Tätä päivää on odotettu. Ilves on viimein kateuden ja katkeruuden kohde! :) Se on aina varma merkki siitä, että seura on noussut merkittäväksi tekijäksi Liigassa. Eipä ole vastaavaa katkeruutta kohdistettu Ilvekseen pariinkymmeneen vuoteen. Hienoa, ei muuta kuin jatkakaa! =)
Joillain tuntuu tosiaan olevan sellainen käsitys, että Ilves olisi hankkimalla hankkinut ison nipun piinkovia NHL-äijiä, vaikka Haytonia lukuun ottamatta kaikilla Ipan NHL-sopimusmiehillä on Ilves-taustaa. Ja vain Hayton ja Välimäki ovat toistaiseksi NHL:ssä edes pelanneet (ja heidätkin taidettiin palkata lähinnä paikkaamaan avainmiesten Peltolan ja Ikosen loukkaantumisia). NHL-lainojahan nähdään lukuisissa Liiga-seuroissa ihan jokaikinen kausi. Olisi kiva kuulla faktoja, että ketkä Ilveksen nuoret lupaukset ovat nyt olleet katsomossa lainamiesten takia? Puolustaja Nikolas Matinpalo (22-v) on ainoa kenet keksin ja hänkin oli jo lähtökohtaisesti se kasipakki joukkueessa. Hyökkääjistä kokeneet Lepaus ja Roman ovat olleet viime aikoina ensimmäiset katsomoon laitettavat, eivät suinkaan meidän nuoret lupaukset.
Kovasti täällä tunnutaan kantavan huolta siitä kuinka Ilves tämän taktiikkansa takia tulee romahtamaan kevätkaudella. Itse taas näen, että Ilveksen valitsema taktiikka katsoo paljon pidemmälle kuin tähän kauteen, jonka osalta kaikki on muutoinkin epävarmaa. Uusi Ilves haluaa pitää hyvää huolta "omistaan" ja jättää heille hyvän maun suuhun. Moni Ilves-taustan omaava sattui olemaan nyt sellaisessa tilanteessa urallaan, että tarvitsi kehityksensä kannalta peliaikaa jo nyt alkusyksystä. Ilves on ennen kaikkea nuorten pelaajien kehittäjä tällä hetkellä ja tarjoaa selvästikin monelle mielekkään ympäristön ottaa seuraava askel urallaan. Pelityylillä, josta nuoret lupaukset tykkäävät. llves pelaa long playta eikä mitään tämän kauden kevättä. Veikkaisin että nämä nyt lainalle otetut omat jannut ovat tyytyväisiä Ilveksen toimintaan ja levittävät positiivista viestiä eteenpäin seurasta. Tämä sataa pitkässä juoksussa Ilveksen laariin ja saamme jatkossakin lupaavia nuoria pelaajia seuraamme.
Minä en siis ainakaan ole pätkääkään huolissani siitä miten tuleva kevät tulee Ilveksen menestyksen osalta menemään. Tämän kauden päätavoite melkein kaikilla seuroilla lienee pystyssä pysyminen. Itse olen erittäin tyytyväinen Ilveksen valitsemasta taktiikasta, jonka myötä saamme todennäköisesti huippulupaavia ja viihdyttäviä nuoria pelaajia myös jatkossa joukkueeseemme. Omille ollaan uskollisia, pidetään heidän kehityksestään huolta ja tarjotaan nuorille erinomaisesti sopiva pelitapa kaukalossa. Siinä se Ilveksen taktiikka kiteytettynä. Totta kai Ilveksen TÄMÄN KAUDEN pelitaso tulee laskemaan kun sarjan kärkipään kavereita lähtee Pohjois-Amerikkaan. Tuskin me enää sen jälkeen ykkösenä pysytään sarjataulukossa. En minä mihinkään isoon romahdukseenkaan silti usko, kyllä me top 6 joukkueena pysytään lainojen lähdettyäkin. Tärkeintä on kuitenkin seuran pitkän tähtäimen visio ja strategia, johon olen äärimmäisen tyytyväinen. Nyt valittu taktiikka on järkevää sekä taloudellisesti tässä tilanteessa että myös sopii äärimmäisen hyvin Ilveksen valitsemaan nuorten pelaajien kehittämisstrategiaan.