@Doug93 ketjun aiheen mukaisesti ja ehkä jopa tottuneesta tavasta lähden tästä rohkeasti haastamaan sinua. Voi olla, että menen halpaan, mutta minulle sinusta syntynyt kuva on sen kaltainen, että pumppaat aika voimakkaasti Ilveksen renkaita. Se ei ole väärin ja sinulla on siihen kaikki oikeus. Esitän nyt ainoastaan Ilveksestä arvion, koska se on viime aikoina ollut minulla mielessä ja olen siitä epäsuorasti paljon keskustellut.
Ensimmäiseksi pitää rehellisesti myöntää tosiasiat: Ilves on loistavassa iskussa oleva, pelitapaansa äärimmäisen kurinalaisesti ja järjestelmällisesti toteuttava huippujoukkue. Materiaali on aivan huippua tähän Liigaan ja Ilveksellä on todella mahdollisuus ketä tahansa vastustajaa vastaan mennä päätyyn saakka. Ilvestä ei siis tule aliarvioida. Jokaisella joukkueella on kuitenkin heikkouksia - myös Tapparalla. Haastan sinut listaamaan niitä Tapparan heikkouksia, mutta minä aion kertoa nyt oman näkemykseni Ilveksen uhkakuvista.
Ilveksen suurin mahdollisuus on myös suurin uhkakuva. Olen seurannut jääkiekkoa mielestäni jo kauan, mutta erityisellä pieteetillä vuodesta 2011. Tämän urani aikana en ole nähnyt yhtä hyvää vastahyökkäysjoukkuetta kuin Ilves. Ilveksen pelitavan "selkäranka" on yksinkertainen:
Ilves puolustaa korostetun voimakkaasti oman alueensa keskustaa: toisin kuin monet muut joukkueet Ilves haluaa päästää vastuksensa hyökkäämään ja pyörittämään pitkiä
kulmaralleja. Olen joskus miettinyt, onko Ilveksen pelitapa vastaveto HPK:n 2019 pelitavalle, joka perustui vastustajan väsyttämiseen "ikuisella rännittelyllä" - Ilves päästää vastukset tulemaan sisään laidoista ja antaa heidän tulla vauhdilla päätykiekkoihin. Tämän jälkeen Ilves yleensä asettuu välittömästi "noppaan" oman maalin eteen, jossa yritetään pakottaa vastustaja yhden miehen vaihtuvalla paineella syöttämään Ilveksen sumppuun - vastahyökkäys yritetään pelata aina sentterin kautta, joka levittää pelin välittömästi laiturille - Ilveksen laiturit ovat jokaisessa ketjussa pl. Anttila äärimmäisen nopeita. Kun Ilves pääsee vastahyökkäykseen sille on täysin selvää, mitä sentteri tekee ja mitä toinen laituri tekee - Ilves myös ampuu välittömästi siniviivan jälkeen - ei jää odottelemaan parempia paikkoja tai kiertele kulman kautta. Ilves ns. "pyllistää" kiekkokontrollille.
Joku voisi luulla, että Ilveksen pelatessa näin, sen murtaminen on helppoa - se ei sitä kuitenkaan ole. Ilveksen puolustus makaa riittävästi omissa ja toisaalta kun se ei hirveän mielellään tule kähisemään kulmaan niin Ilveksen alueelle ei jää pitkiäkään pelejä. Vastuksen yritys tehdä maalia siis laittaa bensaa Ilveksen koneeseen. Sport on hyvä esimerkki joukkueesta, joka ei yritä edes karvata punaviivan paremmalla puolella - Sport ei siis anna Ilvekselle bensaa peliin. Kun Ilves ei saa bensaa niin se joutuu itse nostamaan hyökkäyksiä - näissä Ilves ei ole hyvä ja väitän edelleen, että se on TOP 6:ssa olevista jopa selkeästi huonoin tässä. Ilveksen pelitavassa ei ole "omaa hyökkäyssuunnitelmaa", jos vastustaja ei ole aloitteellinen. Ilveksen peliä siis pitää ruokkia.
Siinä, missä tämä on Ilveksen vahvuus niin se muodostaa sille poikkeuksellisen uhkan kevään playoffeissa: olisin luottavaisempi, jos olisin nähnyt Ilveksen repertuaarissa valtavan määrän erilaisia variaatiota, mutta mitään variaatioita ei ole tullut vastaan. Jos koko kautena et ole halunnut kiekkoa niin kääntääkö Myrrä katkaisijasta playoffeista ja sanoo, että nyt pojat aletaankin pelaamaan huippukiekollista peliä? Runkosarjassa esimerkiksi Tapparalle on ollut liian ison nöyrtymisen takana se, että antaisimme Ilvekselle kiekon ja mahdollisuuden tähän. Tappara on Tapolan johdolla hakannut päätä seinään - kovalla tsempillä se riitti nyt viimeksi rankkarivoittoon. En silti pidä kovin realistisena sitä, ettei tätä kiveä käännettäisi playoffeissa - jos Ilves karkaa esimerkiksi 2-0 sarjajohtoon niin veikkaisin kaikkien joukkueiden alkavan pelata Ilvestä vastaa sitä teidän kauhua: keskialueen trap ja ainoastaan vastahyökkäyksiä teidän päätyyn. Kiekkoa rumpuun ja kiekko uudestaan ja uudestaan Ilvekselle, peli ratkaistaan yhdellä ylivoimalla tai alkupelin maalilla.
Ymmärrän, että tämä näkemys on karu yksinkertaistus todellisuudessa: onhan Ilves lukuisia kertoja noussut maalin takaa tasoihin tai ohi aivan pelin lopussa. Jonkinlaisia kiekollisia juttuja siltä siis löytyy, mutta ne tulevat näkyviin vasta äärimmäisessa pakossa. Jos Ilves ei löydä tähän uusia keinoja playoffeissa niin uskallan ennustaa, että kyyti tulee olemaan kylmää.