Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2021–2022

  • 999 014
  • 4 476

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka nyt onkin ennätystasainen sarja niin silti sarjassa on mun mielestä vain yksi selkeä ennakkosuosikki, Tappara. Ainut joukkue kuka Tapparan pystyy todenteolla haastaa, jopa voittaa on HIFK, jos HIFK saa potentiaalinsa irti joukkueesta.
Mutta mä en jaksa uskoa, että mestaruutta voittaisi mikään Ilves, Kärpät, HPK, TPS tai Lukko. Varmasti noista jokanen jengi pystyy haastamaan Tapparan kunnolla, mutta voittoon en usko hetkeäkään.

No tuosta kyllä täysin eri mieltä. Jos joku Tapparan haastaa niin se on Ilves! Mutta en usko että kohtaavat, koska Ilves saattaa tippua jo puolivälierissä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Voimasuhdeketjusta on tullut taas vaihteeksi McTorso vs. maailma.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tilanne on auki. Kärpät kohtaa todennäköisimmin jonkun kolmikosta Tappara, Ilves & Jukurit. Mielestäni Kärpät on selvästi vahvempi kuin Jukurit.

Ilves oli Kärpille runkosarjassa paha, koska Kärpillä ei ollut minkäänlaista puolustuksellista pelitapaa kera Mikkolan. Nyt on. Kärppien trappi tappaa Ilveksen. Kärppien materiaali on lopulta kovempi kuin Ilveksen. Tämän lisäksi Marjamäki taittelee Myrrän povitaskuunsa yhtä nätisti kuin Poirot servettinsä.

Tappara on se iso haaste niin materiaalin kuin valmennuksen suhteen. Luulin jo Tapolan menettäneen otteensa ja kasvaneen liian isoksi. Väärässä olin. Tappara on hyvin valmennettu, tasapainoinen ja laadukas joukkue. Tasaväkinen sarja olisi luvassa, joka kääntyy Kärpille selvästi paremman maalivahtipelaamisen ansiosta.

Nämä siis minun mielipiteitä.
Tilanne on auki. Kärpät kohtaa todennäköisimmin jonkun kolmikosta Tappara, Ilves & Jukurit. Mielestäni Kärpät on selvästi vahvempi kuin Jukurit.

Ilves oli Kärpille runkosarjassa paha, koska Kärpillä ei ollut minkäänlaista puolustuksellista pelitapaa kera Mikkolan. Nyt on. Kärppien trappi tappaa Ilveksen. Kärppien materiaali on lopulta kovempi kuin Ilveksen. Tämän lisäksi Marjamäki taittelee Myrrän povitaskuunsa yhtä nätisti kuin Poirot servettinsä.

Tappara on se iso haaste niin materiaalin kuin valmennuksen suhteen. Luulin jo Tapolan menettäneen otteensa ja kasvaneen liian isoksi. Väärässä olin. Tappara on hyvin valmennettu, tasapainoinen ja laadukas joukkue. Tasaväkinen sarja olisi luvassa, joka kääntyy Kärpille selvästi paremman maalivahtipelaamisen ansiosta.

Nämä siis minun mielipiteitä.

Tähän sen verran, että uskon Tapparalla olevan vahvempi maalivahtiosasto kuin Kärpillä.

Myrrän Ipasta sen verran, että epäilen Joukon kykyjä. Mutta toisalta voi myös yllättää. Aina kun olen haukkunut niin lopulta Myrrä kaivanut kanin hatusta ja yllättänyt. Mielenkiintoista nähdä Joken kyvyt pleijareissa hyvällä materiaalilla. Pystyykö muuntautumaan ja keksiikö lääkkeet muiden trappiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@McTorso No, onhan tossa hetken päästä back to backit Tapparalla ja Kärpillä. Siinä voi joko mitata tasoa, tai pelata taitavaa bluffia. Ihan miten itse haluaa. En muuten usko hetkeäkään, että Kärpät onnistuu taiteilemaan itsensä Jukureita vastaan pleijareissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuntopuntari-tsekkaus on aina hauskaa. Jokainen pääsee taas valitsemaan omalle joukkueelleen sen sopivimman:

3 ottelun puntarin kärjessä: - Tappara 8p
4 ottelun puntarin kärjessä: - Pelicans 10p
5 ottelun puntarin kärjessä: - KooKoo 12p
6 ottelun puntarin kärjessä: - KooKoo 15p
7 ottelun puntarin kärjessä: - KalPa 17p
8 ottelun puntarin kärjessä: - KalPa 19p
9 ottelun puntarin kärjessä: - KalPa 21p
10 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 22p
11 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 24p
12 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 27p
13 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 29p
14 ottelun puntarin kärjessä: - Tappara 31p
15 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 32p
16 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 35p
17 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 35p
18 ottelun puntarin kärjessä: - Tappara 37p
19 ottelun puntarin kärjessä: - Jukurit 40p
20 ottelun puntarin kärjessä: - Tappara 42p

Lukko oli pitkään kuumin joukkue, muttei enää päässyt näkyviin näissä.
Ihan turhia tilastoja, kun JYP ei näissä(kään) pärjää. Kuinkahan omituisiin tilastoihin pitäisi mennä, että löytyisi JYPin kannalta hyvä tilasto.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tappara on hyvin valmennettu, tasapainoinen ja laadukas joukkue. Tasaväkinen sarja olisi luvassa, joka kääntyy Kärpille selvästi paremman maalivahtipelaamisen ansiosta.
Muuten samoilla linjoilla, mutta tuo maalivahtipelaaminen on kyllä Kärppien kohdalla hieman kysymysmerkki, jos Galimov ei ole toipunut täyteen pelikuntoon. Tapparan Heljanko-Kalnins-tandemi on kyllä kova haaste, arvelisin.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Hohhoijaa. Kärpät on minunkin mielestäni vahvistunut ja vahva kandidaatti mitaliehdokkaaksi, sitä en kiistä. Mutta yksi asia, mikä edelleen uupuu, on isojen pelien kääntäminen voitoiksi. Niistä on tullut Kärpille turpaan todella kovalla prosentilla. Jos aikoo puolivälieräsarjasta päästä jatkoon, niin tämä on varsinkin sääleistä jatkoon menijälle elinehto, koska sieltä tulee TOP 2-jengi vastaan joka tapauksessa.

Jos ne isot ja tärkeät pelit alkaa kääntymään oululaisille, niin kyllä, tie on auki vaikka mihin. Mutta ennen sitä mestaruudesta puhuminen ei noilla näytöillä ole vielä kovin realistista.
 

Nemonieminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Isles
Tilanne on auki. Kärpät kohtaa todennäköisimmin jonkun kolmikosta Tappara, Ilves & Jukurit. Mielestäni Kärpät on selvästi vahvempi kuin Jukurit.

Ilves oli Kärpille runkosarjassa paha, koska Kärpillä ei ollut minkäänlaista puolustuksellista pelitapaa kera Mikkolan. Nyt on. Kärppien trappi tappaa Ilveksen. Kärppien materiaali on lopulta kovempi kuin Ilveksen. Tämän lisäksi Marjamäki taittelee Myrrän povitaskuunsa yhtä nätisti kuin Poirot servettinsä.

Tappara on se iso haaste niin materiaalin kuin valmennuksen suhteen. Luulin jo Tapolan menettäneen otteensa ja kasvaneen liian isoksi. Väärässä olin. Tappara on hyvin valmennettu, tasapainoinen ja laadukas joukkue. Tasaväkinen sarja olisi luvassa, joka kääntyy Kärpille selvästi paremman maalivahtipelaamisen ansiosta.

Nämä siis minun mielipiteitä.
On kyllä timanttiset perustelut, kiitos illan parhaista nauruista.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@McTorso No, onhan tossa hetken päästä back to backit Tapparalla ja Kärpillä. Siinä voi joko mitata tasoa, tai pelata taitavaa bluffia. Ihan miten itse haluaa. En muuten usko hetkeäkään, että Kärpät onnistuu taiteilemaan itsensä Jukureita vastaan pleijareissa.
Jep. Edelleen tässä tason mittauksessa runkosarjan lopussa on se haaste, että Kärpiltä uupuu niin keskeisiä pelaajia. Ohtamaa, T.Niemelä ja Galimov. Tuo trio on pudotuspeleissä mukana, jos Kärpät sinne pääsee.Tuolla kolmikolla on suuri vaikutus. Alatko päästä kärryille Kärppien erityisestä dilemmasta, eli vaikea loppuohjelma, aika ja kärkimiesten poissaolot?
 

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Otetaan nyt vielä tämän kaiken mutuilun ja tuulipukumallisen mutkien oikomisen rinnalle matemaattinen näkökulma. Vaikka tavallaan ymmärrän ajatuksen, että säälikierros on Kärppien akilleen kantapää ja siitä selvitessään joukkue on vahvoilla, niin matemaattisesti(lue: todellisuudessa) asia ei tietenkään ole niin.

Kärpät on säälikierroksen vastustajaa x vastaan varmasti suosikki tällä hetkellä. Hajonta syntyy siitä, että todennäköisyys vaihtelee sen mukaan, mikä joukkue sattuu vastaan tulemaan, mutta sanottakoon nyt, että Kärpät menee sääleistä jatkoon 55%-65% todennäköisyydellä, joten huitaistaan tähän 60%.

Jos Kärpät selviää puolivälieriin, vastaan tulee runkosarjan ykkönen tai kakkonen, eikä Kärpät ole siinä sarjassa suosikki. Sanottakoon, että Kärppien todennäköisyys on keskimäärin 40%.

Jos Kärpät selviää välieriin, joukkue on jo osoittanut kovuutensa ja pudottanut yhden mestarisuosikeista, joten tässä vaiheessa arvioituna välierästä jatkoon pääseminen - sinne selvitessään - on todennäköisempää kuin oli puolivälierästä. Vastustaja on silti kaikissa tapauksissa kova. Iskettäköön tähän Kärpille 50%.

Näistä kaikista esteistä selvittyään Kärpät voisi olla finaalissa jo suosikki, vaikka vastassa olisi vääjämättä myös kovuutensa osoittanut joukkue. Olkoon Kärpät finaalissa 55%.

60% -> 40% -> 50% -> 55%

Puolivälieriin: 60%
Välieriin: 24%
Finaaliin: 12%
Mestaruuteen: n. 7%

Tässähän on vielä mahdollisuus, että Kärpät on TOP6, jolloin mestaruuden todennäköisyys nousee huomattavasti, mutta puntteja tasoittaa myös sauma pullahtaa kokonaan ulos jatkopeleistä.

Tiedän, että vedonvälittäjien arvio Kärppien mestaruudelle on suurempi, jopa +10%, mutta jos Kärpät aloittaa sääleistä, on vaikea nähdä niin suurta mestaruussaumaa. Vaikka Kärpät olisi säälisarjassaan 60% suosikki ja kaikissa seuraavissa sarjoissa suosikki arviolla 55%, olisi mestaruuden todennäköisyys vain 10%.

Arviot ovat arvioita, mutta tästä tällaista vastapainoa kaikille, "jos Kärpät selviää sääleistä, niin uskon sen vievän mestaruuden" -tyyppisille jutuille :)
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Arviot ovat arvioita, mutta tästä tällaista vastapainoa kaikille, "jos Kärpät selviää sääleistä, niin uskon sen vievän mestaruuden" -tyyppisille jutuille :)
Aika samoilla linjoilla olen niin sinun kuin vedonlyöntitoimistojen kanssa. Erityinen twist Kärpissä tällä hetkellä on. Se aiheuttaa varmasti päänvaivaa vedonvälittäjille ja pelkoa vastustajille. Minä kannattajana tarraan tuohon twistiin. Sinä pystyt lukemaan näkemykseni ajatuksella ja kommentoimaan tyylillä. Siitä kehut sulle. Pikkaisen joillakin muilla vaikuttaa täällä alahuuli jo väpäjävän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jep. Edelleen tässä tason mittauksessa runkosarjan lopussa on se haaste, että Kärpiltä uupuu niin keskeisiä pelaajia. Ohtamaa, T.Niemelä ja Galimov. Tuo trio on pudotuspeleissä mukana, jos Kärpät sinne pääsee.Tuolla kolmikolla on suuri vaikutus. Alatko päästä kärryille Kärppien erityisestä dilemmasta, eli vaikea loppuohjelma, aika ja kärkimiesten poissaolot?
Jaa mun pitää päästä kärryille, vaikka olen jo ehdottanut sitä vaihtoehtoa, että sääleistäkin putoaminen ei olisi mikään mahdottomuus? Kärpät on siis teoriassa mestarisuosikki, mutta käytännössä a) ei pääse edes sääleihin b) ei pääse sääleistä jatkoon c) putoaa jo puolivälierissä Tapparalle d) häviää semeissä Ilvekselle e) finaalissa Hifkille.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jep. Edelleen tässä tason mittauksessa runkosarjan lopussa on se haaste, että Kärpiltä uupuu niin keskeisiä pelaajia. Ohtamaa, T.Niemelä ja Galimov. Tuo trio on pudotuspeleissä mukana, jos Kärpät sinne pääsee.Tuolla kolmikolla on suuri vaikutus. Alatko päästä kärryille Kärppien erityisestä dilemmasta, eli vaikea loppuohjelma, aika ja kärkimiesten poissaolot?
Ei ole mikään takuu että pleijareissa pääsee pelaan sillä ns. ihanne kokoonpanolla. Itse annan poikkeuksellisen paljon arvoa tänä vuonna materiaalin laajuudelle. En vaihtaisi Langhammeria Liigan sisällä toiseen maalivahtiin. Totta kuitenkin, että tänä vuonna pakka on poikkeuksellisen auki. Kärpilläkin on omat saumansa, muttei tule lähtemään suosikkina edes pleijareiden ekalla kierroksella.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
millä perusteella Kärpät on kovempi kuin kumpikaan nimeltä mainitsemattomista tamperelaisjoukkueista?

En ole @McTorso, mutta vastaan tähän silti. Ei millään perusteella, mutta samalla myös kaikilla perusteilla. Suomalaisessa urheilussa altavastaajan asema on aina kadehdittava, koska se tuntuu sopivan usein huomattavasti paremmin kuin ennakkosuosikkina oleminen. Vaikka ennakkosuosikki usein voittaa lopulta sen koko sarjan myös playoffeissa (runkosarjan järjestys usein pitää myös playoffeissa vähäisin muutoksin) niin ennakkosuosikin aseman käsittely on usein vaikeaa. Peliin tulee mukaan sellainen taso, jota ei oikeastaan voi harjoitella runkosarjassa lainkaan: menettämisen pelko. Ennakkosuosikilla on aina valtavasti menetettävää, kun taas haastajalla on enemmän voitettavaa. Se usein mentaalisesti rentouttaa tekemistä, mutta myös lukottaa, jos ennakkosuosikin viittaa ei osata käsitellä.

Kärpille on nyt tulossa playoffeihin aivan poikkeuksellinen mahdollisuus päästä altavastaajana hakemaan menestystä. Asema on Kärpille poikkeuksellinen - tykkää siis McTorson arvioista tai ei - niin yleensä Kärpät on nimenomaan tunnut tunnetuksi siitä, että se osaa käsitellä ennakkosuosikkina olemista paremmin kuin moni muu joukkue. Kärpissä on 2000-luvun mittainen historia tuosta - ja se historia hakee edelleen vertaistaan. Marjamäellä ei ole Kärpissä mitään hävittävää, mutta ei joukkueellakaan ole. Luulen, että yliampuvat analyysit Kärppien voitoista perustuvat jossakin määrin tähän. Kärpät on alisuorittanut suhteessa nimilistaansa - olenko ainoa, joka pitää jopa tässä aikaikkunassa täysin mahdollisena, että Kärpät selvittää tämän itselleen vahvuudeksi? Tapparalla ja Ilveksellä on kummallakin valtavasti hävittävää Ouluun. Sen sijaan kummankin pitäisi voittaa normaaleissa olosuhteissa selvästi. Normaali olosuhde on sitten taas jotain muuta kuin playoff-peli tai sarja.

Jotta en puhuisi ainoastaan Kärpistä niin myös hallitseva mestari Lukko näyttää olevan edelleen hiipimässä - samoin kuin oma suosikkijoukkueesi HPK. Hirveästi ei ole tarjolla mediatilaa, mutta kumpaakaan on turha pitää läpihuutojuttona playoffeissa. Pikkarainen varmasti pärjää HPK:ssa paineiden kanssa, kun on tottunut operoimaan IFK:n takana. Siellä paineet ovat aina ihan erilaiset kuin muualla ja näistä on jopa näyttöä: aniharvoin maakunnissa tullaan IFK:n isoon rooliin ja saadaan taso pidettyä koko kauden ajan. Pätee myös tällä kaudella. Lukko taas ailahtelee, mutta ehkä eniten koronan vuoksi. Lukko saa hiipiä tutkan alla yhden kokeneimman valmentajan kanssa. Toiseenkin suuntaan on esimerkki: miten Ilves pystyy käsittelemään itselleen uuden tilanteen? Ilveshän on tullut nimenomaan tunnetuksi siitä, että se haluaa lähteä uskottavasti haastamaan. Nyt tilanne on aika erilainen: Ilvestä tullaan uskottavasti haastamaan. Tässä suhteessa antaisin Tapparalle jopa historiallisen ison edun menneiltä playoff-kausilta: Ilveksen playoff-kokemus on vähäinen ja joukkueen aikaisempi playoff-historia on täynnä hetkiä, jolloin se on ratsastanut altavastaajan asemalla.

Odotan mielenkiinnolla, millaisia positioita eri joukkueet alkavat mediassa ottaa. Vaikka kausi on ollut kaikkea muuta kuin tavallinen niin veikkaan, että vanhat tavat istuvat vahvassa. Media työntänee mestaruuspaineet Tapparalle ja HIFK:lle ja tämän jälkeen alkaa perinteinen fanien informaatiosota, jolla yritetään kaikilla tavoin vahvistaa joukkueen x tai y ylivoimaisuutta. Olen itse asiassa myös melkoisen varma, että Ilveksen ja Jukurien valmennusjohto ja organisaatiot pelaavat jo ennen ensimmäistäkään peliä "altavastaaja"-korttinsa lyöden paineet vastukselleen. Ilveksen kohdalla strategia saattaa olla kohtalokas, koska Ilves ei todellakaan ole mikään haastaja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaa mun pitää päästä kärryille, vaikka olen jo ehdottanut sitä vaihtoehtoa, että sääleistäkin putoaminen ei olisi mikään mahdottomuus? Kärpät on siis teoriassa mestarisuosikki, mutta käytännössä a) ei pääse edes sääleihin b) ei pääse sääleistä jatkoon c) putoaa jo puolivälierissä Tapparalle d) häviää semeissä Ilvekselle e) finaalissa Hifkille.
Eli et ole päässyt kärryille. No can do. Jäädään jännittämään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@peterra No nyt tuli niin korkealentoista tarinaa, ettei tämä ilta riitä vastaamaan. Huomista odotellessa totean vain, että joukkueurheilun dynamiikka ei toimi noin, eikä historialla voi ennustaa tulevaisuutta. Ajattelet asiaa aivan liian korkealentoisesti. Huonosti kasattu tai huonosti johdettu joukkue ei ole voittava joukkue.
 

Nemonieminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Isles
Jep. Edelleen tässä tason mittauksessa runkosarjan lopussa on se haaste, että Kärpiltä uupuu niin keskeisiä pelaajia. Ohtamaa, T.Niemelä ja Galimov. Tuo trio on pudotuspeleissä mukana, jos Kärpät sinne pääsee.Tuolla kolmikolla on suuri vaikutus. Alatko päästä kärryille Kärppien erityisestä dilemmasta, eli vaikea loppuohjelma, aika ja kärkimiesten poissaolot?
Totta on että yllämainittujen pelaajien puute on haaste. Vahvasti epäilen että palatessaan he silti ovat merkittävästi parempia playoffvastustajan kärkipelaajia vastaan. Jos Kärpät poffeihin selviää.

Jukurit pelaavat Kärppiin verrattuna tiiviimpää joukkuepeliä ja ihan kolikonheittoa mielestäni kumpi menisi jatkoon.
Ilveksellä on henkinen etu tällä hetkellä Kärppiin verrattuna ja pelaajat myös eivät ole heikompia ainakaan suuresti. Lisäksi Suomi&Haapala sen verran kova duo että luottaisin ainakin ennakkkoon Ipaan jos pitäis vetoa lyödä.
Tapparalla mielestäni joka osastolla parempi materiaali verrattuna Kärppiin, (Maalivahdit, Puolustus, Hyökkäys). Tapparan vahvuus on, että 4 kenttää löytyy täynnä ratkaisijoita, Moilasta tuskin silti kannattaa veikata maalikuninkaaksi.

Ps: Eka kerta varmaan ikinä kun kehuin Ilvestä
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Just näiden paskaheittojen takia tämä ketju on ajoittain täysin kelvotonta vittuilua.
Hei, nyt pikaisen liekaa löysälle ja hymyä huuleen. En minä kenellekään vittuile. En todellakaan! Pyrin keskustelemaan tunteella ja taidolla. Mukavia olette kaikki, omine näkemyksinenne.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huonosti kasattu tai huonosti johdettu joukkue ei ole voittava joukkue.

Ainoastaan yksi joukkue voi voittaa mestaruuden ja se on tämän leikin nimi. Ennen playoffien alkua en paaluttaisi millekään joukkueelle helppoa mestaruutta. En tiedä, viittaatko nyt Kärppiin, minuun vai kaikkiin ajatuksiini siinä, kun tämän lainatun sanot. Minä en näe top 10:ssä ihan hirveästi huonosti kasattuja tai huonosti johdettuja joukkueita. Jos tarkoitit Kärppiä niin ehkä viimeinen joukkue, josta käyttäisin sanaa "huonosti koottu" on Kärpät. Alisuorittanut - kyllä. Huonosti koottu? No ei todellakaan. Ja Marjamäen saapumisen jälkeen huonosti johdettu vaatisi kyllä enemmänkin sinulta todistusvelvoitetta kuin minulta.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Katsotaan nyt ensin, että ketä on topkympissä.. sitten välieräparit. Finaalissahan ei välttämättä ole kaksi parasta joukkuetta.. nämä saattaavat kohdata jo aikaisemmin ja siinä kohtaa tulee peliin myös tiettyjen joukkueiden pelitavan sopivuus/hankaluus. Sport esim. on yllättävän vaikea vastus Ilvekselle pelitapansa vuoksi.. onneksi emme kohtaa heitä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta on että yllämainittujen pelaajien puute on haaste. Vahvasti epäilen että palatessaan he silti ovat merkittävästi parempia playoffvastustajan kärkipelaajia vastaan. Jos Kärpät poffeihin selviää.

Jukurit pelaavat Kärppiin verrattuna tiiviimpää joukkuepeliä ja ihan kolikonheittoa mielestäni kumpi menisi jatkoon.
Ilveksellä on henkinen etu tällä hetkellä Kärppiin verrattuna ja pelaajat myös eivät ole heikompia ainakaan suuresti. Lisäksi Suomi&Haapala sen verran kova duo että luottaisin ainakin ennakkkoon Ipaan jos pitäis vetoa lyödä.
Tapparalla mielestäni joka osastolla parempi materiaali verrattuna Kärppiin, (Maalivahdit, Puolustus, Hyökkäys). Tapparan vahvuus on, että 4 kenttää löytyy täynnä ratkaisijoita, Moilasta tuskin silti kannattaa veikata maalikuninkaaksi.

Ps: Eka kerta varmaan ikinä kun kehuin Ilvestä
Olitko se sinä, joka äsken nauroit makeasti minun perusteluille, taisit olla. Ehkäpä ei oisi kuitenkaan vara, vai mitä itse luulet?

Olet siis sitä mieltä, ettei Atte Ohtamaa tuo Kärpille lisäarvoa suhteessa vastustajiin? Voin sanoa, että Ohtamaa, Topi Niemelä ja Galimov on niin kova kolmikko, jollaista ei mistään muusta seurasta löydy. Ihan jäätävä kolmikko, joka tulee Kärppien tueksi pudotuspeleihin, jos se hetki koittaa. Tuosta Galimovista haluan sen verran vielä sanoa, että kyseessä on paras maalivahti, jonka olen Kärpissä koskaan nähnyt pelaavan. Innolla odotan, että hän pääsee suorittamaan Marjamäen organisoiman puolustuksen takana.
 

Nemonieminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Sharks, Isles
Olitko se sinä, joka äsken nauroit makeasti minun perusteluille, taisit olla. Ehkäpä ei oisi kuitenkaan vara, vai mitä itse luulet?

Olet siis sitä mieltä, ettei Atte Ohtamaa tuo Kärpille lisäarvoa suhteessa vastustajiin? Voin sanoa, että Ohtamaa, Topi Niemelä ja Galimov on niin kova kolmikko, jollaista ei mistään muusta seurasta löydy. Ihan jäätävä kolmikko, joka tulee Kärppien tueksi pudotuspeleihin, jos se hetki koittaa. Tuosta Galimovista haluan sen verran vielä sanoa, että kyseessä on paras maalivahti, jonka olen Kärpissä koskaan nähnyt pelaavan. Innolla odotan, että hän pääsee suorittamaan Marjamäen organisoiman puolustuksen takana.
Loukkaantumisen jäljiltä tai muutenkaan en pidä Ohtamaata merkittävästi parempana kuin vaikka Niklas Frimania, tai Topi Niemelää verrattuna Mikael Seppälään/Otto Leskiseen. Lisäksi luotan Heljankoon/Kalninsiin suhteessa Galimoviin, enkä usko olevani kovin iso poikkeus siinä tällä palstalla.

Ja muitakin esimerkkejä on. Lancaster/Saarijärvi vs Niemelä ihan sama homma. Tai Langhamer vs Galimov
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Naurettavat agendat
Ihmeellistä vastapalloon ampumista kyllä @McTorso kohtaan. Itse olen samaa mieltä että hyvinkin todennäköistä että jos Kärpät puolikkaista menee läpi, niin melko varma mestaruus on, mutta tämä pätee käytännössä kaikkiin joukkueisiin jotka altavastaajana lähtevät puolikkaista runkosarjan ykköstä ja kakkosta vastaan.

Tuo tekeminen tuolla kärjessä on niin kovaa akselilla Tampere+Mikkeli että oli kuka tahansa vastassa puolikkaissa, niin tämän top3 voittaminen kertoo kyllä siitä että peli on runkosarjasta huolimatta valmista pleijareihin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Doug93 ketjun aiheen mukaisesti ja ehkä jopa tottuneesta tavasta lähden tästä rohkeasti haastamaan sinua. Voi olla, että menen halpaan, mutta minulle sinusta syntynyt kuva on sen kaltainen, että pumppaat aika voimakkaasti Ilveksen renkaita. Se ei ole väärin ja sinulla on siihen kaikki oikeus. Esitän nyt ainoastaan Ilveksestä arvion, koska se on viime aikoina ollut minulla mielessä ja olen siitä epäsuorasti paljon keskustellut.

Ensimmäiseksi pitää rehellisesti myöntää tosiasiat: Ilves on loistavassa iskussa oleva, pelitapaansa äärimmäisen kurinalaisesti ja järjestelmällisesti toteuttava huippujoukkue. Materiaali on aivan huippua tähän Liigaan ja Ilveksellä on todella mahdollisuus ketä tahansa vastustajaa vastaan mennä päätyyn saakka. Ilvestä ei siis tule aliarvioida. Jokaisella joukkueella on kuitenkin heikkouksia - myös Tapparalla. Haastan sinut listaamaan niitä Tapparan heikkouksia, mutta minä aion kertoa nyt oman näkemykseni Ilveksen uhkakuvista.

Ilveksen suurin mahdollisuus on myös suurin uhkakuva. Olen seurannut jääkiekkoa mielestäni jo kauan, mutta erityisellä pieteetillä vuodesta 2011. Tämän urani aikana en ole nähnyt yhtä hyvää vastahyökkäysjoukkuetta kuin Ilves. Ilveksen pelitavan "selkäranka" on yksinkertainen:

Ilves puolustaa korostetun voimakkaasti oman alueensa keskustaa: toisin kuin monet muut joukkueet Ilves haluaa päästää vastuksensa hyökkäämään ja pyörittämään pitkiä kulmaralleja. Olen joskus miettinyt, onko Ilveksen pelitapa vastaveto HPK:n 2019 pelitavalle, joka perustui vastustajan väsyttämiseen "ikuisella rännittelyllä" - Ilves päästää vastukset tulemaan sisään laidoista ja antaa heidän tulla vauhdilla päätykiekkoihin. Tämän jälkeen Ilves yleensä asettuu välittömästi "noppaan" oman maalin eteen, jossa yritetään pakottaa vastustaja yhden miehen vaihtuvalla paineella syöttämään Ilveksen sumppuun - vastahyökkäys yritetään pelata aina sentterin kautta, joka levittää pelin välittömästi laiturille - Ilveksen laiturit ovat jokaisessa ketjussa pl. Anttila äärimmäisen nopeita. Kun Ilves pääsee vastahyökkäykseen sille on täysin selvää, mitä sentteri tekee ja mitä toinen laituri tekee - Ilves myös ampuu välittömästi siniviivan jälkeen - ei jää odottelemaan parempia paikkoja tai kiertele kulman kautta. Ilves ns. "pyllistää" kiekkokontrollille.

Joku voisi luulla, että Ilveksen pelatessa näin, sen murtaminen on helppoa - se ei sitä kuitenkaan ole. Ilveksen puolustus makaa riittävästi omissa ja toisaalta kun se ei hirveän mielellään tule kähisemään kulmaan niin Ilveksen alueelle ei jää pitkiäkään pelejä. Vastuksen yritys tehdä maalia siis laittaa bensaa Ilveksen koneeseen. Sport on hyvä esimerkki joukkueesta, joka ei yritä edes karvata punaviivan paremmalla puolella - Sport ei siis anna Ilvekselle bensaa peliin. Kun Ilves ei saa bensaa niin se joutuu itse nostamaan hyökkäyksiä - näissä Ilves ei ole hyvä ja väitän edelleen, että se on TOP 6:ssa olevista jopa selkeästi huonoin tässä. Ilveksen pelitavassa ei ole "omaa hyökkäyssuunnitelmaa", jos vastustaja ei ole aloitteellinen. Ilveksen peliä siis pitää ruokkia.

Siinä, missä tämä on Ilveksen vahvuus niin se muodostaa sille poikkeuksellisen uhkan kevään playoffeissa: olisin luottavaisempi, jos olisin nähnyt Ilveksen repertuaarissa valtavan määrän erilaisia variaatiota, mutta mitään variaatioita ei ole tullut vastaan. Jos koko kautena et ole halunnut kiekkoa niin kääntääkö Myrrä katkaisijasta playoffeista ja sanoo, että nyt pojat aletaankin pelaamaan huippukiekollista peliä? Runkosarjassa esimerkiksi Tapparalle on ollut liian ison nöyrtymisen takana se, että antaisimme Ilvekselle kiekon ja mahdollisuuden tähän. Tappara on Tapolan johdolla hakannut päätä seinään - kovalla tsempillä se riitti nyt viimeksi rankkarivoittoon. En silti pidä kovin realistisena sitä, ettei tätä kiveä käännettäisi playoffeissa - jos Ilves karkaa esimerkiksi 2-0 sarjajohtoon niin veikkaisin kaikkien joukkueiden alkavan pelata Ilvestä vastaa sitä teidän kauhua: keskialueen trap ja ainoastaan vastahyökkäyksiä teidän päätyyn. Kiekkoa rumpuun ja kiekko uudestaan ja uudestaan Ilvekselle, peli ratkaistaan yhdellä ylivoimalla tai alkupelin maalilla.

Ymmärrän, että tämä näkemys on karu yksinkertaistus todellisuudessa: onhan Ilves lukuisia kertoja noussut maalin takaa tasoihin tai ohi aivan pelin lopussa. Jonkinlaisia kiekollisia juttuja siltä siis löytyy, mutta ne tulevat näkyviin vasta äärimmäisessa pakossa. Jos Ilves ei löydä tähän uusia keinoja playoffeissa niin uskallan ennustaa, että kyyti tulee olemaan kylmää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös