Kärsimysten tie
Jääkiekkojumala ilmestyi minulle unessa ja kertoi, miten liigan via dolorosa eteni.
Lähtötilanne ennen kauden alkua oli loistava. Bisnespohjalta koottu hallitus oli tukenut markkinointia ja tuonut osaamista sekä kontakteja neuvotteluihin. Televisiointi- sekä yhteistyösopimukset näyttivät tuovan rahaa kassaan ennätysmäisesti. Yhteistyökumppanit olivat aikaisempien tappeluepisodien vuoksi kuitenkin vaatineet tiukemmat sopimussakko- ja purkuehdot, jos ylilyöntejä tapahtuu tai liigan brändiarvo muutoin heikkenee. Toimitusjohtaja oli kuitenkin hallitus selkänojanaan kiertänyt joukkueet ja tehnyt kaikille selväksi, että kaikki liigan julkisuuskuvaa vahingoittavat temput johtavat toimenpiteisiin. Joukkueenjohtajat olivat myös vakuuttaneet ymmärtävänsä tilanteen. Pelitilanteisiin liittymättömät tappelut ja tuomareiden arvostelu oli siis toimitusjohtajan käsityksen mukaan mennyttä aikaa. Liusjärvi kurinpitäjänä oli myös pitkästä aikaa osoittautunut toimivaksi valinnaksi.
Homma romahtaa heti kärkeen, kun pääkaupungin joukkueet järjestävät liigan otsikoihin jo pre-seasonilla. Toivuttuaan tapahtuman aiheuttamista sydänoireista toimitusjohtaja yrittää rauhoitella yhteistyökumppaneita selittelemällä, että nämä eivät olleet liigan alaisia pelejä. Sponsorit haistattavat selityksille pitkät ja kehottavat toimitusjohtajaa lukemaan sopimukset tarkemmin ja ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin. Toimitusjohtaja konsultoi hallitusta ja soittaa sen jälkeen Kyntölälle ja kertoo miten menetellään. Kyntölä tekee kuten käsky käy. Perustelut päätöksessä jäävät kuitenkin yleisluontoisiksi ja mediakin keskittyy vain sakkojen suuruuteen ja pelikieltojen pituuteen. Virallisen kurinpidon lisäksi toimitusjohtaja käy kovasanaisen keskustelun HIFK:n ja Jokereiden kanssa ja tämän seurauksena Hjallis ja Vuorinen eivät enää mahdu saman pöydän ääreen.
Kausi etenee kitkutellen eteenpäin ja huolta herättävät aivotärähdykset. Liiga tiedostaa ongelman johtuvan kuittivihon puuttumisesta ja pelko sponsoreiden reaktioista herää jälleen. Liusjärveä ohjeistetaan kiristämään linjaa, kun ei muutakaan keksitä. Sitten tulee tapaus Abid. Liusjärvi tekee perustellun päätöksen, missä keskiössä on teon peliin kuulumattomuus. JYP haistaa paikan sooloilulle. Puhelu Vuoriselle:
JYP: Se kurinpitäjäpoika vihjaili tahallisuudesta. Ei kai liiga voi vaarantaa julkisuuskuvaansa tällä tavalla, laittakaa se poika kuriin. Oikeasti se oli vain refleksinomainen käsien nosto ja kuten aina ennenkin, niin nämähän nyt on näitä pelissä joskus sattuvia vahinkoja. Kysy vaikka Abidilta.
V: Eikö me sovittu, että nämä kitinät loppuu. Olet kyllä sinänsä tuosta päätöksen perusteluista oikeassa, laita valitus tulemaan, soitan Kyntölälle, että muokkaa perusteluja pyöreämmäksi ja fiksaa vähän lopputulosta.
Puhelu Kyntölälle:
V: Hoida homma
K: Ok, mikäs siinä, mutta tuo Liusjärven päätös oli helvetin hyvä ja perusteltu. Näkeehän tuon nyt sokea reettakin, että Abid puhuu paskaa.
V: Sä tiedät Sami tilanteen, nyt ei oteta mitään riskejä sponsoreiden suuntaa. Se nyt on vain yksi yksittäinen päätös.
K: Selvä se, mutta noita perusteluja ei pysty kirjoittamaan järkevästi ja tästä saattaa nousta häly.
V: Jatkoajan keskustelupalstalla kiihkoilijat repii vähän aikaa henkseleitään, mutta kyllä se siitä laantuu. Ei tää maalaisjoukkueen pelaajan loukkaantuminen oikeasti kiinnosta ketään, tärkeintä on nyt selittää, että vahinkoja vaan joskus sattuu. Mä käyn vielä itse Jyskälässä laittamassa ne ruotuun, noi hemmetin lätkäjätkät ei ymmärrä talouspuolen realiteetteja edes vähää alusta, vaikka ne just kauden alla käytiin läpi.
Mediapaine loukkaantumisten ympärillä kasvaa kasvamistaan. Sitten tulee Ruudun tapaus. Liusjärvi kirjoittaa myöhästyneestä taklauksesta kolme peliä, mutta perusteluissa on kovaa kritiikkiä. KalPa puolestaan haistaa paikkansa. Puhelu Vuoriselle:
KalPa: On tainnut J-P sponsorit soitella, eikö sitä apinaa saada kuriin, lisää kakkua tai täällä maakunnassa lähtee lastensuojelu liikkeelle ja miten luulet liigan julkisuuskuvan käyvän.
V: Eikö me sovittu jo, että nää kitinät loppuu, mutta olet kyllä sinällään ihan asian ytimessä, laita valitus tulemaan, soitan Kyntölälle, että muokkaa perusteluja ja fiksaa lopputulosta.
Puhelu Kyntölälle:
V: Hoida homma
K: Nyt alkaa kyllä mennä vaikeaksi, Liusjärven päätös oli helvetin hyvä ja loistavasti perusteltu. Olihan se nyt myöhässä se niitti, mutta ei siinä sen enempää. Mehän jouduttiin päästämään Abidkin kolmella pelillä, jos tätä nyt fiksataan, niin eihän näissä kahdessa päätöksessä ole mitään linjaa.
V: Kysyinkö mä Sami sun mielipidettäs. Muista nyt kenen leipää sä syöt. Siinä kolattiin junnu ja lehdet käy kuumana, sponsoreilta tulee jo korvausvaatimuksia ja purku-uhkauksia.
K: Nyt menee kyllä J-P perseelleen, tämän vedätyksen tajuaa kyllä muutkin kuin jatkoajan HC kannattajat. Perustelut joudutaan kirjoittamaan sillä tasolla, että en enää kehtaa kadulla liikkua.
V: Mä ymmärrän sua kyllä, mutta kai sä oot nähny, että meillä ei ole yhtään liikkumavaraa, kun tää lähti käsistä jo ennen kauden alkua. Hallitus alkaa olla kuumana, kun helvetilliset ponnistukset markkinointipuolella valuu hiekkaan. Mä käyn ripittämässä ne Kuopionkin idiootit, Hjallis perhana nyt ei edes mun puheluihin vastaa ja keklukin alkaa ilmeisesti saada tarpeekseen.
Ja sitten taas eteenpäin: Nordlund ja homma räjähtää käsiin, kohteena legenda, media pauhaa, HIFK pauhaa ja taas sähköposti menee tukkoon sponsoreiden viesteistä. Taas paniikkikokous hallituksen kanssa ja puhelu Kyntölälle:
V: Hoida homma, mä vien sitten lisäksi Hjalliksen saunan taakse jos löydän sen jostakin.
K: Nyt kuule J-P pomppas lopullisesti, raja se on meilläkin, se oli puhdas. Tätä ei saa selitettyä enää millään.
V: Paskat se mikään puhdas ole jos minä ja hallitus niin sanotaan. Sä et nyt Sami ymmärrä kuinka paljon meillä on taloudellisesti pelissä.
K: Mä en kuule kehtaa tollasen päätöksen jälkeen enää näyttää naamaani missään ja mun uskottavuus juristina on mennyttä, jos noiden vanhojen päätösten lisäksi allekirjoitan noin sääntöjenvastaisen päätöksen, mulle riittää, hoitakaa itse.
V: Tää oli hei Sami sun osalta sitten tässä, jos laitat meidät näin paskaan välikäteen. Enhän mä saa millään noita seurojen puupäitä tajuamaan tilannetta ja puhaltamaan yhteen hiileen, ne ei pysty ajattelemaan kuin korkeintaan seuraavaan peliin saakka. Hallitus on luvannut antaa sulle tukensa.
K: Mä ymmärrän kyllä, mutta en mä silti tee ammatillista itsemurhaa liigan vuoksi. Joudutte nyt hoitamaan tän itse.
V: Olet tainnu soitella Hjallikselle, sieltä taitaa olla tulossa paremmin hommia kuin meiltä.
Haiseva läjä jää hallituksen käteen, joka yrittää tiedottaa uudistuksista ja pyrkimyksistä järjestelmän uudistamisesta parempaan suuntaa, vaikka tietää, että homma on jo housuissa. Media haistaa veren ja Hjallis näkee tilaisuuden takaisinmaksuun. Koko paketti on levällään. Hallitus ihmettelee, että mikä helvetin kirppusirkus tämä oikein on: mehän hoidettiin talouspuoli, seurojen vastuulla oli urheilupuoli, mutta nehän on pelkkiä pikkusieluja. Hallituksen bisnesmiehet päättää nostaa kytkintä heti kun se on mahdollista ilman, että lähtöjä suoraan yhdistetään näihin sekoiluihin.
Sit mä heräsin ja ymmärsin kaiken. Rakenteellinen ongelma elää ja voi jatkossakin hyvin. Kurinpitojärjestelmä pitäisi uudistaa kokonaisuudessaan ja yhteistyötahoille olisi tehtävä selväksi, että jääkiekon on sovittava sponsoroitavaksi sääntöjen mukaisena urheiluna. Tuotteen sisältöön ei sponsoreilla voi olla sanomista. Urheilu ja talouspuoli pitää erottaa kokonaan toisistaan ja joukkueet pakottaa sisäistämään se, että kyse on kaikkien yhteisestä bisneksestä.
Tämä vaatisi ammattilaiset toteuttamaan muutokset. Ongelma on kuitenkin se, että aina löytyy noin 14 Hjalmar Suurta, joista ainakin yksi kulloinkin on sitä mieltä, että bisnespuppelien puheet ei meitä lätkäjätkiä koske. Olemme ratkaisemattoman äärellä eli rakennetta ei saada korjattua terveelle pohjalle ja saamme jatkossakin nauttia puuhastelusta, josta ammattimaisuus on kaukana. Osaavia henkilöitä organisaatioon ei saada tai sitten ne lähtevät heti kun ymmärtävät olevansa osallisina kaaoksessa. Sääli vain, että kärsijänä ovat pelaajat ja jääkiekkoja seuraavat.
Eipä taida auttaa kaikkien kenkiminen, korvaajiksi on tarjolla vain vielä pahempia puuhastelijoita, joilla ei ole kykyä eikä halua rakenteellisiin uudistuksiin. Mihin menet SM-liiga?