Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2019–2020

  • 1 097 282
  • 4 093

Ralph

Jäsen
Kuten @Ruuhkis sanoi, pelaajat arvioidaan roolin mukaan. Ykkösvahdeille on siis tiukemmat kriteerit kuin kakkosvahdeille, veikkaan että ykkösvahdin roolissa Mäkiniemen arvosana olisi 1. Ei sillä, en mä kakkosvahtinakaan ehkä ihan kakspuolosta Mäkiniemelle antaisi.
No siinä tapauksessa arvosana kaksi kuulostaa sopivalta. Voutilainen ykkösmokkena arpa eli tuolla taulukolla arvosana kaksi. Karjalainen alemman keskitason kakkosveska eli arvosana kaksi myös.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muuten asiallinen listaus, mutta mitä järkeä on antaa arvosana 5 valmentajalle, jolta ei ole nähty vielä peliäkään päävalmentajana korkeimmalla sarjatasolla? Sama kuin lukion aloittavalle opiskelijalle antaisi ennakolta viitosen, vaikka peruskoulu olisi mennyt miten hyvin tahansa. Ehkä arvioimatta jättäminen ennalta olisi tässä tapauksessa järkevämpää.
En minä nyt ihan tuollaista vertausta käyttäisi. Ehkäpä mielummin niin, että tässä listassani hyvin peruskoulunsa suorittaneelle annetaan arvosana sen mukaan, että vertailukohtana on asiantuntijoita maisterista professoreihin. Voihan se olla, että Miettinen on erityislahjakas ja hän suorittaa peruskoulupohjalta yliopistokursseja noin vain. Mielenkiiintoinen nimi Miettinen on, ei siinä.
 
Ensikaudesta Ilves saa lopulta sen, minkä ansaitsee.

No niin kai se tähänkin asti on saanut?

Se on tosiaan uutta, että nyt Ipaan tulee pelaaj(i)a, jotka olisivat kelvanneet mihin tahansa muuhun liigaseuraan. Sinne ei enää tulla vain siksi, että on pakko. Mutta eiköhän sen pelit taas syksyllä ja keväällä näytä, mikä se oikea paikka sarjataulukossa on.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Liigasta on tullut enemmän ja enemmän sarja, joka kasvattaa pelaajia isompiin ympyröihin. Tämän kauden liigapelaajien saama NHL-sopimusten määrä antaa osaltaan kuvaa siitä, missä olemme ja mihin olemme menossa. Toisaalta Liiga on veteraanipelaajien paluumuutolle oiva kohde: Korpikoski, Immonen, Hytönen, Jokinen, Pesonen ja niin edelleen. Kyllä tässä ihan mielenkiintoisen keiton ainekset ovat olemassa.

Valmennuksen merkitys joukkueen menestyksen suhteen on valtaisa. Liiga on kasvattaja sarja, mutta myös valmentajien sarja, jossa taktisuus korostuu. Tämän vuoksi voimasuhteita arvioitaessa valmennukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Sen ovat Manner ja Pennanen nyt perättäisinä vuosina osoittaneet. @Ruuhkis on pohdinnoissaan ottanut valmennuksen hyvin huomioon. Radikaalina minä painottaisin valmennusta vielä isommalla kertoimella.

Tässäpä minun listaus ensi kauden päävalmentajista kouluarvosanoin:

Täyttä timanttia:
Pennanen, HPK 10
Manner, Kärpät 9,5
Kivi, Ilves 9

Laatua aallonharjalla:
Pikkarainen, HIFK 8,5
Nieminen, Pelicans 8,5

Vakaata laatua:
Tirkkonen, JYP 8
Rautakorpi, Tappara 8
Virta, Lukko 7,5
Selin, Ässät 7,5

Vielä todistettavaa
Lehterä, SaiPa 7
Pajuluoma, Sport 7
Ahokas, KooKoo 6,5
Kangasalusta, Jukurit 6


Menossa alas
Kaskinen, TPS 5,5

Untuvikko
Miettinen, KalPa 5
Ihan hyvä listaus, aika lähellä samoilla linjoilla olen itsekin. Muutama erimielisyys löytyy. Mielestäni Pikkarainen on kyllä saanut aika heppoisin perustein aika kovan arvosanan. Muutama kuukausi päävalmentajana ei kerro vielä oikein mistään mitään. Niemisenkin nostaminen vakaata laatua osaston edelle on vähän niin ja näin. Pelsut kuitenkin pelasivat hienoa lätkää ja ennen kaikkea yksilöt vaikuttivat saavan itsestään suunnilleen kaiken irti. Ja Ville kuitenkin oli joukkueen päävalmentaja alusta asti, niin tuo arvosana hänelle suotakoot.

Oikeastaan tuo Pikkarainen taitaakin olla ainut, mistä olen eri mieltä... Mutta tiputtaisin Pikkaraisen vielä alemmas.... Tuonne Pajuluoman ja Ahokkaan väliin.

No joo... On toi Miettisenkin rankkaus mielestäni pielessä... Eikös tuo Ahokas ole ihan yhtä lailla untuvikko?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
@Ruuhkis kiitoksia hyvistä kirjoituksista. Vähän ihmetyttää, miksi olet rankannut Elon noin korkealle? Ihan Liigan terävimpään kastiin... minun mielestä Eero on Sopasen kanssa aika lähellä samalla viivalla.... Ehkä rankkaisin Sopasen jopa edelle.

Eeron saldo oli viimeksi Pekka Virran joukkueessa pelatessaan 57o 8+6=14 -14

Eero ei kuitenkaan ole ikinä ylittänyt 40pisteen rajaa ja 20 maalin rajakin on rikkoutunut vain kerran.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan hyvä listaus, aika lähellä samoilla linjoilla olen itsekin. Muutama erimielisyys löytyy. Mielestäni Pikkarainen on kyllä saanut aika heppoisin perustein aika kovan arvosanan. Muutama kuukausi päävalmentajana ei kerro vielä oikein mistään mitään...

Oikeastaan tuo Pikkarainen taitaakin olla ainut, mistä olen eri mieltä... Mutta tiputtaisin Pikkaraisen vielä alemmas.... Tuonne Pajuluoman ja Ahokkaan väliin.
Pikkarainen omaa kuitenkin kovat meriitit päävalmentajana Mestiksessä. Sen jälkeen hän on tehnyt hyvää jälkeä Liigassa Selinin aisaparina usean vuoden ajan. Olen perin vakuuttunut hänen kyvyistään valmentajana. Hän sai organisoitua HIFK:n puolustuspelaamisen erinomaiseen kuosiin lyhyen päävalmentajajaksonsa aikana viime kaudella. Hän on minun asteikolla kyllä selvästi valmiimpi tapaus kuin Pajuluoma tai Ahokas, joiden väliin sinä olisit häntä istuttamassa.

No joo... On toi Miettisenkin rankkaus mielestäni pielessä... Eikös tuo Ahokas ole ihan yhtä lailla untuvikko?
Arvostan Ahokkaan usean vuoden päävalmentajakokemuksen maajoukkueissa Miettisen KalPan A-junioreiden päävalmentajuuden edelle ihan hyvillä mielin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Arvostan Ahokkaan usean vuoden päävalmentajakokemuksen maajoukkueissa Miettisen KalPan A-junioreiden päävalmentajuuden edelle ihan hyvillä mielin.
Okei, no tässä me sitten vain ollaan eri mielisiä. Junnujen turnausvalmentaminen on hyvin kaulana miesten seurajoukkueen valmentamisesta, enkä siksi sille itse kaiheasti arvoa anna. Miettisellä sentään on hyviä näyttöjä seurajoukkueem valmentamisesta jumnuissa ja mestiksessä viiime kaudelta. Ahokas on valmentanit seurajoukkuetta viimeksi 6 vuotta sitten.

Pikkaraisella tosiaan on mestiksestä hyvät näytöt. Katsotaan mitä tuleman pitää.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Ruuhkis kiitoksia hyvistä kirjoituksista. Vähän ihmetyttää, miksi olet rankannut Elon noin korkealle? Ihan Liigan terävimpään kastiin... minun mielestä Eero on Sopasen kanssa aika lähellä samalla viivalla.... Ehkä rankkaisin Sopasen jopa edelle.

Eeron saldo oli viimeksi Pekka Virran joukkueessa pelatessaan 57o 8+6=14 -14

Eero ei kuitenkaan ole ikinä ylittänyt 40pisteen rajaa ja 20 maalin rajakin on rikkoutunut vain kerran.

Viimeisellä kaudellaan Suomessa 26 maalia ja tämän jälkeen pystynyt pitämään tasonsa korkealla ja tehden hyviä maalimääriä jokainen vuosi huomattavasti kovatasoisemmassa sarjassa. En oikeastaan tiedä syytä, minkä tähden ei Elo olisi liigan eliittiä lähtökohtaisesti, kun puhutaan kaiken lisäksi 28-vuotiaasta, eikä +35v jäähdyttelijästä.

Saattaa olla värilasein sanottuna, mutta pidän Eloa kyllä Sopasta kovatasoisempana jopa melko selvästi. Toki tässä voi olla hyvä kaksikko, mitä vertailla kauden mittaan.
 

Knap

Jäsen
Liigasta on tullut enemmän ja enemmän sarja, joka kasvattaa pelaajia isompiin ympyröihin. Tämän kauden liigapelaajien saama NHL-sopimusten määrä antaa osaltaan kuvaa siitä, missä olemme ja mihin olemme menossa. Toisaalta Liiga on veteraanipelaajien paluumuutolle oiva kohde: Korpikoski, Immonen, Hytönen, Jokinen, Pesonen ja niin edelleen. Kyllä tässä ihan mielenkiintoisen keiton ainekset ovat olemassa.

Valmennuksen merkitys joukkueen menestyksen suhteen on valtaisa. Liiga on kasvattaja sarja, mutta myös valmentajien sarja, jossa taktisuus korostuu. Tämän vuoksi voimasuhteita arvioitaessa valmennukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Sen ovat Manner ja Pennanen nyt perättäisinä vuosina osoittaneet. @Ruuhkis on pohdinnoissaan ottanut valmennuksen hyvin huomioon. Radikaalina minä painottaisin valmennusta vielä isommalla kertoimella.

Tässäpä minun listaus ensi kauden päävalmentajista kouluarvosanoin:

Täyttä timanttia:
Pennanen, HPK 10
Manner, Kärpät 9,5
Kivi, Ilves 9

Laatua aallonharjalla:
Pikkarainen, HIFK 8,5
Nieminen, Pelicans 8,5

Vakaata laatua:
Tirkkonen, JYP 8
Rautakorpi, Tappara 8
Virta, Lukko 7,5
Selin, Ässät 7,5

Vielä todistettavaa
Lehterä, SaiPa 7
Pajuluoma, Sport 7
Ahokas, KooKoo 6,5
Kangasalusta, Jukurit 6


Menossa alas
Kaskinen, TPS 5,5

Untuvikko
Miettinen, KalPa 5
Miettinen särähtää korvaan erityisesti. Olet perustellut arvosanaa aiemmissa viesteissä, mutta jotenkin en silti osaa nähdä tätä näin. Mitä Miettisen olisi pitäynyt tehdä, jotta hän olisi korkeammalla? Eikö jotain kerro A-nuorissa voitettu kulta toisella päävalmentajakaudellansa, jonka jälkeen seuraavalla kaudella hänen lähtiessään puikoista, joukkue valahtaa aivan täysin.

Myös nuo Mestis-näytöt ovat melko kiistattomat. Otti haltuunsa Mestiksen huonoimman joukkueen, ja voittiko 26 peliä kolmestakymmenestäkahdesta. Nosti siis joukkueen karsintapaikalta pudotuspeleihin melkein, hänen alaisuudessaan myös monet pelaajat ottivat melkoisia kehitysaskeleita.

Mä puhuisin aikamoisesta lahjakkuudesta niin pelaajien kehittäjänä kuin valmentajanakin. Uskoisin, että tuon arvosanan voi heittää romukoppaan aika pian, kun Miettisellä on sinun kaipaamia Liiganäyttöjä.
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Kyllä itsellänikin vähän särähtää korvaan että Pajuluoma saa ekan keskinkertaisen Liiga kauden jälkeen arvosanan 7 ja Miettinen hyvien Mestis ja A-juniori näyttöjen jälkeen 5.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen @McTorso kanssa Miettisestä täysin samaa mieltä ja numero tulee olemaan Ahokkaan kanssa molemmilla 2.

Pidän varsinkin Miettistä erittäin lupaavana valmentajana tulevaisuudessa ja taannoin haikailin jopa Lukkoon. Mutta täytyy muistaa miehen olevan täysi arpa, kun ensimmäistä kauttaan aloittaa Liigassa päävalmentajana. Juha Vuorikin veti tyydyttävän puolikkaan Lukossa aikoinaan ja sai mielinmäärin oppia monelta isolta nimeltä, mutta tulos oli karmaiseva ja yllätti kaikki totaalisesti. Ahokkaan pätee lähes samat perusteet. Hän on ollut hyvä tai jopa loistava turnausvalmentaja, mutta seurajoukkueessa hän on aivan arpa vielä toistaiseksi.

Laajemmat perustelut ja läpikäymiset tulevat kyseisten joukkueiden ennakoiden mukana.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä puhuisin aikamoisesta lahjakkuudesta niin pelaajien kehittäjänä kuin valmentajanakin. Uskoisin, että tuon arvosanan voi heittää romukoppaan aika pian, kun Miettisellä on sinun kaipaamia Liiganäyttöjä.
Hienoa, jos Miettinen on erityislahjakkuus. Odotan innokkaasti Miettisen KalPan suorituksia. Liigassa on viime aikoina annettu hyvin mahdollisuuksia keltanokkavalmentajille. Jotkut ovat olleet erityislahjakkuuuksia, jotkut eivät. Parhaat onnistujat ovat ollleet Manner ja Pennanen, myös Nieminen ja Lehterä ovat onnistuneet hyvin. Pajuluoma ja Kangasalusta eivät ole pettäneet. Sen sijaan esimerkiksi Merikivi, Kotkaniemi, Santanen ja Vuori olivat karuja pettymyksiä. Pian nähdään, mihin Miettinen asemoituu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä itsellänikin vähän särähtää korvaan että Pajuluoma saa ekan keskinkertaisen Liiga kauden jälkeen arvosanan 7 ja Miettinen hyvien Mestis ja A-juniori näyttöjen jälkeen 5.
Kyllähän se varmasti kalpalaisen korvaan särähtää. Katsotaan nyt rauhassa, onko Miettinen uusi Manner vai Merikivi, tai kenties jotain siltä väliltä tyyliin Pajuluoma.
 

Knap

Jäsen
Hienoa, jos Miettinen on erityislahjakkuus. Odotan innokkaasti Miettisen KalPan suorituksia. Liigassa on viime aikoina annettu hyvin mahdollisuuksia keltanokkavalmentajille. Jotkut ovat olleet erityislahjakkuuuksia, jotkut eivät. Parhaat onnistujat ovat ollleet Manner ja Pennanen, myös Nieminen ja Lehterä ovat onnistuneet hyvin. Pajuluoma ja Kangasalusta eivät ole pettäneet. Sen sijaan esimerkiksi Merikivi, Kotkaniemi, Santanen ja Vuori olivat karuja pettymyksiä. Pian nähdään, mihin Miettinen asemoituu.
Miettisen näytöt ovat täysin eri luokkaa kuin Merikiven, Kotkaniemen, Santasen tai Vuoren.

Pitää koittaa pohtia jonkinlaista vetoa, missä voisi mitata Miettisen onnistumista. Sinua en tietenkään siihen vaadi osallistumaan, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ilman rahapanostakin. Mutta mielellään ottaisin sen sinua vastaan, jos jonkun hyvän vedon keksii.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Täyttä timanttia:
Pennanen, HPK 10
Manner, Kärpät 9,5
Kivi, Ilves 9

Laatua aallonharjalla:
Pikkarainen, HIFK 8,5
Nieminen, Pelicans 8,5

Vakaata laatua:
Tirkkonen, JYP 8
Rautakorpi, Tappara 8
Virta, Lukko 7,5
Selin, Ässät 7,5

Vielä todistettavaa
Lehterä, SaiPa 7
Pajuluoma, Sport 7
Ahokas, KooKoo 6,5
Kangasalusta, Jukurit 6


Menossa alas
Kaskinen, TPS 5,5

Untuvikko
Miettinen, KalPa 5

Hyvä lista ja siitä peukku. Itse muokkaisin hieman.

- Viime kaudesta Pennanen kai sai 10, mutta sitä edellinen kausi meni alta lipan kun piti lähteä kikkailemaan, eli en ihan kybää antaisi vielä.

- Rautakorpi on omissa papereissani vielä Niemisen ja Pikkaraisen edellä. Niemisellä vasta eka kausi ja se meni runkosarjan osalta hyvin. Lisäksi Pikkaraisella vasta puoli kautta pääsarjatason valmennusta takana ja yhdet hyvät pleijarit. Rautakorvelle 8,5 ja muille kahdelle 8+.

- Tirkkonen ja Virta 7,5 molemmat. Tirkkonen teki hyvää työtä SapKossa ja SaiPassa. Maailmalla ei sitten ihan niin hyvin mennyt. Klotenissa karsintasarjaa ja putoaminen, Saksassa taas surkea 12. sija. Virta hiukan samanlainen tarina, että Kalpassa onnistunut ja jopa finaaleihin asti vienyt, muualla tullut sitten potkuja, tosin viime kausi oli ihan positiivinen. Jos molemmilla lähtee kausi hyvin, niin helposti nousee molemmat 8 arvosanan valmentajiksi.

- Selin ja Lehterä 7+. Selin on sellainen ihan ok mies. Ammattilainen. Pleijareista ja runkosarjasta tarvisi tuoda enemmän jos arvosanan haluaa nousta. Lehterä toi SaiPaan raikkaan tuulahduksen ja karkoitti Tirkkosen haamun. Viime kausi taas stepbackki. Moni pelaaja ei kehittynyt ja vieras pelaaminen oli oudon surkeaa..

- Pajuluoma, Kangasalusta 7. Molemmilta hyvä kausi alla. Pajuluoma toi energiaa Vaasaan ja moni otti isoja steppejä. Tomekiin verrattuna eri tason positiivinen paukku sinne. Kangasalusta vaikeassa paikassa RD:n haamun jälkeen ja hyvin onnistui. Seuraavaksi molemmat pleijaripaikkaa metsästämään.

- Kaskinen 7-. Kyllä ihan hyvää settiä runkosarjassa, mutta jotenkin kauden edetessä joukkuepeli hiipunut. Vaikka Kerhon fani olenkin ja ei tässä halua toista lyödä, mutta jos ihan oikeasti mietitään, niin mitä se pleijarisarja olisi ollut ilman ihmepoika Kakkoa? Se olisi voinut sellainen olla, että Kaskinen olisi ehkä saanut kengänkuvan perseeseen. Paljon todistettavaa on kuitenkin.

- Ahokas, Miettinen 6,5. Tulokkaat pistin samaan nippuun. Ahokas on voittanut nuorten turnauksissa kultaa, mutta mies ei ole ammattilaistasolla valmentanut miehiä ollenkaan. Junnujen turnausvalmentaminen on niin eri asia kuin miesten ammattilaissarja valmentaminen. Toki junnuja valmentanut paljon ennen maajoukkue touhuja paljon, mutta yllätyin että noin monta vuotta yhden suomen suurimman junnujengin valmentaja ja vain yksi A-junnujen hopea niistä. Miettisestä taas kuullut niin paljon hyvää. Kultaa A-junnuissa ja Iisalmessa pirun hyvää jälkeä. Ainut nega on kokemattomuuden lisäksi se, että Toman vuoro tuli nyt hiukan nopeammin koska Kapanen lähti. Tosin uskon että Kapanen pystyi lähtemään juuri siksi, kun tiesi että jää hyviin käsiin. Kuitenkaan joukkuetta ei ole Tommille rakennettu täysin.
 

Epsilon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahti vs. Everybody
Pieni update, kun 11 joukkuetta pisteytetty.

Valmennus:

1. HPK 7.5p
2. Ilves 6.75p
3. HIFK 5.25p
4. Jyp 5.25p
5. Lukko 5.25p
6. Sport 5.25p
7. SaiPa 3.75p
8. Jukurit 3.75p
9. TPS 3p
10. KalPa 3p
11. Kookoo 3p
---
Todella kiinnostavaa analyysia toistaiseksi @Ruuhkis, mutta pakko kysyä että miksi Sportin valmennus saa arvosanaksi peräti 5,25p.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jollain tapaa pitäisi arvostella koko valmennustiimi. Taitaa Mannerinkin valmennustiimi pääosin olla jo Marjamäen ajoilta sama. Päävalmentajan työhän esimiestyötä, jossa johdetaan 30 hengen firmaa.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollain tapaa pitäisi arvostella koko valmennustiimi. Taitaa Mannerinkin valmennustiimi pääosin olla jo Marjamäen ajoilta sama. Päävalmentajan työhän esimiestyötä, jossa johdetaan 30 hengen firmaa.

Tästä samaa mieltä, jos arvostelun tekee media taikka joku ketä saa arvostelun tekemisestä rahaa. Mutta jos puhutaan keskustelupalstan amatöörin tekemästä arvostelusta, niin priimaa ei mielestäni voi vaatia. Seuraan kyllä erittäin erittäin paljon jääkiekkoa ja mielestäni tiedänkin pelistä ehkä normaalia seuraajaa enemmän, mutta niin fanaattinen ja tietäväinen en ole, että tietäisin oikeastaan muun kuin Lukon kokonaisen valmennusryhmän. Tuudittaudun arvostelusta siihen, että päävalmentajan rooli ja merkitys on valmennustiimissä niin kova, että voin numeroita sen perusteella antaa.

Itseasiassa muistankin yhden varavalmentajan. Tapparassa ainakin oli joku parrakas mies, joka näytti keskisormea Oululaisille.

No tiedän minä muitakin, mutta en pystyisi arvostelua tekemään, mikäli kaikkien panos ja merkitys pitäisi laskea.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Ilveksen valmennuksesta nostetaan usein esiin Karri Kivi. Pitää kuitenkin muistaa, että fyysisen puolen/liikkeen luo Jouko Myrrä ja taktisesta puolesta vastaa Olli Salo.

Tiimityötä ja isoa päävalmentaja-ainesta Kivellä apureina.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiinnostaisi tietää millaisen arvosanan @Ruuhkis antaisi Eemeli Suomelle, jos tämä pelaisi laidalla? Sentterin paikkaa ei ole vielä taidettu satavarmasti hänelle jakaa.
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Liigasta on tullut enemmän ja enemmän sarja, joka kasvattaa pelaajia isompiin ympyröihin. Tämän kauden liigapelaajien saama NHL-sopimusten määrä antaa osaltaan kuvaa siitä, missä olemme ja mihin olemme menossa. Toisaalta Liiga on veteraanipelaajien paluumuutolle oiva kohde: Korpikoski, Immonen, Hytönen, Jokinen, Pesonen ja niin edelleen. Kyllä tässä ihan mielenkiintoisen keiton ainekset ovat olemassa.

Valmennuksen merkitys joukkueen menestyksen suhteen on valtaisa. Liiga on kasvattaja sarja, mutta myös valmentajien sarja, jossa taktisuus korostuu. Tämän vuoksi voimasuhteita arvioitaessa valmennukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Sen ovat Manner ja Pennanen nyt perättäisinä vuosina osoittaneet. @Ruuhkis on pohdinnoissaan ottanut valmennuksen hyvin huomioon. Radikaalina minä painottaisin valmennusta vielä isommalla kertoimella.

Tässäpä minun listaus ensi kauden päävalmentajista kouluarvosanoin:

Täyttä timanttia:
Pennanen, HPK 10
Manner, Kärpät 9,5
Kivi, Ilves 9

Laatua aallonharjalla:
Pikkarainen, HIFK 8,5
Nieminen, Pelicans 8,5

Vakaata laatua:
Tirkkonen, JYP 8
Rautakorpi, Tappara 8
Virta, Lukko 7,5
Selin, Ässät 7,5

Vielä todistettavaa
Lehterä, SaiPa 7
Pajuluoma, Sport 7
Ahokas, KooKoo 6,5
Kangasalusta, Jukurit 6


Menossa alas
Kaskinen, TPS 5,5

Untuvikko
Miettinen, KalPa 5
Hyvä ja laadukas listaus suurimmalta osalta mielestäni. Muuten aika lailla samaa mieltä, mutta mielestäni Kaskinen on aivan liian alhaalla ja liian alhaalla pisteen verran ovat myös Rautakorpi ja 1-2p Ahokas. Itse olen sitä mieltä, että 2018-19 runkosarjan top 6 joukkueissa oli myös parhaat päävalmentajat, paitsi Kivi. Miettisen pisteitä en osaa arvioida.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
!!!!HUOMIO!!!!

Pelaajille on annettu arvosana kaavaillun roolinmukaisesti, joita olen pyrkinyt selvittämään joukkueiden keskusteluista. Eli numero/pelaaja ei tarkoita pelaajien olevan tasoltaan samoja.


Pelaajien arvosanojen arvostelu asteikko.

0 - Ei käyttöä liigatasolla.
1 - Heikko liigatason pelaaja.
2 - Alemman keskitason pelaaja/täysi arpa vielä.
3 - Ylemmän keskitason pelaaja/todennäköisesti hyvä pelaaja liigatasolle.
4 - Hyvä/erinomainen liigatason pelaaja omassa roolissaan/potentiaalia nousta KV-tason pelaajaksi.
5 - Liigan eliittiä ja ehdotonta kärkeä.
6 - Liigan paras omalla pelipaikallaan. (1kpl/pelipaikka)




HPK


Arvosana: 21.4
Valmennus: 5 x 1.5 = 7.5
Puolustuksen arvosana: 3.83 x 1.25 = 4.78
Keskikaista: 3.5
Laitahyökkääjät: 3.62
Maalivahdit: 2


Jere Innala-Niclas Lucenius-Markus Nenonen
Philippe Cornet-Cody Kunyk-Valtteri Puustinen
Miro Ruokonen-Tommi Tikka-Eetu Tuulola
Henri Kanninen-Joona Monto-Filip Krivosik

Arto Laatikainen-Petteri Nikkilä
Niklas Friman-Elmeri Eronen
Miro Karjalainen-Roope Laavainen

Joona Voutilainen
Antti Karjalainen


Valmennus.

Kun luotsaa sijalta 12 vuoden aikana joukkueensa Suomenmestariksi, niin puhutaan aivan käsittämättömästä suorituksesta Suomalaisessa jääkiekkoilussa. Kerho ja Pennanen pyyhki matkalla mestaruuteen Kaskisen Palloseuran, Rautakorven Tapparan sekä Mannerin Kärpät. Siis kolme suurinta mestarisuosikkia kauteen lähdettäessä, joista Kärpät oli aivan ylivoimainen suosikki pelatessa historiallisen runkosarjan, mutta niin vain Hämeenlinnan torilla juhlittiin mestaruutta. Pennasen joukkue on pelitavallisesti kova ja äärimmäisen vaikea joukkue voitettavaksi. Pennasen joukkue on äärimmäisen nopea ja kääntää peliä taidokkaasti. Joukkue pelaa pitkiä ja vastustajan kannalta puuduttavia hyökkäyksiä, mutta mikä tärkeintä Pennanen saa revittyä materiaalista kaiken irti, Pennanen pystyy kasvattamaan nuoria pelaajia vieden heitä huikeasti eteenpäin kauden aikana ja suurin yksittäinen asia, kentällä ei ole kasa nimiä, vaan suurella sydämellä pelaava yhtenäinen joukkue joka puhaltaa täydellisesti yhtä hiiltä. Pennanen on tällä hetkellä kuumin valmentaja valtakunnassa ja oikeutetusti koko Liigan paras valmentaja.

Puolustus.

Lindgrenin sekä Almarin lähtöä tulee paikkaamaan Turusta Elmeri Eronen, joka on varsin hyvin ellei jopa paikoitellen erinomaisesti pelannut Palloseurassa. Lopullista läpimurtoaan vielä hakeva Eronen tulee olemaan erittäin hyvä vahvistus Kerholle, enkä pitäisi mitenkään mahdottomuutena jos oikea käsi alhaalla operoivasta Turkulaisesta tulisi Liigan seuraava tähtipuolustaja Pennasen alaisuudessa. Suuren roolin tulenee saamaan myös Patrik Laineen aikoinaan mainostama "No body", josta on kaivautunut vuoden aikana ihan älytön pelimies, nimittäin Miro Karjalainen. Puolustaja kolossin oman pään otteet ja varmuus hämmästytti itseni totaalisesti, koska mieleen on jäänyt vain typeriä taklauksia antava ääliö, mutta mitä vielä. Todellinen isäntä Kerhon puolustuksessa. Puolustuksen täysiä timantteja ovat toistaiseksi Liigan paras puolustaja Nikkilä sekä KV-tasolle noussut Friman, jonka pelaaminen tosin on epävarmaa mahdollisen NHL-sopimuksen saamisesta. Suomessa pelatessaan, kaksikko saattaa jopa muodostaa kahden parhaimman puolustajan kaksikon. Taustalla häärii uuteen nosteeseen noussut ikinuori Laatikainen, joka pelasi varsinkin pudotuspeleissä aivan äärettömän hyvin. Vaikea on vajaassa puolessa vuodessa tason laskevan niin paljon, etteikö olisi vielä Kerholle erinomainen vahvistus. Laavainen on kaksi vuotta jo ollut ringissä, mutta tuleeko breikkausta vielä vai joutuuko hakemaan peliaikaa toisaalta jälleen?

Laatikainen 3.5
Nikkilä 6
Friman 5
Eronen 3.5
Karjalainen 4
Laavainen 1

Keskikaista.

Viimekauden timanttinen nelikko on muuttunut hiomattomaksi timantiksi. Pitkäaikainen Kerho pelaaja ja kapteeni Paajanen lähti Helsinkiin ja Leinokin paineli Ilveksen nuttuun, mutta tilalle hankitut Kunyk ja Tikka eivät ole mitenkään huonoja korvaajia. Liigan sisällä Kunyk on todella kova hankinta Toivolalta ja varma tapaus siinä mielessä, että riskit floppaamiseen ovat erittäin matalat. Kunyk ja kesken kauden saapunut komeetta Lucenius ovat aivan eliitti luokan pelaajan porteista, mutta vaativat sen viimeisen vaihteen löytämisen, jotta arvosanan 5 saisivat kumpainenkin. Sportista saapunut Tikka on roolipelaajana kolmoseen kivenkova hankinta. Ylilyöntien ohella mies osaa pelata jääkiekkoa todella hyvin ja kuuluu ehdottomasti aivan kärkikastiin alempien kenttien pelaajana. Lisämausteena soppaa hämmentämään saapuu Mestiksestä Monto, joka lähtökohtaisesti on arpa, eikä enää mikään mahdottoman nuori pelaaja. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka taso tulee riittämään Liigassa pienemmällä vastuulla.

*Lucenius 4.5
*Kunyk 4.5
Tikka 4
Monto 1.5

*
tulosvastuu

Laitahyökkääjät.

Hämmästyttävän hyvin säilynyt laituri osasto luo hyvän pohjan tulevallekin menestykselle. Megatähti Turunen lähti, mutta 24 ja 20 maalin Innala sekä Nenonen ovat riittävät palaset kärkisijoista taistelevaan joukkueeseen. Varsinkin Innalan voi odottaa taistelevan jopa pistepörssin voitosta. Valtteri Puustinen teki mallikkaan suorituksen Paajasen ja Turusen johdattamassa ykkösessä, mutta nyt on aika tehdä läpimurto ja näyttää ettei hyvä kausi ollut vain siivellä liittämistä. Mikäli Tuulola Suomessa tulee pelamaan, niin hän on alakenttien kiistaton kuningas liigassa. Joukkuepelaaja parhaimmasta päästä, joka jättää kentälle kaiken sekä saa vastustajat repimään hiuksiaan päästä. Osasto on loistavassa mallissa, eikä Turusen poislähtö tule olemaan kauhun asia, sillä nousevia kykyjä on omasta takaa tulossa kokoajan ylöspäin.

*Innala 5
*Nenonen 4.5
*Cornet 4
*Puustinen 3
Ruokonen 2.5
Tuulola 5
Kanninen 2.5
Krivosik 1.5

*
tulosvastuu

Maalivahdit.

Se suurin kysymysmerkki ja kannattajia mietityttävä asia. Sarjan paras maalivahti Vehviläisen ohella on vaihtunut Voutilaiseen, joka ei ole missään nimessä ole vielä vakuuttanut. Karjalaiseltakaan ei hirveästi apuja ole odotettavissa, kun epävarmuus ja helpot maalit piinasivat miestä. Kasvutarinoiden aika on MV-osastolla ja mikäli näitä ei tapahdu, niin se saattaa olla jopa ratkaiseva tekijä menestymismahdollisuuksissa.

Voutilainen
Karjalainen

Kysymysmerkit.

"Mestaruuskrapula", maalivahdit sekä Frimanin ja Tuulolan NHL viritykset.

Arvio.

Joukkue ei ole nimekkäin, mutta joukkueessa on timantinkova Valmennus, mikä pitää Kerhon kärkiseurana. Kerho säilyi kärkijoukkueista ehdottomasti pienimmillä menetyksillä, joka edesauttaa mahdollisuuksia menestymiseen, kun uutta ei tarvitse opetella kolmea kenttää myöden. Selvästi heikentynyt maalivahtiosasto herättää kysymyksiä, mutta uskon rutiinin ja rungon säilymisen olevan niin kovaa, että Kerho on mukana kärkikahinoissa jatkossakin. Taistelee sijoista 1-6.

Seuraa heitä.

Valtteri Puustinen & Elmeri Eronen
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös