Tapparan mestaruuden tiellä ovat vain Ilves ja Jukurit
Voimasuhdeketjujen klassikkoja ovat aina nämä runkosarjan perusteella tehdyt oletukset - oletan, että Ilveksen sarjavoittoa Tapparasta ajattelussasi puoltaa voimakkaasti runkosarjassa saavutetut tulokset. Voit toki olla oikeassa ja tämä on siis täysin vapaa maailma mielipiteen osalta. Itse kuitenkin suhtaudun tietyllä pieteetillä playoff-sarjojen arviointiin juuri runkosarjan perusteella, vaikka mitään muuta ei olekaan. Jos edelleen palaan sen verran menneisyyteen niin bo7-sarjojen arvaamattomuudesta Tampereelta kertoo kaiken kausi 2016-17. Ilves vei puolivälierässä Tapparan aina seitsemänteen peliin ja kuudennessa pelissä se oli konkreettisesti riman päässä laittaa Tapparan laulukuoroon. Tuolla kaudella Tappara suoraan sanoen murhasi Ilveksen runkosarjassa - Karri Kivi sanoi jonkun kevään runkosarjapaikallisen päätteeksi, että "tuttu tarina: pelataan 60 minuuttia, sen jälkeen Savinainen ratkaisee." Tampereella asiat ovat tällä kaudella vielä tätäkin ennakoimattomampia - Ilves on dominoinut käytännössä pelivalinnoillaan Tapparaa jo kolme kautta. Samanlainen yliote siis suunnilleen kuin Tapparalla oli 2017. Itse sarjassahan tuosta yliotteesta ei ollut jäljellä yhtään mitään: Kivi oli bongannut, että Tappara ei pysty avaamaan peliä vasemmalta, joten hän "tolppatrappasi" Tapparan hyökkäykset ja pelin rakenteen melkein kokonaan pois. Tappara voitti tuon sarjan tuurilla ja kuntopohjalla, kun Ilves kirjaimellisesti vietiin kalkkiviivoille kunnes moposta valui löpö ulos.
Olen yrittänyt tässä ketjussa toistella kyllästymiseen asti, että runkosarjan voimasuhteet eivät kerro playoffeista yhtikäs mitään ja se on ainoastaan fanien omaa propagandaa ajatella näin. Itse uskon, että Ilveksen valmennuksessa ei luulla päivääkään, että Tappara kaatuu Ilveksen käsittelyssä playoffeissa ilman verta ja kyyneleitä. Tällä kaudella tulos on pyllistänyt Tapparalle niin usein Ilvestä vastaan: ei löydy edelleenkään yhtään peliä, jossa Tappara ei olisi Ilvestä vastaan voittanut pelin "statistiikkaa". Jos otetaan joulukuun paikalliset pois laskuista niiden erikoisuuden vuoksi niin kaikki paikalliset ovat olleet melko lailla maalin pelejä - maalin pelit ovat kääntyneet koko ajan Tapparan tappioksi. Ja se ei ole Ilveksen pelaamisen vähättelyä, mutta pitkässä sarjassa en jaksa uskoa siihen, että meidän näkkileipä tippuu joka kerta voipuoli maahan. Tapparasta löytyy varmasti keinoja vastata Ilvekseen ja pelistä ei ole edes vielä nähty kaikkea. Sen sijaan, riittääkö se mihin - aika näyttää. Jukureiden ennakkosuosikin asemaa Tapparaa vastaan en sentään sulata ollenkaan - sille on hyvin vaikea nähdä pelillisiä tai ajatuksellisia perusteluita.
Jos taas omalta osaltani otan laajemmin kantaa tähän ikikeskusteluun niin
@McTorso on taas kovasti porukan hampaissa. Pidän itse melkoisen varmana, että Kärpät tulee etenemään varsinaisiin pudotuspeleihin, vaikka sitten kävisikin säälien kautta. Siellä tulee kova vastus, mutta olisi aikamoista Marjamäen aliarviointia väittää, ettei Kärpillä ole mitään mahdollisuutta taistella mestaruudesta. Kärppien peli on vuotanut koko kauden ja todellakaan mihinkään kummallisiin ei Marjamäellä ole aikaa, mutta Kärppien peli on ollut tällä kaudella enemmänkin näköalatonta. Kas kummaa, kun Marjamäki astui koppiin niin peliin on kahdessa päivässä palannut määrätietoisuus. Päivääkään en usko myöskään siihen, ettei Kärpissä olisi treenattu kunnolla, koska kuntopuolen valmentajat ovat pitkälti vuosia tehneet hommiaan. Kärpät olivat juuri se joukkue, joka tarvitsi tekemiseensä uskoa ja Kärpistä tulee kelle tahansa pelottava vastus silloin, jos he saavat uskoa tuohon. Kärpillä ei nimittäin ole paperilla mikään huono materiaali tähän sarjaan.