Öh... Suhtaudutaankohan me nyt jääkiekkoon ihan samalla tavalla? Mielestäsi olisi ihan loogista lähteä Nordikselle katsomaan entisiä jokeripelaajia ja kannustamaan HIFKin vastustajaa? Aiotko muutenkin käydä peleissä Nordiksella vaikka HIFKin kannattaminen tuntuu ylivoimaiselta?
Tämä suhtautumistapa ihmetyttää minuakin. Sinänsä toki itsekin tsekkaan yleensä teksti-tv:ltä lähinnä paljonko pisteitä se Kontiola taikka Lehterä on tehnyt mutta oikeastaan tässä se kiinnostuksen taso menee. Peliin voisin ehkä mennä jos vapaalipun saisi mutta että maksaisin Jokereiden pelistä missä vastustajana ei ole Tappara? Ei missään tapauksessa. Minä fanitan ja seuraan Tapparaa, en yleisesti jääkiekkoa.
Itse olen siis pirkanmaalta ja muutaman kerran käynyt Helsingissä matsia katsomassa. Tähän asti nämä keikat ovat olleet Jokereiden matseihin, lähinnä sen takia että halli ja palvelut parempia sekä että lippuja on saanut helpommin Jokereiden matseihin.
KHL-peleissä lisää katsojia tuovat:
- 1-2 ensimmäisen kauden ajan alkuhuuma. Perustavikset ja muotipellet haluaa päästä katsomaan jotain "ennennäkemätöntä huippujääkiekkoa"
- Yrityskatsojat. Yritysvieraita (joille pääosassa yleensä on erätauon juomatarjoilu) on ehkä helpompi houkutella jääkiekkomatsiin kun sitä mainostetaan tällä jännittävällä ja uudella KHL:llä. Pelin seuraaminen ja pelin taso näille katsojille yhdentekevää.
- Pk-seudulla asuva venäläisvähemmistö
- Yleiset urheilun ystävät
Katsojat vähenevät:
- Nykyisten kolmentoista vierasjoukkueen fanit jotka menevät jatkossa Hifkin/Bluesin pelejä katsomaan suosikkijoukkueensa vierailtua pk-seudulla
- Jokereiden "vanhoilliset" fanit joille siirto KHL:aan on kuin isku päin näköä ja lopettavat/vähentävät fanitustaan
Lopputuloksena uskon, että Jokereiden yleisökeskiarvo jopa nousee ainakin parin ekan kauden ajan. Samalla pelien tunnearvo ja tunnelma tulee vähenemään. Peleissä ei ole enää mittavia vierasfaniryhmittymiä jotka tuovat ääntä ja tunnelmaa. Joukkueet taas ovat useimmille tuntemattomia ja outoja. Kaikki katsojat odottavat myös, että pelin taso paranee dramaattisesti ja jos ja kun näin ei tapahdukaan niin osalle katsojista tämä tulee suurena pettymyksenä.