Katsoppas minkälaisella kokoonpanolla Kärpät viimeiset 2-3 finaalia pelasi ja tule sitten sanomaan uudestaan ettei mitään haasteita ollut. Kyllä se sinä tässä aliarvioit Mannerin suoritusta viime kaudella, eteenkin keväällä.
En ole varma, olenko asiaa oikein ymmärtänyt, mutta oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa syvissä vesissä rämpiminen on vähän eri, kuin täällä on ilmituotu. Viime kauden Kärpissä ei loukkaantumisista huolimatta tapahtunut pelitavallista repsahdusta. Loukit voi toki olla yksi syy luisumiseen, mutta ei välttämättä. Muistaakseni jokunen kausi sitten JYPillä oli käsittämätön määrä ukkoja lasaretissa ja varmaan siksi muutama peli meni harakoille, mutta lopulta kausi oli kuitenkin onnistunut.
Se syviin vesiin lipuminen voi johtua monesta ja johtuu useinkin yllättävästä syystä, kun se, minkä valmennus/seura tietää toimivan ei yks kaks tuokaan tulosta. Näitä ns. paniikkinappula tilanteita taidetaan nähdä joka kausi jollekin joukkueelle osuvana.
Kun siis valmentajaa/valmennusta arvioidaan kertoo juuri se timantin ja rapakiven eron, kykeneekö koutsi osaamisellaan saamaan junan raiteilleen ja huom. tämä ei tarkoita jatkuvaa voittoputkea, vaan sitä, että peli loksahtaa takaisin uomilleen ja antaa mahdollisuuden tuloksenteolle. Itse mietin, että viime kauden epäonnen soturi oli Pennanen ja HPK, lopulta homma saatiin uomilleen, mutta tulos jäi piippuun.
@Nelfor toki itse kertokoon tätäkö hän tarkoitti, mutta minun silmään Kärpillä ei sitä todellista vaikeaa viime kaudelle osunut, joka sen valmennuksen oikeasti mittaisi. Mitään silti myöskään Kärpiltä pois ottamatta, mutta enemmän kun valmentajan taitotaso, oulussa mielessäni syntyi hyvä match seurantaustaorganisaation, valmennuksen ja joukkueen kesken. Syyt, joiden kohdilleen osuminen mielestäni aina vaaditaan, kun puhutaan mestaruudesta. Yhdenkin pettäminen vie tuloksen.
Jos nyt olen sattunut huonolla ulosannilla kirjaamaan näkemystäni, tarkennan vielä: Manner on mestarivalmentaja, ei niitä joka oksalla ole, mutta se todellinen mitta valmentajalle on mielestäni siinä, että saa uppoavan paatin pysymään sekä pinnalla, että kurssissa. Mainio esimerkki päinvastaisesta on viime kauden JYP, lähes loppumetreillä paatti upposi, eikä valmentaja asialle kyennyt mitään tekemään, yllättävää siksi, että samaan kauteen sama jengi kuitenkin otti chl - pystin ensimmäisenä jenginä suomessa koskaan. Syitä voi etsiä ja pohdiskella, mutta joku noista kolmesta luetellusta petti, voi olla ettei se ollut valmennus, mutta valmentaja sen niskaansa saa, vaikkei osaamisessa muutosta olisi tapahtunutkaan.
edit. pahimmat virheet korjaten.