla pientä kokemusvajetta, mutta tässä kohtaa näen kokonaisuuden vähintäänkin hyvänä, vertaillessa suurimpiin kilpailijoihin. Arell, Anttalainen ja Rafkin hyviä liigatason puolustavia puolustajia. Pulli näytti jo keväällä suoriutuvansa hienosti roolistaan, ja Allen näyttäisi tällä hetkellä olevan ok-tason paikkaaja.

Kivihalme on jo näyttänyt tasonsa kiekollisena puolustajana. Uskon nähdyn perusteella Tuomiston ottavan isoakin roolia kokoonpanossa alusta alkaen, ylivoimaa myöten. Suomi/Kiviharju/(+ Lehtonen) ovat todella potentiaalisia ja uniikkeja pelimiehiä vakiinnuttamaan paikkansa kokoonpanossa, ja etenkin kahden ensiksi mainitun läpilyönti on vain ajan kysymys. Heidän varaansa ei kuitenkaan ole vielä liikaa laskettu, kun kausi pyörähtää käyntiin.

Puhtaasti materiaalin puolesta pakisto ei ole tietenkään top-3 joukkueiden tasoa, mutta ylemmän keskikastin kamppailussa kestää kyllä vertailua. Näkemys tuohon antamaasi arvosanaan 7,5 ei ole suuri, mutta ainakaan se ei ole 1,5 yksikköä heikompi osa-alue, kuin joukkueen keskikaista. Kentällä nähdään ainakin hyvin liikkuva ja fyysinen pakisto, joka lienee hyvää jatkumoa siihen suuntaan, millaista kiekkoa Ahokkaan odotin Turkuun saapuessaan pelitapaa vievän. Eli kevään Ilves-sarjan kaltaiseen kiekolliseen ja aktiiviseen suuntaan. Vaikkakin viime kaudella Ahokkaan TPS profiloitui hieman toisennäköisenä joukkueena, kun runkosarjassa näemmä keskityttiin ensisijaisesti laittamaan puolustusalueen puolustuspeliä kuntoon.

"Analyysini" ehkä hieman karkasi turhan pitkälle, mutta ajattelin antaa ketjuun hieman omaa näkemystä siitä, kun ei kovin yksityiskohtaisesti täällä olla Tepsin alakerrasta puhuttu.

Tältä lopullinen kokoonpano kuitenkin mahdollisesti kutankuinkin näyttää:

Anttalainen - Kivihalme
Arell - Tuomisto
Pulli - Rafkin
+Suomi, Kiviharju, Allen, Lehtonen
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Ässät nostin ylempään koriin, vahvistuksen myötä. Pienet on marginaalit.
Kyllä myös omissa silmissä Ässien pisteet ja uskottavuus nousi reippaasti omissa silmissä kolmen viimeisimmän vahvistuksen myötä. Toivottavasti tulee värikäs kausi komeilla paidoilla höystettynä. Maalivahtiosasto on kunnossa ja Karrikin pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä. Heimosalmet, määtät ja hämeenahot saavat yrittää läpimurtoa osana playoff-paikasta taistelevaa kokonaisuutta..
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ässien joukkue on valmis. Arvioisin ilman värilaseja, että mahdollisuuksia on parantaa sijoitusta viime kaudesta

Erholtz - Järvinen - Barach
Joensuu - Graber - Rohdin
Talaja - Turgeon - Ruuttu
Appelgren - Myllymaa - Viitala
Aaltonen

Määttä - Phillips
McCoshen - Heimosalmi
Sevänen - Laakso
Matinpalo

Rubin - Korhonen

En olisi uskonut, että Ässät saa näin kovan ryhmän jalkeille. Pitkästä aikaa näyttää siltä, että Porissa tekemisessä on punainen lanka ja Isomäessä voi näyttäytyä yleisöä kiinnostava sekä ennen kaikkea viihdyttävä joukkue. Toivottavasti homma lähtee toimimaan heti alusta!
No kyllähän tässä nyt näin jäävinä porilaisenakin uskaltaa sanoa, että tilanne on päivittynyt siltä osin, että Ässien "mestaruus" ei ole enää kympinsakkiin selviäminen. Vaan "mestaruus" on se, että Ässät on mukana puolivälierissä ja kaatuu siellä sitten saappaat jalassa (jos kaatuakseen on, mutta ei nyt sentään mistään mitalipeleistä aleta keulimaan). Tässä kuitenkin on ollut se yleinen konsensus, että alkava kausi on jälleen Ässille sellainen porilaisen kiekkoilun uskottavuuden palauttamisen kausi, ja kaudella 23-24 pelattaisiin sitten jonkinasteisesta menestyksestä. Mutta siitä jonkinasteisesta menestyksestä pelataankin nyt sitten jo tällä kaudella..
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Mielenkiintoinen tapa tehdä tilastoanalyysi. Olen kiinnostunut kaikista tavoista ymmärtää jääkiekkoa. Pidän tuota lähinnä suuntaa-antavana, koska kysymys on joukkuepelistä, jossa joukkue on aina yksilöitä tärkeämpi. Miten analyysisi toimi esimerkiksi kahtena edelliskautena?

Tämä kausi ei ole vielä nähnyt alkuakaan, kuukauden päästä nähdään ensimmäiset sekavat pelit :)

Ehdottomasti suuntaa antavaa tilastotietoa se lähinnä on. Arvioin pelaajat fyysisien ominaisuuksien, puolustusosaamisen ja hyökkäysosaamisen lisäksi "potentiaalilla", jota tietysti ei ole koskaan helppoa määrittää. Toistaiseksi tilastojen avulla on saanut kyllä luotua pitkälti oikeaan suuntaan ohjanneen kuvan, mutta kuten mainitsitkin, joukkuepelissä tilastot ovat vain osa arvoitusta.

Tästä voi lukea jatkoanalyysiä viime kauden analyyseihin:
Osa 1
Osa 2
Osa 3
Osa 4
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös