Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2015–2016

  • 981 221
  • 3 965

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoista keskustelua viime sivuilla. Se on joka tapauksessa varma, että Kärppien imago on viimeisten parin, kolmen vuoden aikana muuttunut näiden pelaajahankintojen ja -ökyilyjen myötä aika kauaksi siitä "pohjoisen sympaattisesta pikkuseurasta", jolla oululaiset takaisin Liigaan aikanaan nousivat.

Tämä on tietenkin harmi niille jotka ei Kärppiä muuten kannata. Aiemmin pysty sympata sitä pientä seuraa pohjoisesta. Nyt ne perkele alkoi menestymään ja hankkivat vielä pelaajia kesken kauden. No onneksi meillä on pieni ja sympaattinen Ässät olemassa.

Ihmettelen, miten joillekkin tuntuu olevan tärkeätä olla pieni ja sympaattinen. Ihan niin kuin sen ympärille alettaisiin jotain imagoa rakentamaan.
 

Neitikiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän täytyy sanoa, että ne piirtää kenellä on liitua. Kärpät on ansainnut kovalla työnteolla ja mestaruuksilla liidut ja nyt niillä voi piirrellä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä on tietenkin harmi niille jotka ei Kärppiä muuten kannata. Aiemmin pysty sympata sitä pientä seuraa pohjoisesta. Nyt ne perkele alkoi menestymään ja hankkivat vielä pelaajia kesken kauden. No onneksi meillä on pieni ja sympaattinen Ässät olemassa.

Ihmettelen, miten joillekkin tuntuu olevan tärkeätä olla pieni ja sympaattinen. Ihan niin kuin sen ympärille alettaisiin jotain imagoa rakentamaan.

Päin vastoin, ei ainakaan minulle ole mitenkään tärkeää, että joukkue on pieni ja sympaattinen. Totesin vaan tosiasiana, että Kärpät on ottanut Jokerien paikan liigaseurojen ja sarjan seuraajien joukossa.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Kärpät on uusi Jokerit. Kyllähän se köyhää vituttaa kun toisella on rahaa ja itsellä ei. Mutta mikään sympaattinen seura Kärpät ei ole ollut tällä vuosituhannella. Toivottavasti mikä tahansa muu seura voittaa pytyn tällä kaudella. Ihan jo vaihtelun vuoksi.
Niin. Kärpät oli samassa jamassa missä SaiPa jne on nyt. Pieni seura tai keskikastia. Omalla työlläön + junnuillaan + Hokin kanssa yhteistyöllä ovat nytten tuossa asemassa. Organisaatio toimii kaikin tavoin niin myös on täten enemmän millä mällätä. Arvostelin itsekkin Lukkoa ja sen ostovimmaa mutta siinäkin on sama homma taustalla. Oma taustayhtiö jolla on rahaa antaa toimintaan. Fiksua urheiluBisneksen hoitoa.

Toki vituttaahan se itseäkin, että Kärpät vie meiltä Ruohomaan jne mut pitää muistaa samassa myös se. Että tuolla on niin valtava taisto pelipaikoisya ja määrä iso pelipaikkoihin nähden niin tulee niitä pelaajia poiskinpäin. Kuten HPK sai Mannisen nyt esimerkiksi. Loppu kauden laina on asia erikseen. Molemmat hyöytyy, tai kaikki kolme: molemmat seurat ja pelaaja itse.

Mutta jos omalla työllä tuon aseman saa hommattua niin enemmän annan propseja kuin vihaa. Niin se vaan lopulta aina menee, että raha määrää.
 
Päin vastoin, ei ainakaan minulle ole mitenkään tärkeää, että joukkue on pieni ja sympaattinen. Totesin vaan tosiasiana, että Kärpät on ottanut Jokerien paikan liigaseurojen ja sarjan seuraajien joukossa.

Tiedän, että palstaa olet lukenut kauan. Lienet hetken ajattelemalla samaa mieltä, ettei Kärppiä ole minään pienenä ja sympaattisena pidetty kymmeneen vuoteen. Lausahduksesi itse asiassa naurattavat melko kovasti, sillä juurikin 2-3 viime vuotena Kärppien omavaraisuusaste on ollut huippuluokkaa, samaten nyt suomalaisuusaste, vaikka melko pirusti on jälleen omien kasvattien varassa homma. Samaten pelaajabudjettikin putosi tälle kaudelle Huomion arvoista myös on se, että tällä kaudella on pääsääntöisesti hommattu laajuutta alempiin ketjuihin kuin nimimiehiä. Loukkaantumiset on siis hoidettu siten, että hommataan nelosen kaveri ja nostetaan nelosesta kaveri ylös. Mutta hei, nyt se on ökyilyä :)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tiedän, että palstaa olet lukenut kauan. Lienet hetken ajattelemalla samaa mieltä, ettei Kärppiä ole minään pienenä ja sympaattisena pidetty kymmeneen vuoteen. Lausahduksesi itse asiassa naurattavat melko kovasti, sillä juurikin 2-3 viime vuotena Kärppien omavaraisuusaste on ollut huippuluokkaa, samaten nyt suomalaisuusaste, vaikka melko pirusti on jälleen omien kasvattien varassa homma. Samaten pelaajabudjettikin putosi tälle kaudelle Huomion arvoista myös on se, että tällä kaudella on pääsääntöisesti hommattu laajuutta alempiin ketjuihin kuin nimimiehiä. Loukkaantumiset on siis hoidettu siten, että hommataan nelosen kaveri ja nostetaan nelosesta kaveri ylös. Mutta hei, nyt se on ökyilyä :)

En tajua, miksi moni tuntuu ottavan asian näin henkilökohtaisesti, en nyt välttämättä viittaa sinuun.

Luonnollisesti ajattelin asioita pitkän kaavan kautta, peilasi 2000-luvun alun Oulun Kärppiä ja viimeisten vuosien Oulun Kärppiä toisiinsa. Vaikka Kärpät on menestynyt jo pitkään erinomaisesti ja taloutensa samaten (hienoja juttuja, onnittelut Ouluun!), niin faktisesti Kärpät on noussut sille "ökyseuran" paikalle vasta aivan viime aikoina, sillä tuolla paikalla oli aiemmin Helsingin Jokerit.

Toki Kärppien todellinen menestys ja buumi oli jo pitkään ollut Jokereita parempaa, mutta mielikuvallisesti Jokerit oli SE Suomen suurseura ja ökyjengi, jonka kaikki halusivat lyödä.

En tosin tiedä, onko Kärpillä edellytyksiä imagollisesti ihan Jokerien "vihattavuusasteelle", sillä menestys on yksi asia, toinen juttu on sitten se, että Jokerit oli kuitenkin pääkaupungin joukkue, asia mille maakunnissa annetaan oma painoarvonsa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoista keskustelua viime sivuilla. Se on joka tapauksessa varma, että Kärppien imago on viimeisten parin, kolmen vuoden aikana muuttunut näiden pelaajahankintojen ja -ökyilyjen myötä aika kauaksi siitä "pohjoisen sympaattisesta pikkuseurasta", jolla oululaiset takaisin Liigaan aikanaan nousivat.
Tämä on selvä asia. Olisin erittäin pettynyt, mikäli Kärpät olisi jäänyt junnaamaan paikalleen ja pysytellyt vaatimattomana ja pienenä seurana ilman menestystä. Näin on hyvä. On tullut mestaruuksia, olen saanut nähdä monia tähtipelaajia ja ikimuistoisia hetkiä. Tulevaisuudessa siintää entistä kovatasoisempi monikansallinen sarja. Kiitos Kärpät!

Kärpät on uusi Jokerit. Kyllähän se köyhää vituttaa kun toisella on rahaa ja itsellä ei. Mutta mikään sympaattinen seura Kärpät ei ole ollut tällä vuosituhannella. Toivottavasti mikä tahansa muu seura voittaa pytyn tällä kaudella. Ihan jo vaihtelun vuoksi.
Ymmärrän halun yhdenvertaista Kärpät ja Jokerit. Ei siinä mitään, otan sen kehuna. Minä arvostan Jokereita paljon Suomen suurimpana seurana. Kärpät ei ole kuitenkaan loppupeleissä kovin paljon Jokereiden kaltainen. Kärpillä on valtakunnan paras juniorituotanto ja omavaraisuus aste on Liigan korkein. Jätän nyt pois laskuista tyhjennysmyydyn Bluesin. Ei, en näe Kärpissä ja Jokereissa muuta yhteistä kuin mestaruudet ja suuret resurssit.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kärpillä on valtakunnan paras juniorituotanto ja omavaraisuus aste on Liigan korkein.

Parhaat junnut juu, mutta omavaraisuus asteella Ässät ei paljoa jää (jos jää ollenkaan?) taakse, rosterissa on illasta toiseen reippaasti oman junnun koulun nuoria tuotteita ja muutama dieselmäinen paluumuuttajakin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Parhaat junnut juu, mutta omavaraisuus asteella Ässät ei paljoa jää (jos jää ollenkaan?) taakse, rosterissa on illasta toiseen reippaasti oman junnun koulun nuoria tuotteita ja muutama dieselmäinen paluumuuttajakin.
Totta kirjoitat. Tässä suhteessa Kärppien ja Ässien joukkueet on rakennettu hyvin samankaltaisesti. Onko Kärpät siis uusi Ässät, vai kenties Ässät uusi Kärpät?
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kärpät on uusi Jokerit. Kyllähän se köyhää vituttaa kun toisella on rahaa ja itsellä ei. Mutta mikään sympaattinen seura Kärpät ei ole ollut tällä vuosituhannella. Toivottavasti mikä tahansa muu seura voittaa pytyn tällä kaudella. Ihan jo vaihtelun vuoksi.
Toi on ihan skeidaa. Jokereilla oli fyrkkaa, mutta järkeä ei, kun taas Kärpillä on sekä fyrkkaa että järkeä. Näiden viimeisten siirtojen järkevyydestä voidaan toki olla montaa mieltä, mutta kokonaisuuden osalta Kärppien joukkueen rakennus on ollut ensiluokkaista.

Minä olen ainakin pitänyt Kärppiä myös sympaattisena seurana, sillä ei moni joukkue pystyisi Mestiksestä nousemaan Liigan parhaaksi organisaatioksi noin lyhyessä ajassa. Arvostan Kärppien omaperäistä työtä todella korkealle ja siitä johtuen pidän heistä.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tänä vuonna Kannua voisi nostella 'joku' toinen joukkue. Ja siihenhän on ihan hyvät mahiksetkin.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se ero tosiaan Kärpillä ja Jokereilla on, että Oulussa resursseilla on pystytty hankkimaan myös menestystä. Ja tämä erottaa Kärpät myös Lukosta ja HIFK:sta. Siitä kunnia Ouluun, fiksua toimintaa. Erityisen onnistunut temppu oli Marjamäen hankkiminen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Totta kirjoitat. Tässä suhteessa Kärppien ja Ässien joukkueet on rakennettu hyvin samankaltaisesti. Onko Kärpät siis uusi Ässät, vai kenties Ässät uusi Kärpät?

Ässiltä puuttuu reilu miltsi budjetista, joten ei aleta rakentelemaan sen kummempia yhtäläisyyksiä kuin että omille pojille on annettu tonttia.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Eipä tosiaan Kärpillä ja Ässillä sitten muita yhtäläisyyksiä olekaan, kuin että junnut ovat liigan parasta antia. Pulju, Aho, Nutivaara, Mäenalanen ja toisaalla Ojamäki, Kärki, Saarela, Viljanen jnejne.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Minä arvostan Jokereita paljon Suomen suurimpana seurana.
Tämä ihan silkasta mielenkiinnosta ja yleisesti. Mikä tekee Jokereista "Suomen suurimman seuran"? Menestys kun se ei ainakaan ole eikä perinteet. Yli lajirajojen kattavana seurana ei todellakaan. Onko syy siis Hartwall arena sekä hjalliksen ja Rotenbergin rahat? Ilman jälkimmäistä seurahan olisi todennäköisesti konkassa...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei Kärppiä ainakaan laiturien osalta voi "haukkua" ostojoukkueeksi; Junttila, Mäenalanen, Puljujärvi, Manninen, Pyörälä, Ikonen, Aaltonen, Huml, Suoranta, Keränen.

Itse arvostan Kärpissä korkeaa suomalaisuusastetta, sekä varsinkin täksi kaudeksi tehtyjä hankintoja ja omien nuorten nostoja. Mielestäni organisaation ammattimaisuudessa, Kärpät pyyhkii entisajan Jokereilla lattiaa. Hyvää työtä Oulu!
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Minä kyllä liputan paljon potkitun pikkuveljen puolesta. Maan parhaat junnut ja paras juniorityö tehdään Espoossa. Tai ainakaan itse en keksi mitään muuta selitystä sille, että Aaro Kivilinnan muistopalkinto maksaa kohta jo kunnallisverotkin Espooseen.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Totta kirjoitat. Tässä suhteessa Kärppien ja Ässien joukkueet on rakennettu hyvin samankaltaisesti. Onko Kärpät siis uusi Ässät, vai kenties Ässät uusi Kärpät?
Samaan settiin voinee laskea KalPan. Taisi olla aika korkealla kanssa listoilla
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä ihan silkasta mielenkiinnosta ja yleisesti. Mikä tekee Jokereista "Suomen suurimman seuran"? Menestys kun se ei ainakaan ole eikä perinteet. Yli lajirajojen kattavana seurana ei todellakaan. Onko syy siis Hartwall arena sekä hjalliksen ja Rotenbergin rahat? Ilman jälkimmäistä seurahan olisi todennäköisesti konkassa...
Jääkiekkoaiheisella palstalla ollessa en ajatellut mitään yli lajirajojen kattavaa seuratoimintaa, vaan aivan jääkiekkoseuroja. Jokereilla on menestystä, rahaa, valtakunnan suurin jäähalli, kattava junioritoiminta ja se pelaa ainoana suomalaisena joukkueena tasokasta monikansallista sarjaa. Kyllä, Jokerit on Suomen suurin jääkiekkoseura.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä kyllä liputan paljon potkitun pikkuveljen puolesta. Maan parhaat junnut ja paras juniorityö tehdään Espoossa. Tai ainakaan itse en keksi mitään muuta selitystä sille, että Aaro Kivilinnan muistopalkinto maksaa kohta jo kunnallisverotkin Espooseen.
Se, että Blues pärjää loistavasti juniorisarjoissa, ei ole konkretisoitunut kovin hyvin huippuyksilöiden kehittymisessä. Toki Bluesista tulee paljon liigapelaajia, muttei huipputasoa siinä määrin kuin juniorisarjojen menestyksestä johtuen voisi kuvitella. Kärpissä on viime vuosina ymmäretty se tosiasia, ettei juniorijoukkueiden menestys ole pääasia, vaan tärkein tavoite on yksilöiden kehittyminen jopa joukkueen menestyksen kustannuksella. Niin ihmeelliseltä kuin se saattaa kuulostaakin, nämä kaksi asiaa eivät aina kulje käsikädessä. Kärpissä juniorijoukkueiden valmennuksessa painopisteet ovat oikeissa asioissa ja se näkyy.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Se, että Blues pärjää loistavasti juniorisarjoissa, ei ole konkretisoitunut kovin hyvin huippuyksilöiden kehittymisessä. Toki Bluesista tulee paljon liigapelaajia, muttei huipputasoa siinä määrin kuin juniorisarjojen menestyksestä johtuen voisi kuvitella. Kärpissä on viime vuosina ymmäretty se tosiasia, ettei juniorijoukkueiden menestys ole pääasia, vaan tärkein tavoite on yksilöiden kehittyminen jopa joukkueen menestyksen kustannuksella. Niin ihmeelliseltä kuin se saattaa kuulostaakin, nämä kaksi asiaa eivät aina kulje käsikädessä. Kärpissä juniorijoukkueiden valmennuksessa painopisteet ovat oikeissa asioissa ja se näkyy.

Yksi tai kaksi huippuyksilöä ei riitä nostamaan juniorityötä maan parhaaksi, ei sitten millään. Jos näin olisi, nauraisi Tappara koko matkan pankkiin, nyt ei kukaan edes nosta tamperelaisia mukaan tähän keskusteluun. Ja mikä sitten on lopulta sitä huipputasoa? Minä kyllä olen sitä mieltä, että suomalaisen kiekkoilun huipulla on varsin paljon espoolaisen kiekkokoulun kasvatteja. Eikä tuo tulevaisuuskaan huonolta näytä, kiitos Vaakkanaisten, Kähkösten ja Björkqvistien. Se mitä puhut yksilöiden kehittämisestä jopa joukkueen menestyksen kustannuksella on täysin totta. Taitaa tosin olla ruotsalainen innovaatio, ei oululainen, ja on se toki muuallakin Suomessa jo oivallettu. Ei vaan ihan yhtä aikaisessa vaiheessa, kuin Oulussa tai Espoossa. Siltikin vaatii kyllä melkoiset värilasit, että pystyy olankohautuksella sivuuttamaan espoolaisen juniorityön ja jatkuvat Kivilinna-palkinnot. No sinun kohdalla en tästä ole lainkaan yllättynyt. Ja tokihan minä sinulle suon oikeuden mielipiteeseesi, minä vaan olen asiasta kovasti eri mieltä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka Kärpissä tehdäänkin käytännössä jokaisella osa-alueella huikean hienoa työtä, jota on tehty jo vuosikausien ajan, niin täytyy myös muistaa, että onhan Kärpät varsin ainutlaatuisessa asemassa sijaintinsa vuoksi. Sillä on oikeasti puolen Suomen tuki, joka vaikuttaa rahantuloon sekä sponsoreiden, että yleisömäärien kanssa, sekä myös juniorituotantoon, kun puolen Suomen alueelta parhaat yksilöt päätyvät lopulta Kärppiin kehittymään.

Arvostan Kärppiä organisaationa ja joukkueena todella paljon, mutta nykyisen kaltaiseen asemaan Kärpät ei ole päässyt vain ja ainoastaan tekemällä hyvää työtä, vaan kyllä siihen liittyy monia muitakin asioita. Kärpät on ainutlaatuinen seura Suomessa, jolla on ainutlaatuinen asema muihin seuroihin nähden monestakin syystä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@Justice Otatko mieluummin joukkueellisen alexanderburmistroveja, vai Datsjukin ja Ovetškinin? Minusta parasta juniorityötä huippukiekkoilun kannalta on se, että pystytään tukemaan lahjakkaimpien yksilöiden taitoja ja saadaan oikeasti tähtitason talentteja ajoittain ulos putkesta, kuin se, että pyritään pelikirjalla voittamaan jokaisen ikäluokan mestaruus samalla kun ukot oppivat heittämään kiekkoa lasin kautta pois. Niitä perusjyriä tulee siinä sivussa kuitenkin, kyllä Suomessa se perustaso valmennuksessa on kuitenkin sen verran korkea.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Vaikka Kärpissä tehdäänkin käytännössä jokaisella osa-alueella huikean hienoa työtä, jota on tehty jo vuosikausien ajan, niin täytyy myös muistaa, että onhan Kärpät varsin ainutlaatuisessa asemassa sijaintinsa vuoksi. Sillä on oikeasti puolen Suomen tuki, joka vaikuttaa rahantuloon sekä sponsoreiden, että yleisömäärien kanssa, sekä myös juniorituotantoon, kun puolen Suomen alueelta parhaat yksilöt päätyvät lopulta Kärppiin kehittymään.

Arvostan Kärppiä organisaationa ja joukkueena todella paljon, mutta nykyisen kaltaiseen asemaan Kärpät ei ole päässyt vain ja ainoastaan tekemällä hyvää työtä, vaan kyllä siihen liittyy monia muitakin asioita. Kärpät on ainutlaatuinen seura Suomessa, jolla on ainutlaatuinen asema muihin seuroihin nähden monestakin syystä.
Tämä, sitä voi kuvitella millainen olisi Kärppien tämänhetkinen asema, jos olisivat vaikka siellä Keski-Suomessa taikka muualla ja vastaavasti toinen seura tuolla ylhäällä yksinään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siltikin vaatii kyllä melkoiset värilasit, että pystyy olankohautuksella sivuuttamaan espoolaisen juniorityön ja jatkuvat Kivilinna-palkinnot. No sinun kohdalla en tästä ole lainkaan yllättynyt. Ja tokihan minä sinulle suon oikeuden mielipiteeseesi, minä vaan olen asiasta kovasti eri mieltä.
Värilasit ovat vahvat, sen pystyn hyvin myöntämään. Yritin kyllä perusteella, miksi en pidä Kivilinna-palkintoa parhaana mahdollisena mittarina juniorituotannon paremmuuden mittaamiseen. Tästä huolimatta en olankohautuksella sitä halua sivuutaa. Se, että sanon Kärppien tuottavan enemmän huippuyksiköitä kuin Blues, ei kuitenkaan ole täyttä potaskaa. Toki on hivenen hankalaa määritellä huippuyksilö. Mihin raja vedetään? NHL-tason pelaajista jos puhutaan, niin aivan tuoreista tapauksista Kärpiltä löytyy seuraavanlainen lista:
Puljujärvi
Aho
Nutivaara (On tekemässä sopimuksen Columbukseen)
Salomäki
Donskoi
Pokka
Granlund junior
Granlund senior
Ketä Bluesista on lähtenyt NHL:ään viime kausina ja ketä on lähdössä ensi kaudella?

Edit. Halusin lisätä listaan vielä Granlundit, vaikka kipeää se tekikin.
 
Viimeksi muokattu:

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
@Justice Otatko mieluummin joukkueellisen alexanderburmistroveja, vai Datsjukin ja Ovetškinin?

Sehän riippuu kokonaisuudesta. 20 Burmistrovia voittaa Datsjukin ja Ovetškinin, jos heidän kanssaan on 18 lassekorhosta. Pitkässä juoksussa otan mielummin juniorityön joka tuottaa vuosi toisensa jälkeen mielettömän määrän Burmistroveja, sieltäkin kun kasvavat ne satunnaiset Datsjukit ja Zetterbergit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös