Täällä onkin ollut todella mainiota keskustelua maaliodottamista. Hieno homma. Joku tuossa keskustelussa kommentoi, että maaliodottamat eivät huomioi ottelun tilannetta. Tuo on erittäin hyvä huomio. Puhtaat maaliodottamat eivät tosiaan tätä asiaa huomioi millään tavalla.
Esimerkki: Kaksi erää ottelua dominoinut ja siinä vaiheessa vaikkapa 3-0-johdossa ollut ja maaliodottaman mukaan 2,5-1,5 edellä ollut päättääkin keskittyä päätöserässä vain johdon turvaamiseen. Hyvin yleistä. Lopputulos 4-1 (viimeinen tyhjiin) ja maaliodottama yhteensä 3,0-3,0. Sitten maaliodottamaa katsomalla todetaan ottelun olleen täysin tasainen. Tässä mennään aavistuksen metsään ja näin saadulla maaliodottamalla ei luoda parasta mahdollista ennustettavuutta tulevaisuutta ajatellen.
Ammattimaiset vedonlyöjät ottavat tämän tilanteen huomioon ja sen mitä olen muita alalla olevia aiheesta haastatellut, niin lähes kaikilla tässä esimerkin tilanteessa tilastoihin menisi eri maaliodottamat kuin 3,0 - 3,0. Itse käytän pelitilanteen huomioivaa tilastointia, jonka tarkempaan laskentatapaan en tässä mene, mutta itse merkkaisin tämän esimerkin ottelussa maaliodottamat kahta erää hallinneen joukkueen nimiin suurinpiirtein lukemin 3,3 - 2,7. Näin ei täysin jätettäisi huomioimatta päätöserän tapahtumia, mutta toisaalta annetaan enemmän painoarvoa tapahtumille, jotka tulivat silloin kun ottelu todellisuudessa ratkaistiin. Näin saaduilla maaliodottamilla on entistäkin parempi ennustettavuus tulevaisuudelle. Se että esimerkiksi Liigaplot julkaisee vain "raakoja" maaliodottamia, ei sinänsä tee niistä yhtään huonompia. Niiden tulkinnassa jokaisen on vain syytä käyttää tarpeellista harkintaa.
Itse katson myös mahdollisuuksien mukaan useita otteluita joka kierrokselta ja teen niistä maaliodottamat nähdyn perusteella. Isoimmat erot suhteessa suoraan laukaisukartoista laskettaviin maaliodottamiin tulevat tilanteissa, joissa kiekko syötetään esimerkiksi ns. royal roadin yli ja ammutaan siitä suoraan kohti maalia. Myös läpiajot ja 2-1-hyökkäykset ovat laukaisukartasta hankala varmasti todentaa. Lisäksi joskus laukaisukartan mukaan todella vaarallinen tilanne on todellisuudessa voinut olla melko epätoivoinen tökkäys läheltä suoraan maalivahdin patjoihin. Yksittäisissä otteluissa voi tosiaan näin ollen maaliodottamassa olla isojakin eroja eri laskentamenetelmien välillä. Toisaalta tuollaiset erikoistapaukset menevät pitkässä sarjassa yleensä melko hyvin tasan, mutta kyllähän joukkuekohtaisiakin eroja on. Esimerkkinä voidaan ottaa vaikka Tappara Liigasta tai Washington NHL:stä, jotka rakentavat suhteessa enemmän ns. todella huippuluokan maalipaikkoja, joita ei suoraan laukaisukartasta näe.