Liiga ja Jokerit 2013–2014

  • 817 657
  • 2 909

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Päätös tuli ja siihen on tyydyttävä, vaikka itse toivoinkin ettei Jokereita tulevana kautena SM-Liigassa nähdä.

Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin? Muutkin voivat tietysti kommentoida.

Kokonaisarvioinnin jälkeen olen itse sitä mieltä, että Jokerien poistuminen tässä välissä olisi tehnyt pelkästään hallaa kaikille osapuolille.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Asia selvä - ympyrä sulkeutunut

Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin? Muutkin voivat tietysti kommentoida.
Tässä ketjussa on 85 sivua jossa moni on keskustellut ja esittänyt näkemyksiään puolesta ja vastaan miksi Jokerien tulisi saada jatkaa yhden kauden tai lähteä samantien.

Oma perusteluni löytyy tuosta.
 
Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin? Muutkin voivat tietysti kommentoida.

Kokonaisarvioinnin jälkeen olen itse sitä mieltä, että Jokerien poistuminen tässä välissä olisi tehnyt pelkästään hallaa kaikille osapuolille.

No vastaan omasta puolestani. Venäjän liigan tulo Suomeen helpottuu huomattabvasti tämän takia ja pääsevät aloittamaan hyvin valmistautuen ja "valmiilta pöydältä", jolloin kilpailutilanne SM-liigan kanssa on heti alusta lähtien heidän kannaltaan hyvä. SM-liigalle olisi jäänyt enemmän aikaa valmistautua kilpailutilanteeseen, mikäli Venäjän liiga olisi joutunut aloittamaan tilanteesta jossa edellisellä kaudella joukkue ei olisi pelannut ollenkaan tai sitten Jokerit olisi joutunut valmistautumattomana Venäjän liigaan.

Lyhyellä aikavälillä olet oikeassa, että todennäköisesti vaikutus kaikille olisi ollut negatiivinen, vaikkakin liigaan jääville paljon vähemmän negatiivinen kuin Jokereille. Pitkällä aikavälillä vuorostaan näen että SM-liigalle olisi ollut etu jättää Jokerit pois jo nyt.
 

Ektar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Boston Bruins
En kyllä itsekään ymmärrä miksei porukka halua että Jokerit pelaa ensi kaudella ämmä liigaa. Siitähän on vaan hyötyä kaikille rahallisesti kun suurin ja mahtavin Jokerit on vielä mukana tuomassa katsojia halleille. Sitä Venäjälle lähtöä kun tuskin pystyy estämään mitenkään niin eikös muiden kannattaisi ottaa vielä kaikki ilo (paremmat lipputulot yms) irti viimeisesti kaudesta kun Jokerit pelaa Suomen sarjassa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mielenkiinnolla odottelen, onko ensi kauden Mestiksen mestari 14-15 SM-Liigassa. Toivon niin, loistavaa jos saadaan esimerkiksi Vaasa liigapaikkakunnaksi! Mielummin noin, kuin että liigassa olisi kolme joukkuetta pääkaupunkiseudulta.
Minusta SM-liigan tulisi ilmoittaa nyt nostavansa Vaasan Sportin villillä kortilla liigaan kaudeksi 14-15. Se antaisi Sportille mahdollisuuden rakentaa taloudellista ja pelillistä pohjaa ilman että se joutuisi kesähelteillä rakentamaan Ellos-lainalla joukkuettaan ylihintaisista yläjäämämiehistä.

Lisäksi Jokerien mentyä Liiga tarvitsee vahvoja brändejä ja oikeastaan vain Sportilla sellainen Mestiksessä on.

Minusta kaikki päätökset pitää tehdä siltä kantilta mikä on parasta SM-liigalle pitkällä tähtäimellä ja mikä tukee post-Jokeriaikaista toipumisprosessia. Nyt näillä kieltämättä muhkeilla kipurahoilla ostettiin vuosi aikaa joka on kiusallista meille kaikille. Vähän kun asuisi ex-vaimonsa kanssa samassa talossa vielä vuoden ja harrasteittaisiin vähän rutiiniseksiä silmät kiinni unelmoiden samalla tulevista unelmakumppaneista (Dynamo Riga/Vaasan Sport).
 

3156155

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin?


Lähinnä siksi miten homma hoidettiin. Omasta mielestäni vaan on noudatettava yhteisiä pelisääntöjä ja SM-Liigan olisi pysyttävä näissä asioissa kovana ja tehtävä selväksi, että kaikki noudattavat sovittuja asioita. Bluesille sanottiin ei ja Jokereille lopulta myöntävä päätös! Nyt ei sitten voida kieltää enää ketään lähtemästä oli toimintamalli/ajankohta/yhteiset pelisäännöt mitkä tahansa mikäli on varaa maksaa. Lisäksi jos Jokerien suunnitelmiin ei kuulu SM-Liiga tulevaisuudessa niin miksi SM-Liigan suunnitelmiin pitäisi kuulua edes ensi kauden osalta Jokerit.

Tämä vain oma mielipiteeni.

Onnea kuitenkin Jokerikannattajille päätöksestä! Voitte alkaa valmistautumaan tulevaan kauteen.
 

Handyy

Jäsen
Minusta SM-liigan tulisi ilmoittaa nyt nostavansa Vaasan Sportin villillä kortilla liigaan kaudeksi 14-15. Se antaisi Sportille mahdollisuuden rakentaa taloudellista ja pelillistä pohjaa ilman että se joutuisi kesähelteillä rakentamaan Ellos-lainalla joukkuettaan ylihintaisista yläjäämämiehistä.
Ymmärrän kyllä hyvin pointin, mutta tuo taas sotisi liian pahasti avoimen liigan ideaa vastaan. Liigan on oltava avoin, koska sekin on yksi osa julkisuuskuvaa ja päätöksentekoa, joka pitäisi olla johdonmukaista.

Sitä en tietysti osaa sanoa, mitä tapahtuisi jos esim. Sport häviäisi Mestiksen finaaleissa, mutta voittanut joukkue ei haluaisi liigapaikkaa lunastaa. Silloinhan se kaiken järjen mukaan siirtyisi Sportille ja olisi periaatteellisesti avoimen liigan mukaista.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin? Muutkin voivat tietysti kommentoida.

Kokonaisarvioinnin jälkeen olen itse sitä mieltä, että Jokerien poistuminen tässä välissä olisi tehnyt pelkästään hallaa kaikille osapuolille.

Itse olen sitä mieltä että liigan oli syytä laittaa mahdollisimman kova mutta maksettavissa oleva korvausvaade Jokereille, pelata ensi kausi Jokerien kanssa ja sitten Jokerit KHL:aan. Kilpailutilanne tulee parantamaan ja yhtenäistämään liigan tekemistä.

Suunnilleen tähän päästiinkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minusta SM-liigan tulisi ilmoittaa nyt nostavansa Vaasan Sportin villillä kortilla liigaan kaudeksi 14-15. Se antaisi Sportille mahdollisuuden rakentaa taloudellista ja pelillistä pohjaa ilman että se joutuisi kesähelteillä rakentamaan Ellos-lainalla joukkuettaan ylihintaisista yläjäämämiehistä.
Päätös Jokereiden korvaavasta seurasta on varmaan korkealla prioroteetilla, samoin uuden toimitusjohtajan valitseminen ja liigan nimen myynti. Koska emme tunne eilen tehdyn sopimuksen sisältöä, liiga ehkä joutuu odottamaan Jokereiden lopullista siirtopäätöstä odottamaan, ennenkuin "virallisesti" tekevät päätöksen korvaajasta. Toki haluan uskoa että asia on jo sovittu ja suunniteltu.

Itse lopputulemasta kutakuinkin samaa mieltä kuin Major Julli edellä.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko sopivaa kysyä, miksi toivoit näin? Muutkin voivat tietysti kommentoida.

Joo-o. Jos hillitysti muotoilen tämän vaikka niin että Jokereiden sulkeminen liigasta olisi ollut todella kusinen paikka sen kannattajille, ja sellaista muutamille Jokerikannattajille ehdottomasti toivoi. Sen luokan paskaa näissä ketjuissa on saanut lukea. Suurin osa narrien kannattajista toki fiksuja tyyppejä, joten luonnollisesti tuossa on paradoksi. Liigan ja muiden jengien kannalta tämä eilen tehty päätös on hyvä ja oikeudenmukainen (vaikka faktaa summista lienee turhaa odotella). Hjalmarin itsensä kohdalla olisin halunnut vähän kovemmalla kädellä dippailla Jokereita hänen aikaansa saamassaan paskalammikossa ja kiskaissut narrit ulos liigasta kokonaan. Sellaista en taas olisi sittenkään toivonut pelaajille.

Eli en itse kokonaisuudessaan toivonut Jokerien sulkemista liigasta, vaan jokin pieni osa minua sitä toivoi. Kokonaisuuden kannalta tämä tehty päätös, että Hjallis maksaa ja Jokerit jatkaa vielä ensi kauden SM-liigaa, on hyvä. Kaikkien kannalta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ymmärrän kyllä hyvin pointin, mutta tuo taas sotisi liian pahasti avoimen liigan ideaa vastaan.
Entä sitten?

Näin poikkeuksillisissa oloissa (kun yksi näkyvin seura lähtee ja KHL jalkaantuu Suomeen joka tietää ennennäkemätöntä kilpailua mainosrahoista ja näkyvyydestä) se on yksi vitun maku. Tämä ei ole mikään kehityshanke jossa mietitään Liigan kehittämistä vaan toipumista amputaatiosta. Jokerit oli niin iso osa SM-liigan kokonaiskuvaa että siitä toipumista ei voi jättää sattuman varaan. Ei liiga halua mitään kookoosapkoja Jokereita korvaamaan, vaan joukkueen joka herättää tunteita ja tuo lisäarvoa koko lajin näkyvyyteen. Mestiksessä vain Sport on sellainen.


Liigan tulee yhtenäinen, uskottava ja kiinnostava. Lisäksi uskoisin että Kummolan kikkailut ovat lyöneet kiilaa SM-liigan ja Mestiksen väleihin. Ei tässä voi miettiä jotain Jukurien toimarien tunteita.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Minusta SM-liigan tulisi ilmoittaa nyt nostavansa Vaasan Sportin villillä kortilla liigaan kaudeksi 14-15. Se antaisi Sportille mahdollisuuden rakentaa taloudellista ja pelillistä pohjaa ilman että se joutuisi kesähelteillä rakentamaan Ellos-lainalla joukkuettaan ylihintaisista yläjäämämiehistä.

Lisäksi Jokerien mentyä Liiga tarvitsee vahvoja brändejä ja oikeastaan vain Sportilla sellainen Mestiksessä on.

Tästä olen samaa mieltä. Sport on jokatapauksessa lähitulevaisuudessa ainoa realistinen vaihtoehto liigajoukkueeksi. Siksi Sportille pitää antaa mahdollisuus budjetin kasvattamiseen ja joukkueen kokoamiseen pitkäjänteisesti, jotta se pystyisi kokoamaan kilpailukykyisen joukkueen kaudeksi 14-15.
Eiliseen ratkaisuun olen tyytyväinen. Nähdäkseni tämä oli paras mahdollinen kompromissi. Vaikka jokeri-fanit yliarvioivat joukkueensa vetovoimaa, niin onhan silti parempi pelata 14 joukkueen sarja ja saattaa joku satunnainen katsoja lähteä katsomaan ryssän lakeijoita livenä. Itse tosin en ole enää vuosiin käynyt katsomassa Jokerien pelejä vastenmielisten fanien takia, siksikin Sport on tervetullut liigaan
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Entä sitten?

Niin mitäpä siitä, tarkoitus pyhittää keinot silloin kun se itselle sopii. Ei niistä nousukarsinnoista yms pikkujutuista kannata edes välittää. Mitähän muut Mestis-joukkueet mahtaisi olla mieltä Sportille annetusta mahdollisuudesta, ai niin mutta eihän liigan ja liigajoukkueiden tarvitse välittää tuollaisesta nillityksestä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Niin mitäpä siitä, tarkoitus pyhittää keinot silloin kun se itselle sopii. Ei niistä nousukarsinnoista yms pikkujutuista kannata edes välittää. Mitähän muut Mestis-joukkueet mahtaisi olla mieltä Sportille annetusta mahdollisuudesta, ai niin mutta eihän liigan ja liigajoukkueiden tarvitse välittää tuollaisesta nillityksestä.

Niin mitäpä siitä, tarkoitus pyhittää keinot silloin kun se itselle sopii. Ei niistä osakasopimuksista yms pikkujutuista kannata edes välittää. Mitähän muut liiga-joukkueet mahtaisi olla mieltä Jokereille annetusta KHL-mahdollisuudesta, ai niin mutta eihän Hjalliksen ja Kummolan tarvitse välittää tuollaisesta nillityksestä.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Minusta SM-liigan tulisi ilmoittaa nyt nostavansa Vaasan Sportin villillä kortilla liigaan kaudeksi 14-15. Se antaisi Sportille mahdollisuuden rakentaa taloudellista ja pelillistä pohjaa ilman että se joutuisi kesähelteillä rakentamaan Ellos-lainalla joukkuettaan ylihintaisista yläjäämämiehistä.

Minusta taas urheilullisesti parhaan Mestis-joukkueen pitäisi nousta liigaan eikä antaa armopalaa esim. Sportille tai vaikka Jokipojille vain sen takia, että karismaattinen Fööni Matikainen häärii siellä taustalla. Toki jos urheilullisesti paras ei halua nousta niin sitten 2. mikäli heillä riittää resurssit sekä kiinnostus, joukkueen nimellä ei pitäisi olka merkitystä.
Vaikka toki Jukurit voisi nostaa Jokereiden tilalle niin tyhmimmät eivät varmaan edes huomaa eroa joukkueiden nimissä...
 

JPL

Jäsen
Tästä olen samaa mieltä. Sport on jokatapauksessa lähitulevaisuudessa ainoa realistinen vaihtoehto liigajoukkueeksi. Siksi Sportille pitää antaa mahdollisuus budjetin kasvattamiseen ja joukkueen kokoamiseen pitkäjänteisesti, jotta se pystyisi kokoamaan kilpailukykyisen joukkueen kaudeksi 14-15.
Eiliseen ratkaisuun olen tyytyväinen. Nähdäkseni tämä oli paras mahdollinen kompromissi. Vaikka jokeri-fanit yliarvioivat joukkueensa vetovoimaa, niin onhan silti parempi pelata 14 joukkueen sarja ja saattaa joku satunnainen katsoja lähteä katsomaan ryssän lakeijoita livenä. Itse tosin en ole enää vuosiin käynyt katsomassa Jokerien pelejä vastenmielisten fanien takia, siksikin Sport on tervetullut liigaan

Vaikka näin tehtäisiinkin, se tapahtuisi todennäköisesti tiukasti kabinetin puolella. Muutoin Mestiksen kaudesta häviäisi mielenkiinto totaalisesti, puhumattakaan "tasonmittauksen" tuloista joukkueille.

Sport:n tehtäväksi jäisi siis hoitaa itsensä siihen tasonmittaukseen ja jos sellainen katastrofi tulisi, että ei siihen pääsisi, ratkaisua voitaisiin siirtää vuodella - parilla tarpeen niin vaatiessa. Näin tapahtui Kärppienkin kohdalla ainakin kertaalleen.

Itse olen samaa mieltä, että Vaasa on tällä hetkellä ainoa järkevä vaihtoehto uudeksi liigapaikkakunnaksi. Talousalue on riittävä, sijainti laajentaa liigan näkyvyyttä paljon ja joukkue on valmiiksi riittävän kiinnostava. Kaikki kunnia Joensuulle ja Mikkelille, mutta kuulostaa aika hankalalta (tätä ei kukaan virallinen taho tule sitten ikinä sanomaan) sekä muiden liigajoukkueiden että liigan itsensäkkin kannalta. Sportin ongelma on aikaisemmat hulluttelut Mestiksessä, mistä joukkue ei ole vieläkään taloudellisesti selvinnyt. Toivoa vain sopii, että Tami on siellä sellaiset näytöt jo antanut, että organisaatio jatkossa toimii ammattimaisesti.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kun tämä miekkailu saatiin hetkeksi päätökseen, voidaan kaiketi todeta, että ensi kaudesta on tulossa erittäin mielenkiintoinen. Jokerit on kerännyt valtavasti huomiota ja varmasti herättää tunteita vieraskaukalossa. Seurojen on otettava kaikki irti tästä.

Ensi keväänä on Jokerit unohdettava nopeasti. SM-liigan tulee uudistua ja käyttää paukkuja "uuden" SM-liigan markkinoimiseen ja tuotteistamiseen. Mielestäni SM-liigan tulisi enemmän tukea seuroja markkinoinnissa ja yritysyhteistyökumppaneiden hakemisessa, varsinkin kun ei ole pahemmin puhtaasti alueellisia päällekkäisyyksiä (pl. Tampere). Myynnissä ja markkinoinnissa on korostettava ennen kaikkea perinteitä ja suomalaisuutta. Myös eri medioiden lobbaaminen on aloitettava heti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Niin mitäpä siitä, tarkoitus pyhittää keinot silloin kun se itselle sopii. Ei niistä nousukarsinnoista yms pikkujutuista kannata edes välittää. Mitähän muut Mestis-joukkueet mahtaisi olla mieltä Sportille annetusta mahdollisuudesta, ai niin mutta eihän liigan ja liigajoukkueiden tarvitse välittää tuollaisesta nillityksestä.
Ei tarvitsekkaan. Yksikään Mestis-joukkue ei ole SM-liigan osakas ja liigan sulkeutumisesta ja avautumisesta päättää yksinään SM-liiga - samoin kuin siitä ketkä tätä - suljettua tai avointa - sarjaa pelaavat.

Liiga suljettiin kerran että saatiin turvattua taloudelliset uudistukset 2000-luvun alussa. Se oli silloin liigan etu.

Nyt Jokerit on laittanut SM-liigan toisen uhan eteen. KHL:n tuleminen Suomeen ja Helsinkiin lisää sarjojen välistä kilpailua ja siinä urheilubusineksessä on joskus tehtävä business-päätöksiä olemassaolevien sopimusten puitteissa. Minun mielestäni Sportin nostaminen villillä kortilla olisi tämänkaltainen business-päätös.

Tietysti sinä olet Jokeri-kannattajana eri mieltä, koska sinusta SM-liigan tulisi olla mahdollisimman epäkiinnostava. Sinun joukkueesi tulevaisuus on kilpailevassa sarjassa ja KHL:lle olisi edullista jos SM-liiga taantuisi joksikin puoliammattilaissarjaksi.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Kyykyttikö leuaton Liigaa? Iltalehden Jalosen mukaan kyllä Näkökulma: Kyykytys | SM-liiga | Iltalehti.fi
Jos Jaloselta olisi tullut joku toinen näkökulma, niin se vasta ihme olisi ollutkin.

Minä olen tyytyväinen tähän. Ihan mukava on kuitenkin vielä kerran pelata Jokereita vastaan ja edelleen olen sitä mieltä, että suurin kärsijä Jokereiden sulkemisessa olisi ollut se porukka, ketä varten Jokerit on olemassa, eli sen kannattajat.

Kummolan saisi sensijaan jo potkia helvettiin!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sport:n tehtäväksi jäisi siis hoitaa itsensä siihen tasonmittaukseen ja jos sellainen katastrofi tulisi, että ei siihen pääsisi, ratkaisua voitaisiin siirtää vuodella - parilla tarpeen niin vaatiessa. Näin tapahtui Kärppienkin kohdalla ainakin kertaalleen.
Minä olen eri mieltä. Tuo "vuodella-parilla" lykkääminen taas heikentää SM-liigan kilpailuasemaa KHL:ää vastaan. Muista että KHL-Jokerit alkavat pelaamaan Suomen maankamaralla kaudella 2014-15. En näe mitenkään mahdollisena että Liiga lykkäisi laajentumistaan parin vuoden päähän siitä vaikkapa kaudellle 2017-18. KHL ehtisi kolmessa kaudessa saamaan enemmän jalansijaa ja paremmat neuvotteluasemat tv-sopimuksiin jos Liiga pyörisi tynkänä.

Kärppien nostamiseen on yksi iso ero. Silloin Kärpät oli vahva joukkue väärässä sarjassa kun taas Sportin nostamisen motivaatio on SM-liigan oma toipumisprosessi Jokerien shokkilähdöstä. SM-liiga tarvitsee Sportia enemmän kuin silloinen Liiga tarvitsi Kärppiä.

Sitäpaitsi Kärppien missattua parit karsinnat (TuTo katastrofi yms) liiga sai kylkiäisiksi vahingossa nousseen Pelicansin. Minusta SM-liiga ei kestä tuota määrä sattumaa tässä poikkeuksellisssa tilanteessa. Enkä ole varma kuinka paljon Kummolan näpeissäoleva Mestis on valmis rukkaamaan sarjajärjestelmäänsä Sportin hyväksi - ainakaan samalla mittakaavalla kuin Kärppien tapauksessa 10 vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua kiinnostaisi tietää miten käy Jokereiden pelaajasopimuksien vuoden päästä? Jokereilla on usealla pelaajalla vuoteen 2015 asti jatkuva sopimus ja osa näistä pelaajista on sellaisia joilla ei ole mitään jakoja KHL:ssä. Miten heidän käy kun seura nostaakin kytkintä sm-liigasta? Jääkö pelaaja tyhjän päälle vai joutuuko Jokerit ostamaan sopparit ulos tai vaihtoehtoisesti ottamaan heidät mukaansa KHL:ään?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On sydäntä lämmittävää nähdä miten Iltapulut ovat asemoineet itsensä SM-liigan osalta. Ilta-Sanomat ja Vesa Rantanen syövät suoraan Everin kädestä ja Iltalehti Jalosen johdolla on pro-Jokerit/Hjallis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös