Et ehkä tainnut napata pointtiani. Viivoja voi asetella vaikka kuinka monta ja säpinää niiden tuntumaan syntyy. Minä ajattelen asiaa enemmän urheilullisuuden, vaatimustason ja koko sarjan tason kannalta.
Voi olla niin, etten napannut pointtia, mutta voi olla niin, että nappasin sen. Minusta säälipleijarit eivät millään tavalla vähennä sarjan urheilullisuutta, eikä pieni joukkuemäärä tarkoita suurempaa urheilullisuutta ja vaatimustasoa, eikä parempaa sarjaa. Jos vaikkapa Vaasassa tai Kouvolassa ei pelattaisi liigaa, niin se ei tarkoita sitä, että sen seudun "löysä" raha jotenkin automaattisesti valuisi liigajoukkueiden taskuun. Raha puolestaan on ammattilaisurheilussa minun mielestäni suorassa suhteessa pelin tasoon ja myös vaatimustasoon, niin joukkueiden välillä kuin joukkueen sisällä.
Käytännössä liigajoukkueiden urheilulliset budjetit ovat ihan nappikauppaa jopa Suomen tasolla. HIFK:n, Kärppien ja Tapparan pelaajabudjetilla pyöritetään pientä tilitoimistoa tai muutaman hengen konepajaa. Jos me haluttaisiin tasokkaampaa liigaa, niin minusta se keino olisi yksinkertaisesti vain pyörittää suurempia rahasummia, ja minä en valitettavasti näe asiaa sillä tavalla, että pienempi määrä joukkueita jotenkin kummallisesti lisäisi tuota jaossa olevaa summaa - ts. Kärppien budjetti tulisi todennäköisesti olemaan ihan sama kuin nykyään, vaikka liigassa pelaisi vain 10 joukkuetta.
Muistutan vielä, että mihin kohtaan alun perin vastasin, jotta ei mennä liikaa sivuraiteille:
Kuuden joukkoon pääsy on liian monelle liigaseuralle utopiaa. Sen vuoksi monet asettavat tavoitteen juuri tuohon sijaan kymmenen. Jos pudotuspeleihin pääsisi kahdeksan parasta, voisi se olla kimmoke ainakin joillekin joukkueille panostaa vielä vähän lisää.