Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2021–2022

  • 998 442
  • 4 476

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kyllä minä painotan tänä vuonna tuolla kärjen osalta ehkä eniten sitä urheilullista jatkuvuutta. Jos nyt nähdään Kärpät, Tappara, TPS, HIFK ja Lukko paperilla olevan se Top5 niin Tappara on ainut kenellä pysyy Tapola penkin takana.

Viime kausi oli Tapolalle vaikea, mutta näytti kyllä sitkeydellään sen että on huippuluokan koutsi edelleen. Mielestäni Tapparan rosteri ei lopulta ollut hirveän kova lähinnä sitä kautta että isoja nimiä oli pois
ja osa pelasi alle tason. Lisäksi joukkueen ympärillä oli muutakin ylimääräistä turbulenssia. Kaikella kunnioituksella mutta jos kärkiäijä on Levtchi (kirjootettiinko näin?) niin ei Tappara ollut läpi rosterin sillä tasolla kuin se on ollut aiemmin viime kausina. Mikäli hankinnat onnistuu niin Tapola peluuttaa sitä voittavaa tapparahokia kyllä ensi kaudellakin. Uusi halli vielä takaa sen että panoksia ei nyt pihistellä ja paineita tää kaveri osaa kantaa, vaikka henk koht omasta mielestä onkin ämmämäinen itkijä, mutta osaa kyllä voittaa.

Lopuilla onkin sitten tavallaan ihan uudet tuulet.

Ville Peltonen ja IFK, täähän on jo valmiiksi kirjoitettu menestys, mutta kyllä tuossakin valmennuksen suhteen suuremman riskin näkee kuin Tapparassa. Ville on hyvä ja nouseva valmentaja joka tuo mukanaan itselleen tutun tiimin. Silti se kaikki paine ja eka kausi Nordiksella aiheuttaa kysymysmerkkejä. Ihan tajuttoman kova seppä, mutta onhan hän nyt myöskin siinä kaikkein pahimmassa paikassa jossa voi olla. Mikäli homma sakkaa niin lumipallo pyörii äkkiä väärän suuntaan.

Ahokkaan Tepsissä on pohjat kunnossa. Tuntuu jopa hieman oudolta sanoa näin pari vuotta sitten sekaisin olevasta organisaatiosta. Fakta on kuitenkin se että Ahokas pääsee hyvään pöytään. Mies on koutsirintamalla valtakunnan kuumin nimi ja omaa näyttöä myös valmentaa voittavaa turnauslätkää, joten menestystä voidaan odottaa heti. On myös hyvin pelaajalähtöinen valmentaja kuten edeltäjänsä. Jatkumoa sapluunassa siis löytyy. Tämän lisäksi joukkueen runko on nuori ja nälkäinen viime kevään hopeasta ja hyvin kasattu vahva nippu. Aina on kuitenkin riskinsä siitä että uusi sheriffi ei saa aivan haluamaansa lähtöä.

Raumalla on samoin taustat kunnossa ja jatkumoa löytyy. Näkisin kuitenkin omien näkemyksien suhteen Virran ja Virtasen olevan pelitavallisesti melko erilaisia koutseja. En näe jatkumoa edelliseen kauteen tässä suhteessa niin vahvana kuin Turussa. Tämän lisäksi mestaruuden uusiminen on tunnetusti vaikeaa. Vahva joukkue, mutta isot muutokset hyvin pitkälti Virtaan henkilöityneessä joukkueessa juuri penkin takana + mestaruuskrapula pakottaa minun tiputtamaan Lukon tällä erää tähän neloseksi.

Viimeisenä tulee Kärpät. Viisikon ylivoimaisesti suurin kysymysmerkki penkin takana. Joukkue totutun vahva ja resurssit ja taustat kunnossa. En kuitenkaan pysty näkemään ennakolta kovempia menestysaineksia kuin muilla top5 sakissa on.

Järjestys muokkautui siis näin.

Tappara
HIFK
TPS
Lukko
Kärpät

Yksittäisten pelaajien onnistumiset keinuttaa venettä äkkiä, mutta jos nyt lähtökohtaisesti arvioidaan tilannetta valmennuksen ja urheilujohdon kautta niin odotukseni ovat nämä. Siinä mielessä voidaan osoittaa tasokasta kautta että tällä viisikolla on rehellisesti pitkästä aikaa kaikilla samaan aikaan todella hyvin seuran urheilullinen puoli kunnossa. Ei näin ole ollut varmasti koskaan.

Lisäys.
Mielestäni kuvastaa hyvin sitä tilannetta että kaikille tästä viisikosta muu kuin finaalipaikka olisi varmasti pettymys, mutta fakta on kuitenkin se ettei sinne mahdu kuin kaksi. Välierissä on siis kaikkien oltava ja jos ennakolta pitäisi miettiä mikä joukkue ei sinne yllä niin sanoisin Kärpät. Mikäli kuitenkin joku näistä on ulkona suorasta poffipaikasta, voidaan puhua jo suuresta pettymyksestä ja jonkun pienen on tarvinnut yllättää. Näin on kuitenkin aina ollut ja on luultavasti ensi kaudellakin, mutta kyllä minusta silti kertoimet on sen puolella että pitkästä aikaa isot tulevat olemaan kaikki todella isoja.
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Yksi valmentaja on debytantti. Hän tuntee seuran. Hän on imenyt oppia parhailta. Hänellä on loistava apuvalmentajisto tukenaan. Hänen tasonsa ei ole arvoitus, ei ainakaan mainittavalla tasolla.

Komeasti ohitetaan esim se fakta, että viime kaudella Mikkola vastasi kakkosvalmentajana Kärppien yv-pelaamisesta. Ja se osa-alue floppasi ihan totaalisesti, vaikka oli heittää ykkösylivoimaan ihan Liigan ykkösnimiä. Kärpät teki kaudella 30 yv-maalia, Liigan huonoin joukkue 29 ja Liigan parhaat 50+.

Olen samaa mieltä Torson kanssa siitä, että Mikkolan taso ei ole arvoitus - jokainen näkee selvästi, ettei nyt paljoa kannata odottaa
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Alkaa usko Ilveksenkin nuoriin palaamaan, kun luin täältä, että 15 otteluun 0+4 tehot tehnyt puolustaja on ennakkoon selvästi liigaan kiekollinen kärkipuolustaja ja 36 peliin kuusi tehopistettä tehnyt pelaaja on laadukas kolmossentteri.

Se on se routasydän. Jos nuo olisi siirtyneet täksi kaudeksi Tampereelle, ei Torso hehkuttaisi kumpaakaan
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se on se routasydän. Jos nuo olisi siirtyneet täksi kaudeksi Tampereelle, ei Torso hehkuttaisi kumpaakaan
Älä laita sanoja suuhun. Tuollainen on moukkamaista. Hehkuttaisin takuuvarmasti Topi Niemelää, vaikka hän pelaisi toisessa liigaseurassa, eikä sellainen ihme muuten kaukana ollutkaan. Jos Lukko olisi Niemelän saanut, Grégoire tuskin olisi jatkanut Raumalla. Mitä Aatu Rätyyn tulee, niin en häntä ole erityisesti hehkuttanut. Kolmosketjuun maltillisesti asetellut. Toki potentiaali lienee tiedossa ympäri maailman.

Edit. Yleisellä tasolla totean, että on kyllä ahdasmielistä ja herkkähipiäistä porukkaa tällä palstalla kovin paljon. Maltillinen keskistelun avaus ja osalla heti sieraimet herneitä täynnä. Hellettä pukkaa pohjoisessakin. Mukava kesä.
 
Viimeksi muokattu:

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Lukko olisi Niemelän saanut, Grégoire tuskin olisi jatkanut Raumalla.

Tämä nyt on ihan 110% paskapuhetta. Grégoire saapui 1+1 muotoisella sopimuksella Raumalle ja ei ollut kahta sanaa siitä, että haluttiinko miehen jatkavan. Pelasi niin hyvin, että sopimusta yritettiin jopa ostaa ulos isolla rahalla.

Niemelän saapuminen tai saapumattomuus ei liity mitenkään Grégoiren jatkoihin. Muutenkin tämä ylläoleva väite on, ellei nyt ihan pähkähullu, niin vähintään hyvin outo.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä nyt on ihan 110% paskapuhetta. Grégoire saapui 1+1 muotoisella sopimuksella Raumalle ja ei ollut kahta sanaa siitä, että haluttiinko miehen jatkavan. Pelasi niin hyvin, että sopimusta yritettiin jopa ostaa ulos isolla rahalla.

Niemelän saapuminen tai saapumattomuus ei liity mitenkään Grégoiren jatkoihin. Muutenkin tämä ylläoleva väite on, ellei nyt ihan pähkähullu, niin vähintään hyvin outo.
Niin, Niemelästä käytiin kauppaa talvella. Lukko oli isolla rahalla perässä. Olikohan Lukko vielä tuolloin satavarmasti pitämässä Grégoirea?

Aika aggressiivinen tapa sinulla vastailla minulle.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, Niemelästä käytiin kauppaa talvella. Lukko oli isolla rahalla perässä.

Onko sinulla nyt jotain faktatietoa tästä asiasta? Siis jotain ihan konkreettista tietoa, että Lukko on isolla rahalla ollut Niemelän perässä?

Huhua kuului, että Lukko oli - kuten lähes kaikki muutkin seurat - Niemelän perässä, mutta Grégoireen Niemelä ei liity mitenkään. Miten ihmeessä se sinun mielestä edes voisi liittyä Grégoiren jatkoihin?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmillista, että ihan vielä tähän aikaan ei viitsi sihauttaa, täytyy seurata ensi kauden mestaruusmittelöä vielä jäätelön voimalla.

Turussa on pitkästä aikaa jotain tolkkua touhussa, kuuluuko suurin kiitos Raipelle? Kaiken paskan ja menestymättömyyden ansaitsitte, mutta nyt näyttäisi kelloon viriteltävän eri ääntä. Kaikenkaikkiaan tuleva kausi näyttää mielenkiintoiselta ja kärjen osalta paperilla tasaiselta näin heinäkuun alussa. Tapparan osalta olen tyytyväisenä nyökkäillyt puolustukseen tehtyjä muutoksia, joissa verkkaisempia ja virhealttiimpia yksilöitä on korvattu pelaajilla, joilla on annettavaa molemmissa päissä. Myös Rantakari oli Kemiläisen korvaajaksi varmasti parasta saatavilla olevaa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sama rooli? Siis Niemelä olisi Lukossa ykkösylivoiman moottori ja kiekollinen pakki numero uno?

Älä viitti. Ihan oikeasti.
Tuo rooli sillä Kärpissä lähtökohtaisesti on, silti piti maksaa hurja palkankorotus. Kertoo tilanteesta. Ihmettelen, miten varjoissa Niemelä on päässyt sinultakin liitämään. Tässä tullaan voimasuhdearvion melkein tärkeimpään osaan. Tärkeää on nähdä pelaajien urasuuntia ja hahmottaa todennäköistä pelaajapolkua. En tiedä, ennakoiko kukaan esimerkiksi Rooban tykkikautta, en minä ainakaan. Ei pelaajat ole onnistumisensa suhteen täysin stabiileja, edes varttuneemmat.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä nyt on ihan 110% paskapuhetta. Grégoire saapui 1+1 muotoisella sopimuksella Raumalle ja ei ollut kahta sanaa siitä, että haluttiinko miehen jatkavan. Pelasi niin hyvin, että sopimusta yritettiin jopa ostaa ulos isolla rahalla.
Minulle oli uusi tieto, että Grégoiren sopimusta yritettiin ostaa ulos isolla rahalla. Tuohan voi selittää vielä lisää Lukon halua hankkia Niemelä. Isot rahat olisi tulossa, jos saataisiin sopiva paikkaaja. Sehän voisi olla nuorten MM-kisojen paras puolustaja Topi Niemelä. Kutitellaampa sitä, josko onnistuisi. Paikkaisi Grégoiren mukavasti. No joo, tämä tällaista arvailua.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tuo rooli sillä Kärpissä lähtökohtaisesti on, silti piti maksaa hurja palkankorotus. Kertoo tilanteesta. Ihmettelen, miten varjoissa Niemelä on päässyt sinultakin liitämään. Tässä tullaan voimasuhdearvion melkein tärkeimpään osaan. Tärkeää on nähdä pelaajien urasuuntia ja hahmottaa todennäköistä pelaajapolkua. En tiedä, ennakoiko kukaan esimerkiksi Rooban tykkikautta, en minä ainakaan. Ei pelaajat ole onnistumisensa suhteen täysin stabiileja, edes varttuneemmat.
Tässä ollaan oikeastaan siinä ongelman ytimessä minkä vuoksi monet ovat tällä palstalla kyllästyneet sinun juttuihisi. Näet kehityskaaren Kärppä-pelaajien kannalta kovin ruusuisena ja muiden osalta ennemmin risuisena.
 

raipe1993

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sharks
Tuo rooli sillä Kärpissä lähtökohtaisesti on, silti piti maksaa hurja palkankorotus. Kertoo tilanteesta. Ihmettelen, miten varjoissa Niemelä on päässyt sinultakin liitämään. Tässä tullaan voimasuhdearvion melkein tärkeimpään osaan. Tärkeää on nähdä pelaajien urasuuntia ja hahmottaa todennäköistä pelaajapolkua. En tiedä, ennakoiko kukaan esimerkiksi Rooban tykkikautta, en minä ainakaan. Ei pelaajat ole onnistumisensa suhteen täysin stabiileja, edes varttuneemmat.
Ainahan näitä Rooban kaltaisia tasonnostoja nähdään näissä häntäpään joukkueissa. Pelaaja, joka saa rajattomasti vastuuta häviävässä joukkueessa ja saa pelata ilman vastuuta menestyksestä. Hirveän suurta merkitystä näillä ei voimasuhdearvioiden kannalta ole.

Toisaalta olisi mielenkiintoista kuulla miten T.Niemelä eroaa esimerkiksi Emil Virosta niin paljon, että on ensi kaudella kiekollinen tähtipakki tähän sarjaan, mutta Emil Viro ei. Onko tähän jotain ihan oikeaakin perustelua, eikä pelkkää mutu tuntumaa. Millään tilastolla en tätä pystyisi kääntämään Niemelän eroksi ainakaan radikaalisti. Tähän eivät myöskään scoutit ole rapakon takana pystyneet, jos varausvuoroja vertaillaan.

Sarjassa on aiempina vuosina ollut kolme joukkuetta selvästi muita isommalla pelaajabudjetilla, joten niistä yhden veikkaaminen joka vuosi kärkeen antaa aika suuret todennäköisyydet osua oikeaan, tai ainakin lähelle sitä.

Vähän sama kun löisi aina Cityä valioliigan mestariksi. Voittajakandidaatteja on 4 ja valitaan niistä suurimmalla budjetilla operoiva muusta välittämättä. Keskimäärin aika usein osun oikeaan, välillä tulee totaali huteja (Leicesterin mestaruus), mutta eihän niitä kukaan muista kun 1/2 olen aikalailla maalissa.

Onneksi Tepsin ja Lukon nousu on sähköistänyt liigan tekemistä ja nyt noita kärkijoukkueita on jo viisi. Mielenkiintoisimpia kausia tiedossa pitkään aikaan näin ennakkoon.

Myös Kalpa, Pelicans ja Ilves ovat koonneet ihan kohtuulliset niput. Näillä myös valmennus jatkaa toisin kuin kärjellä pl Tappara, joka lähtökohtaisesti on tämän vuoksi omissa papereissani suurin suosikki.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Okei. Se, että kirjoitin debyyttivalmentaja, oli uhkakuva. Niin se vaan meinaa aina olla. Poikkeuksena Manner. Mannerin tiesin niin hyvin, että häneen luotin täysin ja syystä. Ei minulla Mikkolasta täyttä varmuutta ole, vaikka hyviä merkkejä on paljon nähtävissä. Noita hyviä merkkiä kirjoitin pikkaisen nähtäville toisen näkökulman esiintuomiseksi uhkakuvan vierelle. Mielenkiintoista on nähdä, miten Mikkola onnistuu.

Tapolan meriitit tunnistin ja tunnustan. Samoin halusin nostaa esille hänen epävarman viime kauden. Mielenkiinnosta on nähdä, miten Tapola onnistuu.

Peltosen totesin olevan minulle mieleinen valinta ja uskoin hänen voivan ollajopa napakymppi valinta. En tiedä hänestä tarpeeksi, siksi epävarmuus. Minua saa sivistää. Mielenkiintoista on nähdä, miten Peltonen onnistuu.
Näinhän se on et depyyttivalmentaja on aina kysymysmerkki.
Ne ketkä on ite pelannut joukkue pelejä tietää et valmentajan suurin este menestykseen on saada myytyä juttunsa pelaajille vain siten on mahdollista saavuttaa jotain.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@McTorso

Lukko olisi satavarmasti tehnyt jatkosopimuksen Gregoiren kanssa, vaikka joukkueeseen olisi saapunut viisi Topi Niemelää. Niemelä olisi lähtökohtaisesti tullut Gregoiren jättämään aukkoon, kun tämän rooli on kasvamassa Pressin minuuteille.

Kun Lukko ei saanut houkuteltua Niemelää Raumalle niin Kalle teki jatkosopimuksen Vili Laitiselle. Etsinnässä on edelleen yksi kärkipakki.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta olisi mielenkiintoista kuulla miten T.Niemelä eroaa esimerkiksi Emil Virosta niin paljon, että on ensi kaudella kiekollinen tähtipakki tähän sarjaan, mutta Emil Viro ei.
Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, missä minä olen noin väittänyt. Viroa olen lähinnä vain kehunut viime keväänä, kun hänen pelaamiseensa paremmin tutustuin. Mielenkiintoista on nähdä, minkälaisen kauden suhteessa toisiinsa Niemelä ja Viro vetävät. Viro on kokonaisvaltaisempi, mutta taitopuoli menee Niemelälle.

Tässä tämä haaste on, kun kehun Kärppien pelaajaa, minun pitäisi muistaa samaan viestiin kehua jokaisesta joukkueesta joku, ettei tule tällaisia erikoisia väärinkäsityksiä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tekstisi nimimerkkiini liittyen ei ollut rehellinen. Siltä osin kysymykseni oli retorinen. Kyselin sinulta näkemystä liittyen teidän tuoreeseen päävalmentajaan Ville Peltoseen. Ajattelin, että tietäisit asiasta minua enemmän.
Miten kellään voisi edes olla mitään varmaa tietoa ja näkemystä päävalmentaja Ville Peltoseen ja hänen suoriutumiseen Liigassa? Hitti, huti tai ”ok-mallin tapaus”(kuten Pikkarainen). Kaikki mahdollista.

Päivittäisessä tekemisessä tulee olemaan kova vaatimustaso. Se on varmaa kaikille jotka yhtään mitään herrasta tietävät. Yhtäsuurimerkkejä siitäkään ei vielä voi vetää suuntaan eikä toiseen. Tiedät sen varmasti varsin hyvin.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei nähdäkseni löydy.
Puolustus on ihan ok, mutta kehittymisen varaa sieltä ei löydy.
Hyökkäyksessä on laajuutta, mutta satavuotiasta Pyörälää lukuunottamatta ovat enimmäkseen sellaisia hyvän päivän mielialapelaajia.
Kuka vetää työhaalarit päälle, kun marraskuisena tiistaina Lappeenrannassa ei peli kulje?
Kyllä niillä aina nimenomaan siellä Lappeenrannassa peli kulkee. Valitettavasti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten kellään voisi edes olla mitään varmaa tietoa ja näkemystä päävalmentaja Ville Peltoseen ja hänen suoriutumiseen Liigassa? Hitti, huti tai ”ok-mallin tapaus”(kuten Pikkarainen). Kaikki mahdollista.

Päivittäisessä tekemisessä tulee olemaan kova vaatimustaso. Se on varmaa kaikille jotka yhtään mitään herrasta tietävät. Yhtäsuurimerkkejä siitäkään ei vielä voi vetää suuntaan eikä toiseen. Tiedät sen varmasti varsin hyvin.
Niinpä, ei voi sanoa varmuutta. Uskon kuitenkin, että täällä on nimimerkkejä, jotka tietävät Peltosesta muutakin kuin kovan vaatimustason. Vaikken pelikirja-asiantuntija olekaan, olisi mukava kuulla, miten Peltonen pelin näkee. Minkälainen ihmisjohtaja hän on? Minkälainen roolitus HIFK:n valmennuksella?
 

raipe1993

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sharks
Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, missä minä olen noin väittänyt. Viroa olen lähinnä vain kehunut viime keväänä, kun hänen pelaamiseensa paremmin tutustuin. Mielenkiintoista on nähdä, minkälaisen kauden suhteessa toisiinsa Niemelä ja Viro vetävät. Viro on kokonaisvaltaisempi, mutta taitopuoli menee Niemelälle.

Tässä tämä haaste on, kun kehun Kärppien pelaajaa, minun pitäisi muistaa samaan viestiin kehua jokaisesta joukkueesta joku, ettei tule tällaisia erikoisia väärinkäsityksiä.
Kirjoitit kuitenkin, että Kärppien top 4puolustus on taidoiltaan muihin verrattuna ylivertainen. Kerroit sen olevan myös TPS:ää edellä, niin ajattelin, että Tepsin kolmospariin sijoitettu Viro ei silloin voi papereissasi olla mitenkään Niemelän veroinen puolustaja. Pahoittelut tästä.

Onkohan mielipiteesi puolustuksen arvioihin liittyen vaihtunut viime kauteen? Olit silloin kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että Kärppien laajuus ja liigaa pelaavaan kykenevien pelaajien määrä tekee puolustuksesta kovemman kuin muiden puolustus. Nyt kun tilanne on toisin päin, olet sitä mieltä, että 5-8 pakeilla ei pitäisi olla voimasuhdearvioiden kanssa juurikaan tekemistä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kirjoitit kuitenkin, että Kärppien top 4puolustus on taidoiltaan muihin verrattuna ylivertainen.
En kirjoittanut noin. Lainaan tuohon alle, mitä kirjoitin. Voinet lukea sen uudestaan ja kertoa minulle, missä kohtaa vertailen Viroa ja Niemelää sekä missä kohtaa kirjoitan Kärppien TOP4 puolustuksen olevan taidoiltaan ylivertainen.
Kärppien kärkiosaaminen puolustuksessa on mielestäni vailla vertaa. Ohtamaa on liian hyvä tähän sarjaan, kuten tiedämme. Topi Niemelä on liigan kärkikastia kiekollisessa roolissa niin kyvyiltään kuin palkaltaan ja potentiaali on valtava. Eikä tämä nyt ole pelkästään oman suosimista. Viime kauden nuorten MM-kisojen paras pakki kuitenkin. Muutkin tykkäävät siis. Byströmin Liigaan jääminen oli häkellyttävä yllätys. Tuo on tappava kolmikko.
Olit silloin kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että Kärppien laajuus ja liigaa pelaavaan kykenevien pelaajien määrä tekee puolustuksesta kovemman kuin muiden puolustus.
Kärppien pakkien laajuus oli viime kaudella häkellyttävä. Tiivis korona kausi, niin tuollaisellakin on oma merkityksensä. Tärkeintä on kuitenkin kärkiosaaminen. Sen olen useasti vuosien aikana kertonut. Toki runkokin pitää olla kunnossa. Kärkiosaamisella tehdään minun mielestä se ratkaiseva ero.
 

raipe1993

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sharks
En kirjoittanut noin. Lainaan tuohon alle, mitä kirjoitin. Voinet lukea sen uudestaan ja kertoa minulle, missä kohtaa vertailen Viroa ja Niemelää sekä missä kohtaa kirjoitan Kärppien TOP4 puolustuksen olevan taidoiltaan ylivertainen.


Kärppien pakkien laajuus oli viime kaudella häkellyttävä. Tiivis korona kausi, niin tuollaisellakin on oma merkityksensä. Tärkeintä on kuitenkin kärkiosaaminen. Sen olen useasti vuosien aikana kertonut. Toki runkokin pitää olla kunnossa. Kärkiosaamisella tehdään minun mielestä se ratkaiseva ero.
Lainaamassasi kohdassa kirjoitat, että Kärppien puolustuksen kärkiosaaminen on vailla vertaa, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa, että se on muita joukkueita selvästi parempi. Vailla vertaa kun tarkoittaa sitä, että mikään vertailtava asia ei vertailussa pärjää kyseiselle asialle. Tämän kääntäminen muotoon ylivertainen, ei kyllä lähtökohtaisesti muuta sanomasi merkitystä juurikaan.

Kerroin myös mistä tuon Viro vertauksen päässäni kehitin, eli pitäisiköhän myös siellä suunnassa lukea viestini uudestaan.

Eli pakiston kärkiosaaminen ratkaisee siis sen sijoittumisen vertailussa, eikä kantasi muutu sattumalta aina Kärppien puolustuksen suuntaan suotuisaksi.

Kanssasi keskustelussa on se hauska puoli, että vastakirjoittajan pointti menee keskimäärin aina vastaamatta ohi, jos vain löydät jonkin sanamuodon, joka ei tarkalleen vastaa sanomaasi. Näin kirjoittelet kiertäen kehää vastaamatta kuitenkaan niihin ikävämpiin kysymyksiin lopulta ollenkaan.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todella hankala sanoa tässä vaiheessa ensi kaudesta mitään. Siellä on niin monella uusi valmentaja, joka on hyvin merkityksellinen asia. Hyvä valmentajakaan ei aina riitä, vaan joukkueen tulee olla yhtenäinen ja vaatimustaso tulee olla korkealla. Tietysti joukkue tulee olla myös oikein koottu ja jokaisen täytyy sisäistää oma roolinsa.

pelaajat on yksi, toki iso osa kuvaa, mutta jos edellä mainitut asiat ei ole kunnossa, ei siinä liigan kallein rosterikaan auta mestaruuteen.

Kyllähän sieltä nyt uskaltaa mielestäni sen 6 joukkuetta poimia, joista se ensi kauden mestari varmasti löytyy, mutta muuten on vaikea sanoa ainakaan itse tässä tarkemmin asiasta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@raipe1993 , kärjellä tarkoitin, kuten kirjoitin, Ohtamaan, Niemelän ja Byströmin osaamista. Ohtamaa on tuossa se ykkösheppa, joka nostaa Kärppien puolustuksen kärkiosaaamisen muilta saavuttamattomiin. Näin ollen tuo tappava kolmikko on vailla vertaa. Kun laajennamme katsetta pakkien hierarkiassa Mikko Niemelän kautta alaspäin, nousee muiden kärkijoukkueiden puolustuksen osakkeet suhteessa Kärppiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös