Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2021–2022

  • 999 014
  • 4 476

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Luulenpa, että kauden edetessä Topi Niemelä mainitsemaasi kastiin asetetaan. Siis oikeasti aivan huippu nuorimies, joka Ohtamaan vierellä pelaa kyllä perin varmasti erinomaisen kauden ja lähtee valtameren taakse kauden jälkeen. Ymmärrän, että tästä ollaan erimieltä. Se, että ihan järkevää valtavirrasta poikkeavaa ajatusta pidetään puusilmäisyytenä, on ahdasmielisyyttä. Haluan nyt sanoa, että tästä asiasta minulla on oikeasti tietämystä samoin kuin aikanaan Mannerin, Mäenalasen ja Leskisen kanssa. Tämä on kakun pala. Tulet huomaamaan.

Saanko vielä sulta niitä vankkoja perusteluita siitä, että miten Kärppien pakisto on näin paljon Tepsiä edellä? Eemil Viro on jopa potentiaalisempi nuori mies, kuin Niemelä. Lajunen on papereissani suunnilleen Ohtamaan tasoinen. Pieni edge Ohtamaalle. Byström - Eronen pari aika tasoissa. Muuten tanssitaankin aika lailla Tepsin pakiston mukaan mielestäni.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Lainaamassasi ainakin puhutaan puolustuksesta. Ja jos kauden aikana 29 vuotta täyttävä Teppo pitää laskea mukaan kehittymisvaraan, niin ei se nyt ihan kovin vahvaa kuvaa anna Kärppien puolustuksesta tästä näkökulmasta.
Puhuin Tepon viime kaudesta ja loukkaantumishuolista, en siitä, että mies enää 29-vuotiaana kehittyisi hirveästi pelaajana. Viime kausi meni loukkaantumisten takia pipariksi, mutta jos saa olla terveenä, niin potentiaalia on "kehittyä" (nostaa tasoaan what so ever) ja palata sille toissa kauden tasolleen, jolloin oli loistava 3.parin stay-at-home pakki. ----> Viime kaudesta on siis varaa kehittyä ja parantaa hurjasti. Taidoista ei jää kiinni, mutta loukit vaivasivat.

Toki tähän voidaan heittää jossittelut loukkaantumisherkistä pelaajista ja siitä, että ei ole takeita, että Teppo pysyy terveenä etc. mutta potentiaalia ja varaa parantaa viime kaudesta on. Ei ole pomminvarmaa todellakaan, mutta todennäköisempänä pidän, että Teppo saa terveenä olla tai sanotaan niin, että on varmaankin ainakin kesän aikana saanut paranneltua nuo viime kauden vammat. Uusi vammoja voi sitten kauden aikan toki tulla ja sitä rataa.

Tätä lähinnä tarkoitin "kehittymisvaralla" versus viime kausi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Saanko vielä sulta niitä vankkoja perusteluita siitä, että miten Kärppien pakisto on näin paljon Tepsiä edellä? Eemil Viro on jopa potentiaalisempi nuori mies, kuin Niemelä. Lajunen on papereissani suunnilleen Ohtamaan tasoinen. Pieni edge Ohtamaalle. Byström - Eronen pari aika tasoissa. Muuten tanssitaankin aika lailla Tepsin pakiston mukaan mielestäni.
En kai ole sanonut missään Kärppien pakiston olevan paljon Tepsiä edellä? Tepsin pakisto on kova, ei sitä käy kieltäminen. Minkä se TOP5-8 pakkien osalla voittaa, se TOP1-4 pakkien osalla häviää, siis verrattuna Kärppiin ja siis minun mielestäni. Minä painotan enemmän kärkiosaamista. Mutta joo, kovat pakistot molemmilla, enkä niitä järjestykseen tässä hetkessä osaa laittaa. Toivottavasti myöhemmin.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
En kai ole sanonut missään Kärppien pakiston olevan paljon Tepsiä edellä? Tepsin pakisto on kova, ei sitä käy kieltäminen. Minkä se TOP5-8 pakkien osalla voittaa, se TOP1-4 pakkien osalla häviää, siis verrattuna Kärppiin ja siis minun mielestäni. Minä painotan enemmän kärkiosaamista. Mutta joo, kovat pakistot molemmilla, enkä niitä järjestykseen tässä hetkessä osaa laittaa. Toivottavasti myöhemmin.

Odotan suunnattomalla innolla kumman saat laitettua papereissasi paremmaksi. Mahtaako tässä edes unta enää saada.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hauskin ketju pitkään aikaan. Vähissä oma anti tähän ketjuun. Tältä se nyt kuitenkin näyttää:

Tappara ja Kärpät vahvimmat mestariehdokkaat. Lukko, TPS ja Ilves mustina hevosina. Hifk on on taas kerran täysin ylivoimainen ryminäpronssiottelussa.

Saa ottaa talteen…
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien materiaali riittää kärkikahinoihin, jos laadukas ykkösveskari saadaan napattua. Puolustus on mielestäni yhden laatupelaajan liian vajaa. Teppo - Tiuraniemi -pari ei vakuuta: Tepolla todella rikkinäinen kausi alla, ja Tiuraniemi on vielä arvoitus. Taustalta puskee järkyttävän huono Ronkainen.

Mutta materiaaliakin tärkeämpi seikka on se, että millaista kiekkoa Lauri Mikkola peluuttaa. Sydämestäni toivon, että viime kauden mahalaskusta on opittu.

TPS tulee olemaan kova. Valmennus on todettu laadukkaaksi, puolustus on rautaa, mutta hyökkäys on ehkä hieman vajaa? Onko Hultsia kaavailtu kärkiketjuihin? Pelaako Sandberg laidassa, vai keskellä? Anyway, varmasti TOP-4 joukkue.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Minusta on helvetin huvittavaa, että Miihkali Tepon kaltainen nobody heilauttaisi voimasuhteita mihinkään suuntaan.
Vähissä ovat argumentit Oulun suunnalla, jos Teppoon joudutaan turvautumaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vannoin etten puutu @McTorso tekemisiin tässä ketjussa, mutta nyt on pakko kun laput silmillä kiljutaan yhtä totuutta. Otetaan siis esiin se ensi kauden todellinen nuori pakkinimi liigassa eli Niemelää, Puutiota, Viroa yms. (nämä ovat vielä kuulkaa paperia) vielä vuoden nuorempi Aleksi Heimosalmi. Teki 17-vuotiaana U20 sarjassa ja U18 MM-kisoissa hetkittäin jopa aivan mitä lystäsi (kisojen paras pakki).. liike ja kiekollinen peli sellaisella tasolla, että taivas on rajana

Heimosalmi ei tietenkään Ässien menestysmahdollisuuksia ensi kauden osalta yksilönä mihinkään heilauta, lisäksi kun täytti toukokuussa vasta 18v, niin on epäselvää pelaako esimerkiksi jo koko ensi kauden liigajoukkueessa. Mutta ihan vain yksittäisenä nimenä, että oikea junnu pääsee framille..
 
J

Just-Ice-Hockey

Kärkijoukkueiden valmennus kiinnostaa aina ja tällä kaudella tilanne on ehkäpä normaalia mielenkiintoisempi. Tapparan Tapola on meritoitunut mestarivalmentaja. Paluu Liigaan ei kuitenkaan ollut odotetun jämäkkä. Saa nähdä, mikä on miehen taso tälle päivää. Kärpät iskee pöytään debyyttivalmentajan. Siinä mielessä varman päälle veto kaikesta huolimatta, että Mikkolaa tutumpaa ei voi ollakaan. Tiedetään, mitä saadaan. On imenyt oppia alansa parhailta ja saa loistavan apuvalmentajaosaston tuekseen. HIFK:n Ville Peltonen on sellainen päävalmentajavalinta, joka lämmittää urheiluromantikon sydäntä. Mitä tasoon tulee, niin voi olla täysi kymppi tai jopa mustapekka.

Tää on ihan huikeeta. Yksi päävalmentaja on voittanut päävalmentajana kaksi Suomen mestaruutta viimeisen viiden vuoden sisällä. Hänen tasonsa on arvoitus.

Yksi valmentaja on toiminut päävalmentajana miesten tasolla. Hän on imenyt oppia niin pelaajana kuin valmentajana useammalta maajoukkuetason päävalmentajalta ja aloittanut valmennusuransa K. Jalosen apuvalmentajana. Hän tuntee edustamansa organisaation läpikotaisin, on jopa ollut isossa osassa organisaation muokkaamisessa ja kuntoon laittamisessa. Hän on saanut itse rakentaa oman valmennustiiminsä. Mukaan saatiin houkuteltua mm. valmentaja viime kauden SHL‐finalistista. Hänen tasonsa on arvoitus.

Yksi valmentaja on debytantti. Hän tuntee seuran. Hän on imenyt oppia parhailta. Hänellä on loistava apuvalmentajisto tukenaan. Hänen tasonsa ei ole arvoitus, ei ainakaan mainittavalla tasolla.

Kyllä jotkut vaan osaa muuttaa velatkin saataviksi, kun kyse on omasta suosikkijoukkueesta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta on helvetin huvittavaa, että Miihkali Tepon kaltainen nobody heilauttaisi voimasuhteita mihinkään suuntaan.
Vähissä ovat argumentit Oulun suunnalla, jos Teppoon joudutaan turvautumaan.
Samaa mieltä. Tepon ei todellakaan pidä näytellä suurta roolia tässä keskustelussa, ei sen enempää kuin minkään joukkueen 5-8 pakin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Provider , noinko sinä teet rehellisen tiivistelmän tekstistäni? Ota kantaa, keskustellaan. Peltonen kiinnostaa minua suuresti. Uskoin, että hän voi olla HIFK:n valmentajana täysi kymppi. Olen epävarma, kun en tiedä. Siksi huomio myös Mustasta Pekasta. Valaise minua, älä mene katkerien kerhoon.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Provider , noinko sinä teet rehellisen tiivistelmän tekstistäni? Ota kantaa, keskustellaan. Peltonen kiinnostaa minua suuresti. Uskoin, että hän voi olla HIFK:n valmentajana täysi kymppi. Olen epävarma, kun en tiedä. Siksi huomio myös Mustasta Pekasta. Valaise minua, älä mene katkerien kerhoon.
Tuon tiivistelmän voi moni allekirjoittaa. Tässä tiivistän sen vielä suppeammin:

Peltosessa sekä Tapolassa sinä näet uhkakuvia. Mikkolassa taas et.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Odotan suunnattomalla innolla kumman saat laitettua papereissasi paremmaksi. Mahtaako tässä edes unta enää saada.
Tämä se sinun tasosi on. Olen sen aiemminkin syrjäsilmällä huomannut. Vahvoja mielipiteitä. Heikkoja perusteluja. Olisin kyllä mielelläni keskustellut toisinkin.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tämä se sinun tasosi on. Olen sen aiemminkin syrjäsilmällä huomannut. Vahvoja mielipiteitä. Heikkoja perusteluja. Olisin kyllä mielelläni keskustellut toisinkin.

Kanssasi on täysin turha yrittää keskustella, kun et edes yritä olla objektiviinen. Kärpät on ykkönen jokaisessa asiassa ja joukkue täynnä helmiä. Päävalmentaja on tuleva messias, vaikka ei ole lyönyt minkäänlaisia näyttöjä pöytään. Ei tuollaisen henkilön kanssa voi yksinkertaisesti keskustella rakentavasti ja sen ovat kirjoitusten perusteella huomanneet muutkin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuon tiivistelmän voi moni allekirjoittaa. Tässä tiivistän sen vielä suppeammin:

Peltosessa sekä Tapolassa sinä näet uhkakuvia. Mikkolassa taas et.
Okei. Se, että kirjoitin debyyttivalmentaja, oli uhkakuva. Niin se vaan meinaa aina olla. Poikkeuksena Manner. Mannerin tiesin niin hyvin, että häneen luotin täysin ja syystä. Ei minulla Mikkolasta täyttä varmuutta ole, vaikka hyviä merkkejä on paljon nähtävissä. Noita hyviä merkkiä kirjoitin pikkaisen nähtäville toisen näkökulman esiintuomiseksi uhkakuvan vierelle. Mielenkiintoista on nähdä, miten Mikkola onnistuu.

Tapolan meriitit tunnistin ja tunnustan. Samoin halusin nostaa esille hänen epävarman viime kauden. Mielenkiinnosta on nähdä, miten Tapola onnistuu.

Peltosen totesin olevan minulle mieleinen valinta ja uskoin hänen voivan ollajopa napakymppi valinta. En tiedä hänestä tarpeeksi, siksi epävarmuus. Minua saa sivistää. Mielenkiintoista on nähdä, miten Peltonen onnistuu.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Mutta materiaaliakin tärkeämpi seikka on se, että millaista kiekkoa Lauri Mikkola peluuttaa. Sydämestäni toivon, että viime kauden mahalaskusta on opittu.
Tässä komppaan kyllä palstaveli @Huml71 täysillä. Itsekin tuli ruodittua nyt materiaalia ja pelaajistoa, mutta kyllä se suurin asia mihin Kärpissä kannattaa kiinnittää huomiota on pelitapa. Se on se asia mikä ratkaisee. Mikkola jo osoitti viime kauden lyhyellä stintillään heikohkolla materiaalilla, että menestyä voi, jos pelitapa on kunnossa. Se itsenikin kiinnostaa kaikkein eniten ensi kauden Kärpistä. Annetaanko tuolle pelaajistolle sekänoja ja mahdollisuus menestyä valmennuksen toimesta? Tältä kantilta katsottuna Mikkola on täysi kysymysmerkki, koska kukaan ei tiedä mitä tuleman pitää. Osaamista on varmasti karttunut jonkinkin verran mm. Mannerilta, mutta mitä peliä Mikkola peluuttaa, vai antaako makunsa pelin suhteen viedä? Jos antaa makunsa viedä ja on uppiniskainen, niin silloin kyyti on kylmää ja pelaajat eivät pelasta, hankittiin sinne sitten minkälaisia seppiä tahansa.

Minusta on helvetin huvittavaa, että Miihkali Tepon kaltainen nobody heilauttaisi voimasuhteita mihinkään suuntaan.
Vähissä ovat argumentit Oulun suunnalla, jos Teppoon joudutaan turvautumaan.
Kukaan ei varmaankaan mitään tällaista ole väittänytkään? On todettu lähinnä, että Tepolla on varaa parantaa viime kaudesta, voi täten olla hyvä 3.parin stay-at-home pakki ja ihan hyvä täydentävä palanen Kärppä-puolustuksessa, ei sen kummempaa. Ei tosiaan heilauta voimasuhteita suuntaan tai toiseen. Ei ole argumentit vähissä, eikä tarvita Teppoon turvautua Oulun suunnalla. Siellä on Kärpillä hyvä TOP4 kantamassa vastuuta, millä voi kauteen lähteä ja Teppo voi sitten sitten siellä taustalla onnistuessaan tarjota lisätyökalun tai sitten ei. Ihannetilanteessa toki lisähankinta tehdään tai sitten Teppo sekä Tiuraniemi lyövät läpi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tokihan @McTorso veikkaukset voi osua oikeaan. Noissa tuntuu vain aina olevan sama ongelma. Eli omat junnut vain kehittyy ja veteraanit eivät taannu. Sekä sitten taas vastaavasti muilla veteraanit senkun taantuu ja junnut polkee paikallaan.
Ei se nyt ihan noin ole mennyt. Kyllä sitä potentiaalia olen veikkaillut muillekin. Usein onnistuneesti, välillä karvaasti pettyen. Yksi iso hehkutukseni oli aikanaan JYPin Anttoni Honka. Pieleen meni. Saa nähdä, tapahtuuko myöhäisherätystä hänellä. Toki Kärpissä potentiaalia tunnistan eniten, koska Kärppien pelaajista tiedän eniten. Kuten todettua, Topi Niemelän huippukaudesta olen vakuuttunut. Aatu Räty pystyy nousemaan hyväksi liigapelaajaksi ja täyttää hyvin hänelle asetetut tavoitteet kolmossentterinä. Ammattilaisten tunnistamaa potentiaalia on enempäänkin. Tietäjät tietää Tuukka Tieksolan. Pelasi itsensä kannattajien sydämiin viime keväänä. Sebastian Ahomainen taituri. Aku Räty on nelosketjun oikea laita. Työmyyrä, luistelee hyvin ja omaa rapsakan laukauksen. Varmasti kova mies neloseen, mutta voi yltää suurempiinkin tekoihin. Rotaatiopelaajaksi kaavailtu Arttu Hyry on minun yllätysnosto Jari Sailion paikkaajaksi. Siinäpä nuo minun Kärppien potentiaalisten pelaajien nostot. Joku muu saa kirjoittaa Tiuranniemestä. Muutenhan potentiaalin ei juuri tarvi nojatakaan. Sen verran kova nippu kasassa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ei se nyt ihan noin ole mennyt. Kyllä sitä potentiaalia olen veikkaillut muillekin. Usein onnistuneesti, välillä karvaasti pettyen. Yksi iso hehkutukseni oli aikanaan JYPin Anttoni Honka. Pieleen meni. Saa nähdä, tapahtuuko myöhäisherätystä hänellä. Toki Kärpissä potentiaalia tunnistan eniten, koska Kärppien pelaajista tiedän eniten. Kuten todettua, Topi Niemelän huippukaudesta olen vakuuttunut. Aatu Räty pystyy nousemaan hyväksi liigapelaajaksi ja täyttää hyvin hänelle asetetut tavoitteet kolmossentterinä. Ammattilaisten tunnistamaa potentiaalia on enempäänkin. Tietäjät tietää Tuukka Tieksolan. Pelasi itsensä kannattajien sydämiin viime keväänä. Sebastian Ahomainen taituri. Aku Räty on nelosketjun oikea laita. Työmyyrä, luistelee hyvin ja omaa rapsakan laukauksen. Varmasti kova mies neloseen, mutta voi yltää suurempiinkin tekoihin. Rotaatiopelaajaksi kaavailtu Arttu Hyry on minun yllätysnosto Jari Sailion paikkaajaksi. Siinäpä nuo minun Kärppien potentiaalisten pelaajien nostot. Joku muu saa kirjoittaa Tiuranniemestä. Muutenhan potentiaalin ei juuri tarvi nojatakaan. Sen verran kova nippu kasassa.
Eli hyökkäyksessä Kärppien potentiaali realisoituu korkeintaan kolmosketjussa.
Eipä tuo nyt edelleenkään vakuuta etelän isoihin verrattuna.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli hyökkäyksessä Kärppien potentiaali realisoituu korkeintaan kolmosketjussa.
Eipä tuo nyt edelleenkään vakuuta etelän isoihin verrattuna.
Niin, ylemmissä ketjuissa pelaavat Mäenalanen, Leskinen, Wellmann, Bourke, Koblizek ja Aaltonen. Ihan tasonsa näyttäneet pelaajat.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samaa mieltä. Tepon ei todellakaan pidä näytellä suurta roolia tässä keskustelussa, ei sen enempää kuin minkään joukkueen 5-8 pakin.
Jos ihan todella mietitään joukkueiden kokoonpanoja, niin juurikin nuo kolmosnelos osaston väki vaikuttaa melko paljon. Sieltä melko varmasti haetaan se tarvittava ero niin runkosarjassa kuin kevään peleissä.

Eroja ei varsinaisesti meinaa löytyä top6 porukoiden kärkiporukoista mutta nuo alemmat ketjut sen eron monesti tekee. Keväällä sitten katsellaan jopa sen vitosen laiturin osaamista.
 

raipe1993

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Sharks
Makkara, hyttyset ja helteet eivät olekkaan vielä oikein saaneet kesäfiilikselle kun koko kesän olen pienessä mielessäni odotellut Torson paluuta ja vastakkaisten mielipiteiden rintamaa. Nyt taas kelpaa grillailla ja selailla palstaa.

Alkaa usko Ilveksenkin nuoriin palaamaan, kun luin täältä, että 15 otteluun 0+4 tehot tehnyt puolustaja on ennakkoon selvästi liigaan kiekollinen kärkipuolustaja ja 36 peliin kuusi tehopistettä tehnyt pelaaja on laadukas kolmossentteri.

Tässähän onkin ihan eri fiilis kun oma joukkue on ladattu täyteen näitä tulevia supertähtiä, joilla potentiaalia riittää.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Itse olen jo aikoja sitten siirtynyt siihen kannalle että @McTorso Kärppä-otannat ovat viekasta rapalaa, johon täällä jokainen tuntuu tarttuvan.

Ei tää oo niin vakavaa hei pojat.

Mitä voimasuhteisiin tulee, kehtaan sanoa että mikäli TPS ei menetä junnujaan P-Amerikkaan (uhan alla siis Pärssinen, Viro, Knazko), tässä on top-4 joukkue myös ensi kaudella. Puolustus on aivan saatanan kova. Kareejev on aika kova molari (sitä kakkosta tosin etsitään vielä). Hyökkäyksessä ollaan suht. hyvin korvattu menetykset, toki yhtä hyökkiä vielä haetaan ja ennen kaikkea, Korpikoski palaa kokoonpanoon.

Ahokas sanoi julkistamistilaisuudessaan että tulosta odotetaan heti ja kyllä sitä IMO tuolla kokoonpanolla sietää odottaakin. Uusi valmentaja tuo toki omat kiemuransa, mutta Ahokas lienee hieman potentiaalisempi kortti kuin nämä Kärppien kakkosvalmentajat jotka nostettu ykköseksi.

Vittu että on kivaa olla taas pitkästä aikaa siinä tilanteessa Tepsiläisenä että meitä pidetään kärkiseurana tulevaan kauteen. Mutta ehkä Pitsiturnaus palauttaa jo maan pinnalle. Tai sitten ei.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@McTorso Se todella oli rehellinen tiivistelmäni tekstistäsi. Ihailen asialle omistautuneisuuttasi suuresti. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan koe asiasta keskustelua kanssasi mielekkäänä, siinä määrin värittyneiksi näkemyksesi koen.
Tekstisi nimimerkkiini liittyen ei ollut rehellinen. Siltä osin kysymykseni oli retorinen. Kyselin sinulta näkemystä liittyen teidän tuoreeseen päävalmentajaan Ville Peltoseen. Ajattelin, että tietäisit asiasta minua enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laitetaan nyt omat koriajatukset tähän tulevaa kautta koskien ilman sen suurempia perusteluita:

Kori 1: Lukko, Tappara, HIFK, TPS, (Kärpät)

Kori 2: (Kärpät) Ilves, KalPa, Pelicans

Kori 3: SaiPa, Sport, Ässät, KooKoo

Kori 4: HPK, JYP, Jukurit
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös