Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2018–2019

  • 1 051 385
  • 3 931

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Kyllä, näin oli. McTorso määritteli arvosanan 10 siten, että minkään muun liigajoukkueen ei ole realistista olla parempia tällä osa-alueella. Kyllä tulevalla kaudella on ihan mahdollista että joku muu valmennusjohto onnistuu paremmin kuin Kärppien. Myös ennakkoon Kärppien valmennusjohdon väittäminen absoluuttisesti parhaimmaksi liigassa on väärin.
Nojaa, tässä tarkastellaan kuitenkin ennakkoasetelmia ja ennakko-odotuksia. Olen kyllä samaa mieltä että periaatteessa Mannerin näytöillä ei kukaan valmentaja mene hänen ohitseen tällä hetkellä Liigassa. Tainoh, Karri Kivi voisi olla kova kandidaatti mutta eipä hänkään sellainen sateentekijä ole että nostaa Ilveksen materiaalin tasoa moninkertaiseksi. Muutenhan Mannerin näytöt ovat tosiaan tähän saakka melkoisen vakuuttavat, ja koska valmennukset on jo kaikilla joukkueilla kiveenhakatut (kai?), niin ei sieltä oikein kukaan ohi voi ennakkoasetelmissa nousta.

Sen sijaan esimerkiksi puolustuksen arvottaminen 10 (eli sellaiseksi että kukaan ei sitä enää voi ohittaa) on mielestäni aika rohkeasti sanottu, koska niin monella joukkueella on pakisto vielä keskeneräinen. Hyökkäyksestäkin osalta puuttuu vielä pelaajia, IFK:lta esimerkiksi ykkössentteri. Maalivahtiosasto saattaa olla paras, mutta ei mielestäni sillä erolla että Kärpät on 10 ja esimerkiksi IFK 9 ja Kalpa 8,5. Joko Kärppien arvosanaa hieman alaspäin tai muiden ylöspäin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, näin oli. McTorso määritteli arvosanan 10 siten, että minkään muun liigajoukkueen ei ole realistista olla parempia tällä osa-alueella. Kyllä tulevalla kaudella on ihan mahdollista että joku muu valmennusjohto onnistuu paremmin kuin Kärppien. Myös ennakkoon Kärppien valmennusjohdon väittäminen absoluuttisesti parhaimmaksi liigassa on väärin.
Mutta enhän minä ole väittänyt, että Kärppien valmennus on tällä kaudella varmasti koko sarjan paras. Olen väittänyt, että ennakkoasetelmissa Kärppien valmennus on paras, eikä Kärppiä ennakkoasetelmissa ole valmennuksen osalta mahdollista ohittaa. Minä luotan Manneriin, luotan Kapaseen ja Pennaseen. Katsotaan sitten kauden edetessä, miten ennakko-odotukseni toteutuvat.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nojaa, tässä tarkastellaan kuitenkin ennakkoasetelmia ja ennakko-odotuksia. Olen kyllä samaa mieltä että periaatteessa Mannerin näytöillä ei kukaan valmentaja mene hänen ohitseen tällä hetkellä Liigassa. Tainoh, Karri Kivi voisi olla kova kandidaatti mutta eipä hänkään sellainen sateentekijä ole että nostaa Ilveksen materiaalin tasoa moninkertaiseksi. Muutenhan Mannerin näytöt ovat tosiaan tähän saakka melkoisen vakuuttavat, ja koska valmennukset on jo kaikilla joukkueilla kiveenhakatut (kai?), niin ei sieltä oikein kukaan ohi voi ennakkoasetelmissa nousta.
Yeah! Olet ymmärtänyt arviointikriteerini täysin oikein. Onpas mukava, että edes joku!
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä, näin oli. McTorso määritteli arvosanan 10 siten, että minkään muun liigajoukkueen ei ole realistista olla parempia tällä osa-alueella. Kyllä tulevalla kaudella on ihan mahdollista että joku muu valmennusjohto onnistuu paremmin kuin Kärppien.

Tästä samaa mieltä, etenkin kun valmennustiimin onnistumista tulee arvioida käytettävissä olevaan materiaaliin ja seuran asettamiin tavoitteisiin nähden. Kumpi on parempi suoritus valmentajalta: Liigan pienimmän pelaajabudjetin joukkueen raahaaminen säälipleijarien kotietuun, vai Liigan suurimman pelaajabudjetin joukkueen johdattaminen mestaruuteen? Jos molempien skenaarioiden katsotaan olevan yhtä vaativia valmennukselle, ja onnistumiselle arvoidaan yhtä suuret todennäköisyydet, niin eikö tällaisessa tapauksessa tulisi valmentajien arvosanan olla sama?

Muutenkin minusta olisi hyvä, että arvioita tehdessä huomioitaisiin kuinka keskeneräinen joukkue on, ja mihin paikoille odotetaan vielä vahvistusta. Siksi tällaisten arvioiden tekeminen on mielekkäämpää siinä elokuun lopussa tai syyskuun alussa, kun alkaa olla selvillä millaisilla kokoonpanoilla joukkueet aloittavat sarjan. Itse en ainakaan uskalla ennustaa Lukon sijoitusta vielä, koska sekä hyökkäykseen että puolustukseen haetaan tekijämiestä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nojaa, tässä tarkastellaan kuitenkin ennakkoasetelmia ja ennakko-odotuksia. Olen kyllä samaa mieltä että periaatteessa Mannerin näytöillä ei kukaan valmentaja mene hänen ohitseen tällä hetkellä Liigassa. Tainoh, Karri Kivi voisi olla kova kandidaatti mutta eipä hänkään sellainen sateentekijä ole että nostaa Ilveksen materiaalin tasoa moninkertaiseksi.

Täällä taidettiin jo aiemmin puhua, että Kivi olisi niin kova jo vanhojen näyttöjenkin pohjalta, mutta kun se materiaali.. jos nyt katsotaan millaisella materiaalilla Kivi voitti Ässissä kannun, niin esimerkiksi hyökkääjistö oli

Savinainen-Niemi-Armia
Ryan-Uusikartano-Elo
Pihlman-Sillanpää-Brodin
Mutanen-Aaltonen-Lähteenmäki

Todellakin siis Kivi vei mestaruuden tuolla materiaalilla.. ja onko tuo nyt sitten miten paljon parempi kuin Ilveksen ensi kauden hyökkäjistö (toki olihan tuolloin jo paljon yhdessä pelannut Savinainen-Niemi-Armia lähtökohtaisesti aivan murhaava ketju, en sitä sano)? Ihan nyt vain esimerkkinä siellä oli nelossentterinä Nico Aaltonen, joka ei edes ole oikeasti sentteri, ja joka ihan rehellisyyden nimissä ei ole hääppöinen jääkiekkoilija Mestiksenkään (tai edes Englannin liigan) mittapuulla. Ja kuinka monessa liigajengissä Severi Sillanpää olisi kolmossentteri? Että kyllä kiistatta Kivi on näyttänyt sen, miten materiaalista tiristetään ulos enemmänkin kuin lääkäri määräsi.. ja onko tuo nyt sitten kuinka paljon parempi kuin Ilveksen ensi kauden materiaali? Toki silti Ässien mestaruuspakisto oli selvästi parempi kuin Ilveksen ensi kauden pakisto

Sekin on toki totta, että Kivellä ei ole koskaan sen jälkeen ollut käytössään niin hyvää pelaajiamateriaalia, mitä hänellä oli Ässissä kun hän aloitti päävalmentajan uransa (koskee siis etenkin Kiven ensimmäistä päävalmentajakautta 11-12)
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Katsoppas minkälaisella kokoonpanolla Kärpät viimeiset 2-3 finaalia pelasi ja tule sitten sanomaan uudestaan ettei mitään haasteita ollut. Kyllä se sinä tässä aliarvioit Mannerin suoritusta viime kaudella, eteenkin keväällä.

En ole varma, olenko asiaa oikein ymmärtänyt, mutta oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa syvissä vesissä rämpiminen on vähän eri, kuin täällä on ilmituotu. Viime kauden Kärpissä ei loukkaantumisista huolimatta tapahtunut pelitavallista repsahdusta. Loukit voi toki olla yksi syy luisumiseen, mutta ei välttämättä. Muistaakseni jokunen kausi sitten JYPillä oli käsittämätön määrä ukkoja lasaretissa ja varmaan siksi muutama peli meni harakoille, mutta lopulta kausi oli kuitenkin onnistunut.

Se syviin vesiin lipuminen voi johtua monesta ja johtuu useinkin yllättävästä syystä, kun se, minkä valmennus/seura tietää toimivan ei yks kaks tuokaan tulosta. Näitä ns. paniikkinappula tilanteita taidetaan nähdä joka kausi jollekin joukkueelle osuvana.

Kun siis valmentajaa/valmennusta arvioidaan kertoo juuri se timantin ja rapakiven eron, kykeneekö koutsi osaamisellaan saamaan junan raiteilleen ja huom. tämä ei tarkoita jatkuvaa voittoputkea, vaan sitä, että peli loksahtaa takaisin uomilleen ja antaa mahdollisuuden tuloksenteolle. Itse mietin, että viime kauden epäonnen soturi oli Pennanen ja HPK, lopulta homma saatiin uomilleen, mutta tulos jäi piippuun.

@Nelfor toki itse kertokoon tätäkö hän tarkoitti, mutta minun silmään Kärpillä ei sitä todellista vaikeaa viime kaudelle osunut, joka sen valmennuksen oikeasti mittaisi. Mitään silti myöskään Kärpiltä pois ottamatta, mutta enemmän kun valmentajan taitotaso, oulussa mielessäni syntyi hyvä match seurantaustaorganisaation, valmennuksen ja joukkueen kesken. Syyt, joiden kohdilleen osuminen mielestäni aina vaaditaan, kun puhutaan mestaruudesta. Yhdenkin pettäminen vie tuloksen.

Jos nyt olen sattunut huonolla ulosannilla kirjaamaan näkemystäni, tarkennan vielä: Manner on mestarivalmentaja, ei niitä joka oksalla ole, mutta se todellinen mitta valmentajalle on mielestäni siinä, että saa uppoavan paatin pysymään sekä pinnalla, että kurssissa. Mainio esimerkki päinvastaisesta on viime kauden JYP, lähes loppumetreillä paatti upposi, eikä valmentaja asialle kyennyt mitään tekemään, yllättävää siksi, että samaan kauteen sama jengi kuitenkin otti chl - pystin ensimmäisenä jenginä suomessa koskaan. Syitä voi etsiä ja pohdiskella, mutta joku noista kolmesta luetellusta petti, voi olla ettei se ollut valmennus, mutta valmentaja sen niskaansa saa, vaikkei osaamisessa muutosta olisi tapahtunutkaan.

edit. pahimmat virheet korjaten.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Manner valmensi Kärpät mestariksi ja noilla näytöillä hän on täyden kympin valmentaja? Okei. Tämä siitäkin huolimatta, että McTorso oli ennen kaudea alkua listannut Kärppien materiaalin liigan parhaaksi. Eli jos valmentaja valmentaa parhaan materiaalin mestaruuteen, niin valmentajakin on Suomen paras?

Entäs Lehterä sitten? Hän sai käyttöönsä aika heikon materiaalin, jolle ei kausiennakoissa povattu edes säälipleijaripaikkaa. Niin vain SaiPa taisteli loppuun asti jopa paikasta kuuden joukossa.

McTorso itsekin povasi SaiPaa sarjan häntäpäähän ennakoissaan. Sama jatkui vielä marraskuussa, jolloin SaiPa oli jo voittoputkessa jyrännyt useita sarjan kärkijoukkueita. Silloin McTorso kirjoitti seuraavaa:

Lehterä on minulle niin tuore tuttavuus, etten hänestä valmentajana paljon tiedä. Hänen persoonassaan on jotain erityistä. Se voi viedä hänet erittäin pitkälle tai sitten erittäin lyhyelle. Minä olen lähtökohtaisesti taipuvainen uskomaan jälkimmäiseen. Sen verran, mitä olen SaiPaa nähnyt, niin en ole ollut ollenkaan vakuuttunut. Tulosta on tullut, mutta näen myös romahduksen vaaran. Materiaali on heikohko, eikä valmennuskaan vakuuta minua

Sarjan kausiennakoissa SaiPa dumattiin aika yksiselitteisesti. Tässä poimintoja:

"Todella monen pelaajan pitäisi pelata uransa paras sesonki, jotta lappeenrantalaiset voisivat edes haaveilla pudotuspelipaikasta." -Faneille.com

"Arpojen ja kysymysmerkkien määrä on melkoinen, mistä syystä onkin todennäköisempää että Saimaan rannoilla käynnistetään pitkäkestoisempaa projektia, johon kuuluu vielä tällä kaudella jumbosija." -NordicBet

"Materiali on vaatimaton, mutta innokas ja halukas työntekoon. Kukaan ei odota kummoista menestystä. On uuden projektin vuosi nolla. Pienen seuran etu voi usein syksyllä olla se, että suuret eivät ole vielä valmiita. SaiPalla tätä etua ei ole, koska se tekee itse sarja kenties suurinta murrosta." Ilta-Sanomat ennustaessaan SaiPan sijoille 13-14.

Tapparan foorumille kootiin keskiarvo medioiden kausiennakoista ja SaiPalle veikatun loppusijoituksen keskiarvo oli 14:s.

Lehterä on onnistunut jokaisessa valmennuspestissään mihin on ryhtynyt. Espoossa A-junnuissa sm-kultaa ja pronssia ja nyt SaiPassa vei jumboksi veikatun joukkueen puolivälieriin. Se saattoi olla kovin urheilullinen temppu ja yllätys viime kaudella. Lehterän perässä on myös ennennäkemätön imu. Viime kaudella Vaakanainen tuli Lehterän perässä SaiPaan. Tänä kesänä SaiPaan tulleista NHL-varatuista lupauksista useampi sanoi syyksi nimenomaan Lehterän. Eli Lehterällä on niin urheilullisia tuloksia kuin vetovoimaa, mutta silti hänet rankattiin McTorson valmentajarankingissa alemmas kuin esimerkiksi Pennanen, jonka pakka tuntui olevan aika levällään viime vuonna.

Noh, nämä kirjoituksethan ovat aina yhden ihmisen mielipiteitä ja omiin mielipiteisiinsä McTorsolla on luonnollisesti oikeus.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Manner valmensi Kärpät mestariksi ja noilla näytöillä hän on täyden kympin valmentaja? Okei. Tämä siitäkin huolimatta, että McTorso oli ennen kaudea alkua listannut Kärppien materiaalin liigan parhaaksi. Eli jos valmentaja valmentaa parhaan materiaalin mestaruuteen, niin valmentajakin on Suomen paras?

Entäs Lehterä sitten? Hän sai käyttöönsä aika heikon materiaalin, jolle ei kausiennakoissa povattu edes säälipleijaripaikkaa. Niin vain SaiPa taisteli loppuun asti jopa paikasta kuuden joukossa.

McTorso itsekin povasi SaiPaa sarjan häntäpäähän ennakoissaan. Sama jatkui vielä marraskuussa, jolloin SaiPa oli jo voittoputkessa jyrännyt useita sarjan kärkijoukkueita. Silloin McTorso kirjoitti seuraavaa:



Sarjan kausiennakoissa SaiPa dumattiin aika yksiselitteisesti. Tässä poimintoja:

"Todella monen pelaajan pitäisi pelata uransa paras sesonki, jotta lappeenrantalaiset voisivat edes haaveilla pudotuspelipaikasta." -Faneille.com

"Arpojen ja kysymysmerkkien määrä on melkoinen, mistä syystä onkin todennäköisempää että Saimaan rannoilla käynnistetään pitkäkestoisempaa projektia, johon kuuluu vielä tällä kaudella jumbosija." -NordicBet

"Materiali on vaatimaton, mutta innokas ja halukas työntekoon. Kukaan ei odota kummoista menestystä. On uuden projektin vuosi nolla. Pienen seuran etu voi usein syksyllä olla se, että suuret eivät ole vielä valmiita. SaiPalla tätä etua ei ole, koska se tekee itse sarja kenties suurinta murrosta." Ilta-Sanomat ennustaessaan SaiPan sijoille 13-14.

Tapparan foorumille kootiin keskiarvo medioiden kausiennakoista ja SaiPalle veikatun loppusijoituksen keskiarvo oli 14:s.

Lehterä on onnistunut jokaisessa valmennuspestissään mihin on ryhtynyt. Espoossa A-junnuissa sm-kultaa ja pronssia ja nyt SaiPassa vei jumboksi veikatun joukkueen puolivälieriin. Se saattoi olla kovin urheilullinen temppu ja yllätys viime kaudella. Lehterän perässä on myös ennennäkemätön imu. Viime kaudella Vaakanainen tuli Lehterän perässä SaiPaan. Tänä kesänä SaiPaan tulleista NHL-varatuista lupauksista useampi sanoi syyksi nimenomaan Lehterän. Eli Lehterällä on niin urheilullisia tuloksia kuin vetovoimaa, mutta silti hänet rankattiin McTorson valmentajarankingissa alemmas kuin esimerkiksi Pennanen, jonka pakka tuntui olevan aika levällään viime vuonna.

Noh, nämä kirjoituksethan ovat aina yhden ihmisen mielipiteitä ja omiin mielipiteisiinsä McTorsolla on luonnollisesti oikeus.
Ihan täyttä asiaa, silti puutun yhteen kohtaan.

Onhan se vähän eriasia haalia tulevaisuuden pelaajia SaiPaan kuin johonkin "kärkiseuraan". On hieman vaikeampaa murtautua 1-2 tai 3 kenttäänkik, IFKssa, Kärpissä, Tapparassa tai JYPssäkin. SaiPassa, KalPassa jne sen ison roolin voi paljon helpommin napata ja vastuuta tulee muutenkin vähän erilailla. Yhtään siis edelleenkään SaiPaa ja Lehterää väheksymättä.

Sama juttuhan oli Kuopiossakin Ikosen ja Texierin kanssa. Kapanen oli se yksisyy, että he Kuopioon päätyivät. Toinen syy varmasti myös se, että pääseevät salettiin myös pelaamaan kun 1-3 kentät eivät ole tukossa jo tunnettuja huippunimiä täynnä. Tästä voi vielä nostaa esille Ikosen, jolla oli vaikea kausi, mutta vakiinnutti paikkansa loppu kaudesta ja pääsi jopa ylivoimaakin pelaamaaa poffeissa.

Näin kuitenkin, en epäile hetkeäkään etteikö Kapanen, Lehterä, Kivi ja Pennanenkin ole semmoisia koutseja, jotka tiettyjä pelaajia riveihinsä houkuttelevat. Ja mikö näitä kaikkia yhdistää? Se, että valmentavat keskikastin tai sitä alempaa seuraa. (Näin jokavuotisia ennakoita mukaillen)
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Ihan mahdotonta edes rankata noita valmentajia mihinkään paremmuusjärjestykssen muutenkaan. Jokainen joukkue hankkii heille sopivimman ja parhaaksi näkemänsä valmentajan , resurssit huomioon ottaen.
Useampi joukkue on tässä onnistunut ja sen näkee jo siitä että valmentajat saavat jatkaa tulevalla kaudellakin.
Rautakorpi on Tapparalle sopiva valmentaja, Selin ja Kaskinen ja Manner onnistuvat myös hienosti ja saavat ansaitusti jatkaa. Ehdottomasti positiiviisesti yllättivät itseni Kapanen sekä Lehterä. Pennasen HPK:lta olin vastaavasti odottanut huomattavasti parempaa. Kivi on Ilvekselle hyvä valmentaja ja Virta saa jatkaa Lukossa, ja hyvä niin.
Suurin mielenkiinto kiinnittyykin tällä tulevalla kaudella näihin debyyttinsä tekeviin päävalmentajiin, lähinnä Niemiseen, Merikiveen ja Pajulehtoon.

Ainoa valmentaja jota en pidä pätevänä on Kotkaniemi ja hänen kohdalla minun on todettava ja myönnettävä että suurin syy johtuu että pidän kyseistä herraa vastenmielisenä. Olisin toivonut Ässille jotain huomattavasti parempaa.

Manner on varmasti ihan pätevä valmentaja mutta se suurempi haaste on vasta edessä. Erään ykköseksi rankattu joukkue ei onnistunut edes säilyttämään CHL-paikkaansa toissa kaudella ja CHL tuo oman elementtinsä ja vaatimuksensa tulevaan kauteen. Kärpillä on myöskin tällä kertaa (tällä hetkellä) käsissä korkeintaan keskitason hyökkäysmateriaali ja jos tuolla porukalla taistellaan mestaruudesta niin hattu päästä. Eipä sillä, on ihan selvää että Kärpät tulevat vahvistamaan hyökkäystään vielä ennen CHL pelejä ja kauden alkua. Tuolla tämnhetkisellä materiaalilla ei tulla menestymään vaikka puolustus ja maalivahtiosastot ovatkin huippuluokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kafrom

Jäsen
Ainoa valmentaja jota en pidä pätevänä on Kotkaniemi ja hänen kohdalla minun on todettava ja myönnettävä että suurin syy johtuu että pidän kyseistä herraa vastenmielisenä. Olisin toivonut Ässille jotain huomattavasti parempaa.
Anna kun arvaan, tämä johtuu siitä yhdestä Youtube-videosta? Minulle on jäänyt Kotkaniemestä näin Ässäfanina varsin fiksu ja modernin valmentajan kuva, mutta joillekkin se youtubevideo taitaa olla ylitsepääsemätön juttu.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Anna kun arvaan, tämä johtuu siitä yhdestä Youtube-videosta? Minulle on jäänyt Kotkaniemestä näin Ässäfanina varsin fiksu ja modernin valmentajan kuva, mutta joillekkin se youtubevideo taitaa olla ylitsepääsemätön juttu.

Valehtelisin jos väittäisin että kyseisellä videolla ei ole vaikutusta minulle muodostuneeseen mielikuvaan Kotkaniemestä.
Ja tämä on siis vain ja ainoastaan oma henk.koht. mielipiteeni eikä tarkoita etteikö Kotkaniemi voisi olla erinomainen valmentaja ja juuri Ässille sopivin
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Anna kun arvaan, tämä johtuu siitä yhdestä Youtube-videosta? Minulle on jäänyt Kotkaniemestä näin Ässäfanina varsin fiksu ja modernin valmentajan kuva, mutta joillekkin se youtubevideo taitaa olla ylitsepääsemätön juttu.
Varmasti jättänyt jälkensä se videoa, mutta kyllä itselle on muutenkin jäänyt semmoinen "ylimielinen mulkku" muistakin haastiksista ja olemuksesta muutenkin. Vähän kuin yrittäisi esittää kovempaa jätkää, kuin mitä on. Sitten vastapainoksi pyrkii töksäyttelemään tai olemaan suorasukainen. Voipi olla ihan vain harhaa ja todellisuus on jotain muuta. Ulosanti ei tuolla herralla ole kuitenkaan sitä parasta mahdollista.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitokset @McTorso kun olet kesälomatunnelmissa jaksanut kirjoitella kausiennakoita liigajoukkueista ja antaa arvosanoja osa-aluekohtaisesti vaikka voisin kuvitella, että työssäsi joudut loman ulkopuolellakin ihan riittämiin muutenkin arvosanoja jakelemaan. Ennakot ja siitä seurannut keskustelu on antaneet mukavasti tietoa ja auttaneet muodostamaan kokonaiskuvaa siitä missä alkavan kauden osalta joukkueidenrakentumisessa mennään.

Ennen kaikkea mainitsemasi tavoite herättää keskustelua vaikuttaa toteutuneen varsin hyvin. Mukava lueskella muidenkin joukkueiden kannattajien näkemyksiä siitä missä tällä hetkellä mennään ja ajatuksia siitä millä perusteilla ja painotuksilla arvosanoja tulisi antaa. Ilman ennakoitasi täällä olisi varmastikin huomattavasti vähemmän keskustelua aiheen tiimoilta näin kesäaikaan.

Joukkueiden eri osa-alueiden arvottaminen arvosanoilla tuntuu välillä olevan sen verran haastavaa ja mielipiteitä jakavaa touhua pelatun kaudenkin jälkeen, ettei ole mikään yllätys että nytkin kun ainoatakaan ottelua ei ole vielä pelattu mielipiteitä löytyy vähän joka suuntaan. Toki joukkueet ovat myös moninpaikoin vielä keskeneräisiä, Kärppien hyökkäys mukaanlukien, joten ennakoita joutunee vielä päivittämään aivan kaudenalun kynnyksellä.

Jos nyt vaikka tuota paljon keskustelua herättänyttä Kärppien valmennuksen täyden kympin arvosanaa ajattelee niin mitään varmuuttahan täydelliselle onnistumiselle tulevalle kaudelle ei ole vaan arvosana täytyy antaa muiden osa-alueiden tapaan menneisyyteen pohjautuen. Valmennustiimi nykymuodossaan on muutenkin hyvin tuore valmennettuaan yhdessä vasta yhden kokonaisen kauden, joten sitä yhteistä menneisyyttäkään arvosanan pohjalle ei mahdottomasti ole.

Siitäkin huolimatta näkisin, että tuo yhteinen kausi oli niin onnistunut (niin tulosten, pelaajien kehityksen kuin ilmapiirinkin osalta) ettei ole mitenkään perustelematonta sen pohjalta arvioida valmennustiimin kyvykkyys korkealle. Esimerkiksi Suikkasen kauden alkaessa aika nopeastikin kävi ilmi, ettei valmennus ole ihan samalla sivulla näkemyksiensä kanssa samoin valmennuksen työnjaon kanssa tuntui olevan ongelmia. Vastaavanlaiset ongelmat ovat loistaneet Mannerin valmennustiimissä poissaolollaan ja valmennustiimi tuntuu erittäin yhtenäiseltä kokonaisuudelta vaikka henkilömuutosten lukumäärä pieneksi jäikin.

Toisaalta voisi taas sitten ajatella, kuten monet ovatkin täällä tuoneet jo ilmi, ettei Kärpät viimekaudella kohdannut tarpeeksi suuria notkahduksia ja suurempia vastoinkäymisiä, joissa valmennuksen paineensietokyky ja kyky uusiutua sekä herätellä joukkuetta oltaisiin todella punnittu. Tottahan se on, että Kärpät suuressa kuvassa suoritti aika tasaisesti eikä esimerkiksi mitään runkosarjan nousuja sarjataulukon hänniltä kärjen tuntumaan tai pudotuspeleissä nousuja useamman hävityn ottelun jälkeen jatkoon nähty. Toisaalta tuotakin voi pitää tietyllä tapaa valmennuksen vahvuutena, että pelitapa on jo alkujaankin niin toimiva ja juuri sen verran kehittyvä kauden edetessä, ettei vastustajat missään vaiheessa täysin sitä kykene ohittamaan.

Monenmoista vaikeutta ja haastetta kauteen kuitenkin siitäkin huolimatta mahtui, mm. erinäisten tärkeiden loukkaantumisten, panoksettomuuden aiheuttaman vaikean runkosarjan lopun ja ajoittaisten pudotuspeliyskähtelyiden myötä. Varsinkin välierissä HIFK:ta vastaan koettiin välillä tuskaisia hetkiä eikä se finaalisarjakaan Tapparaa vastaan meinannut mennä millään poikki. Edellämainitun seurauksena palsta menetti erään erittäin aktiivisen edesmenneen Bond-näyttelijän nimeä kantavan kirjoittajan vahvuudestaan ainakin toistaiseksi. Lisäksi Kärppien ykkösmaalivahdin Veini Vehviläisen kokema äkillinen lähiomaisen menetys kauden tärkeimmillä hetkillä toi soppaan oman pikantin lisämausteensa.

Niin vaikeaa/epämielekästäkin kuin valmentajia/valmennustiimiä onkin rankata paremmuusjärjestykseen niin joukkueiden sijoituksilla kauden päätteeksi on tietenkin hauskaa spekuloida ja uskonkin monen muun tavoin, että Kärpät sieltä kärjestä jo toistamiseen löytyy. Finaalivastukseksi (olettaen että sinne asti päästään) toivon vaihtelun nimissä jotain muuta joukkuetta kuin Tapparaa ja toivottavasti pudotuspelejä pääsisi vaihteeksi tahkoamaan myös joku/jotkut joukkueet KooKoo/Sport/Jukurit-akselilta. Alkais jo!
 
Viimeksi muokattu:

Ränse

Jäsen
Valmennusta on tosiaan vaikea arvioida. Esimerkiksi Marjamäki olisi pari vuotta sitten Liigaan jäädessään voinut helposti saada ennakkoarvioissa arvosanan 10 mutta jos Late nyt palaisi Liigaan johonkin jengiin, tuskin kukaan 10 Latelle enää antaisi. Valmentajan tasoa määrittää yleensä se viimeisin tai pari viimeisintä kautta. Voi olla että esimerkiksi ensi kaudella Mannerin keitot ei enää maistukkaan jos esimerkiksi joukkuedynamiikka ei ala toimimaan, sitten arvosana tietysti laskee. Ehkäpä McTorson arvostus esim. Kiveä kohtaan on tästä syystä "laskenut". Kivi ei ole tehnyt mitään supertemppuja(oli kyllä lähellä 2017) vuoteen pariin mutta tuskin on silti huonompi valmentaja kuin Ässissä 2013 tai nuorten peräsimessä 2014.

Toisaalta helpoiten arvioitavia ovat nämä kokeneemmat ketut kuten esim. Atu Selin tai Rautakorpi. Heidän suorituksiaan on ehkä helpommin arvioida koska kokemus ja vuodet ovat kertoneet jo tason aika hyvin eikä heilahteluja ole kovin paljoa ollut ja ovat olleet monenlaisissa projekteissa mukana, suht tasaisilla suorituksilla. Toisaalta jotakin Niemistä ja muita keltanokkia on aika mahdoton arvioida tässä vaiheessa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän tuo aika absurdia on arvioida ensimmäisen kauden päävalmentajaa 10:llä. Onko esimerkiksi Nieminen 10:n valmentaja ensi kaudella, jos Pelicans voittaa mestaruuden? Vai onko jokin muuttuva tekijä, jonka takia arvosana jäisi johonkin 9:n tuntumaan?
Oletko lukenut perusteluni Mannerin kympistä? Jos olet, olet huomionut, ettei viime vuotinen mestaruus ole ainoa argumenttini. Haluatko kertauksen? Toki mestaruus debyyttikaudella on Mannerilta kova suoritus, varsinkin lähtökohdat huomioiden, ei sitä pidä kieltämän.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä taidettiin jo aiemmin puhua, että Kivi olisi niin kova jo vanhojen näyttöjenkin pohjalta, mutta kun se materiaali.. jos nyt katsotaan millaisella materiaalilla Kivi voitti Ässissä kannun, niin esimerkiksi hyökkääjistö oli

Savinainen-Niemi-Armia
Ryan-Uusikartano-Elo
Pihlman-Sillanpää-Brodin
Mutanen-Aaltonen-Lähteenmäki

Todellakin siis Kivi vei mestaruuden tuolla materiaalilla...
Nyt unohdit tuosta materiaalista sen kaikkein tärkeimmän, eli häikäisevän hyvän maalivahdin. Kivi sai luotua Ässiin aikamoisen hurmoshengen ja sen siivittämänä joukkue pelasi aivan uskomattoman loppukauden. Kiven kova suoritus Kiveltä! Samoin nuorten maailmanmestaruus on näyttö sieltä kovimmasta päästä.

Pikkuhiljaa olisi kuitenkin mukava nähdä jotain muutakin kuin sen yhden hyvän pyristelyn puolivälierissä. Esimerkiksi Pennanen peluutti aika lailla saman budjetin joukkueella toissa kaudella ehkäpä Liigan parasta kiekkoa ja viime kaudella Kapanen valmensi suunnilleen saman budjetin joukkueen kuuden joukkoon. Jotain tuon tyylistä toivoisin Kiven iskevän pöytään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole varma, olenko asiaa oikein ymmärtänyt, mutta oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa syvissä vesissä rämpiminen on vähän eri, kuin täällä on ilmituotu. Viime kauden Kärpissä ei loukkaantumisista huolimatta tapahtunut pelitavallista repsahdusta. Loukit voi toki olla yksi syy luisumiseen, mutta ei välttämättä. Muistaakseni jokunen kausi sitten JYPillä oli käsittämätön määrä ukkoja lasaretissa ja varmaan siksi muutama peli meni harakoille, mutta lopulta kausi oli kuitenkin onnistunut.

Se syviin vesiin lipuminen voi johtua monesta ja johtuu useinkin yllättävästä syystä, kun se, minkä valmennus/seura tietää toimivan ei yks kaks tuokaan tulosta. Näitä ns. paniikkinappula tilanteita taidetaan nähdä joka kausi jollekin joukkueelle osuvana.

Kun siis valmentajaa/valmennusta arvioidaan kertoo juuri se timantin ja rapakiven eron, kykeneekö koutsi osaamisellaan saamaan junan raiteilleen ja huom. tämä ei tarkoita jatkuvaa voittoputkea, vaan sitä, että peli loksahtaa takaisin uomilleen ja antaa mahdollisuuden tuloksenteolle. Itse mietin, että viime kauden epäonnen soturi oli Pennanen ja HPK, lopulta homma saatiin uomilleen, mutta tulos jäi piippuun.

@Nelfor toki itse kertokoon tätäkö hän tarkoitti, mutta minun silmään Kärpillä ei sitä todellista vaikeaa viime kaudelle osunut, joka sen valmennuksen oikeasti mittaisi. Mitään silti myöskään Kärpiltä pois ottamatta, mutta enemmän kun valmentajan taitotaso, oulussa mielessäni syntyi hyvä match seurantaustaorganisaation, valmennuksen ja joukkueen kesken. Syyt, joiden kohdilleen osuminen mielestäni aina vaaditaan, kun puhutaan mestaruudesta. Yhdenkin pettäminen vie tuloksen.

Jos nyt olen sattunut huonolla ulosannilla kirjaamaan näkemystäni, tarkennan vielä: Manner on mestarivalmentaja, ei niitä joka oksalla ole, mutta se todellinen mitta valmentajalle on mielestäni siinä, että saa uppoavan paatin pysymään sekä pinnalla, että kurssissa. Mainio esimerkki päinvastaisesta on viime kauden JYP, lähes loppumetreillä paatti upposi, eikä valmentaja asialle kyennyt mitään tekemään, yllättävää siksi, että samaan kauteen sama jengi kuitenkin otti chl - pystin ensimmäisenä jenginä suomessa koskaan. Syitä voi etsiä ja pohdiskella, mutta joku noista kolmesta luetellusta petti, voi olla ettei se ollut valmennus, mutta valmentaja sen niskaansa saa, vaikkei osaamisessa muutosta olisi tapahtunutkaan.

edit. pahimmat virheet korjaten.
Tarkoitin nimenomaan mainitsemiasi asioita, kun puhuin siitä, ettei Kärpille osunut todellista vaikeaa jaksoa viime kaudella. Onnistuit pukemaan ajatukseni sanoiksi hienosti.

Jyrki Aho on hyvä esimerkki siitä, että valmentaja voi ensimmäisellä kaudellaan saavuttaa mestaruuden, vaikka ei kokonaisuutena olekaan liigan parhaimmistoon kuuluva valmentaja. Aholla, kuten Mannerillakin, on paljon hyviä ominaisuuksia, jotka sopivat apuvalmentajalle, mutta päävalmentajan roolissa Aho ei ainakaan vielä ole sellaisella tasolla, että kuuluisi liigan parhaimmistoon. Näen Mannerissa paljon samaa ja ehkäpä tuo Ahon "esimerkki" saa minut tässä kohtaa varovaiseksi, kun Mannerin tasoa päävalmentajana arvioidaan yhden kauden jälkeen.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Jyrki Aho on hyvä esimerkki siitä, että valmentaja voi ensimmäisellä kaudellaan saavuttaa mestaruuden, vaikka ei kokonaisuutena olekaan liigan parhaimmistoon kuuluva valmentaja. Aholla, kuten Mannerillakin, on paljon hyviä ominaisuuksia, jotka sopivat apuvalmentajalle, mutta päävalmentajan roolissa Aho ei ainakaan vielä ole sellaisella tasolla, että kuuluisi liigan parhaimmistoon. Näen Mannerissa paljon samaa ja ehkäpä tuo Ahon "esimerkki" saa minut tässä kohtaa varovaiseksi, kun Mannerin tasoa päävalmentajana arvioidaan yhden kauden jälkeen.
Tässä on hyvä pointti ja samaa voi soveltaa muihinkin valmentajiin, mm. Kai Suikkanen jonka osakkeet laskivat rajusti parissa vuodessa kun oli noussut äkkiä huipulle ja ollut siellä hetken aikaa (nyt taas näyttää valoisammalta, toivottavasti homma jatkuu positiivisena Italiassa!).

Mutta kai tässä on kyse lähinnä näkemyseroista miten pitäisi arvioida asioita. Jos nyt joku tuntemattomampi kaveri tulee Liigaan ja voittaa pistepörssin ensimmäisellä kaudellaan helpohkosti, niin olisiko väärin väittää seuraavana kesänä että tässä on ennakkoon ajateltuna Liigan paras pelaaja vaikka Liigassa olisi sellaisia jotka ovat tehneet useamman kauden aikana maltillisemmin pisteitä, tai voittaneet pistepörssin aiemmin?

Ehkä valmennusta ei kannattaisi ylipäätään arvioida juuri muuten kuin odotusarvon perusteella. Tässä mielessä vain uudet valmentajat ovat täysiä kysymysmerkkejä, muista kyllä tiedetään jossain määrin mitä saadaan (tosin, kuten Suikkanenkin näytti niin korkealtakin putoaa äkkiä).
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Manner valmensi Kärpät mestariksi ja noilla näytöillä hän on täyden kympin valmentaja? Okei.
Mestaruus ei ole ollut ainoa argumenttini, kuten hyvin tiedät.
Tämä siitäkin huolimatta, että McTorso oli ennen kaudea alkua listannut Kärppien materiaalin liigan parhaaksi. Eli jos valmentaja valmentaa parhaan materiaalin mestaruuteen, niin valmentajakin on Suomen paras?
Olitko sinä muuten kanssani samaa mieltä ennen viime kauden alkua siitä, että Kärppien materiaali on Liigan paras? Mikä oli yleinen mielipide? Urheilulehti taisi ennakoida säälisijoitusta. Kärppien materiaali osoittautui lopulta paljon paremmaksi kuin yleisesti uskottiin. Miksi näin? Mikä oli Mannerin rooli?
Entäs Lehterä sitten? Hän sai käyttöönsä aika heikon materiaalin, jolle ei kausiennakoissa povattu edes säälipleijaripaikkaa. Niin vain SaiPa taisteli loppuun asti jopa paikasta kuuden joukossa.
Tähän pätee varmasti sama kuin Kärppiin ja Manneriin. SaiPan materiaali osoittautui lopulta paljon paremmaksi kuin yleisesti uskottiin. Miksi näin? Mikä oli Lehterän rooli?
McTorso itsekin povasi SaiPaa sarjan häntäpäähän ennakoissaan. Sama jatkui vielä marraskuussa, jolloin SaiPa oli jo voittoputkessa jyrännyt useita sarjan kärkijoukkueita.
Eikä tuosta mennyt kauaa, kun myönsin arvioineeni väärin Lehterän kyvyt ja ymmärsin nyt Lehterän olevan lahjakas ja täysverinen liigavalmentaja. Sanamuotoja en muista, mutta tuo oli viestini sävy.
Lehterä on onnistunut jokaisessa valmennuspestissään mihin on ryhtynyt. Espoossa A-junnuissa sm-kultaa ja pronssia ja nyt SaiPassa vei jumboksi veikatun joukkueen puolivälieriin. Se saattoi olla kovin urheilullinen temppu ja yllätys viime kaudella. Lehterän perässä on myös ennennäkemätön imu. Viime kaudella Vaakanainen tuli Lehterän perässä SaiPaan. Tänä kesänä SaiPaan tulleista NHL-varatuista lupauksista useampi sanoi syyksi nimenomaan Lehterän. Eli Lehterällä on niin urheilullisia tuloksia kuin vetovoimaa, mutta silti hänet rankattiin McTorson valmentajarankingissa alemmas kuin esimerkiksi Pennanen, jonka pakka tuntui olevan aika levällään viime vuonna.
Lehterä valmensi joukkueensa runkosarjassa sääleihin, Kapanen puolivälieriin. Pennasen viime kausi oli harha-askel, mutta hänen debyyttikautensa oli aivan häikäisevä, paljon loisteliaampi kuin Lehterän. Minun kirjoissani Kapanen ja Pennanen ovat Lehterää askeleen edellä tässä vaiheessa. Siitä huolimatta arvostan Lehterän korkealle, eli samaan kastiin kokeneiden Rautakorven, Kiven ja Tuokkolan sekä toisen debydantin Kaskisen kanssa. Kaskinen ja Lehterä hoitivat ensimmäiset liigakautensa päävalmentajina erinomaisesti ja se näkyy myös minun arvioissani.
Noh, nämä kirjoituksethan ovat aina yhden ihmisen mielipiteitä ja omiin mielipiteisiinsä McTorsolla on luonnollisesti oikeus.
Aliarvostanko Lehterää mielestäsi? Arvioin SaiPan valmennuksen arvosanalla 8,5. SaiPan valmennus on jaetulla nelosijalla. Olisko Lehterä pitänyt nostaa samaan koriin Mannerin kanssa, vai olisiko riittänyt, että Lehterä olisi arvotettu Kapasen ja Pennasen ohi? Miten sinä vertailisit Lehterää suhteessa muihin?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ole varma, olenko asiaa oikein ymmärtänyt, mutta oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa syvissä vesissä rämpiminen on vähän eri, kuin täällä on ilmituotu. Viime kauden Kärpissä ei loukkaantumisista huolimatta tapahtunut pelitavallista repsahdusta. Loukit voi toki olla yksi syy luisumiseen, mutta ei välttämättä.
Nyt en varmaan ymmärrä oikein, joten saa oikaista. Kirjoitat, että Kärppien pelitapa ei notkahtanut, vaikka tuli loukkaantumista. Manner siis valmensi joukkueensa niin hyvin, että itseluottamus ja pelitapa olivat tarpeeksi vahvat tukemaan joukkueen läpi loukkaantumisten aiheuttamien vaikeuksien? Tämä nähdään nyt sitten argumenttina sille, ettei Mannerta ole vielä kunnolla testattu? Voisiko olla, että Manner itseasiassa esti monta luisumista olemalla loistava valmentaja? Voisiko olla, että monen muun valmentajan hyppysissä jonkinmoinen luisuminen olisi nähty?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarkoitin nimenomaan mainitsemiasi asioita, kun puhuin siitä, ettei Kärpille osunut todellista vaikeaa jaksoa viime kaudella. Onnistuit pukemaan ajatukseni sanoiksi hienosti.
Minä en onnistunut löytämään tuosta tekstistä johon viittaat yhtään ainoaa asiaa kuvaamaan ”todellista vaikeaa jaksoa”. Sinä löysit, hyvä. Minua aidosti kiinnostaa kuulla, minkälainen se vaikea jakso on, jolla valmentajaa todella mitataan. Erityisesti minua kiinnostavat syyt vaikean jakson takana. Onko mahdollista, että laadukas valmentaja pystyy minimoimaan ennakolta tuollaisen jakson kohdalle osumisen todennäköisyyden?
Jyrki Aho on hyvä esimerkki siitä, että valmentaja voi ensimmäisellä kaudellaan saavuttaa mestaruuden, vaikka ei kokonaisuutena olekaan liigan parhaimmistoon kuuluva valmentaja. Aholla, kuten Mannerillakin, on paljon hyviä ominaisuuksia, jotka sopivat apuvalmentajalle, mutta päävalmentajan roolissa Aho ei ainakaan vielä ole sellaisella tasolla, että kuuluisi liigan parhaimmistoon. Näen Mannerissa paljon samaa ja ehkäpä tuo Ahon "esimerkki" saa minut tässä kohtaa varovaiseksi, kun Mannerin tasoa päävalmentajana arvioidaan yhden kauden jälkeen.
Aho sai käsiinsä valmiin joukkueen kauden jo alettua. Muistaakseni Dufva sai kenkää kahden pelin jälkeen? Mannerin tilanne oli perin erilainen.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Aho sai käsiinsä valmiin joukkueen kauden jo alettua. Muistaakseni Dufva sai kenkää kahden pelin jälkeen? Mannerin tilanne oli perin erilainen.
Eikö tämä olisi nimenomaan pahempi tilanne Aholle, kun ei ole voinut vaikuttaa joukkueen kasaamiseen vaan se on tehty Dufvan ehdoilla enemmän kuin Ahon?

Ahon kiekko eroaa kuitenkin loppupeleissä nähdäkseni aika paljon Dufvan vastaavasta, siinä missä Mannerin kiekko Suikkasen kiekosta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö tämä olisi nimenomaan pahempi tilanne Aholle, kun ei ole voinut vaikuttaa joukkueen kasaamiseen vaan se on tehty Dufvan ehdoilla enemmän kuin Ahon?

Ahon kiekko eroaa kuitenkin loppupeleissä nähdäkseni aika paljon Dufvan vastaavasta, siinä missä Mannerin kiekko Suikkasen kiekosta.
Jos oikein muistan, JYPin tilanne oli aika stabiili Dufvan aikakauden ajan. Tuolloinkin, kun Aho nousi valtaan, joukkue oli rakennettu taiten. Taisi olla JYPillä kolmelta edelliskaudelta kolme välieräpaikkaa, joihin sisältyi myös yksi kulta. Aho tuskin oli ollut paljonkaan vaikuttamassa tuon mestarijoukkueen rakentamiseen, tai edes sen pelitavan selkärangan luomiseen. Mentiin niin sanotusti vanhoilla höyryillä. Näin, vaikka pelaajat nimenomaan olisivat halunneet pelitavallista muutosta jo Dufvalta. Joku ansiokas jypiläinen voi tästä kertoa lisää, tai oikaista vääriä muistojani.

Arvostan Ahoa valmentajana todella paljon ja hän osoitti heti ensimmäisellä päävalmentajakaudellaan liigassa olevansa mestarivalmentaja. Mielestäni hänen debyyttikauttaan ei voi kuitenkaan verrata kovinkaan hyvin Mannerin vastaavaan. Manner loi itse luomuksensa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nyt en varmaan ymmärrä oikein, joten saa oikaista. Kirjoitat, että Kärppien pelitapa ei notkahtanut, vaikka tuli loukkaantumista. Manner siis valmensi joukkueensa niin hyvin, että itseluottamus ja pelitapa olivat tarpeeksi vahvat tukemaan joukkueen läpi loukkaantumisten aiheuttamien vaikeuksien? Tämä nähdään nyt sitten argumenttina sille, ettei Mannerta ole vielä kunnolla testattu? Voisiko olla, että Manner itseasiassa esti monta luisumista olemalla loistava valmentaja? Voisiko olla, että monen muun valmentajan hyppysissä jonkinmoinen luisuminen olisi nähty?

Jos lukee kuin piru raamattua, pääsee varmaan moiseen johtopäätelmään. Mikäli nyt aidosti kuitenkin haluat miettiä kirjoittamaani, yritän sitä vajavaisilla taidoillani vielä selventää. Otetaan verrokiksi sitten vaikka JYP muutaman kauden takaa., lasaretissa oli koko joukkueen käski ja lähes koko joukkue niin tarkoin, että piti haalia keikkamiestä pitkin ruotsia, jotta edes peleihin sai rosterin. Tulos tuolta ajalta ei ollut häikäisevä, mutta yllättäen kaudesta tuli kuitenkin ihan mukiinmenevä, eikä mitään repsahdusta tapahtunut. Tämä esimerkkinä, että ne loukkaantumiset toki voi jossain kohdin alamäkeen suistaa, mutta ei aina, eikä edes niin usein, että niillä vaikeudet kauden tuloksesta voisi selittää. Otetaan sitten vaikkapa se Pennanen ja HPK. En osat ajatusta, että Pennasen taidot ja osaaminen edeltävää kautta peilaten mihinkään olisi kadonneet, silti homma ei millään meinannut mennä uomilleen ja kun meni, niin liian myöhään tuloksen pelastamisen osalta.

me emme tietenkään tiedä, mitkä tekijät kulloisessakin tapauksessa mihinkäkin ja miten vaikuttivat, mutta esimerkki kertoo, kuinka vaikea on hyvänkään valmentajan saada asioita tapahtumaan, kun sitä oikeaa vaikeata on. Huomioon kannattaa toki ottaa myös se, että ongelmien syy ja juuri ei välttämättä ole valmennuksessa, tai sakata voi useampi välttämätön osa - alue dominojen tavoin. Tähän viittasin, kun kirjoitin siitä kolmen matchistä, joka mielestäni mestaruuteen aina vaaditaan. Ajatus siitä, että Manner olisi toimillaan estänyt ennakkoon jonkun todellisen tulokseen vaikuttavan ongelmavyyhden on mahdoton, siksi yllättäen ne todelliset vaikeudet eteen tulee, ettei niitä voi ennakoida kukaan, ei kokemuksella, eikä kokemattomuuttaan. Enemmänkin uskon siihen, että koska mitään suurta hankaluutta ei eteen tullut, joukkue ja fokus pysyi mestaruuden arvoisesti hänen hyppysissään ja se ei myöskään ole vähän se, huomioi tämä!

Kirjoittamallani ei ole mitään tarkoitusta ottaa Mannerilta ja Kärpiltä yhtään mitään pois, mutta totuus on, että peilaten vuosikymmenien pääsarjakiekon seuraamiseen aktiivisti, Kärpillä ei koko kauden aikana tullut sitä todellista pahaa hetkeä, josta selviäminen on mielestäni huippuvalmentajan mestariopinnäyte. Syyt siihen, ettei Kärpillä moisia ongelmia tullut voi olla moninaiset, mutta huolimatta loukeista ja olympia väsymyksestä joidenkin kohdalla perusrunko säilytti tasonsa ja itseluottamuksensa ja se helpotti varmasti valmentajan työsarkaa. Minusta olisi väärin olla huomioimatta seuraa/organisaatioita taustalla, koska myös heillä on rooli näiden asioiden taustalla ja sitä isompi, mitä hankalammaksi tilanne eskaloituu.

Minusta on erinomaisen hienoa ja arvostan laittamiasi arvioita, joita ihan kiinnostuksella olen tavannut, eikä minua jostain syystä vaivaa lainkaan se joidenkin mieltä hiertävä sokeus omalle joukkueelle, koska ihan samoinhan minä JYPin käsittelen. Katselen homman vain niin, että jätän kärpät osaltasi suuremmin huomioimatta, toki pelaaja analyysisi seuraten myös Kärppien osalta. Siis lakki päästä ja arvostusta täältä viitseliäisyydellesi ja antaumuksellesi.

Syy, miksi en koskaan, enkä siis nytkään, esitä mitään arvioita omasta tai mistään muustakaan joukkueesta, on, että minä haluan katsastaa joukkueiden treenipelejä ja nähdä taktista toimivuutta, jonka perusteella vasta katson voivani jotakin tulevasta kaudesta arvioida, minulle ei jostain syystä nimilistat ja aiemmat esitykset riitä, tai herätä intoa esittää arvioita sinne tai tänne, vasta, kun näen joukkueen jäällä tekemässä, alkaa syntyä mielikuvia voimasuhteista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös