Mua henkilökohtasesti vituttaa useasti vilahtava sana "ostojoukkue" tai "ökyjoukkue". Kärpät on esimerkiksi kovalla työllä noussut siitä pienestä sympaattisesta pohjoisen joukkueesta kotimaisen sarjan huippuorganisaatioksi, jolla on talous kunnossa ja juniorituotanto kunnossa ja kaikenlisäksi tulee myös menestystä. Se on jotenki niin huvittavaa kun aina ruvetaan nillittämään, että koitetaan "ostaa" mestaruus. Kuinka paljon Kärpät on maksanut liigalle viime vuosina siitä, että se on voittanut mestaruuden? Ei vittu sentinlatiakaan, vaan kaikki on ansaittu kovalla työllä. Kyllä minusta on ihan oikeutettua, että seura myös rahansa sillon käyttää sellaisiin pelaajiin, joilla siitä mestaruudesta voidaan taistella.
Miksi edes pitäisi olla joku "pieni" ja "sympaattinen". Ite ainakin arvostan organisaatioita ihan muista syistä. Esimerkiksi Tapparaa oon oppinu todella arvostamaan vasta tässä ihan muutamana viime kautena. Se johtuu ihan puhtaasti siitä, että siellä tehdään kaikilla organisaation tasoilla erittäin hienoa työtä ja sen kruununa myös menestystä tulee. Eikä Tapparakaan todellakaan ole mikään "pieni ja sympaattinen" seura. Samat ajatukset myös Jypistä, sielläki hommat vain toimivat yksinkertaisesti hyvin. Eikä millään näistä seuroista helpolla ja ilmaiseksi ole tämä menestys tullut. Seura voi olla tiettyyn pisteeseen asti "pieni ja sympaattinen", mutta ne seurat, jotka oikeasti pyrkivät eteenpäin ja joille sitä menestystä myös tulee, eivät jää roikkumaan tuohon pienen ja sympaattisen seuran maineeseen.
Asiassa on puolensa, ja puolensa. Suurelta osin olen täysin samaa mieltä kanssasi, mutta ehkä hiuksen hieno ero tulee siitä minkä väriset lasit on silmillä, mistä suunnasta katsotaan. Sinulla toki vielä kritiikin "kohteena" ottaa ehkä ns. tunteisiin, itse katselen aika pitkälti vain sivusta.
Nimittäin, ei ehkä tarkoiteta, että liigalle olisi maksettu tai maksettaisi mitään, kun sanotaan "ostaa mestaruus" ehkä se tulee lähinnä siitä, että tässä kauden aikana, varsinkin loppupuolella ns. kerätään ne parhaat päältä muualta, ostamalla ne. Eikä siinäkään mitään pahaa ole perimmäisenä, VARSINKIN Kärppien kohdalla kun siellä se on selkeästi kovan ja systemaattisen hyvän työn hedelmiä että homma svengaa kuin hirvi, rahaa on kuin rakennusmestarilla. (vrt. vaikka narreihin, tästä syystä ainakin IMO ne on olleet aina inhokkeja, kärpät ei todellakaan)
Mutta joo, tuo on se tavallaan välttämätön paha joka tuossa parhaiden päältä ostelussa tulee mukana aina. Kolikon kaksi puolta, sinänsä siinä ei mitään pahaa ole tosiaan. Mutta.
Vähän sama tuon "osto/ökyjoukkue" osalla, itse en ole ainakaan ökynä ajatellut, mutta ymmärrän sen myös mistä se tulee, aika pitkälti tuosta samasta eo.
On ihan oikeutettua käyttää työllään ansaitsemiaan rahojaan ostamalla ns. parhaat päältä varmistellakseen parhaat mahikset mestaruuteen = siinä vaan väkisin tulee se sivusta katsottuna, että on "ostettu mestaruutta" .. ei tarkoita että liigalle mitään maksettu tms.
Kyllä täälläkin hattu nousee Tapparalle ihan samoin kuin Kärpille, oikeastaan kaikesta ja kaikessa, mutta näkisin että ero siinä silti vielä on, Tappara ei ole samalla tavalla ollut otsikoissa "ostamassa parhaita päältä" viime vuosina. Ja ymmärrät varmaan senkin, että kun menestystä tulee samaan osoitteeseen tarpeeksi, niin AINA se alkaa jossain vaiheessa vähän muissa suunnissa kaivella ja herkistellä kielen kantoja.
Mielestäni ainut huono on se, jos siellä sitten provosoidutaan, ylpistytään, ns. alkaa nousta se pissi päähän, tulee ylimielisyyttä. Nostetaan nenää pystyyn ja aletaan tuhahdella että mä en sit enää leiki teidän kans, lähen vetää isompiin ympyröihin. Se vaan laittaa sitä lumipalloa lisää liikkeelle. Kuten täälläkin on jo vähän muutamissa ketjuissa vilahdellut, itseäni ainakin eniten häiritsevä "ylimielisyys" joku kirjoitteli jossain Kärppä lasit silmillä kuinka tyyliin, jos liiga avataan ja taso laskee tms. niin sitten tämä huippu super duper paljon parempi kaikista vaihtaa sarjaa isompiin ympyröihin/muut ihan kurapaskoja vaan, jatkakoon keskenään liigassa jne.
Kyllä, kärpät on kaikilla mittareilla selvästi parempi lähes kaikkia liigassa, menestystä on tullut ym. Ainakin minä arvostan kyllä suuresti, MUTTA, se tuo ylimielisyys alkaa nostaa selkeästi ja ikävästi päätään, ja alkaa vaikuttaa juuri samalta mitä narrileiristä näki pitkään, mistä syystä niin "vihattu" on ja on ollut, IMO.
Sen että on parempi kun muut, menestyy, ei mielestäni tarvitsis aina johtaa "ylimielisyyteen" ja muiden haukkumiseen että "nää muut on kurapaskaa, ei noita puoliakaan pelejä jaksa kattoa, isompiin ympyröihin vaan" Ja ehkä sitten pitäis vaan sitä tiettyä paksunahkaisuutta olla just sen takia, että tokihan sitä kukkulan kuningasta enemmän koitetaan tavoittaa.
Pieni ja sympaattinen, siitä kun ei oo niin vaaraa eikä oo koko ajan siellä edessä, nin helppo sympata. Eikä kait missään nimessä pidä, saati tarvitse olla pieni ja sympaattinen, tuskin kukaan sellaista on tarkoittanut? On vain sanottu, mielestäni oikeutetusti, että Kärpät oli, mutta kasvoi jo ulos sellaisesta, niin ollen sanailutkin sen ympärillä muuttuneet.