Uskoisin Jupan olevan täysin kartalla Contineo Oy:n talouden terveydestä, jonka seurauksena Lukon, osana Contineoa, tilanne on suorastaan loistava. Contineon taloudellinen tilanne ei kuitenkaan kerro Lukon ydinliiketoiminnan kannattavuudesta. Contineon taloudellinen tilanne kertoo vain ja ainoastaan Contineon kyvystä kuitata Lukon tuottamat tappiot.
On verrattaen ilmeistä, että minä, Jupa ja dana77 kirjoitamme eri asiasta kuin monet meitä vastaan väittävät henkilöt.
Itselläni ei ole tarkoituksena arvostella Raumalla luotua toimivaa mallia. Kunhan nyt mietiskelin erästä mahdollista tulevaisuuden skenariota, joka voi Lukkoa koskea. Oikeastaan ainoa syy miksi olen jaksanut kirjoittaa tästä asiasta näin paljon on ollut kiinnostus kyseisen mallin historiaan ja nykyiseen muotoon. Lisäksi en voinut vastustaa kiusausta sohaista ampiaispesää, kun havaitsin kyseisen aiheen olevan kohtalaisen suuri tabu raumalaisille.
Pahoitteluni tästä, toivottavasti olette viihtyneet ja toivottavasti ette yleistä minun kirjoituksiani koskemaan koko Jyväskylän väestöä. Täälläkin nimittäin asuu todistettavasti sekä raumalaisia, että porilaisia.
RuuhkaTukka on monelta osin oikeassa (koko viestin lainaus vaadittiin, sorry) siitä, että keskustellaan eri asioista ja siksi ne herneet eivät sieltä nenästä lähde, vaikka parhaansa yrittäisi. Korjaan kuitenkin sen, että en tunne Rauman mallia enkä siksi siitä ole koko aikana puhunutkaan, vaan yleisellä tasolla siitä, miten busineksessa kannattamattomaan yksikköön suhtaudutaan pitkällä tähtäimellä. En ole missään vaiheessa puhunut siis Lukon casesta, Bluesin casesta vaan ylipäätään siitä, miten normibusines toimii.
Tuli mieleeni tästä keskustelusta parisuhde. Ilmeisesti se, että ilmoittaa suosikkijoukkueensa tuossa sivussa, tekee meistä eri sukupuolta olevia toimijoita. Miehet ovat Marsista (joukkue x) ja naiset Venuksesta (joukkue y) ja siksi ei auta, vaikka yrittäisi millä tahansa tavalla selittää ajatuksiaan, koska puhutaan täysin eri kieltä. Ainoa ero on se, että oletan kaikkien keskustelussa mukana olevien olevan miehiä (?), jolloin luulisi, että asioista voi puhua asioina ilman tunnelatausta. Mutta kun on kyse lätkästä, niin tuo mainittu Mars/Venus -tilanne tulee väkisin esille.
Olin tuossa pitkään mobiilissa, mutta palasin näppikselle, joten kerrataan vielä muutama ajatus, josta oletan meidän olevan kaikkien samaa mieltä:
1) Jääkiekko on tuote itsessään ja sen busineksen kannattavuutta ja kannattamattomuutta voidaan arvioida tapaus kerrallaan
2) Jääkiekkojoukkueet saavat kukin arvioida omilla tahoillaan, kuinka rakentavat omistusrakenteensa sellaiseksi, että se tukee joukkueen menestystä
3) Mikään mahti maailmassa ei sano, että kohdan 1 täytyy olla itsessään kannattavaa, mutta se on keskimäärin tavoiteltavaa
4) Joukkueen menestyksellä, jääkiekkojoukkueen tuloksella ja omistajien intresseillä on tietty keskinäisriippuvuussuhde pitkällä tähtäimellä
5) Rauman, Porin, Jyväskylän, Kuopion...meidän kaikkien etu on, että joukkueilla on taustat kunnossa: rahkeita omistuksessa, kykyä johtaa joukkuetta, halua menestyä...
Voidaanko näistä olla samaa mieltä vai ollaanko vieläkin täysin eri linjoilla?
Jupa